Gå til innhold

Dyrehold i familiebarnehage?

Anbefalte innlegg

Gjest anonym akkurat nå

Jenta vår er i en familiebarnehage med tre smågutter, og det er en del forhold i den barnehagen jeg ikke er helt fornøyd med. Derfor spør jeg dere kloke fruer her inne: Er det noen regler for dyrehold i fam.bh? Vår har to katter som spankulerer rundt på benker og bord og som har både mat og kattedo lett tilgjengelig for små hender. Det er i tillegg kommet en valp i hus som tisser på den eneste uteplassen de har, nemlig en stor terasse. Dette er en stor hund som allerede veier mer enn en schäfer, og jeg er veldig skeptisk til at bikkja går inne sammen med ungene. Hvem vet om en unge gjør noe som hunden oppfatter som truende og reagerer som hunder ofte gjør? En annen ting er at jeg ofte ser denne kvinnen ute sammen med bikkja eller på butikken i barnehagetida, og da vet jeg at det er mannen eller en av to voksne sønner som er hjemme med ungene. DET liker jeg absolutt ikke! En ting er at mannfolka ikke har noe som helst av utdanning i dette faget, en annen ting er at snuppa mi er eneste jente og i bakhodet mitt murrer det en liten redsel for at noe kan skje med henne når kvinnen er borte....Uff, ikke greit dette.

Men altså, regler for dyrehold?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213449-dyrehold-i-familiebarnehage/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvilke regler som gjelder. Men er en familiebarnehage godkjent av kommunen så gjelder vel de samme regler som i en vanlig barnehage. Og jeg tviler på at dyrehold er lov i en vanlig bhg.

Men jeg må bare si at jeg hadde ikke hatt mine barn her. Jeg hadde bekymret meg for det samme som du. Husk at man aldri kan stole på en hund, og når små barn smiler med tennene og stirrer rett på hunden, vil den gjerne tolke dette som agressiv/provoserende oppførsel. Men denne hunden blir jo fort vant til dette, men jeg hadde ikke likt å ha barnet mitt på et sånt sted.

Det andre du nevner virker også tvilsomt på meg.

Gjest Persille

Man har ikke lov til å ha dyrene sammen med barna - man har heller ikke lov til å ha kattekasser f.eks tilgjengelig for barna.

I tillegg er det jo hygieneforskrifter som tilsier at barna skal vernes fra hundebæsj, kattebæsj etc på uteområdet. Det skal både være gjerdet inn, og det skal være deksel over sandkasser o.l. så dyr ikke kommer til.

Det at hun går ut i barnehagetiden er ikke ulovlig. Det kreves ingen utdannelse eller kompetanse for å passe barn (!) dermed kan hun fint overlate barna til en hun selv mener er kompetent nok. Det samme vil jo skje om hun er syk f.eks - da vikarierer jo en annen.

"Er det noen regler for dyrehold i fam.bh?"

Om du med regler mener forbud, er jeg nokså sikker på at dette ikke finnes. Tror ikke det er andre regler som spesifikt regulerer dyrehold i familiebarnehage. Men det er selvsagt generelle regler for hygiene, sikkerhet etc. Dessuten er det generelle regler for dyrehold, barnehage eller ikke. Mange synes jo det er svært positivt at barn får komme i kontakt med dyr. Selv om det innebærer at ikke alt er sterilt til en hver tid.

"Vår har to katter som spankulerer rundt på benker og bord og som har både mat og kattedo lett tilgjengelig for små hender."

Dette visste du vel om da du takket ja til plassen, så der synes jeg ikke du har noen sak i det hele tatt.

"Det er i tillegg kommet en valp i hus som tisser på den eneste uteplassen de har, nemlig en stor terasse."

Vet du hvor ofte dette skjer og hvor vidt det blir gjort rent etterpå?

"Dette er en stor hund som allerede veier mer enn en schäfer, og jeg er veldig skeptisk til at bikkja går inne sammen med ungene. Hvem vet om en unge gjør noe som hunden oppfatter som truende og reagerer som hunder ofte gjør?"

Det er heldigvis ikke så ofte at hunder biter barn. Tenk på hvor mange hunder det er her i landet og hvor mange barn som har kontakt med dem. Men hver gang det skjer er en gang for mye. Jeg forstår din bekymring. Men jeg tror neppe det er ulovlig for en familiebarnehage. Når hundene er over en viss størrelse bekymrer jeg meg mer over rase og lynne enn størrelse. Er dette en godlynnet rase?

"En annen ting er at jeg ofte ser denne kvinnen ute sammen med bikkja eller på butikken i barnehagetida, og da vet jeg at det er mannen eller en av to voksne sønner som er hjemme med ungene. DET liker jeg absolutt ikke! En ting er at mannfolka ikke har noe som helst av utdanning i dette faget,..."

Er det noe ved disse bestemte mannfolka som gjør dem uskikket til å passe noen barn i en time eller to? Svært mange av de som jobber i barnehager har heller ingen utdanning. Eller mener du at mannfolk generelt ikke har snøring på barn? Ikke for et par timer en gang? I så fall bør du snarest slutte jobben din og passe barna dine selv samt skru kallenderen 100 år tilbake. ;-)

"...en annen ting er at snuppa mi er eneste jente og i bakhodet mitt murrer det en liten redsel for at noe kan skje med henne når kvinnen er borte...."

Igjen, er det noe med disse mannfolka som tilsier at det er spesiell risiko for dette? Iblant lurer jeg på om en mann løper en større risiko ved å være alene med barn, enn den risikoen barna løper ved å være alene med en mann. Utrolig fort gjort å bli bekyldt for både det ene og det andre.

"Uff, ikke greit dette..."

Er det du skriver om her det eneste du er missfornøyd med? Eller er dette bare toppen av isfjellet?

Om dette er det eneste du har å klage på, er mitt inntrykk at dette kan være en helt super familiebarnehage, men at den passer elendig til dine preferanser. Du mangler dessuten den grunnleggende tilliten til barnehage. Derfor kunne det nok være godt om du fant noe som passer bedre til det du kjenner er riktig og trygt.

Om hovedproblemet er noe du ikke har nevt her, kan selvsagt svaret mitt være helt på jordet.

mvh

Annonse

Man har ikke lov til å ha dyrene sammen med barna - man har heller ikke lov til å ha kattekasser f.eks tilgjengelig for barna.

I tillegg er det jo hygieneforskrifter som tilsier at barna skal vernes fra hundebæsj, kattebæsj etc på uteområdet. Det skal både være gjerdet inn, og det skal være deksel over sandkasser o.l. så dyr ikke kommer til.

Det at hun går ut i barnehagetiden er ikke ulovlig. Det kreves ingen utdannelse eller kompetanse for å passe barn (!) dermed kan hun fint overlate barna til en hun selv mener er kompetent nok. Det samme vil jo skje om hun er syk f.eks - da vikarierer jo en annen.

Har du en link til regelverket?

mvh

Gjest anonym akkurat nå

"Er det noen regler for dyrehold i fam.bh?"

Om du med regler mener forbud, er jeg nokså sikker på at dette ikke finnes. Tror ikke det er andre regler som spesifikt regulerer dyrehold i familiebarnehage. Men det er selvsagt generelle regler for hygiene, sikkerhet etc. Dessuten er det generelle regler for dyrehold, barnehage eller ikke. Mange synes jo det er svært positivt at barn får komme i kontakt med dyr. Selv om det innebærer at ikke alt er sterilt til en hver tid.

"Vår har to katter som spankulerer rundt på benker og bord og som har både mat og kattedo lett tilgjengelig for små hender."

Dette visste du vel om da du takket ja til plassen, så der synes jeg ikke du har noen sak i det hele tatt.

"Det er i tillegg kommet en valp i hus som tisser på den eneste uteplassen de har, nemlig en stor terasse."

Vet du hvor ofte dette skjer og hvor vidt det blir gjort rent etterpå?

"Dette er en stor hund som allerede veier mer enn en schäfer, og jeg er veldig skeptisk til at bikkja går inne sammen med ungene. Hvem vet om en unge gjør noe som hunden oppfatter som truende og reagerer som hunder ofte gjør?"

Det er heldigvis ikke så ofte at hunder biter barn. Tenk på hvor mange hunder det er her i landet og hvor mange barn som har kontakt med dem. Men hver gang det skjer er en gang for mye. Jeg forstår din bekymring. Men jeg tror neppe det er ulovlig for en familiebarnehage. Når hundene er over en viss størrelse bekymrer jeg meg mer over rase og lynne enn størrelse. Er dette en godlynnet rase?

"En annen ting er at jeg ofte ser denne kvinnen ute sammen med bikkja eller på butikken i barnehagetida, og da vet jeg at det er mannen eller en av to voksne sønner som er hjemme med ungene. DET liker jeg absolutt ikke! En ting er at mannfolka ikke har noe som helst av utdanning i dette faget,..."

Er det noe ved disse bestemte mannfolka som gjør dem uskikket til å passe noen barn i en time eller to? Svært mange av de som jobber i barnehager har heller ingen utdanning. Eller mener du at mannfolk generelt ikke har snøring på barn? Ikke for et par timer en gang? I så fall bør du snarest slutte jobben din og passe barna dine selv samt skru kallenderen 100 år tilbake. ;-)

"...en annen ting er at snuppa mi er eneste jente og i bakhodet mitt murrer det en liten redsel for at noe kan skje med henne når kvinnen er borte...."

Igjen, er det noe med disse mannfolka som tilsier at det er spesiell risiko for dette? Iblant lurer jeg på om en mann løper en større risiko ved å være alene med barn, enn den risikoen barna løper ved å være alene med en mann. Utrolig fort gjort å bli bekyldt for både det ene og det andre.

"Uff, ikke greit dette..."

Er det du skriver om her det eneste du er missfornøyd med? Eller er dette bare toppen av isfjellet?

Om dette er det eneste du har å klage på, er mitt inntrykk at dette kan være en helt super familiebarnehage, men at den passer elendig til dine preferanser. Du mangler dessuten den grunnleggende tilliten til barnehage. Derfor kunne det nok være godt om du fant noe som passer bedre til det du kjenner er riktig og trygt.

Om hovedproblemet er noe du ikke har nevt her, kan selvsagt svaret mitt være helt på jordet.

mvh

Jøss, kjempekjeft for at jeg spurte om regler for dyrehold! :-)

Ungen begynner i ny barnehage til uka.

Gjest Persille

Har du en link til regelverket?

mvh

Ellers har du nok rett i at det ikke er forbudt å ha dyr på generell basis - men det er heller ikke lov til å utsette barna for direkte eller indirekte fare. Og å la et lite barn være uten konstant oppsyn med en hund tilstede - klassifiseres som indirekte fare.

Jeg er hundemenneske, har alltid hatt hund, osv - men likevel skal man ikke ta tillit til at hunden ikke skader barnet dersom den blir "provosert" til det. Selv den snilleste hunden får vondt når et barn biter den i øret...

Men; det er hygieneregelene som gjelder i dette tilfellet vil jeg tro - det er ikke god hygiene å ha kattesand tilgjengelig for små barn, og det er heller ikke god hygiene å la dyr gjøre fra seg på barnas uteplass.

Det var ikke kjeft. Det er ditt valg å tolke det slik.

Men du tok opp mange ulike problemer ut over regelverk for dyrehold og fikk en respons.

Flott at du har funnet en ny barnehage. Men hva var da egentlig problemet?

mvh

Gjest anonym akkurat nå

Det var ikke kjeft. Det er ditt valg å tolke det slik.

Men du tok opp mange ulike problemer ut over regelverk for dyrehold og fikk en respons.

Flott at du har funnet en ny barnehage. Men hva var da egentlig problemet?

mvh

Jeg ville egentlig vite om det er lovlig å ha dyr i barnehagen som det er beskrevet i hovedinnlegget mitt. Vi har vært veldig fornøyd med barnehagen som sådan, men når hunden kom i hus valgte vi å avslutte forholdet. Misforstå meg rett, det er en stor og vennlig hunderase og jeg som elsker hunder vil gjerne bare ta med meg bikkja hjem fordi den er så skjønn. Men når det er fire små unger der sammen med hunden så er det en mulighet for at det kan skje noe, og selv om det er liten sjanse for det så klarer jeg ikke å utsette ungen for det.

Jeg føler meg så slem som tenker sånn, fordi jeg elsker dyr selv. Men jeg vil ikke at ungen min skal rote i kattebæsj eller leke i hundetiss, og jeg har selv sett at minstebarnet drar en leke fra munnen til bikkja og putter i sin egen. Og kattene elsker å sove i vognen til miniputten...

Snart kommer det vel et sutreinnlegg fra meg der jeg klager over at snuppa ikke får så mye oppmerksomhet i den store barnehagen...

skorpionfisken

Jeg oppfattet ikke innlegget til PieLill som kjeft. Bare nøktern svar på alle dine punkter. Når man legger inn innlegg her må man tåle at man får svar som ikke alltid er jattesvar.

Du har funnet en ny barnehage. Hvorfor da bekymre deg for dyrene? Eller er du så forbannet på dem at du vil ha stoppet/stengt barnehagen for alle andre også?

Annonse

"at det er mannen eller en av to voksne sønner som er hjemme med ungene. DET liker jeg absolutt ikke! En ting er at mannfolka ikke har noe som helst av utdanning i dette faget, en annen ting er at snuppa mi er eneste jente og i bakhodet mitt murrer det en liten redsel for at noe kan skje med henne når kvinnen er borte...."

Paranoid?

Gjest Persille

Jeg ville egentlig vite om det er lovlig å ha dyr i barnehagen som det er beskrevet i hovedinnlegget mitt. Vi har vært veldig fornøyd med barnehagen som sådan, men når hunden kom i hus valgte vi å avslutte forholdet. Misforstå meg rett, det er en stor og vennlig hunderase og jeg som elsker hunder vil gjerne bare ta med meg bikkja hjem fordi den er så skjønn. Men når det er fire små unger der sammen med hunden så er det en mulighet for at det kan skje noe, og selv om det er liten sjanse for det så klarer jeg ikke å utsette ungen for det.

Jeg føler meg så slem som tenker sånn, fordi jeg elsker dyr selv. Men jeg vil ikke at ungen min skal rote i kattebæsj eller leke i hundetiss, og jeg har selv sett at minstebarnet drar en leke fra munnen til bikkja og putter i sin egen. Og kattene elsker å sove i vognen til miniputten...

Snart kommer det vel et sutreinnlegg fra meg der jeg klager over at snuppa ikke får så mye oppmerksomhet i den store barnehagen...

Det er ikke ulovlig å ha hund (eller andre dyr) i noen barnehager - men det krever at det er forsvarlig renhold, og at dersom barna skal være med dyrene skal det være konstant oppsyn.

Man kan f.eks ikke snu ryggen til barn og dyr - av hensyn til dem begge.

Gjest anonym akkurat nå

"at det er mannen eller en av to voksne sønner som er hjemme med ungene. DET liker jeg absolutt ikke! En ting er at mannfolka ikke har noe som helst av utdanning i dette faget, en annen ting er at snuppa mi er eneste jente og i bakhodet mitt murrer det en liten redsel for at noe kan skje med henne når kvinnen er borte...."

Paranoid?

Jupp.

Du fikk en respons på alt du skrev. Ditt første innlegg gav meg inntrykk av generell missnøye med hele opplegget. Når du til og med klager på at mannfolk passer barna, virker du ganske så møkk lei. Om du bare lurte på om det var ulovlig med dyr i barnehage, og bare ville ha respons på det, burde du bare skrevet om dyrene.

En stor hund sammen med små barn ville også gjort meg betenkt, som jeg skrev i det første svaret. Særlig når det er en valp. Små barn og valper er begge uberegnelige. Jeg ville kanskje gjort det samme som deg. Byttet barnehage. Men det kommer altså også an på rase og hvor flinke folkene var med hund.

Det er da en ærlig sak at du ønsker en annen barnehage til barnet ditt. Hvorfor har du dårlig samvittighet for det.

Hva ville du egentlig med det du skrev i innelegget ditt ut over å finne en lovtekst?

mvh

Snakk med styreren og spør om hun er helt trygg på at hunden ikke biter. Si du er litt skeptisk selv.

Det er ingen regler som forby dyr i barnehagen, og prøv å tenk litt positivt.

Unger som omgåst dyr lærer å vise omsorg og ansvar. De fleste barn er veldig glad i dyr. Å ingen barn dør om de skulle få litt bæsj på seg. Da lærer de å holde seg unna dette.

Når det gjelder mannen hennes og sønnen så prøv å tenk at småbarn også har behov for mannlige rollemodeller. Det er ikke uten grunn at menn/gutter i barnehager er svært populærte blant barna. Og en trenger ikke være utdannet førskolelærer for å passe noen barn menst styreren er på butikken.

Etter min mening er det heller ikke utdannelsen din som avgjør om du gjør en god jobb i barnehagen. Det har med engasjementet og initativet du har i det daglige arbeidet.

Ellers har du nok rett i at det ikke er forbudt å ha dyr på generell basis - men det er heller ikke lov til å utsette barna for direkte eller indirekte fare. Og å la et lite barn være uten konstant oppsyn med en hund tilstede - klassifiseres som indirekte fare.

Jeg er hundemenneske, har alltid hatt hund, osv - men likevel skal man ikke ta tillit til at hunden ikke skader barnet dersom den blir "provosert" til det. Selv den snilleste hunden får vondt når et barn biter den i øret...

Men; det er hygieneregelene som gjelder i dette tilfellet vil jeg tro - det er ikke god hygiene å ha kattesand tilgjengelig for små barn, og det er heller ikke god hygiene å la dyr gjøre fra seg på barnas uteplass.

Jeg lar ikke små barn være alene med dyr, av hensyn til begge parter. ;-) Og spesielt av hensyn til barnet om det er et dyr som kan skade dem. Og jeg ville vel holdt kattesanden unna småtråkk, for å ha det lettvindt alt avhengi av hvor fingernemme ungene var. (Vi kan ikke ha dyr selv, så jeg skulle gjerne hatt flere dyr andre steder barna ferdes.)

I forhold til dyr og hygiene har jeg inntrykk av at folk er veldig forskjellige. Noen skriker skit og lort bare ser et hundehår, for ikke å snakke om omdet skjer et uhell med en valp én gang. Andre tåler det utroligste. Etter som jeg ikke har noen anelse om hvor på skalaen hovedinnleggskriveren står, tør jeg ikke si noe om om det er uhygenisk etter min standard, eller etter de som skal bestemme slikt for en barnehage.

mvh

Gjest Persille

Jeg lar ikke små barn være alene med dyr, av hensyn til begge parter. ;-) Og spesielt av hensyn til barnet om det er et dyr som kan skade dem. Og jeg ville vel holdt kattesanden unna småtråkk, for å ha det lettvindt alt avhengi av hvor fingernemme ungene var. (Vi kan ikke ha dyr selv, så jeg skulle gjerne hatt flere dyr andre steder barna ferdes.)

I forhold til dyr og hygiene har jeg inntrykk av at folk er veldig forskjellige. Noen skriker skit og lort bare ser et hundehår, for ikke å snakke om omdet skjer et uhell med en valp én gang. Andre tåler det utroligste. Etter som jeg ikke har noen anelse om hvor på skalaen hovedinnleggskriveren står, tør jeg ikke si noe om om det er uhygenisk etter min standard, eller etter de som skal bestemme slikt for en barnehage.

mvh

Jeg anser meg selv som relativt midt på skalaen ifht til renhold. Grus og støv er tross alt en del av barnas diett de første årene :)

Men; jeg slipper av prinsipp ikke hunden inn i bhg!

For det første mener jeg at det skal være så rent der at barna kan spise av alt uten fare for å bli syke. Jeg vil heller ikke at barna skal komme hjem møkkete _kun_ fordi de har krabbet på gulvet.

Dernest kan det være familier med allergi selv om "våre" barn ikke er allergiske - dermed kan det by på et problem.

Dessuten synes jeg generelt at dyr ikke har noe inne i barnehager å gjøre :)

Men det er forskriftene man må forholde seg til her - og de sier ingenting om grad av renhet sånn sett, de forholder seg vel til "normal" renhet om man kan si det sånn.

Det finnes ingen tester for å sjekke hvor rent det er f.eks.

Men man skal jo hindre smitte bla - dermed må det jo vaskes og gjøres rent ofte i barnehager, de produserer jo siklemaskiner og annen moro :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...