Gå til innhold

Dere som har skolebarn

Anbefalte innlegg

Gjest Mariamamma
Skrevet

Jenta vår er akkurat fyllt 5 år. På mange måter er hun litt liten i forhold til barn på sin alder. Har en utrolig fantasi og kan leve seg så inn i lek at vi ikke får kontakt. Hun har veldig god konsentrasjonsevne, men er på mange måter mer på 4-årsstadiet enn 5. Språket har et rikt ordforråd men hun har fortsatt mange kreative vendinger og gir seg ikke, for hun mener hun har rett i sin uttale.

Til høsten skal hun begynne på skolen. Jeg syns det er alt for tidlig for henne, men mye kan jo skje dette halvåret.

Hun vil være 5 1/2 ved skolestart. Språk m.m ville ikke bekymret meg hvis vi fulgte den gamle modellen der man begynnte som 7-åring, men nå skal man jo liksom være 6 når man bare er 5, hvis dere skjønner. Stilles det for mange krav til de små? Før var den omsorgsfulle 6-åringen størst i barnehagen, der 6-åringen sliter med så mangt fikk han vise ansvar og være litt konge på haugen. Nå er de minst på skolen og de små 5-åringene er størst i barnehagen. Og hva med PPT? Er det flere barn som i dag blir sett på som "sene" iforhold til før?

Jeg er ikke bekymret i fohold til mitt barns utvikling i seg selv, ikke barnehagen heller, men vi vurderer alternativ skole da vi rett og slett synes hun er for liten.

Hvordan opplevde dere skolestart for deres 6-åringer

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har bare positive opplevelser.

Siste halvåret i barnehagen så vokste hun seg liksom ut av barnehagen, så det ble en naturlig overgang. Starten på det første skoleåret er en fin overgang blandet med litt læring og litt lek.

Til høsten får vi skolejente nr. 2, hun snakker allerede nå mye om skolen, gleder seg veldig. I femårsklubben i barnehagen forbereder de seg litt på hva de har i vente på skolen.

oppptimisten
Skrevet

Har bare positive opplevelser.

Siste halvåret i barnehagen så vokste hun seg liksom ut av barnehagen, så det ble en naturlig overgang. Starten på det første skoleåret er en fin overgang blandet med litt læring og litt lek.

Til høsten får vi skolejente nr. 2, hun snakker allerede nå mye om skolen, gleder seg veldig. I femårsklubben i barnehagen forbereder de seg litt på hva de har i vente på skolen.

Vi hadde mange av de samme tankene selv for 1 år siden.. Synes hun var for liten til å begynne på skolen. Hun er også født sent på året så vi var nok litt usikre. Men det hadde vi ingen grunn til. Hun var bare SÅ klar for skolen selv og syntes det var kjempeflott å begynne. Det første året er det vel så mye lek som skole, mye sosialt og ungene skal liksom finne sin plass i systemet. Det skal virkelig tungtveiende grunner til for å utsette med 1 år, så hvis hun ikke er etter på noe som helst vis hadde jeg nok latt henne starte sammen med sitt eget årskull..

Skrevet

Skolestart har vært utelukket positivt for vår veslejente som nå er halvferdig med første skoleår.

De har utrolig mye lek og fysisk aktivitet som de knytter mot læring.

Den støste utfordringen har kanskje vært at det nå er mye større frihet (ikke gjerder rundt skolen) og en helt annen oppfølging på SFO.

Men vesla mi har god konsentrasjon og holder grei orden synes jeg.

Og jeg tror også svært mange barn er veldig åpne for å starte skrive/lese/regneopplæringen i den alderen. Læringen er også tilpasset de forskjellige elevene, og det fokuseres mye på at de forskjellige elevene skal trene på forskjellige ting.

Skrevet

Storesøster begynte på skolen i høst. Hun ble 6 år i desember.

Skolestart har gått kjempebra. I begynnelsen var hun litt sjenert, men hun fikk ganske fort mange gode venninner. Hun holder lite sammen med guttene for "de bråker sånn de, mamma".

Storesøster har bestandig vært flink verbalt. Det er flere jenter hun er sammen med som ikke er like flinke. Flere kan ikke si "R". Andre har problemer med setningsoppbygning og/eller uttale av andre bokstaver.

Jeg tror nok at skolen er forberedt på at ikke alle er like flinke med språket, så du behøver nok ikke å bekymre deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...