Gå til innhold

Skal pappaen slippe nattevåk?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

13

• Katt-ja

5

• Mrs. Wallace

3

• Spirello

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Jeg mener at det at man skal på arbeid dagen etterpå ikke gir monopol på nattesøvnen.

Det handler også om behov for sammenhengende søvn. Dessuten klarer ikke alle å sove så mye på dagtid. Det forskes nå på om fødselsdepresjon kan forårsakes av søvnmangel og mangel på sammenhengende søvn. Søvnmangel alene kan gi sykose.

Grunnprinsippet bør være gjensidig omsorg for hverandre og hverandres behov for hvile.

mvh

"Jeg mener at det at man skal på arbeid dagen etterpå ikke gir monopol på nattesøvnen."

Det kommer jo også litt an på hva slags jobb man har, synes jeg. Om det bare er ubehagelig eller direkte farlig å være trøtt på jobb.

Er vel egentlig enig med de som sier at det er mor sitt ansvar når barnet er så lite.

MEN, det er viktig at far kommer inn på banen før mor er helt utslitt!!!

Da minsten var liten var han våken 6 ganger hver natt mellom kl 24-06 fram til han var 7 mnd. Far jobbet borte, var borte 2 uker i slengen.

Jeg må jo innrømme at det gikk mange misunnlige tanker til mannen i sene nattetimer som hver kveld kunne legge seg når han ville om kvelden og sove godt hver natt!

Jeg var totalt utslitt og svart rundt øynene, kunne ikke legge meg om dagen for jeg var dagmamma for 2 og hadde 3 selv. Måtte opp kl 06 for å få alt klart til skolen.

Nå er gutten 3,5 år og jeg føler meg for første gang på mange år litt uthvilt. Han er fortsatt våken hver natt, men holder det ikke gående.

Jeg synes det er viktig at fedrene også kan få føle litt på hvordan det er å ha barn...

...ja, ja mannen min er vel fortsatt litt bortkjemt, natt til mandag var han skikkelig sur, det ble nemlig ikke noe kos på han..guttungen våknet akkurat da vi var på vei i seng :-)

hilsen

Å herlighet, nå ser jeg hvor heldig jeg har vært med mannen min!

Ja, han var på jobb om dagen, så jeg tok _mesteparten_ av nattevåken, men når jeg sa ifra, stilte han opp og tok over.

Det var også han som avvendte ungene fra nattpupp. Da lå far og barn på stua ei uke, og der fikk jeg ikke vise meg nattestid. Ble det helt prekært, skulle han hente meg.

"Grunnprinsippet bør være gjensidig omsorg for hverandre og hverandres behov for hvile."

Du burde jo vurdere å selge kurs til gravide og andre ventende med dette som slagord - kun parpåmeldinger akseptert, ingen mødre alene :)

Jo, det kunne blitt en inntektsgivende nisje.

Problemet er at det vil gi de vordende mødrene falsk trygghet.

De kommer på kurs hun og han og høre de samme ordene - tror hun. Menn som trenger å gå på slike kurs er de samme som kursene som regel fullstendig bortkastet på. Slike menn tror nemlig at problemene forsvinner om man ikke tenker på dem, eller at de aldri dukker opp om man lar være å snakke om dem.

Så når hun gleder seg over alt hun tror han har lært, tenker han på hvilken fantastisk snill, kjekk og deltagende mann han er som gjør som dama vil i stedet for å sitte hjemme å se Norge tape en landskamp. Og når hun tror han smiler varmt fordi han gleder seg til babyen og alt de skal gjøre sammen, er han overlykkelig over at hun ser ut til å ha funnet seg en venninne som kan avlaste ham i alt babypreket.

Slike menn kan ikke forberedes. Du kan fortelle dem om søvnmangel, kolikk, dritbleier, null sex, null tid til andre ting, ofring av hobbier og kvelder med gutta, sliten kone osv. osv. hver bidige dag i 9 måneder. De kommer til å være like forbasket overrasket. Og den nybakte mor kommer til å være nesten hysterisk over at far ikke har skjønt noe som helst.

Men for far kommer alle de opplagte konsekvensene av farskap som et totalt sjokk. Han kunne da ikke vite at den strålende mor som legger seg klokken 01.30 og står opp 05.00 og har en ren, tilfreds baby, en opplagt innbydende kropp, striglet hus og nybakte boller på bordet, aldri har eksistert i RL. Han tror det er noe alvorlig galt med kjerringa når hun ikke av pur morslykke og selvoppofrelse abdiserer fra sine tidligere menneskelige behov.

Aller mest sjokkert og overrasket er han allikevel over at kjærringa er forb.. fordi han ikke visste dette på forhånd.

Nei, kurset man skal holde på forhånd skal være utelukkende for damene: "Hvordan oppdatere gubben til virkeligheten, samtidig som man selv har konstant søvnmangel, brystbetennelse og generelt lite OK kropp - uten å ta livet av ham."

For gutta må det settes inn et retrospektivt kurs en gangn mellom 4 og 16 uker etter fødselen: "Hvorfor og hvordan livet forandra seg da du ble far. Og hvorfor kjærringa er så sint."

For de mer avanserte menn kan man ha et tilleggskurs om: "Hvordan du kunne visst alt dette på forhånd og vært forberdt." Men etter som dette kun vil ha en retrospektiv verdi og ikke hjelpe for tilsvarende situasjoner i framtiden, er det i grunn ganske bortkastet. Men kursavgiften kan jo være hyggelig å innkassere.

Noen som melder seg på?

Annonse

"Jeg mener at det at man skal på arbeid dagen etterpå ikke gir monopol på nattesøvnen."

Det kommer jo også litt an på hva slags jobb man har, synes jeg. Om det bare er ubehagelig eller direkte farlig å være trøtt på jobb.

Gjensidig omsorg for hverandres behov...

Holder kjerringa på å gå fra vettet, får han heller ta en syk barnepasser dag eller to.

Kluet er at den ene ikke må bli ensidig salderingspost.

En del misshandling av babyer skyldes rett og slett søvnmangel over tid.

mvh

Unnskyld meg...men for en IDIOT sier jeg bare!! Jeg blir så ufattelig provosert når jeg hører at det fortsatt finnes mannfolk som mener at det å være hjemme med baby ikke er en jobb!

Huff, det eneste jeg kan si er at han får lese svarene du har fått her og ellers få han til å sette seg inn i din situasjon. Hvis du ammer får du også fortelle han at det er kjempeviktig at du får nok hvile slik at melkeproduksjonen opprettholdes!

Nå mener jeg ikke nødvendigvis at mannen din skal ta like mye av nattevåkingen som deg. Du har kanskje muligheter til å sove litt på dagtid?

Uansett må han ta sin del. Det er ikke rimelig at du skal ta alt ansvaret alene.

Å herlighet, nå ser jeg hvor heldig jeg har vært med mannen min!

Ja, han var på jobb om dagen, så jeg tok _mesteparten_ av nattevåken, men når jeg sa ifra, stilte han opp og tok over.

Det var også han som avvendte ungene fra nattpupp. Da lå far og barn på stua ei uke, og der fikk jeg ikke vise meg nattestid. Ble det helt prekært, skulle han hente meg.

Si det til ham!

Selv om du har sagt det mange ganger før.

;-)

Jeg mener at det at man skal på arbeid dagen etterpå ikke gir monopol på nattesøvnen.

Det handler også om behov for sammenhengende søvn. Dessuten klarer ikke alle å sove så mye på dagtid. Det forskes nå på om fødselsdepresjon kan forårsakes av søvnmangel og mangel på sammenhengende søvn. Søvnmangel alene kan gi sykose.

Grunnprinsippet bør være gjensidig omsorg for hverandre og hverandres behov for hvile.

mvh

Veldig enig med deg!

Dersom du går med på at han skal slippe nattevåk i ukedagene er det en selvfølge at du får sove i helgene når han ikke skal på jobb. Da kan du kanskje legge deg på et annet rom sånn at du får sove flere timer sammenhengende uten å høre babyen. Han kan komme innom med babyen for pupp en gang eller tre, men ta seg av alt det andre.

Søvnmangel er absolutt noe av det verste jeg har vært med på i mitt liv, og er ikke forundret over at det blir brukt som tortur. Alle har behov for dyp søvn, og det får man ikke etter 1-2 timer.

Massiv klaging er vel det som må til... Eller kanskje du kan legge deg supertidlig på kvelden, f.eks klokken åtte, så kan han ta seg av babyen til kanskje 1 på natten, så får du deg 5 timer sammenhengende søvn.

Godt forslag! Det er jo ofte på den tiden babyer er mest våkne også ;-)

De kommer på kurs hun og han og høre de samme ordene - tror hun. Menn som trenger å gå på slike kurs er de samme som kursene som regel fullstendig bortkastet på. Slike menn tror nemlig at problemene forsvinner om man ikke tenker på dem, eller at de aldri dukker opp om man lar være å snakke om dem.

Så når hun gleder seg over alt hun tror han har lært, tenker han på hvilken fantastisk snill, kjekk og deltagende mann han er som gjør som dama vil i stedet for å sitte hjemme å se Norge tape en landskamp. Og når hun tror han smiler varmt fordi han gleder seg til babyen og alt de skal gjøre sammen, er han overlykkelig over at hun ser ut til å ha funnet seg en venninne som kan avlaste ham i alt babypreket.

Slike menn kan ikke forberedes. Du kan fortelle dem om søvnmangel, kolikk, dritbleier, null sex, null tid til andre ting, ofring av hobbier og kvelder med gutta, sliten kone osv. osv. hver bidige dag i 9 måneder. De kommer til å være like forbasket overrasket. Og den nybakte mor kommer til å være nesten hysterisk over at far ikke har skjønt noe som helst.

Men for far kommer alle de opplagte konsekvensene av farskap som et totalt sjokk. Han kunne da ikke vite at den strålende mor som legger seg klokken 01.30 og står opp 05.00 og har en ren, tilfreds baby, en opplagt innbydende kropp, striglet hus og nybakte boller på bordet, aldri har eksistert i RL. Han tror det er noe alvorlig galt med kjerringa når hun ikke av pur morslykke og selvoppofrelse abdiserer fra sine tidligere menneskelige behov.

Aller mest sjokkert og overrasket er han allikevel over at kjærringa er forb.. fordi han ikke visste dette på forhånd.

Nei, kurset man skal holde på forhånd skal være utelukkende for damene: "Hvordan oppdatere gubben til virkeligheten, samtidig som man selv har konstant søvnmangel, brystbetennelse og generelt lite OK kropp - uten å ta livet av ham."

For gutta må det settes inn et retrospektivt kurs en gangn mellom 4 og 16 uker etter fødselen: "Hvorfor og hvordan livet forandra seg da du ble far. Og hvorfor kjærringa er så sint."

For de mer avanserte menn kan man ha et tilleggskurs om: "Hvordan du kunne visst alt dette på forhånd og vært forberdt." Men etter som dette kun vil ha en retrospektiv verdi og ikke hjelpe for tilsvarende situasjoner i framtiden, er det i grunn ganske bortkastet. Men kursavgiften kan jo være hyggelig å innkassere.

Noen som melder seg på?

Nei, men jeg melder på gubben. Hehe! ;)

Annonse

Gjest mirakel*2?

Er vel egentlig enig med de som sier at det er mor sitt ansvar når barnet er så lite.

MEN, det er viktig at far kommer inn på banen før mor er helt utslitt!!!

Da minsten var liten var han våken 6 ganger hver natt mellom kl 24-06 fram til han var 7 mnd. Far jobbet borte, var borte 2 uker i slengen.

Jeg må jo innrømme at det gikk mange misunnlige tanker til mannen i sene nattetimer som hver kveld kunne legge seg når han ville om kvelden og sove godt hver natt!

Jeg var totalt utslitt og svart rundt øynene, kunne ikke legge meg om dagen for jeg var dagmamma for 2 og hadde 3 selv. Måtte opp kl 06 for å få alt klart til skolen.

Nå er gutten 3,5 år og jeg føler meg for første gang på mange år litt uthvilt. Han er fortsatt våken hver natt, men holder det ikke gående.

Jeg synes det er viktig at fedrene også kan få føle litt på hvordan det er å ha barn...

...ja, ja mannen min er vel fortsatt litt bortkjemt, natt til mandag var han skikkelig sur, det ble nemlig ikke noe kos på han..guttungen våknet akkurat da vi var på vei i seng :-)

hilsen

"natt til mandag var han skikkelig sur, det ble nemlig ikke noe kos på han..guttungen våknet akkurat da vi var på vei i seng :-)"

hehe, vi begynte å lure om vår unge hadde antenner for de stundene i en periode. Hver gang vi hadde en "plan" våknet han. Da følte jeg at jeg hadde to unger for samboeren min ble like pottesur hver gang;)

"natt til mandag var han skikkelig sur, det ble nemlig ikke noe kos på han..guttungen våknet akkurat da vi var på vei i seng :-)"

hehe, vi begynte å lure om vår unge hadde antenner for de stundene i en periode. Hver gang vi hadde en "plan" våknet han. Da følte jeg at jeg hadde to unger for samboeren min ble like pottesur hver gang;)

;-)

mvh

Jeg syns at det er en selvfølge at det er mors ansvar når de er så små.

Vi har "fri" hele dagen, du kan fint legge deg nedpå litt på formiddagen mens babyen sover. Det kan ikke far gjøre på jobb.

Maten til babyen er somregel pupp, det er lite far får gjort med det .... naturligvis.

"Fri" hele dagen?

Det forventes kanskje at mor skal ta seg av alt husarbeid og matlaging i familier der pappaen tror han kan sove uforstyrret hele natta?

Mine barn sov aldri mer enn 20 minutter sammenhengende på dagtid når de bare var noen mnd gamle. Det sier seg selv at jeg hadde klikka totalt om ikke pappaen tok sin tørn om natta... Jeg tok nok mesteparten, men ba jeg ham om å ta over var det ikke nei i hans munn. Skulle bare mangle synes jeg...

"Fri" hele dagen?

Det forventes kanskje at mor skal ta seg av alt husarbeid og matlaging i familier der pappaen tror han kan sove uforstyrret hele natta?

Mine barn sov aldri mer enn 20 minutter sammenhengende på dagtid når de bare var noen mnd gamle. Det sier seg selv at jeg hadde klikka totalt om ikke pappaen tok sin tørn om natta... Jeg tok nok mesteparten, men ba jeg ham om å ta over var det ikke nei i hans munn. Skulle bare mangle synes jeg...

Det var derfor jeg skrev "fri" på denne måten.

Hun har iallefall bedre sjans til å legge seg nedpå sofaen, om ikke gulvet er skinnende rent el.l. så KAN det vente litt.

Greit at pappaer hjelper til, men jeg har aldri krevd at han skulle ta sin tørn på natta, så lenge han skal møte våken og opplagt på jobb.

I helgene hadde vi hver vår morgen hvor vi kunne sove, men somsagt, jeg forlangte aldri nattevåk når han skulle på jobb dagen etter.

Gjest Persille

Noen som melder seg på?

*ler meg skakk*

Knallbra!

He he, kjenner til den ja. Også er han bare hjemme i helgene så da er det jo ikke så ofte anledningen byr seg heller :-)

*ler meg skakk*

Knallbra!

Jeg har vokst opp med menn. Studert med menn. Jobbet med menn. Er gift med en mann.

Jeg har forklart, advart, forsøkt å forebygge ting for døve ører. Når så det skjer, som jeg har sagt kom til å skje og hvorfor, om man ikke... Da er de ikke bare overrasket over at det jeg har advart mot i mer enn et halvår inntraff. De har pina død nerver til å være overrasket, frustrerte og fornærma over at jeg er sint.

De vet bare ikke hvilke nærdødenopplevelse de har hatt...

;-)

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...