Gå til innhold

Dyrehold i familiebarnehage?

Anbefalte innlegg

Jeg anser meg selv som relativt midt på skalaen ifht til renhold. Grus og støv er tross alt en del av barnas diett de første årene :)

Men; jeg slipper av prinsipp ikke hunden inn i bhg!

For det første mener jeg at det skal være så rent der at barna kan spise av alt uten fare for å bli syke. Jeg vil heller ikke at barna skal komme hjem møkkete _kun_ fordi de har krabbet på gulvet.

Dernest kan det være familier med allergi selv om "våre" barn ikke er allergiske - dermed kan det by på et problem.

Dessuten synes jeg generelt at dyr ikke har noe inne i barnehager å gjøre :)

Men det er forskriftene man må forholde seg til her - og de sier ingenting om grad av renhet sånn sett, de forholder seg vel til "normal" renhet om man kan si det sånn.

Det finnes ingen tester for å sjekke hvor rent det er f.eks.

Men man skal jo hindre smitte bla - dermed må det jo vaskes og gjøres rent ofte i barnehager, de produserer jo siklemaskiner og annen moro :)

Siklemaskiner er det vel foreldrene som leverer. ;-)

Om jeg hadde hatt en hund ville jeg ikke sluppet den inn i noen barnehage, min egen eller andres, primært pga av sikkerhet. Men også fordi ikke alle synes at hunder er like fortryllende, samt allergi. Jeg liker hunder, men jeg liker enda mer å ha det praktisk og lettvindt.

;-)

Fortsetter under...

Gjest Persille

Siklemaskiner er det vel foreldrene som leverer. ;-)

Om jeg hadde hatt en hund ville jeg ikke sluppet den inn i noen barnehage, min egen eller andres, primært pga av sikkerhet. Men også fordi ikke alle synes at hunder er like fortryllende, samt allergi. Jeg liker hunder, men jeg liker enda mer å ha det praktisk og lettvindt.

;-)

Ikke sant - helt enig :)

"Er det noen regler for dyrehold i fam.bh?"

Om du med regler mener forbud, er jeg nokså sikker på at dette ikke finnes. Tror ikke det er andre regler som spesifikt regulerer dyrehold i familiebarnehage. Men det er selvsagt generelle regler for hygiene, sikkerhet etc. Dessuten er det generelle regler for dyrehold, barnehage eller ikke. Mange synes jo det er svært positivt at barn får komme i kontakt med dyr. Selv om det innebærer at ikke alt er sterilt til en hver tid.

"Vår har to katter som spankulerer rundt på benker og bord og som har både mat og kattedo lett tilgjengelig for små hender."

Dette visste du vel om da du takket ja til plassen, så der synes jeg ikke du har noen sak i det hele tatt.

"Det er i tillegg kommet en valp i hus som tisser på den eneste uteplassen de har, nemlig en stor terasse."

Vet du hvor ofte dette skjer og hvor vidt det blir gjort rent etterpå?

"Dette er en stor hund som allerede veier mer enn en schäfer, og jeg er veldig skeptisk til at bikkja går inne sammen med ungene. Hvem vet om en unge gjør noe som hunden oppfatter som truende og reagerer som hunder ofte gjør?"

Det er heldigvis ikke så ofte at hunder biter barn. Tenk på hvor mange hunder det er her i landet og hvor mange barn som har kontakt med dem. Men hver gang det skjer er en gang for mye. Jeg forstår din bekymring. Men jeg tror neppe det er ulovlig for en familiebarnehage. Når hundene er over en viss størrelse bekymrer jeg meg mer over rase og lynne enn størrelse. Er dette en godlynnet rase?

"En annen ting er at jeg ofte ser denne kvinnen ute sammen med bikkja eller på butikken i barnehagetida, og da vet jeg at det er mannen eller en av to voksne sønner som er hjemme med ungene. DET liker jeg absolutt ikke! En ting er at mannfolka ikke har noe som helst av utdanning i dette faget,..."

Er det noe ved disse bestemte mannfolka som gjør dem uskikket til å passe noen barn i en time eller to? Svært mange av de som jobber i barnehager har heller ingen utdanning. Eller mener du at mannfolk generelt ikke har snøring på barn? Ikke for et par timer en gang? I så fall bør du snarest slutte jobben din og passe barna dine selv samt skru kallenderen 100 år tilbake. ;-)

"...en annen ting er at snuppa mi er eneste jente og i bakhodet mitt murrer det en liten redsel for at noe kan skje med henne når kvinnen er borte...."

Igjen, er det noe med disse mannfolka som tilsier at det er spesiell risiko for dette? Iblant lurer jeg på om en mann løper en større risiko ved å være alene med barn, enn den risikoen barna løper ved å være alene med en mann. Utrolig fort gjort å bli bekyldt for både det ene og det andre.

"Uff, ikke greit dette..."

Er det du skriver om her det eneste du er missfornøyd med? Eller er dette bare toppen av isfjellet?

Om dette er det eneste du har å klage på, er mitt inntrykk at dette kan være en helt super familiebarnehage, men at den passer elendig til dine preferanser. Du mangler dessuten den grunnleggende tilliten til barnehage. Derfor kunne det nok være godt om du fant noe som passer bedre til det du kjenner er riktig og trygt.

Om hovedproblemet er noe du ikke har nevt her, kan selvsagt svaret mitt være helt på jordet.

mvh

?????????

Gjest mirakel*2?

det med dyr hadde jeg ikke godtatt i det hele tatt. Man skal aldri stole på dyr når det er barn i nærheten.

Det med at mennene passer ungene (for en kort stund vel og merke) synes jeg ikke gjør noe. Det bare bra for ungene at de får kontakt med menn også, som en annen skrev her. Da jeg jobbet i barnehage var mennene (de var uten utdannelse) kjempegodt likt blant barna. De var utrolig flink og gjorde de "riktige pedagogiske" tingene.

Jeg har hørt om mannlige barnehageansatte som har vært ukomfortable med å være aleine i rom med små barn for de føler at det kan bli rettet mistanke mot dem.

Annonse

:-O Her hvor jeg bor har de ikke lov til å ha dyr i familiebarnehagen. Det nærmeste de kommer er å få ha kaniner ute i garasjen.. De har heller ikke lov til å la andre passe barna. Hvis assistenten f.eks må til lege el. så kommer det en annen fra barnehagen for å se etter ungene. Som regel er det en av pedagogene som stiller opp da.

Jeg trodde det var samme regler over alt :-O Du bør iallefall si i fra hva du synes, selv om barnet ditt skal skifte barnehage...

Tenk at jenta mi går i en familiebarnehage med en MANNLIG eier og leder!! Skjønner ikke at jeg tør, siden alle menn er skrudde og bare tenker på 1 ting!!

Synes du er noe hysterisk med hensyn til dette.. Valgte denne barnehagen jeg nettopp pga av mannlige ansatte, fordi jeg oppfatter disse som mye mer lekne og hengivne i forhold til de kvinnelige barnehageansatte jeg har kjennskap til, med eller uten utdannelse. (utdannelse er ikke alltid beste måleenhet for kvaliteter). Når han er ute (noe som av og til hender) har det skjedd at KONA passer ungene (og hun er jo ikke utdannet i dette..) Har aldri tenkt at dette skulle være galt.

Denne barnehagen har ikke dyr da, og selv om jeg er veldig glad i dyr, ville jeg nok ikke likt at disse gikk løs blandt barna. Inngjerdete eller dyr i bur hadde bare vært koselig da, så lenge ingen er allergiske.

Jeg blir sint av det du hinter til i innlegget ditt ang. menn og barn. Som om alle menn som er alene med barn er potensielle overgripere. Det er rett og slett idiotisk og på lik linje med rasisme moralsk sett.

Jeg håper inderlig du revurderer denne holdningen. Hva om det jobber en mann i den barnehagen du har flyttet barnet ditt til? Skal du forlange at han ikke får være alene med datteren din?

Teitere utsagn tror jeg faktisk jeg må lete lenge etter.

Gjest girasol

Altså, jeg ville ikke hatt barnet mitt i en barnehage jeg var så misfornøyd med. Det handler ikke om å være for eller imot dyrehold, det handler om at du er misfornøyd med forholdene, og da ville jeg altså sett meg om etter et annet alternativ, kanskje en offentlig barnehage.

M.h.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...