kvitre Skrevet 12. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2006 Hei. Holder svømmekurs selv, så jeg har god erfaring med hva som fungerer. Første trinn er å bli trygg under vann. Fine øvelser er: Hoppe fra kanten, plukke opp gjenstander fra bunnen, boble/puste ut under vann (rolig).Senere: se og rope under vann, svømme mellom bena dine e.l, stupe kråke, stå på hendene. Neste trinn er å bli trygg på egen flyteevne. Er ofte greit å begynne med å flyte på magen. Mange føler at de har bedre kontroll da enn på ryggen. Be ham legge ansiktet ned i vannet, og slappe av, så vil bena sakte flyte opp. Viktig at han gjør det rolig, ellers går han et stykke under før han flyter opp. Etter hvert lage ulike figurer: stjerne, strek, ball osv. Når han skal flyte på ryggen, starter du med å holde ham i hodet, slik at han er trygg på at du holder godt. Hold omtrent rundt ørene. Få ham til å strekke haka mot taket, og strekke kroppen. Omtrent bare ansiktet over vann. Etter hvert kan du gå over til bare å støtte under haka, for å minne ham på å strekke haka i taket. Det kan godt hende at bena hans synker, men så lenge han greier å holde ansiktet over vann i ryggleie, kan han gjerne flyte loddrett. Kan hjelpe å strekke armene over hodet. Ikke hold på så lenge av gangen at han blir kald. Så først kommer framdriftsøvelsene. Første øvelse blir å sparke fra i kanten og gli så langt som mulig. Både på mage og rygg. Etter hvert legges benspark til. Vi bruker bare crawl benspark i begynneropplæringa, fordi brystsvømming er mye mer teknisk krevende. Be ham strekke ut bena (tar tid å lære, i starten "sykler" de mye) og sparke/padle med dem. Siden øver vi på crawl armtak. Kan godt bruke det både på mage og rygg. I mageleie vil han ha ansiktet ned i vannet. Inntil han begynner å mestre teknikken, la han bare svømme så langt han har pust. Siden lærer du ham å gå opp og ta pust. Ikke venn ham til å svømme med hodet over vann. Det var svømmekurs i kortversjon. Ellers er allsidig vannaktivitet et viktig grunnlag. Lek og ha det gøy, finn på morsomme oppgaver. Viktig å bli trygg, og få allsidig bevegelseserfaring. Jeg bruker minimalt med flytehjelpemidler, da jeg har inntrykk av at det hjelper dem lite framover, og du risikerer at han legger all tryggheten i hjelpemidlene og ikke i egen kropp. Boka fra Svømmeforbundet som ble nevnt i et annet svar, er den jeg bruker og som jeg fikk da jeg gikk instruktørkurs. Veldig bra bok. Kan lånes på biblioteket. Du verden, nå ble jeg imponert. Tusen takk for et svært omfattende svar. Jeg skriver det ut. Mange av øvelsene burde jeg ha lært meg selv også. Jeg er bl.a. ikke fortrolig med å "få vann i nesa". Jeg har nå heldigvis funnet ut at det er flere her i området som arrangerer kurs, så i dag har jeg meldt poden på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213485-sv%C3%B8mming/page/2/#findComment-1565399 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Sønnen min lærte å svømme da han utilsiktet hoppet uti på dypt vann uten flytevinger. Learning by doing... Veldig effektivt i hans tilfelle. Men det er vel ikke en metode som er å anbefale ;o) Jeg tror som andre her, at det er lurt å dra i bassenget ofte sånn at de blir trygge på å være i vann. Så kommer det nok etter hvert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213485-sv%C3%B8mming/page/2/#findComment-1565495 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tly Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Du verden, nå ble jeg imponert. Tusen takk for et svært omfattende svar. Jeg skriver det ut. Mange av øvelsene burde jeg ha lært meg selv også. Jeg er bl.a. ikke fortrolig med å "få vann i nesa". Jeg har nå heldigvis funnet ut at det er flere her i området som arrangerer kurs, så i dag har jeg meldt poden på. Hehe, du er ikke den eneste. Men det er sånne små detaljer som er viktig å være trygg på. Jeg pleier ofte å si "Hva hvis du/ barnet ditt skulle falle ut fra en båt eller brygge? Vil han/hun/du mestre det?" I en sånn situasjon er panikken farligere enn vannet i seg selv. Og er du ikke trygg på å få vann i nese eller øyne (eks. vant med svømmebriller) er sjansen for panikk mye større. Kanskje du skulle benytte sjansen til å trene sammen med sønnen din? Motiverende for han også hvis han ser at du øver på det samme. Et lite tips om vann i nesa: Blås ut med nesa når du er under vann. (Evt. lukk munnen i starten) Du trenger ikke blåse hele tiden, men nok til at det står luft i nesa. Det vil blokkere for vann som vil inn, så lenge du ikke står på hodet. Ellers er vann i nesa/ øynene ubehagelig, men overhodet ikke farlig. Forresten er det et par ting du bør lære ham i forbindelse med sikkerhet: Aldri gå/hoppe ut i vannet før du har gitt klarsignal, eks telt til tre, og når han hopper, skal han alltid tilbake til kanten. Det første sikrer at du alltid er oppmerksom på at han går ut i vannet, det andre lærer ham et hensiktsmessig reaksjonsmønster til bruk hvis han skulle ramle ut og du ikke er der. Hvis han er vant til at du alltid tar imot og hjelper ham, vil han regne med det i en nødsituasjon også, men hvis han er vant til å komme seg inn til kanten og opp ved egen hjelp, vil det være en naturlig reaksjon også i en uvant situasjon. Disse to tingene trener vi på helt fra de går det aller første nybegynnerkurset som spedbarn. Når han mestrer å flyte på ryggen, bør han også trene på å snu seg over til ryggen og komme i flytestilling alene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213485-sv%C3%B8mming/page/2/#findComment-1566816 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.