Gå til innhold

Mor og far er uenig om oppdragelsesmetoden, og det er sikkert ikke uvanlig, MEN

Anbefalte innlegg

Gjest krusedulla

Nei - det fikk han ikke. Jeg spurte han flere dager etter, og da spurte han igjen om navnet på diagnosen, og da sa han at "det kom jo ikke akkurat som noen bombe". Av og til virker det som han har veldig innsikt på måten han prater på, mens andre dager ... tja

deler pekkas tanker

Fortsetter under...

Gjest bare et tips på noe som fungerte for oss

Skjønner så godt din frustrasjon over at samboer ikke blir med på møtene og at dere har forskjellig måte å håndtere utfordringene på.

Jeg har selv flere barn med spesielle behov og dette tærer selvfølgelig på både ekteskap og parforhold. For en tid tilbake følte jeg nok var nok og bestilte time til megling. Men under telefonsamtalen ble vi enige om å prøve rådgivning i stedet.

Dette var en kjempefin måte å nærme seg hverandre på og for oss begge var det faktisk lettere å prate med en utenforstående tilstede enn da vi var alene.

Må legge til at den terapauren vi var hos hadde selv følt på kroppen det å leve i en familie med noen som hadde spesielle behov. Følte at hun var utrolig flink til å sette seg inn i vår situasjon.

I tillegg til dette så har min mann alltid vært med på møtene med de forskjellige instansene. Dette gjorde nok vår situasjon noe lettere enn din.

Men hvorfor ikke forhøre seg litt om hva som finnes av rådgiving og hvilken kompetanse/erfaring som er tilgjengelig og kanskje du kan ta en time eller to føst for å forklare hva du ønsker å få ut av samtalene?

Føler med deg!

Hvorfor er ikke sambo med på møtene med PPT?

Ser at en annen her lurer på om han fortrenger at lillegutten har spesielle behov. Det var også en tanke som slo meg.

Som du i tidligere innlegg har beskrevet lillegutten og "problemene" rundt ham virker det på meg som om det er viktig å være konsekvent i måten man er overfor ham.

At de som har primæromsorgen for ham (foreldrene) ikke klarer dette er jo helt klart ikke i guttens beste interesse.

Støtter de andre i at du kanskje bør få andre til å snakke med sambo. Dere må finne en felles plattform. Det er jo guttens velferd som er viktigst her.

barn med spesielle behov har stor nytte av at mor og far samarbeider og at grensene er klare og like...

Har jobbet mye med barn og unge med spesielle behov. Og de som alle andre barn, har ekstremt stort behov for klare grenser og masse omsorg. Det er viktig at din samboer får litt info om dette.

Jeg skjønner godt at ikke begge foreldre alltid har tid til alle møter - det er ikke lett å få møter med både ppt og habu.

Habu driver vel med veiledning. Ring de og høre om de har tid til dere. Forklar problemet - så klarer nok de å finne en måte å angripe dette på. Sørg for at han blir med deg på dette møte!!!!

ALLE foreldre opplever nok dette problemt i større eller mindre grad i løpet av barnets første år. Det er viktig å prate om dette og be om veiledning fra kyndige personer, som habu eller ppt eller førskolelærer i bhg.

Jeg synes at ppt, eller andre, bør ringe far og personlig innvitere ham med på møte. De bør fortelle ham hvor viktig han er. I min jobb har jeg gjort dette mange ganger, dessverrre er det mange fedre som vegrer seg for å innse at barnet ikke er "som alle andre". Når fedre kommer på banen, er ofte mye løst og de er lydhøre. Jeg pleier ofte å sende en sms i første omgang, for så å ringe på jobben dersom det ikke blir noe napp å få. At de blir sinte for det får heller våge seg. Det er nesten håpløst dersom pappa ikke spiller på lag her, og sammtidig er i samme hus og ha stor innvirkning.

Tvi,tvi!

Gjest estefania

Hvorfor vil du se lysere på det i morgen? Sambo er jo ikke enig med deg i morgen heller. Eller?

Jeg hadde vært veldig fristet til å gå fra ham, men først er man jo nødt til å prøve ALT.

Annonse

Hvorfor vil du se lysere på det i morgen? Sambo er jo ikke enig med deg i morgen heller. Eller?

Jeg hadde vært veldig fristet til å gå fra ham, men først er man jo nødt til å prøve ALT.

På hvilken måte ville det hjelpe å gå fra ham?

Man får jo gå ut fra at han skal ha samvær med barnet.

..han har lagt seg.... Men ja - det burde ikke være nødvendig

Noen ganger er det lettere å komme inn på menn ved å skrive... Jeg husker en gang mannen min og jeg hadde et problem (jeg så på det som et problem, mens han syntes det var uvesentlig). Han stengte rett og slett av når jeg forsøkte å ta det opp. Jeg er nok flinkere til å argumentere enn han og da gir han på en måte opp og blir heller bare sur og tverr...

Jeg skrev brev til ham om det jeg tenkte og følte om saken. Han fikk lese det i ro og mak uten min innblanding. Først da endra situasjonen seg til noe positivt!

Lykke til :-)

Gjest Persille

Hvordan ble mailen mottatt? Blir han med?

Jeg må innrømme at jeg nærer en enorm respekt for ditt pågangsmot, og vilje til å gjøre alt det beste for barna dine!

Har fulgt innleggene dine en stund, har ikke noe å bidra med, så jeg svarer sjelden, men jeg blir imponert over deg.

Hvordan ble mailen mottatt? Blir han med?

Jeg må innrømme at jeg nærer en enorm respekt for ditt pågangsmot, og vilje til å gjøre alt det beste for barna dine!

Har fulgt innleggene dine en stund, har ikke noe å bidra med, så jeg svarer sjelden, men jeg blir imponert over deg.

Han har ikke kommentert den, men han hentet storesøster på SFO idag (noe han gjør sjelden), lagde middag som han pleier og er veldig rolig - og vi har hatt en temmelig rolig ettermiddag - bortsett fra at noen småting - men helt andre reaksjoner fra pappaen enn vanlig. Er litt spennt på om han kommenterer mailen seinere i kveld, eller om han kommer til rett og slett og endre på måtene han gjør ting på...

Gjest Persille

Han har ikke kommentert den, men han hentet storesøster på SFO idag (noe han gjør sjelden), lagde middag som han pleier og er veldig rolig - og vi har hatt en temmelig rolig ettermiddag - bortsett fra at noen småting - men helt andre reaksjoner fra pappaen enn vanlig. Er litt spennt på om han kommenterer mailen seinere i kveld, eller om han kommer til rett og slett og endre på måtene han gjør ting på...

Lykke til i allefall da :)

Gjest pimiento

Du må be om veiledning hjemme! Og sambo må delta aktivt og vise hva han gjør - og få korreksjon på dette. Hvis det ikke nytter, må du antakelig gjøre et valg. Har selv barn med spesielle behov og vet hvor uendelig viktig det er å gjøre de rette tingene. Jeg er - heldigvis - alene med barna, så jeg kan følge opp 100%.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...