Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jenta på 6 fortalte i går at det var en som ikke ville leke med henne fordi hun var brun, og at brunt er stygt (er født i Kina). Når jeg spurte om hun ble lei seg i hjertet når hun hørte det, smilte hun og sa; " neida mamma, jeg sa bare til henne at da fikk hun heller la være å leke med meg, for jeg er jo brun jeg mamma. Jeg lekte bare med noen andre" Gjett om jeg ble stolt, tenk at hun er så klok den store lille jenta vår! Det er godt at hun kan svare for seg, og mene det. Og litt senere når vi snakket sammen var det den jenta som ikke ville leke med henne som ble nevnt som en av bestevenninnene på skolen, så heldigvis stikker det ikke så dypt. Men jeg får stadig påminnelse om at det er viktig å snakke om ting som kan dukke opp på en så vanlig måte som mulig, men allikevel gi dem noen alternativer til svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213484-er-s%C3%A5-stolt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår godt du er stolt av jenta di, Kinesermor!

Vi har opplevd det samme i Bella sin barnehage. Den som i det ene øyeblikket har sagt noe om å ikke ville leke med brune barn, er bestevennen som i neste øyeblikk henger i jakka og ber om å få være med hjem :-) Det stikker heldigvis ikke særlig dypt. Tror bare unger er flinke til å finne hverandres såre punkt, og bruke det når de krangler om filleting.

Jeg har sagt til Bella at hun skal svare "det er greit, for jeg vil uansett ikke leke med dumme barn", når noen sier at de ikke vil leke med henne fordi hun er brun. HUn var veldig fornøyd første gang hun fikk praktisert det. Den hun hadde sagt det til hadde "sladret" til en voksen, om at Bella sa hun var dum, men da Bella forklarte hvorfor, hadde den voksne sagt at hun var enig - barn som sa sånn var dumme når de sa slik.

Men det er heldigvis lenge siden vi har hørt at hudfarge har vært er problem i barnehagen.

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213484-er-s%C3%A5-stolt/#findComment-1562048
Del på andre sider

Fin historie. Har tvillinggutter på 5 fra Colombia. En dag rundt middagsbordet sa den¨ene, "X kalte meg for brunen i dag". Jeg spurte om han synes det var dumt, ja svarte han. "Du er jo brun sier jeg, og han er kvit, kall han for kviten du, sier jeg. Han synes det var en god ide.

Tiden gikk, og dette ble glemt. Så en dag rundt middagsbordet sier broren prøvende; "mamma, kviten". Da reiser tvillingbroren seg og sier men kraft i stemmen; "Kaller du mammaen min for kviten, så kalle eg deg for brunen"

Da lo de voksne godt, og var enige om at guttene nok skulle klare seg godt mot slike kommentarer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213484-er-s%C3%A5-stolt/#findComment-1562053
Del på andre sider

trk1365380645

Forstår godt du er stolt av jenta di, Kinesermor!

Vi har opplevd det samme i Bella sin barnehage. Den som i det ene øyeblikket har sagt noe om å ikke ville leke med brune barn, er bestevennen som i neste øyeblikk henger i jakka og ber om å få være med hjem :-) Det stikker heldigvis ikke særlig dypt. Tror bare unger er flinke til å finne hverandres såre punkt, og bruke det når de krangler om filleting.

Jeg har sagt til Bella at hun skal svare "det er greit, for jeg vil uansett ikke leke med dumme barn", når noen sier at de ikke vil leke med henne fordi hun er brun. HUn var veldig fornøyd første gang hun fikk praktisert det. Den hun hadde sagt det til hadde "sladret" til en voksen, om at Bella sa hun var dum, men da Bella forklarte hvorfor, hadde den voksne sagt at hun var enig - barn som sa sånn var dumme når de sa slik.

Men det er heldigvis lenge siden vi har hørt at hudfarge har vært er problem i barnehagen.

Beste hilsen fra

Pedagogdelen av meg må bare...;)

Ingen barn (eller voksne, tror jeg...) er dumme, men vi gjør mange dumme ting! Jeg syns poenget ditt er supert, men ville formulert det litt annerledes.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213484-er-s%C3%A5-stolt/#findComment-1563364
Del på andre sider

Ingen barn (eller voksne, tror jeg...) er dumme, men vi gjør mange dumme ting! Jeg syns poenget ditt er supert, men ville formulert det litt annerledes.

Pedagog er jeg ikke, så jeg skjønner ikke helt hva du mener med omformulering av budskapet :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213484-er-s%C3%A5-stolt/#findComment-1563839
Del på andre sider

Annonse

Hehehe, joda, jeg ventet på den ;-)

Jeg prøvde å finne en bedre formulering, men fant ingen som fungerte på 4-5 åringer.

Og for å være helt ærlig så synes jeg faktisk at folk som sier sånn er litt "dumme" - mot dem de sier sånn til.

Hun kunne jo sikkert sagt at hun ikke ville leke med dem som sier dumme ting, men det hadde garantert ikke hatt samme effekt.

Så jo, jeg er til dels enig med deg, til dels ikke enig med deg. Små unger er "enkle", og forstår enkle budskap. Tror jeg. Og barn som gjør dumme ting, er jo dumme der og da.

Men når det er sagt så praktiserer vi faktisk at det ikke er lov til å si at folk er dumme/teite/stygge her i heimen også.

Og reaksjonen på at jeg sa at hun kunne si at hun ikke ville leke med noen som var dumme, var at da ville de si fra til voksne, for det var ikke lov å si i at noen var dumme. Så sa jeg at det er ok, for da kan du bare si i fra hvorfor du sa det, for det er ikke lov til å si at man ikke vil leke med folk fordi de er brune heller.

Og det fungerte jo veldig bra. Hun sa at hun ikke ville leke med noen som var dumme, jenta sprang og sa i fra til de voksne, de voksne kom og spurte Bella hvorfor hun sa det, og Bella forklarte hvorfor. Og den andre ungen fikk beskjed om at det VAR dumt å si at man ikke ville leke med brune.

Og vips, problemet forsvant! Jeg forsøkte å få Bella til å ta det opp med de voksne selv (vi fikk ikke lov selv), men hun nektet. Ville ikke sladre. Men på min, kanskje ikke helt pedagoiske måte, ble de voksne informert likvel.

Og som sagt, etter dette har Bella aldri nevnt det som et problem igjen. Sannsynligvis fordi hun i stedet for å bli lei seg, tok igjen? Og dermed var det ikke noe som kunne bli brukt mot henne lengre?

Så i teorien er jeg enig med deg, trk. Men av og til må man gjør annerledes i praksis :-)

beste hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213484-er-s%C3%A5-stolt/#findComment-1563864
Del på andre sider

trk1365380645

Pedagog er jeg ikke, så jeg skjønner ikke helt hva du mener med omformulering av budskapet :-)

"Jeg vil ikke være med deg når du sier sånne dumme ting!" For eksempel. Poenget mitt er bare (og jeg mener ikke i forhold til snø og bella, men altså på generelt grunnlag) at hvis vi sier at noen er dum, så gir vi dem en egenskap det kan være vanskelig å endre- altså at hvis vi sier til en gutt at han er dum, så vil han kunne begynne å tro på det og heller bekrefte det enn forsøke å endre atferd. Og selv om noen sier eller gjør en dum ting, betyr ikke det at de er dumme alltid!

Ble det enklere nå, eller rotet jeg det bare mer til?!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213484-er-s%C3%A5-stolt/#findComment-1564845
Del på andre sider

"Jeg vil ikke være med deg når du sier sånne dumme ting!" For eksempel. Poenget mitt er bare (og jeg mener ikke i forhold til snø og bella, men altså på generelt grunnlag) at hvis vi sier at noen er dum, så gir vi dem en egenskap det kan være vanskelig å endre- altså at hvis vi sier til en gutt at han er dum, så vil han kunne begynne å tro på det og heller bekrefte det enn forsøke å endre atferd. Og selv om noen sier eller gjør en dum ting, betyr ikke det at de er dumme alltid!

Ble det enklere nå, eller rotet jeg det bare mer til?!

....klarere, den var til snø. Jeg skjønte nemlig ikke hva jeg hadde skrevet i hovedinnlegget som var så upedagogisk :-)) Vil jo ikke såre noen :-))

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213484-er-s%C3%A5-stolt/#findComment-1565226
Del på andre sider

trk1365380645

....klarere, den var til snø. Jeg skjønte nemlig ikke hva jeg hadde skrevet i hovedinnlegget som var så upedagogisk :-)) Vil jo ikke såre noen :-))

Unnskyld, det er jeg som trenger meg inn i tråden din og så glemmer jeg til og med å berømme den kloke jenten din! Og den kloke moren som gir henne så godt selvbilde og gode svar til de som sier dumme ting:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213484-er-s%C3%A5-stolt/#findComment-1566167
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...