Gå til innhold

Tore på sporet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest mange meninger

Forskning viser at det er et FÅTALL av de adopterte som ønsker og finne sitt biologiske opphav, så.....

Jeg er i allefall lei av og møte folk som ikke har annen kunnskap enn info fra "Tore på sporet" og er frustrert på mine stakkars barns vegne fordi de alldri vil kunne finne sitt biologiske opphav....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213533-tore-p%C3%A5-sporet/#findComment-1562662
Del på andre sider

fei1365380229

Forskning viser at det er et FÅTALL av de adopterte som ønsker og finne sitt biologiske opphav, så.....

Jeg er i allefall lei av og møte folk som ikke har annen kunnskap enn info fra "Tore på sporet" og er frustrert på mine stakkars barns vegne fordi de alldri vil kunne finne sitt biologiske opphav....

Jeg er ganske enig med deg her. Jeg syns at det må være opp til hver enkelt å ville finne biologiske foreldre, men jeg blir litt "irritert" på den kommersialiseringen som dette programmet har.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213533-tore-p%C3%A5-sporet/#findComment-1562759
Del på andre sider

Jeg er ganske enig med deg her. Jeg syns at det må være opp til hver enkelt å ville finne biologiske foreldre, men jeg blir litt "irritert" på den kommersialiseringen som dette programmet har.

Jeg har også en litt både-og innstilling til Tore på sporet. Ikke bare mht hva programmet gjør med livet til den som leter, men også hva den kan gjøre med livet til dem som blir funnet.

Jeg var i etterkant av forrige runde, da hun ungen jenta født i Colombia fant sin biologiske familie, på et foredrag i regi lokalforeningen. Det var hennes adoptivforeldre som fortalte om erfaringene.

Datteren deres hadde "gått videre" og var ikke lengre interessert i sin biologiske familie (hun var jo så ung!), men biologisk familie i Colombia forsvant jo ikke likevel.

Og det kom også fram at virkeligheten ikke var nøyaktig slik den ble presentert på tv (og i den forbindelse tror jeg nok Tore på sporet-redaksjonen gjorde rett).

Nei, jeg synes absolutt at adopterte bør spore opp familien sin, men det bør skje uten journalister og tv-kameraer på slep. Og uten at historien blir smurt ut over tv-skermen og servert til det ganske land.

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213533-tore-p%C3%A5-sporet/#findComment-1562826
Del på andre sider

Annonse

Gjest mange meninger

Jeg har også en litt både-og innstilling til Tore på sporet. Ikke bare mht hva programmet gjør med livet til den som leter, men også hva den kan gjøre med livet til dem som blir funnet.

Jeg var i etterkant av forrige runde, da hun ungen jenta født i Colombia fant sin biologiske familie, på et foredrag i regi lokalforeningen. Det var hennes adoptivforeldre som fortalte om erfaringene.

Datteren deres hadde "gått videre" og var ikke lengre interessert i sin biologiske familie (hun var jo så ung!), men biologisk familie i Colombia forsvant jo ikke likevel.

Og det kom også fram at virkeligheten ikke var nøyaktig slik den ble presentert på tv (og i den forbindelse tror jeg nok Tore på sporet-redaksjonen gjorde rett).

Nei, jeg synes absolutt at adopterte bør spore opp familien sin, men det bør skje uten journalister og tv-kameraer på slep. Og uten at historien blir smurt ut over tv-skermen og servert til det ganske land.

Beste hilsen fra

Går ut i fra snø at du mener at de som ØNSKER og spore opp sin biologisk familie bør gjøre det...

Mitt poeng var at det er svært få som virkelig ønsker dette-selv om de har muligheten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213533-tore-p%C3%A5-sporet/#findComment-1562963
Del på andre sider

Gjest tore-fan-tross-alt

Nå kommer vel diskusjonen som med jevne mellomrom har versert her på DOL..

Personlig er jeg veldig glad i alle "gladsaker" og trenger nok lommetørkle type laken denne gang også.

MEN jeg føler meg veeeldig splitta i synet på dette med å oppspore bio.foreldre; FORDI det skaper så utrolig mye håp (og fortvilelse) og forventninger.

Vi som har vært med noen år vet at størsteparten av alle utenlandsadopterte Aldri vil kunne finne tilbake til sine røtter. Og kanskje heller ikke VIL !

Derfor både gleder og gruer jeg meg til serien begynner, vet jeg vil sitte klistra foran skjermen.. Men vet også at jeg vil gråte like mye for alle de som Aldri vil få de svar de etterhvert søker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213533-tore-p%C3%A5-sporet/#findComment-1562973
Del på andre sider

Går ut i fra snø at du mener at de som ØNSKER og spore opp sin biologisk familie bør gjøre det...

Mitt poeng var at det er svært få som virkelig ønsker dette-selv om de har muligheten.

Selvfølgelig var det det jeg mente, takk for korrigering. Ikke allitid man tar seg tid til å lese korrektur ;-)

Ja, jeg mener at de som ønsker det, skal kunne (forsøke å) spore opp familien. Men er smertelig klar over at det for enkelte vil være en mer enn håpløs oppgave.

Og for dem er nok Tore på sporet-programmene mer til frustrasjon enn inspirasjon og glede...

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213533-tore-p%C3%A5-sporet/#findComment-1563017
Del på andre sider

Det jeg liker minst med disse programmene er at de sendes som UNDERHOLDNING.

Med litt redigering og litt færre nærbilder av tårer, kunne dette kanskje vært fine dokumentarprogram en tirsdags kveld.

Det gjelder alle disse "på sporet"- programmene, ikke bare dem med adopterte deltakere.

Aller helst kunne dette vært gjort uten kameraer på slep, men da forsvinner jo "underholdningen"......

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213533-tore-p%C3%A5-sporet/#findComment-1563206
Del på andre sider

Gjest mange meninger

Selvfølgelig var det det jeg mente, takk for korrigering. Ikke allitid man tar seg tid til å lese korrektur ;-)

Ja, jeg mener at de som ønsker det, skal kunne (forsøke å) spore opp familien. Men er smertelig klar over at det for enkelte vil være en mer enn håpløs oppgave.

Og for dem er nok Tore på sporet-programmene mer til frustrasjon enn inspirasjon og glede...

Beste hilsen fra

Jammen de aller fleste adoptivbarn har IKKE noe ønske om å finne biologisk opphav!

De har det helt fint med sin adoptivfamilie.

Tore på sporet er med på å sementere en myte om at dette er adotptivbarn dypeste ønske. Og det er ikke sant.

DET var poenget mitt.

Mine barn som enda er små, blir jo møtt av voksne med holdninger som "stakkars de kan alldri finne biologisk opphav".

Og det sier de fordi de har sett på Tore på sporet og putter alle i en bås. Stakkars???

Kan selvsagt ikke gi Tore på sporet skylda for at folk ikke kan tenke selv men...

Jeg blir litt oppgitt jeg da.

Samme som en annen myte jeg selv ble møtt da vi fikk vårt første adoptivbarn: " ja, nå blir du sikkert gravid,for det er sånn det er!" Det er også bare visvas-ingen statistikk som viser at det er tilfelle heller.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213533-tore-p%C3%A5-sporet/#findComment-1563368
Del på andre sider

trk1365380645

Jammen de aller fleste adoptivbarn har IKKE noe ønske om å finne biologisk opphav!

Tore på sporet er med på å sementere en myte om at dette er adotptivbarn dypeste ønske. Og det er ikke sant.

DET var poenget mitt.

Mine barn som enda er små, blir jo møtt av voksne med holdninger som "stakkars de kan alldri finne biologisk opphav".

Og det sier de fordi de har sett på Tore på sporet og putter alle i en bås. Stakkars???

Kan selvsagt ikke gi Tore på sporet skylda for at folk ikke kan tenke selv men...

Samme som en annen myte jeg selv ble møtt da vi fikk vårt første adoptivbarn: " ja, nå blir du sikkert gravid,for det er sånn det er!" Det er også bare visvas-ingen statistikk som viser at det er tilfelle heller.

Helt enig med deg! Programmene i seg selv ville ikke vært så problematiske hvis de ble balansert med programmer og kunnskaper om at det IKKE er noen naturlov som tilsier at man alltid vil ønske å finne det som så utreffende kalles røtter. Men vi kan jo håpe at seertallene går ned denne gangen, slik at de slutter å sende det!

Mvh trk

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213533-tore-p%C3%A5-sporet/#findComment-1563380
Del på andre sider

Annonse

DET var poenget mitt.

Jeg tror vi snakker litt forbi hverandre nå :-)

Jeg mener IKKE at alle adoptivbarn har et grunnlegende behov for å finne sine biologiske foreldre. Men for dem som har det, og som ikke kan finne dem, kan jo programmet være litt sårt.

Men jeg er også enig i at det kan bidra til myten om at det nettopp er sånn at alle adoptivbarn drømmer om å finne røttene sine.

Men i bunn og grunn synes jeg det verste med disse programmene er at de kanskje bidrar til å finne folk som ikke ønsker å bli funnet. Og at det man rører opp i ikke går bort når tvn skrus av.

Adopsjonsforeningene har Røtter-tjeneste, og adoptivforeldre bør være pliktige til å bistå barna sine, om de ønsker å finne biologiske foreldre. Vi burde ikke ha behov for Tore på sporet. Synes det er trist at man gjør tv-underholdning av det.

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213533-tore-p%C3%A5-sporet/#findComment-1563471
Del på andre sider

Gjest mange meninger

Jeg tror vi snakker litt forbi hverandre nå :-)

Jeg mener IKKE at alle adoptivbarn har et grunnlegende behov for å finne sine biologiske foreldre. Men for dem som har det, og som ikke kan finne dem, kan jo programmet være litt sårt.

Men jeg er også enig i at det kan bidra til myten om at det nettopp er sånn at alle adoptivbarn drømmer om å finne røttene sine.

Men i bunn og grunn synes jeg det verste med disse programmene er at de kanskje bidrar til å finne folk som ikke ønsker å bli funnet. Og at det man rører opp i ikke går bort når tvn skrus av.

Adopsjonsforeningene har Røtter-tjeneste, og adoptivforeldre bør være pliktige til å bistå barna sine, om de ønsker å finne biologiske foreldre. Vi burde ikke ha behov for Tore på sporet. Synes det er trist at man gjør tv-underholdning av det.

Beste hilsen fra

Ja vi gjør det, snakker litt forbi hverandre.

Sorry, det var ikke ment som kritikk til deg :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213533-tore-p%C3%A5-sporet/#findComment-1563479
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...