Gå til innhold

Ang. skøyter - hjelm ?

Anbefalte innlegg

Hei, dere som har småbarn som går på skøyter, bruker barna deres hjelm ? Lurer på å kjøpe skøyter til 4-åringen (jente), men skulle tro at vi ikke trengte å tenke på hjelm til henne ? Hun er normalt flink fysisk, men jeg er selvsagt redd for knall og fall og smelle hodet i isen osv.

*litt hønemor*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213324-ang-sk%C3%B8yter-hjelm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjelm forbinder vi fort med sykkel, men ja, i allefall jenta mi på 7 skal bruke hjelm på isen. Guttene som er noe eldre mener jeg også burde bruke hjelm, men ikke gøy å skille seg ut blandt kameratene som ikke bruker det. Har i grunnen ikke sett en eneste unge på isen med hjelm jeg...

Gjest best med hjelm

De bør ha hjelm. På banen her vi bor har de ikke adgang uten hjelm (banen er som regel ikke betjent, men det står skilt, og etter et par bryske bortvisninger, stiller ingen uten hjelm).

Erfaringsmessig er det enklere å få hjelmen på som en naurlig del av hockey-skøyte-antrekk til gutt, enn til puse-danseskøyteantrekk til noen av jentene..

Det er mange fall bakover som resulterer i hjernerystelse. Ikke alltid så lett å oppdage, og ubehandlet / ignorert, kan det lett bli tilbakevennende hodepine i måneder og år.

Hjelm forbinder vi fort med sykkel, men ja, i allefall jenta mi på 7 skal bruke hjelm på isen. Guttene som er noe eldre mener jeg også burde bruke hjelm, men ikke gøy å skille seg ut blandt kameratene som ikke bruker det. Har i grunnen ikke sett en eneste unge på isen med hjelm jeg...

Ingen av mine får gå på isen uten hjelm. Selv ikke jenta på snart 11.

Annonse

Nturligvis skal hun ha hjelm! Vi spurte i butikken hva de anbefalte - og da sa de slalom-hjelm. Er jo veldig greit, for når hun skal begynne å sto nedover har vi hjelm til det også. Fant en kjempekul knallrosa med stjerner.

Uansett om hun ikke detter så mye, skal det ikke så mye til hvis hun dunker hodet nedi, eller hvis hun kræsjer med en annen, kan det jo bli et skikkelig fall.

Hadde ikke sendt min datter på 4 1/2 på isen uten hjelm. Like greit å begynne med det fra starten av, som med sykkelhjelm. Hun på to som syklet på trehjul-sykkel i sommer hadde hjelm på, tross at faren for å dette av en slik sykkel er nesten null.

Vi bruker hjelm ja. Kjøpte skøytehjelm i jula, da lærte jeg nemlig at en sykkelhjelm må man kaste dersom den har fått slag. Hjelmen kosta ikke allverdens, 249,- og den varer i mange år.

Varer i mange år? Er den svært justerbar da? Tror begge mine trenger nye sykkelhjelmer i alle fall...

Jeg trodde heller ikke at hjelm var nødvendig, men ser at det er påbudt med det når de går på skøyter på skole/sfo.

Jeg tenkte litt sånn "vi brukte aldri hjelm på skøyter", men vi brukte jo heller ikke sykkelhjelm... Så selv om jeg fortsatt mener at det kanskje er litt i overkant, skjønner jeg at jeg kanskje har gått ut litt på dato...? ;)

Annonse

Våre barn fikk skøyter til jul. De er 4,5 og 6,5 år gamle. Pappaen hadde de med seg på skøyter en gang i romjula, og det var visst kjempemoro.

Jeg har faktisk ikke tenkt over om de burde ha hjelm... Har ikke vært på skøyter på mange år, og da jeg var liten brukte ingen hjelm. Men jeg innser jo at det kan vært fornuftig...

Kan de bruke lue under slalomhjelm, eller er den varm nok i seg selv?

Våre barn fikk skøyter til jul. De er 4,5 og 6,5 år gamle. Pappaen hadde de med seg på skøyter en gang i romjula, og det var visst kjempemoro.

Jeg har faktisk ikke tenkt over om de burde ha hjelm... Har ikke vært på skøyter på mange år, og da jeg var liten brukte ingen hjelm. Men jeg innser jo at det kan vært fornuftig...

Slalåmhjelm er varm nok i seg selv.

Ishjelmene er tynnere, og med endel hull, så hvis det er veldig kaldt bruker de en tynn ullfrotté finlandshette under.

Slalomhjelmen er varm nok uten lue. Ungene her bruker er tynn ullhjelm noen ganger, men det er visst mest for å holde håret på plass.

Jeg trodde heller ikke at hjelm var nødvendig, men ser at det er påbudt med det når de går på skøyter på skole/sfo.

Jeg tenkte litt sånn "vi brukte aldri hjelm på skøyter", men vi brukte jo heller ikke sykkelhjelm... Så selv om jeg fortsatt mener at det kanskje er litt i overkant, skjønner jeg at jeg kanskje har gått ut litt på dato...? ;)

Jeg trø ihvertfall ikke argumentere hva vi brukte og ikke brukte, for vi hadde blant annet ikke noe sikkrhetsutstyr i baksetet i det hele tatt!

I forsetet på Bobla var det topunkts seler, men det var ikke plikt til å bruke dem. Nakkestøtter fantes heller ikke.

I baksetet var det ikke montert seler engang, og vi barna klatra inn og ut av det "hulrommet" som var bak ryggstøet på boblene.

Heldigvis går verden framover! :-)

Ja,veldig justerbar. Tror det sto fra str. 49 til 59 eller noe i den dur.

Det må vel til. Har en venninne som vil at vi skal ta med ungene på skøytebanen sammen, men hennes må bruke hjelm og hun fatter ikke at jeg har latt mine gå uten... Javel, Lillemusmor kjøper hjelmer. Og nye skøyter til poden. Og ser hundringsene flyyyy....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...