Gå til innhold

Skal pappaen slippe nattevåk?

Anbefalte innlegg

Gjest Loriell

Babyen på 1 mnd sover kun 1-2 timer hver gang. Pappaen mener han bør få sove om natten i og med at han skal på jobb. Det hender han sover dårlig pga at han hører mor og barn om natten, da trenger han også å hvile etter middag. Han ser ikke mors behov for å få sove sammenhengende mer enn et par timer - han sier hun kan legge seg nedpå når babyen sover både dag og natt. Hvordan kan man åpne øynene til denne mannen? Hun håper han skal få opp øynene og stille mer opp, men har kanskje ikke sagt klart nok i fra..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213512-skal-pappaen-slippe-nattev%C3%A5k/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

13

• Katt-ja

5

• Mrs. Wallace

3

• Spirello

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Jeg syns at det er en selvfølge at det er mors ansvar når de er så små.

Vi har "fri" hele dagen, du kan fint legge deg nedpå litt på formiddagen mens babyen sover. Det kan ikke far gjøre på jobb.

Maten til babyen er somregel pupp, det er lite far får gjort med det .... naturligvis.

Gjest Snøhette

Jeg er til en viss grad enig med pappa jeg. Hvis dette er det eneste barnet kan mor godt ta nattevåk i ukedagene når pappa skal på jobb. MEN pappa skal ta sin tørn i helgene, og han skal aldeles ikke forlange middagshvil! Både mamma og pappa må finne seg i endring av hverdagen når et nytt lite nurk ser dagens lys.

Gjest Persille

Jeg er litt enig med far i ukedagene - i helgene får man dele.

Konsekvensen av å få barn er at man må gi opp mange timers søvn i strekk i lang tid fremover, sånn er det bare.

Men; man kan bli gal av å ikke sove - så jeg ser det som en selvfølge at far stiller opp i ny og ne, i hvertfall i helgene, så kanskje mor får tatt igjen litt søvn da.

Jeg er enig i at den som jobber burde slippe nattavakter, men den som jobber burde avlaste den som er hjemme + tar alle nattvakter når han eller hun kommer hjem..

De første ukene var mannen hjemme 2 uker, da delte vi på nattavaktene. poden tok bare flaske, men jeg måtet allikevel opp å pumpe. Men det tok ikke så lang tid når jeg slapp å mate han først.

Da han jobbet tok jeg alle nattevaktene, men sov par timer når ungen sov eller på ettermiddagen når mannen min tok seg av poden. Synes man burde dele på det ja. men er selvsagt at den som jobber trenger nettene uten forstyrrelser.

Hvis ungen deres bare sover 1-2 timer av gangen kan vel dere finne en ordning der han f.eks. tar de to siste matingene (hvis ungen tar flaske) så kan du legge deg tidlig og så ta ungen om nettene.

For å få han til å skjønne hvor slitsomt det er, så kan du reise bort en helg så han får alt ansvaret selv.. :) Eller være hjemme, men la han gjøre alt som har med barnet å gjøre.

Tror enkelte mannfolk tror det er ferie å være hjemme i permisjon, noe det ikke er. Det er en 24-timers jobb.

Du kan jo argumetere med at hvis du er utslitt går det utover den lille, for det gjør det hvis du verken har overskudd til å gå tur eller "underholde" ungen. Nå trenger ikke en baby på 1 mnd. mye underholdning da, men de trenger jo mye kos/nærhet og at man prater og synger til dem. De trenger jo å stimuleres de og.

Når mannen min begynner 11 på jobb så tar han første nattmating hvis den er før 1. Så står jeg opp tidlig. Har hendt at han står opp tidlig også hvis jeg har hatt lite søvn de siste nettene (når mannen jobber nattskift, da er han ikke hjemme om morningen og må legge seg tidlig så da tar jeg alt).

Jeg er enig i at den som jobber burde slippe nattavakter, men den som jobber burde avlaste den som er hjemme + tar alle nattvakter når han eller hun kommer hjem..

De første ukene var mannen hjemme 2 uker, da delte vi på nattavaktene. poden tok bare flaske, men jeg måtet allikevel opp å pumpe. Men det tok ikke så lang tid når jeg slapp å mate han først.

Da han jobbet tok jeg alle nattevaktene, men sov par timer når ungen sov eller på ettermiddagen når mannen min tok seg av poden. Synes man burde dele på det ja. men er selvsagt at den som jobber trenger nettene uten forstyrrelser.

Hvis ungen deres bare sover 1-2 timer av gangen kan vel dere finne en ordning der han f.eks. tar de to siste matingene (hvis ungen tar flaske) så kan du legge deg tidlig og så ta ungen om nettene.

For å få han til å skjønne hvor slitsomt det er, så kan du reise bort en helg så han får alt ansvaret selv.. :) Eller være hjemme, men la han gjøre alt som har med barnet å gjøre.

Tror enkelte mannfolk tror det er ferie å være hjemme i permisjon, noe det ikke er. Det er en 24-timers jobb.

Du kan jo argumetere med at hvis du er utslitt går det utover den lille, for det gjør det hvis du verken har overskudd til å gå tur eller "underholde" ungen. Nå trenger ikke en baby på 1 mnd. mye underholdning da, men de trenger jo mye kos/nærhet og at man prater og synger til dem. De trenger jo å stimuleres de og.

Når mannen min begynner 11 på jobb så tar han første nattmating hvis den er før 1. Så står jeg opp tidlig. Har hendt at han står opp tidlig også hvis jeg har hatt lite søvn de siste nettene (når mannen jobber nattskift, da er han ikke hjemme om morningen og må legge seg tidlig så da tar jeg alt).

Oi - dette ble rot... : ) Første avsnitt er bare suppe. har en liten en som sover dårlig om natta keg og, og nå jobber jeg.. Så sånn kan det gå. Mente at den som jobber burde få sove om natt,. men ta nattavakter i helgene, og stille opp når han eller hun kommer hjem fra jobb.

mannen min tar nattavakter når jeg jobber nå, men jeg våker jo fordet. Men det er bedre å durme i senga enn å fly oppe og mate og vugge.

Annonse

Jeg hadde ikke krevd at han skulle ta nattevåket når han skal på jobb dagen etter.. men i helgene/fridager bør han ta i kraftige tak, og la deg sove! F.eks. om ettermiddagen når han kommer hjem, da kan du jo også få legge deg nedpå... Men akkurat nattevåk og jobb dagen etter, da burde han få fri, synes jeg?!

Gjest felles prosjekt

Vi gjorde det slik at jeg la meg samtidig med babyen om kvelden, da sov hun gjerne litt lenger før hun var sulten igjen. Før pappaen la seg, ga han baby melk (som jeg hadde pumpet ut om morgenen / formiddagen når jeg hadde mye melk) og stelte henne. På den måten fikk jeg sove fra nitiden til ettiden (noen ganger kortere, noen ganger lengere). Det hjelp, siden restren av natten bestod av hyppig mating..

I tillegg tok pappaen henne opp etter at jeg hadde gitt morgenpupp, og stelte henne / hadde henne på badegulvet mens han dusjet osv (dette var kanskje når hun var litt eldre enn 1 mnd..) slik at jeg fikk slumre litt en halvtime - times tid.

I helgene tok han henne mye mer, men puppen var det jo jeg som hadde, så nattmatingen kunne han ikke ta. Men han kunne løfte henne til meg når hun våknet osv, og la meg sove litt lenger om morgenen osv.

Ettermiddagshvil, når du har vært alene med baby hele dagen, synes jeg ikke han kan forlange selv om han er trett. De fleste småbarnsforeldre har søvnmangel, i hvertfall mangel på sammenhengende søvn. Og det tærer, kan lett føre til depresjoner osv. Så det er viktig at dere føler dere står sammen og ikke motarbeider hverandre / står på krava..

Det er ikke alle (mødre) som klarer å sove litt her og der mens baby sover på dagen, og det er mange babyer som stort sett bare får sove på dagtid i vognen ute mens man triller. Så det er forskjellig i alle familier, ingen råd er universelle.

Men det høres ut som om dere bør se på dette sammen og se det som et felles prosjekt, hos oss var det viktig at pappaen tok det meste av ansvaret for barnet på ettermiddagstid frem til hun la seg, så tok jeg heller andre oppgaver i huset da. Det blir veldig intenst å ha eneansvaret for barnet over lang tid, og det er ikke alle som føler seg helt hjemme i denne rollen.

Snakk evt med helsesøster, og la pappaen være med på en samtale, det hjelper noen ganger å få noen råd utenfra.

Hvorfor skal pappaer slippe unna all nattevåk i baby-tiden?

Om babyen sover bare 1-2 timer i strekk både dag og natt, kan man jo bli tullete om man ikke får sove litt mer enn det i strekk i løpet av hverdagene.

Pappan skal være opplagt til jobben, men mamman skal også være opplagt til å ta seg av barnet og gjøre husarbeid.

Her får man samarbeide litt synes jeg.

Ei trett mamma, som aldri kommer seg ut/være sosial fordi ho må benytte enhver anledning på dagtid til å sove kan ikke være det beste for barnet.

La pappan ta sin tørn også, men kanskje han tar den tidligst på kvelden/natta, så er han likevel passe uthvilt til arb.dagen starter.

Og om det er viktige møter en dag eller noe annet spesielt kan han jo få sove den natta.

Er han flink til å ta i et tak når han er hjemme fra jobb? Tenker på både det å ta seg av barnet og gjøre husarbeid..

I hovedsak må den som har mulighet til å ta igjen søvn på dagtid ta nattevåken. Men om det aldri blir mer enn 1-2 timers sammenhengende søvn må faktisk den andre trå til, arbeidsdag eller ikke.

Har man barn må man finne seg i å komme trøtt på jobb en del ganger.

Det er ikke mors jobb og sørge for at far kan fortsette livet som før han fikk barn, helt uforstyrret.

mvh

Jeg trodde også det var slik - og tok all nattevåk til vesla var 5 mnd. Da begynte jeg å jobbe 4 dager pr. uke, og faren skulle gå hjemme.

Først da forsto jeg hvor enkelt det er for de som sover hele nattaen og "bare" er på jobben på dagen.

Og ungen skal vel ikke ha pupp hver gang dersom den vokner så ofte.

Man blir totalt utslitt av slik nattevåk, og den SKAL fordeles. (Selv om jeg fortsatt mener at den som går hjemme må ta mer enn den som er på jobb)

Dersom du går med på at han skal slippe nattevåk i ukedagene er det en selvfølge at du får sove i helgene når han ikke skal på jobb. Da kan du kanskje legge deg på et annet rom sånn at du får sove flere timer sammenhengende uten å høre babyen. Han kan komme innom med babyen for pupp en gang eller tre, men ta seg av alt det andre.

Søvnmangel er absolutt noe av det verste jeg har vært med på i mitt liv, og er ikke forundret over at det blir brukt som tortur. Alle har behov for dyp søvn, og det får man ikke etter 1-2 timer.

Massiv klaging er vel det som må til... Eller kanskje du kan legge deg supertidlig på kvelden, f.eks klokken åtte, så kan han ta seg av babyen til kanskje 1 på natten, så får du deg 5 timer sammenhengende søvn.

Jeg trodde også det var slik - og tok all nattevåk til vesla var 5 mnd. Da begynte jeg å jobbe 4 dager pr. uke, og faren skulle gå hjemme.

Først da forsto jeg hvor enkelt det er for de som sover hele nattaen og "bare" er på jobben på dagen.

Og ungen skal vel ikke ha pupp hver gang dersom den vokner så ofte.

Man blir totalt utslitt av slik nattevåk, og den SKAL fordeles. (Selv om jeg fortsatt mener at den som går hjemme må ta mer enn den som er på jobb)

Underskriver her - på alt. ;o)

Annonse

Gjest Persille

I hovedsak må den som har mulighet til å ta igjen søvn på dagtid ta nattevåken. Men om det aldri blir mer enn 1-2 timers sammenhengende søvn må faktisk den andre trå til, arbeidsdag eller ikke.

Har man barn må man finne seg i å komme trøtt på jobb en del ganger.

Det er ikke mors jobb og sørge for at far kan fortsette livet som før han fikk barn, helt uforstyrret.

mvh

"Det er ikke mors jobb og sørge for at far kan fortsette livet som før han fikk barn, helt uforstyrret."

Har du en lovtekst på dette? Jeg tror nemlig at enkelte kanskje vil protestere på det argumentet ;)

"nå har kjerringa mast seg til unger - så hu får ta ansvaret for'em sjæl!"

Jeg mener at pappaen bør få sove når han skal på jobb om dagen. Du bør sørge for å legge deg nedpå hver gang babyen sover, slik at du kan få litt hvile. På samme måte bør pappaen la deg få sove ut litt i helgene.

Jeg forventa at mannen min tok seg av Snorkfrøken på nattetid da han hadde sin del av permisjonen og jeg skulle på jobb.

"Det er ikke mors jobb og sørge for at far kan fortsette livet som før han fikk barn, helt uforstyrret."

Har du en lovtekst på dette? Jeg tror nemlig at enkelte kanskje vil protestere på det argumentet ;)

"nå har kjerringa mast seg til unger - så hu får ta ansvaret for'em sjæl!"

Joda, og etterpå klager han på for lite sex og for lite fjong kjærring. Og det verste er at han ville også ha unger, men det sa han ikke så høyt, for da kunne han lempe ansvaret på kjærringa etterpå.

Ikke min mann altså. Her i gården fikk ingen tid til å mase. I hvert fall ikke om førsten. ;-)

Men det er vel ingen lov som pålegger damer det ansvaret heller.

mvh

Jeg mener at pappaen bør få sove når han skal på jobb om dagen. Du bør sørge for å legge deg nedpå hver gang babyen sover, slik at du kan få litt hvile. På samme måte bør pappaen la deg få sove ut litt i helgene.

Jeg forventa at mannen min tok seg av Snorkfrøken på nattetid da han hadde sin del av permisjonen og jeg skulle på jobb.

Jeg mener at det at man skal på arbeid dagen etterpå ikke gir monopol på nattesøvnen.

Det handler også om behov for sammenhengende søvn. Dessuten klarer ikke alle å sove så mye på dagtid. Det forskes nå på om fødselsdepresjon kan forårsakes av søvnmangel og mangel på sammenhengende søvn. Søvnmangel alene kan gi sykose.

Grunnprinsippet bør være gjensidig omsorg for hverandre og hverandres behov for hvile.

mvh

Gjest Persille

Joda, og etterpå klager han på for lite sex og for lite fjong kjærring. Og det verste er at han ville også ha unger, men det sa han ikke så høyt, for da kunne han lempe ansvaret på kjærringa etterpå.

Ikke min mann altså. Her i gården fikk ingen tid til å mase. I hvert fall ikke om førsten. ;-)

Men det er vel ingen lov som pålegger damer det ansvaret heller.

mvh

Nei, men du vet hva jeg mener :)

Gjest Persille

Jeg mener at det at man skal på arbeid dagen etterpå ikke gir monopol på nattesøvnen.

Det handler også om behov for sammenhengende søvn. Dessuten klarer ikke alle å sove så mye på dagtid. Det forskes nå på om fødselsdepresjon kan forårsakes av søvnmangel og mangel på sammenhengende søvn. Søvnmangel alene kan gi sykose.

Grunnprinsippet bør være gjensidig omsorg for hverandre og hverandres behov for hvile.

mvh

"Grunnprinsippet bør være gjensidig omsorg for hverandre og hverandres behov for hvile."

Du burde jo vurdere å selge kurs til gravide og andre ventende med dette som slagord - kun parpåmeldinger akseptert, ingen mødre alene :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...