Gå til innhold

Bursdag - hvem bestemmer gjestelista?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa blir snart 5 år, og planleggingen av bursdagen er i full gang (det har den forsåvidt vært siden lenge før jul, da...).

Vi har snakket mye om hva slags bursdag hun vil ha, hva som skal spises og hva som skal lekes. Og ikke minst, hvem som skal få komme.

Jeg er av de kjedelige typene som synes utestenging av barn er grusomt, og jeg ønsker at vi ber alle på hennes fødselstrinn fra barnehagen (10 barn) + 3 venner utenom (som hun leker veldig mye med, eldre). Dette vil IKKE snuppa! Hun vil absolutt ikke ha med 2 av barna. Hun sier de er "rampunger", at de ikke vil leke med henne i barnehagen, at de tar fra henne leker osv.

Når temaet kommer opp, begynner hun å gråte når jeg forsiktig sier at vi må be disse to også dersom alle de andre skal bes. Ikke slik trassegråt, men inderlig "jeg-blir-så-trist-og-lei-meg"-gråt. Hun sier at hun heller vil la være å feire bursdagen enn at disse to skal være med.

Huff, jeg får helt vondt i magen av dette, jeg! Jeg har kjempegreit forhold til begge barnas foreldre, men ungene våre går altså ikke godt overens. Jeg har jo sett at det ikke er noe særlig trivelig forhold, men jeg har håpet at det ville gå over etter hvert.

Hvordan takler vi dette? Det strider skikkelig å la henne bestemme at disse to ikke skal bes, samtidig får jeg så vondt av jenta mi som heller velger vekk hele selskapet enn å ha dem på besøk.

Gode råd mottas med stor takk!

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mumitrollet

9

• PieLill

9

• nanna

5

• Gemini

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Vanskelig dette, men jeg er enig med deg. I en femårsdag bør man prøve å unngå å holde noen utenfor.

Skrevet

Kan dere ikke be noen (3-5 stk.) fra barnehagen, og de tre vennene utenom?

Skrevet

Enig med deg - du kan ikke bare velge bort disse to. Da må du i såfall bare velge ca. halvparten av dem. Synes det er greit om du ber 5 av 10. MEN ingen innbydelser i barnehagen da. Argumentet er jo greit. Det er ikke plass til alle. (Om noen skulle lure/spørre)

Og jeg synes ikke du kan tvinge henne til å be disse to personen ho ikke liker. Det er hennes dag!!!

De 3 vennene er jo greie uansett.

Skrevet

Enten halvparten eller mindre, eller alle! I hvert fall ikke å la være å invitere to av ti...

Dersom hun insisterer på at dise to ikke skal komme, ville jeg sagt at dere da i fellesskap må plukke ut tre til av dem hun ikke leker SÅ mye med, og latt være å invitere disse 5!

Hardt for henne, men ikke hardere enn å være en av to sm ikke får komme!

Synes i hvert fall

Skrevet

Enten halvparten eller mindre, eller alle! I hvert fall ikke å la være å invitere to av ti...

Dersom hun insisterer på at dise to ikke skal komme, ville jeg sagt at dere da i fellesskap må plukke ut tre til av dem hun ikke leker SÅ mye med, og latt være å invitere disse 5!

Synes i hvert fall

Ja, jeg har prøvd den varianten også, men vi har ikke kommet "helt i mål".

Men det er nok kanskje der vi må ta det - invitere færre.

Sukk, at dette skulle være vanskelig, da!

Skrevet

Enig med deg - du kan ikke bare velge bort disse to. Da må du i såfall bare velge ca. halvparten av dem. Synes det er greit om du ber 5 av 10. MEN ingen innbydelser i barnehagen da. Argumentet er jo greit. Det er ikke plass til alle. (Om noen skulle lure/spørre)

Og jeg synes ikke du kan tvinge henne til å be disse to personen ho ikke liker. Det er hennes dag!!!

De 3 vennene er jo greie uansett.

At vi ikke har plass er nok ikke noe argument å bruke, alle kjenner oss og vet hvordan vi bor. Og vi har tenkt å være ute, i tillegg.

Men som Pås sier, det er kanskje det å lage mindre selskap som er løsningen. Synes i grunnen det er hjerterått begge veier.

Skrevet

Kan dere ikke be noen (3-5 stk.) fra barnehagen, og de tre vennene utenom?

Jo, det er bare det at vi hadde lyst til å ha større selskap - og hun leker med alle de andre helt greit.

Skrevet

Vanskelig dette, men jeg er enig med deg. I en femårsdag bør man prøve å unngå å holde noen utenfor.

Ikke sant!?! Samtidig som man skal ivareta jubilanten også...

Ikke så lett, dette!

Skrevet

Støtter Pås' og andre forslag her. Alle eller maks halvparten. Send uansett innbydelsene per post når ikke hele avdelingen inviteres.

Tror også jeg ville tatt meg en prat med både barnehagen og de aktuelle foreldrene om hva som kan gjøres for å bedre klimaet mellom disse barna.

mvh

Skrevet

Jo, det er bare det at vi hadde lyst til å ha større selskap - og hun leker med alle de andre helt greit.

Livet er hardt, og dette er vel på nivå med hva en 5-åring må lære seg å takle. :-)

Skrevet

Synes i hvert fall

Enig

Skrevet

Livet er hardt, og dette er vel på nivå med hva en 5-åring må lære seg å takle. :-)

Det er kanskje det, gitt, selv om mors hjerte gråter litt for snuppa...

Skrevet

Hvis disse to barna virkelig er slemme med datteren din, så fortjener de kanskje å ikke bli bedt. Så kanskje de lærer at de må være snille, så kanskje de blir bedt neste gang.

Skrevet

Støtter Pås' og andre forslag her. Alle eller maks halvparten. Send uansett innbydelsene per post når ikke hele avdelingen inviteres.

Tror også jeg ville tatt meg en prat med både barnehagen og de aktuelle foreldrene om hva som kan gjøres for å bedre klimaet mellom disse barna.

mvh

Det med forholdet barna i mellom er tatt opp i barnehagen, og skal tas opp igjen snart. Det er veldig vanskelig, faktisk, for vi bor på en relativt liten plass der alle kjenner alle og alle i utgangspunktet er sammen mye.

Invitasjonene sendes selvsagt ikke på annen måte enn pr. post, uansett, når ikke hele barnehagen inviteres!

Skrevet

Hvis disse to barna virkelig er slemme med datteren din, så fortjener de kanskje å ikke bli bedt. Så kanskje de lærer at de må være snille, så kanskje de blir bedt neste gang.

He-he, jeg er vel ikke helt sikker på om det er akkurat slik, da...

Skrevet

Det er kanskje det, gitt, selv om mors hjerte gråter litt for snuppa...

Livet er hardt, og dette er vel på nivå med hva en 5-årings mor må lære seg å takle...

;-)

Skrevet

Livet er hardt, og dette er vel på nivå med hva en 5-årings mor må lære seg å takle...

;-)

He-he...!

Skrevet

mvh

Hva er vitsen med å sende invitasjonene pr post?

Gjest mulatorini
Skrevet

Hei!

Jeg skjønner frustrasjonen din godt, og vet at dette ikke er et bagatellproblem for en 5 åring.

Samtidig kjenner jeg at pedagogen i meg kommer fram når jeg leser innlegget ditt (jobber 14. året i barnehage nå)

En mulighet er selvfølgelig å invitere færre fra barnehagen, og unngå problemet på den måten.

På den annen side så er dette et suuuuper anledning for jenta di å lære å inkludere andre selv om hun ikke vil.

(Jeg ville valgt det siste)

Det blir jo da ditt ansvar (vanskelig men nyttig) å ta en samtale med datteren din i forkant av bursdagen. Snakk om hvordan det kan føles for den som ikke blir invitert, og prøv å få henne til å sette seg inn i situasjonen.

Spør henne konkret hva hun er mest redd for at skal skje, og gjør avtale med henne at DU skal love å passe godt på så de tingene hun er redd for ikke skjer... (f.eks. hvis hun er redd for at de skal ødelegge lekene hennes, kan dere avtale å rydde bort noen, eller du passer ekstra godt på)

Det som er faren med at hun får mulighet til å velge å ikke invitere dem, er at hun opplever at du "støtter hennne" i at dette er rampete barn og du synes det er ok at de ikke kommer.

En annen ting man bør huske på er at barn i barnehagen bruker bursdager til å utestenge hverandre fra lek, eller andre ting (gjøre seg populære) eks. "Hvis ikke jeg får..... så får ikke du komme i bursdagen min.... osv..)

Det er masse læring i å gjennomføre noe som er vanskelig og upopulært, og det kan faktisk også bidra til et bedre forhold i framtiden. La henne velge masse (bordplassering, mat, pynt etc.) men gjør det klart at du bestemmer at ingen skal bli lei seg for at de ikke får komme i bursdag.

Dette er ihvertfall mine tips og råd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...