Gå til innhold

Hjernehinnebetennelse- vaksine

Anbefalte innlegg

Gjest Natemora
Skrevet

Hei

Nå ble jeg veldig usikker, men vi har da tatt en vaksine mot hjernehinnebetennelse på 3mnd kontrollen? Er det ikke samme bakterien kanskje?

Gjest trultemor25
Skrevet

Hei

Nå ble jeg veldig usikker, men vi har da tatt en vaksine mot hjernehinnebetennelse på 3mnd kontrollen? Er det ikke samme bakterien kanskje?

Det er ikke vaksine mot hjernehinnebetennelse i dagens vaksinasjonsprogram.

Skrevet

Hei

Er det ikke trippelvaksinen (en av dosene) som tas da? Den er mot difteri, stivkrampe og kikhoste.

Skrevet

Hei

Jo, hib-vaksine er innbakt i den som settes ved 3 mnd. Men det er mange måter å få hjernehinnebetennelse på, og hib er bare en av dem.

"Haemophilus influenzae-bakterier er inndelt i forskjellige typer (a - f). Type b (Hib) er oftest årsak til alvorlige infeksjoner. Hib-infeksjoner rammer særlig barn under fem år. Ca. halvparten av tilfellene arter seg som hjernehinnebetennelse, som er den mest alvorlige forløpsformen, med dødelighet på 3-8% og varige følgetilstander (hørselstap, mental retardasjon, lettere grader av nevrologisk skade) hos 15 - 30 %. De øvrige tilfellene er blodforgiftning, lungebetennelse, leddbetennelse og strupelokkbetennelse ."

http://www.helsenett.no/Reisemedisin/Reisevaksiner---generelt/HIB--infeksjon-hjernehinnebetennelse-1

Skrevet

Er det ikke trippelvaksinen (en av dosene) som tas da? Den er mot difteri, stivkrampe og kikhoste.

"Trippelvaksinen" er vaksine mot 5 forskjellige ting.

De tre du nevnte, + Hib som hun skriver mer om over her, og Polio.

Skrevet

Jeg har også bestilt den..To doser på minsten på 19 mnd og en dose på femåringen. Når de er eldre enn fem år gamle har det visst liten hensikt.

Gjest trultemor25
Skrevet

Jeg har også bestilt den..To doser på minsten på 19 mnd og en dose på femåringen. Når de er eldre enn fem år gamle har det visst liten hensikt.

Man må til fastlegen, sant? Holder ikke bare å gå på helsestasjonen?

Skrevet

Man må til fastlegen, sant? Holder ikke bare å gå på helsestasjonen?

Det trodde også jeg. Jeg ringte legekontoret, men de satte meg over til helsesøster.

Helsesøster visste merkelig nok ikke så mye om dette her, så hun ringte Folkehelsa for å forhøre seg.

Etterpå fikk jeg mail fra helsesøster om at Folkehelsa anbefalte at man vaksinerte alle barn opp til fem år.

1-2 åringer bør få to doser med to mnds mellomrom, mens de som er eldre enn to år kun trenger en dose. Hver dose koster 577 kr.

Gjest trultemor25
Skrevet

Det trodde også jeg. Jeg ringte legekontoret, men de satte meg over til helsesøster.

Helsesøster visste merkelig nok ikke så mye om dette her, så hun ringte Folkehelsa for å forhøre seg.

Etterpå fikk jeg mail fra helsesøster om at Folkehelsa anbefalte at man vaksinerte alle barn opp til fem år.

1-2 åringer bør få to doser med to mnds mellomrom, mens de som er eldre enn to år kun trenger en dose. Hver dose koster 577 kr.

Men hvorfår man vaksinen da? Hvor bestiller man?

Skrevet

Men hvorfår man vaksinen da? Hvor bestiller man?

Helsesøster skulle bestille så mange doser jeg ville ha. Regner med hun bestiller det fra vaksinasjonskontoret?

Gjest trultemor25
Skrevet

Helsesøster skulle bestille så mange doser jeg ville ha. Regner med hun bestiller det fra vaksinasjonskontoret?

Ok, da ringer jeg helsesøster i morra.

Gjest Natemora
Skrevet

Det er ikke vaksine mot hjernehinnebetennelse i dagens vaksinasjonsprogram.

I trippelvaksinen gutten tok på tre mnd kontrollen, innholdt den vaksinering mot hib. Sjekk arket du fikk fra helsesøster.

Gjest Natemora
Skrevet

Jo, hib-vaksine er innbakt i den som settes ved 3 mnd. Men det er mange måter å få hjernehinnebetennelse på, og hib er bare en av dem.

"Haemophilus influenzae-bakterier er inndelt i forskjellige typer (a - f). Type b (Hib) er oftest årsak til alvorlige infeksjoner. Hib-infeksjoner rammer særlig barn under fem år. Ca. halvparten av tilfellene arter seg som hjernehinnebetennelse, som er den mest alvorlige forløpsformen, med dødelighet på 3-8% og varige følgetilstander (hørselstap, mental retardasjon, lettere grader av nevrologisk skade) hos 15 - 30 %. De øvrige tilfellene er blodforgiftning, lungebetennelse, leddbetennelse og strupelokkbetennelse ."

http://www.helsenett.no/Reisemedisin/Reisevaksiner---generelt/HIB--infeksjon-hjernehinnebetennelse-1

Hei

Betyr det at vi ikke trenger å ta ny sprøyte for Hib?

Skrevet

Hei

Jeg tror Hib vaksinerer mot en annen type gjernehinnebetennelse enn den det står om i media nå....

Skrevet

Hei

Det stemmer det togli sier, det er mange ting som kan forårsake hjernehinnebetennelse.

Hib er en av dem, den i media er en annen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...