Gjest vanskelig å sette en grense Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 Datteren min har alltid hatt litt problemer med magen og avføring, inntil for et halvt år siden. Hun er tre år nå. Tidligere ble hun jo derfor oppmuntret litt hjemme (da vi var alene selvsagt) til å prompe, det lettet på alle problemene. Men så er det jo sånn med barn at de gjerne promper selv om de ikke er alene, men også i sosiale sammenhenger. Kusinene hennes på 5 og 7 gjør det omtrent hele tiden og får ikke tilsnakk. Jeg synes det er litt guffent. De må jo lære seg å gå på do, eller? Når synes dere det er passe at de lærer seg det? 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 Jeg tror de ganske snart vil få kommentarer, fnis eller blikk fra folk hvis de fortsetter å prompe når det er andre tilstede. Det vil nok gjøre at de slutter med det... Men hvis de er vant med å kunne slippe ut lufta hjemmefra vil det helt logisk være vanskelig for dem å skjønne at de ikke skal gjøre det når de ikke er hjemme, eller det er besøk hjemme. Det er utrolig viktig at barn skjønner at det både er lov og viktig å prompe, at ikke det gjøres til noe tabu. Jeg synes det er langt bedre at et større barn slipper en fis, litt sånn med uhell, enn at barnet går rundt og får mageknip fordi det ikke er lov. Som sagt, det lærer seg fort å ikke gjøre det i sosiale sammenhenger. Tror jeg. Hvis ikke får foreldrene ta tak i det, for da kommer sikkert lærere og andre til å kommentere det. M.v.h. 0 Siter
Gjest gladmor Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 Jeg har ikke satt grenser for det der for så små barn. Jeg har prioritert at de ikke skal ha vondt i magen. "Folkeskikk" på promping kom av seg selv da de ble eldre. Kan ikke oppgi nøyaktig når, for dette har ikke vært noe problem eller stort tema. Men nå er yngstemann 8 og har fin "folkeskikk" 0 Siter
Gjest GA Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 Mine på 4 og 6 "promper i vei" men sier unnskyld etterpå! 6-åringen har i tillegg begynt å se litt beskjemmet ut hvis han gjør det offentlig. Hjemme bare ler han, akkurat som faren sin. Husker guttungen var rundt to år, slapp en nesten lydløs fis i familieselskap, og brølte "UNNSKYLD, JEG PROMPA" så tantene skvatt med kaffekoppene sine... (hadde han ikke sagt noe så hadde ingen merka det...) 0 Siter
Gjest pekka Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 Mine på 4 og 6 "promper i vei" men sier unnskyld etterpå! 6-åringen har i tillegg begynt å se litt beskjemmet ut hvis han gjør det offentlig. Hjemme bare ler han, akkurat som faren sin. Husker guttungen var rundt to år, slapp en nesten lydløs fis i familieselskap, og brølte "UNNSKYLD, JEG PROMPA" så tantene skvatt med kaffekoppene sine... (hadde han ikke sagt noe så hadde ingen merka det...) TAKK ,Nå lo jeg godt *s* 0 Siter
Gjest pekka Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 Her prompes det i øst og vest, men bare når familien er alene. Heldigvis går de også på do å gjør det avogtil. Jeg ble oppdradd til kun å gjøre det når jeg var alene,og vil helst at de gjør det samme Ingen promping sammen med andre lenger heldigvis. Barna er 7-11 og 14 år nå. 0 Siter
Lillemus Skrevet 8. januar 2006 Skrevet 8. januar 2006 Mine på 4 og 6 "promper i vei" men sier unnskyld etterpå! 6-åringen har i tillegg begynt å se litt beskjemmet ut hvis han gjør det offentlig. Hjemme bare ler han, akkurat som faren sin. Husker guttungen var rundt to år, slapp en nesten lydløs fis i familieselskap, og brølte "UNNSKYLD, JEG PROMPA" så tantene skvatt med kaffekoppene sine... (hadde han ikke sagt noe så hadde ingen merka det...) Det gjør Snuppa mi og! Hun er 5 år og fiser stadig vekk. Men selv når hun fiser lydløst så måååå hun bare fnise:"Jeg feis!" ;o) 0 Siter
kizmiaz Skrevet 9. januar 2006 Skrevet 9. januar 2006 Hun er ganske liten enda, og hun kommer til lære seg når det ikke er "sosialt akseptabelt" å prompe etterhvert, når hun blir større. Vi har ikke strenge regler på dette, men vi har en slags regel om at det ikke slippes promp ved matbordet. Vesla på 4 stikker en tur ut av rommet hun, hvis behovet melder seg da. Han på 2,5 sier "Oj, prompa!" når det skjer, og så blir det litt festlig og moro rundt det hele. Tror de lærer etterhvert helt naturlig uten spesielle tiltak, bare gå foran med et godt eksempel. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 9. januar 2006 Skrevet 9. januar 2006 Når barna når en viss alder (på barneskolen en gang) skjønner de at det er litt flaut å prompe offentlig. Da vil det gå over av seg selv. JEg kommer i alle fall ikke til å irrettesette mine barn for promping. Noen ganger har jo ingen helt kontroll heller. Selv voksne slipper jo en fjert uten å ville det fra tid til annen. Ikke noe særlig å bli irrettesatt for det... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.