Gjest GA Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Guttungen (6,5 år)fikk ny bok på skolen i går. Liten gul en som heter "Jeg vil lære å lese" Problemet er at han _kan_ lese, og har kunnet det siden han var 4 år. Sånne oppgaver som er i den boka gjorde han som 5 åring.... De har 3 sider i boka i lekse til torsdag neste uke, nå er han på side 18, og uffer og akker seg over lærer'n som gir så lette lekser. Han leser sjøl oppgaveteksten "Kan du fargelegge ordene som har S i seg" f.eks At de ikke kan gi ungene litt vanskeligere bøker da? Han kunne jo fått bok 2 eller 3 eller 4 i det minste (ettersom hvor rask progresjonen er i serien) Nå skal jeg maile lærer'n og spørre om det er greit at han gjør ferdig boka i helga, det er ihvertfall guttungens plan "for da får jeg sikkert ny bok!" *s* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213173-tilpassa-oppl%C3%A6ring-1klasse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Vi endte opp, både på 1. og 2. trinn med å ta over styringen av hva poden skulle lese selv. Vi syntes bøkene skolen kom opp med var dårlige og lite inspirerende så vi tok en prat med læreren som var lykkelig over initiativet. Men nå jobber begge foreldre + stemor i bibliotek da... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213173-tilpassa-oppl%C3%A6ring-1klasse/#findComment-1558415 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Hva med leseløve bøker som skolen kan låne på biblioteket? Tenker bare på at når gutten din leser ut boka i helga så har jo ikke han noe å gjøre neste gang de får leselekse i den. Han kan jo lese det han får i lekse og så kan han lese i leseløve hvis han vil lese mer Sånn at han følger klassens opplegg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213173-tilpassa-oppl%C3%A6ring-1klasse/#findComment-1558485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Hva med leseløve bøker som skolen kan låne på biblioteket? Tenker bare på at når gutten din leser ut boka i helga så har jo ikke han noe å gjøre neste gang de får leselekse i den. Han kan jo lese det han får i lekse og så kan han lese i leseløve hvis han vil lese mer Sånn at han følger klassens opplegg? Vi leser allerede i vanlige lett-les-bøker. Annenhver setning han og jeg. Det er kjempekoselig. Denne boka her er mer bokstavtrening. Den introduserer I, S, R, O og L. Oppgaver til hver bokstav, skrive ord på 2-3 bokstaver, binde sammen ord og bilde, fylle inn bokstaven som mangler etc. Ordene blir da f.eks sil, sol, ri, ris... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213173-tilpassa-oppl%C3%A6ring-1klasse/#findComment-1558497 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Vi endte opp, både på 1. og 2. trinn med å ta over styringen av hva poden skulle lese selv. Vi syntes bøkene skolen kom opp med var dårlige og lite inspirerende så vi tok en prat med læreren som var lykkelig over initiativet. Men nå jobber begge foreldre + stemor i bibliotek da... Ja, vi leser masse bøker sammen vi også. Oppfordres av skolen til å lese 15 min hver dag. Guttungen og jeg leser annenhver setning. Denne nye boka var mer skrive- og leseoppgaver. Den introduserer 5 -6 bokstaver og ord på 2-3 bokstaver. Fryktelig kjedelig ifølge guttungen. Særlig sånne oppgaver der man skal fargelegge felter med bestemte farger så det blir et bilde tilslutt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213173-tilpassa-oppl%C3%A6ring-1klasse/#findComment-1558499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
...den evige natteravn... Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Ja, vi leser masse bøker sammen vi også. Oppfordres av skolen til å lese 15 min hver dag. Guttungen og jeg leser annenhver setning. Denne nye boka var mer skrive- og leseoppgaver. Den introduserer 5 -6 bokstaver og ord på 2-3 bokstaver. Fryktelig kjedelig ifølge guttungen. Særlig sånne oppgaver der man skal fargelegge felter med bestemte farger så det blir et bilde tilslutt. Jeg har også en gutt som "hater" å fargelegge. I første klasse fikk han en mattebok som han kunne regne i istedet. Dette fungerte veldig bra for han. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213173-tilpassa-oppl%C3%A6ring-1klasse/#findComment-1558662 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Datteren min lærte også å lese og skrive tidlig, så jeg kjenner litt til "problemet". Jeg synes likevel det er fint at hun har de samme bøkene som resten av klassen, men at hun f.eks. får andre ting å jobbe med i _tillegg_ der det er naturlig. Selv om hun skrev lange brev og eventyr før hun begynte på skolen, visste hun ikke alltid _hvor_ på bokstaven man begynner å skrive f.eks. Siden måten hun skrev på var blitt så naturlig, måtte hun jobbe hardt med å endre dårlige vaner. Først når hun så smått begynte med løkkeskrift i 2.klasse i fjor, så skjønte hun hvorfor det var viktig å begynne blyantstreken på riktig plass på bokstavene... Noen ganger må man som foreldre bare be om at læreren også lager tilpassede oppgaver til de elevene som har kommet lengre. Når vi gav beskjed, så ble saker og ting mye bedre :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213173-tilpassa-oppl%C3%A6ring-1klasse/#findComment-1558699 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest så d så! Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Barnet har rett på tilpassa opplæring, enten det er den ene eller andre veien... trenger barnet ditt mer utfordringer, skal læreren gi h*n det! Barnet skal ha noe å strekke seg etter, og selv oppleve en mestring i det å lære seg noe nytt! ta en prat med læreren du, og si hva du mener på en fin måte. Da blir det sikkert orden på sakene skal du se! (og hvis ikke så kan du slå i bordet med at du faktisk har rett på tilpassa opplæring!!!) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213173-tilpassa-oppl%C3%A6ring-1klasse/#findComment-1559090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjeterjenta Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Har selv en 1.klassing som "ligger langt foran skjema". Dette skyldes IKKE at vi som foreldre har pushet ham på noen måte, han er bare veldig vitebegjærlig i seg selv. Opplever det samme som du sier, at skolefagene slik de undervises begynner å kjede ham. Bl.a er han ekstremt flink i matematikk, bruker alle fire regneartene, finner ut av seg selv at "sånn må det være". Det tragiske for ham er jo at det ikke undervises i matte på 1. klassetrinn på hans skole... Han har også lært seg å lese selv, og holder på å forgå av kjedsomhet av norskleksene som er på et HELT annet nivå. Bl.a er det lekse å gjenkjenne hvilke former bokstavene har; bueformer, vinkelformer etc. samt gjenkjenne bokstavene ved å sette strek under alle S-ene etc. Nå skal det sies at vår sønn får en form for tilpasset opplæring i form av lesehefter, problemløsingshefter m.m. Læreren hans er veldig imøtekommende. Men dette er ikke nok. Jeg har vært i klassen hans for å se på hvordan undervisningen foregår, og selv om den fortjener skryt for å ta seg av mange, er min påstand at den ikke favner alle. Så jeg begynner etterhvert å bli motstander av at alle elevene undervises sammen, får samme slags undervisning, på samme nivå. Elevene i seg selv er jo så vidt forskjellige! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213173-tilpassa-oppl%C3%A6ring-1klasse/#findComment-1559122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torv Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Hos oss har vi tilpasset opplæring. Noen foreldre er uenig, andre ikke. Elevene på 1. trinn er delt opp i 3 grupper, og får lese/skrive undervisning utifra ferdighetsnivå. Nivået ble klarlagt under en undersøkelse som ble gjort på høsten. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213173-tilpassa-oppl%C3%A6ring-1klasse/#findComment-1559417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zuleika Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Snakk med skolen, men vær forberedt på at hun antakelig ikke har noe særlig utvalg av bøker som passer. Tilpasset opplæring betyr å føre hvert enkelt individ videre fra sitt eget ståsted. Det er nå en lovfestet rett, men i praksis sliter skolene veldig med å gjennomføre det. Det beste hadde vært om dere og skolen kunne blitt enige om hvilken bøker egner seg for han og da kan du delta aktivt i å skaffe han det han trenger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213173-tilpassa-oppl%C3%A6ring-1klasse/#findComment-1559444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 8. januar 2006 Del Skrevet 8. januar 2006 Snakk med skolen, men vær forberedt på at hun antakelig ikke har noe særlig utvalg av bøker som passer. Tilpasset opplæring betyr å føre hvert enkelt individ videre fra sitt eget ståsted. Det er nå en lovfestet rett, men i praksis sliter skolene veldig med å gjennomføre det. Det beste hadde vært om dere og skolen kunne blitt enige om hvilken bøker egner seg for han og da kan du delta aktivt i å skaffe han det han trenger. Ja, nå gjorde han ferdig den boka i formiddag. Siste oppgave var å fargelegge de bokstavene han kunne i alfabetet. Han farga alle vokalene røde og alle konsonantene blå.... -trur jeg skal ta en prat med læreren gitt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213173-tilpassa-oppl%C3%A6ring-1klasse/#findComment-1559684 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en lærer Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Som en under her skrev, er det vanskelig å tilpasse for mange elever på en gang. Bøker er nå en ting. Dersom man har midler til bøker på skolen, er jo det en grei sak å ordne, bare man får kartlagt hvor eleven står. Den daglige undervisningen er verre å tilpasse. Læreren står foran en stor gjeng med svært forskjellige elever som er nokså avhengige av voksen styring, siden de er så små ennå. De trenger hjelp til mye, selv elementære ting, noe som kan gå litt ut over læringen noen ganger. Det er enklere med tilpassing oppover i årene, for da er elevene mer selvstendige, slik at man kan kartlegge jevnlig med en og en elev mens resten jobber med arbeidsplaner o.l. (For det er jo vanskelig å vite hvor den enkelte står faglig uten noen for for kartlegging.) Jeg synes det er så synd at mange foreldre har et vi-dere forhold til lærere og skolen. Det er nok motsatt alt for ofte også. Så flott om vi kunne vært et team som sammen fant ut hva som var best for barnet. Med det mener jeg ikke at foreldre skal være pedagoger, men at dere som ser det enkelte barnet i nær kontakt, og raskt merker hvordan det ligger an, kan føle at det er helt naturlig å samarbeide om elevens skolefaglige ståsted. Selvfølgelig skal du ta kontakt med skolen. Selvfølgelig skal du fortelle at sønnen din synes at bøkene er for enkle. Mitt råd til deg er altså: Nr 1: ha som utgangspunkt at du og skolen ønsker det samme, og at skolen ØNSKER å høre ditt synspunkt. Nr 2: ha respekt for den vanskelige, nesten umulige jobben læreren har med å tilpasse ALL undervisning til hvert enkelt barn med minimale ressurser både i forhold til voksendekning og utstyr som skal dekke fra den mest lesesvake til den erfarne leseren. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213173-tilpassa-oppl%C3%A6ring-1klasse/#findComment-1561577 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Som en under her skrev, er det vanskelig å tilpasse for mange elever på en gang. Bøker er nå en ting. Dersom man har midler til bøker på skolen, er jo det en grei sak å ordne, bare man får kartlagt hvor eleven står. Den daglige undervisningen er verre å tilpasse. Læreren står foran en stor gjeng med svært forskjellige elever som er nokså avhengige av voksen styring, siden de er så små ennå. De trenger hjelp til mye, selv elementære ting, noe som kan gå litt ut over læringen noen ganger. Det er enklere med tilpassing oppover i årene, for da er elevene mer selvstendige, slik at man kan kartlegge jevnlig med en og en elev mens resten jobber med arbeidsplaner o.l. (For det er jo vanskelig å vite hvor den enkelte står faglig uten noen for for kartlegging.) Jeg synes det er så synd at mange foreldre har et vi-dere forhold til lærere og skolen. Det er nok motsatt alt for ofte også. Så flott om vi kunne vært et team som sammen fant ut hva som var best for barnet. Med det mener jeg ikke at foreldre skal være pedagoger, men at dere som ser det enkelte barnet i nær kontakt, og raskt merker hvordan det ligger an, kan føle at det er helt naturlig å samarbeide om elevens skolefaglige ståsted. Selvfølgelig skal du ta kontakt med skolen. Selvfølgelig skal du fortelle at sønnen din synes at bøkene er for enkle. Mitt råd til deg er altså: Nr 1: ha som utgangspunkt at du og skolen ønsker det samme, og at skolen ØNSKER å høre ditt synspunkt. Nr 2: ha respekt for den vanskelige, nesten umulige jobben læreren har med å tilpasse ALL undervisning til hvert enkelt barn med minimale ressurser både i forhold til voksendekning og utstyr som skal dekke fra den mest lesesvake til den erfarne leseren. Håper da jeg ikke hørtes ut som jeg ikke hadde respekt for læreren? Skjønner jo at det ikke er lett å undervise førsteklasse, der noen har kunnet lese siden de var 4 år, mens noen aldri har "sett" en bokstav før. Jeg har snakka med læreren, guttungen får neste bok i serien, og vi (læreren og jeg) håper han får mer å bryne seg på i bok to. -men læreren veit at han kan lese, og hadde egentlig skjønt at den boka var altfor enkel for ham. På en måte synes jeg han kunne fått bok 2 med èn gang, på den annen side er det jo greit at han "måtte" gjøre ferdig den første boka... _jeg var egentlig mest redd for at vi skulle få "kjeft" for at vi lot ungen skrive ut en hel lærebok på en helg ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213173-tilpassa-oppl%C3%A6ring-1klasse/#findComment-1561601 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjeterjenta Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Det er en veldig viktig problemstilling du tar opp her, dette med tilpasset opplæring. Vi kan vel være enige om at tilpasset opplæring foregår veldig fordkjellig ute i skolene. Noen skoler og enkelte klasser legger overhodet ikke vekt på a gi dette, mens andre har stort fokus på det. Ser ut som noen synes at "det er ikke så farlig med de flinke, de klarer seg selv uansett". Nå viser nyere forskning,spesielt fra "andre" land, at dette ikke er tilfelle. Det er tvertimot meget viktig at de flinke elevene får opplæring på SITT nivå. Disse ungene skal også lære seg å lære, lære å takle utfordringer, lære å måtte strekke seg, ikke minst for å lære seg gode studievaner til bruk senere i livet. Et annet aspekt er at flinke elever som ikke får utfordringer lett kan komme til å kjede seg, i den grad at de ender opp som klassens ramp/bajas e.l. Les på nettet om dette, mye viktig og interessant lesning! Søk eksempelvis på "flinke barn" e.l. Bl.a har professor i pedagogikk, Stein Erik Ulvund, klare meninger på temaet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213173-tilpassa-oppl%C3%A6ring-1klasse/#findComment-1561638 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en lærer Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Håper da jeg ikke hørtes ut som jeg ikke hadde respekt for læreren? Skjønner jo at det ikke er lett å undervise førsteklasse, der noen har kunnet lese siden de var 4 år, mens noen aldri har "sett" en bokstav før. Jeg har snakka med læreren, guttungen får neste bok i serien, og vi (læreren og jeg) håper han får mer å bryne seg på i bok to. -men læreren veit at han kan lese, og hadde egentlig skjønt at den boka var altfor enkel for ham. På en måte synes jeg han kunne fått bok 2 med èn gang, på den annen side er det jo greit at han "måtte" gjøre ferdig den første boka... _jeg var egentlig mest redd for at vi skulle få "kjeft" for at vi lot ungen skrive ut en hel lærebok på en helg ;-) He he, litt hårsår blitt. Vi får som regel høre det når det er noe galt, vettu. Så lenge poden jobber godt, og ikke slurver, er det bare av det gode at han jobber raskt og effektivt. Spennende med barn med læringsvilje og iver. Det må skolen/hjemmet ta vare på. Lykke til videre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213173-tilpassa-oppl%C3%A6ring-1klasse/#findComment-1561751 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest iuuhh Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Tilpasset opplæring i norsk kan være: Lage egne bøker, skrive tekst i naturdagboka etter tur når de andre tegner fra turen, skrive tekst til bilder, lese småbøker, tekstskaping på data, skrive handlelister i butikklek, skrive brev til klassekamerater/læreren/klassebamsen, pedagogisk programvare på data, puslespill med tekstoppgaver, skrive i ferieboka/juleboka, skriftforming (hvor begynner bokstavene), gjøre nysgjerrig på løkkeskrift, bibliotektime, oppgavebøker/ark (Akka-bok f.eks), løse kryssord,, lese ukeplanen (hva skal skje på skolen i morgen), lese sangtekster/rim klassen lærer, hjemme: fore barnet med bibliotekbøker, høytlesing, lese oppskrifter, skrive handlelister, lese høyt for småsøsken, data www.matematikk.org, gruble.net, snakke om filmer og bøker de har sett/lest, snakke i telefon, gjøre avtaler, lære engelske ord... Nå fikk jeg ikke tid til mer i denne omgang... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213173-tilpassa-oppl%C3%A6ring-1klasse/#findComment-1561852 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.