Gå til innhold

Bursdag - hvem bestemmer gjestelista?

Anbefalte innlegg

Hva er vitsen med å sende invitasjonene pr post?

Når de deles ut i barnehagen blir de som ikke får invitasjon veldig lei seg. Noen viser fram invitasjoner mens andre føler seg utenfor.

Både i skolen å barnehagen har vi ikke lov å dele ut invitasjoner om vi ikke inviterer alle eller alle av samme kjønn.

Flott regel synes jeg.

mvh

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mumitrollet

9

• PieLill

9

• nanna

5

• Gemini

3

Mest aktive i denne tråden

Det med forholdet barna i mellom er tatt opp i barnehagen, og skal tas opp igjen snart. Det er veldig vanskelig, faktisk, for vi bor på en relativt liten plass der alle kjenner alle og alle i utgangspunktet er sammen mye.

Invitasjonene sendes selvsagt ikke på annen måte enn pr. post, uansett, når ikke hele barnehagen inviteres!

Da er vi rørende enig.

Håper kamphanene snart slutter fred til glede for alle parter.

mvh

Hei!

Jeg skjønner frustrasjonen din godt, og vet at dette ikke er et bagatellproblem for en 5 åring.

Samtidig kjenner jeg at pedagogen i meg kommer fram når jeg leser innlegget ditt (jobber 14. året i barnehage nå)

En mulighet er selvfølgelig å invitere færre fra barnehagen, og unngå problemet på den måten.

På den annen side så er dette et suuuuper anledning for jenta di å lære å inkludere andre selv om hun ikke vil.

(Jeg ville valgt det siste)

Det blir jo da ditt ansvar (vanskelig men nyttig) å ta en samtale med datteren din i forkant av bursdagen. Snakk om hvordan det kan føles for den som ikke blir invitert, og prøv å få henne til å sette seg inn i situasjonen.

Spør henne konkret hva hun er mest redd for at skal skje, og gjør avtale med henne at DU skal love å passe godt på så de tingene hun er redd for ikke skjer... (f.eks. hvis hun er redd for at de skal ødelegge lekene hennes, kan dere avtale å rydde bort noen, eller du passer ekstra godt på)

Det som er faren med at hun får mulighet til å velge å ikke invitere dem, er at hun opplever at du "støtter hennne" i at dette er rampete barn og du synes det er ok at de ikke kommer.

En annen ting man bør huske på er at barn i barnehagen bruker bursdager til å utestenge hverandre fra lek, eller andre ting (gjøre seg populære) eks. "Hvis ikke jeg får..... så får ikke du komme i bursdagen min.... osv..)

Det er masse læring i å gjennomføre noe som er vanskelig og upopulært, og det kan faktisk også bidra til et bedre forhold i framtiden. La henne velge masse (bordplassering, mat, pynt etc.) men gjør det klart at du bestemmer at ingen skal bli lei seg for at de ikke får komme i bursdag.

Dette er ihvertfall mine tips og råd.

Helt enig! :-)

MVH

Hei!

Jeg skjønner frustrasjonen din godt, og vet at dette ikke er et bagatellproblem for en 5 åring.

Samtidig kjenner jeg at pedagogen i meg kommer fram når jeg leser innlegget ditt (jobber 14. året i barnehage nå)

En mulighet er selvfølgelig å invitere færre fra barnehagen, og unngå problemet på den måten.

På den annen side så er dette et suuuuper anledning for jenta di å lære å inkludere andre selv om hun ikke vil.

Det blir jo da ditt ansvar (vanskelig men nyttig) å ta en samtale med datteren din i forkant av bursdagen. Snakk om hvordan det kan føles for den som ikke blir invitert, og prøv å få henne til å sette seg inn i situasjonen.

Spør henne konkret hva hun er mest redd for at skal skje, og gjør avtale med henne at DU skal love å passe godt på så de tingene hun er redd for ikke skjer... (f.eks. hvis hun er redd for at de skal ødelegge lekene hennes, kan dere avtale å rydde bort noen, eller du passer ekstra godt på)

Det som er faren med at hun får mulighet til å velge å ikke invitere dem, er at hun opplever at du "støtter hennne" i at dette er rampete barn og du synes det er ok at de ikke kommer.

En annen ting man bør huske på er at barn i barnehagen bruker bursdager til å utestenge hverandre fra lek, eller andre ting (gjøre seg populære) eks. "Hvis ikke jeg får..... så får ikke du komme i bursdagen min.... osv..)

Det er masse læring i å gjennomføre noe som er vanskelig og upopulært, og det kan faktisk også bidra til et bedre forhold i framtiden. La henne velge masse (bordplassering, mat, pynt etc.) men gjør det klart at du bestemmer at ingen skal bli lei seg for at de ikke får komme i bursdag.

Helt enig! Hør på pedagogen!:)

Hei!

Om det er mulig å gjennomføre uten at jubilanten gruer seg til bursdagen sin, er det den beste løsningen.

Men jeg ville gitt barnet et alternativ med å invitere halparten eller færre. Da har man tydelig vist at noen få ikke kan holdes utenfor. Selskapet skal primært være noe barnet gleder seg til, ikke en læresituasjon. Om læringen går på bekostning av gleden, har man gått for langt i sin pedagogikk. Det kan også forverre forholde til de to aktuelle barna.

mvh

Gjest dropper nicket nå

Min sønn skulle ha sin 12 bursdag - og der vi bor er det vanlig kun å ha noen få gjester etter den 10. bursdagen. Og hadde egentlig gledet seg til en roligere feiring med bare et par stykker,- skulle spille noen spill etc.

Så skjedde det at han i løpet av året (er født i desember) ble bedt i absolutt alle de andres bursdag! (han er en omgjengelig og populær gutt)

Det endte med - selv om han var litt lei seg for det - at vi ba alle likevel...

Annonse

Om det er mulig å gjennomføre uten at jubilanten gruer seg til bursdagen sin, er det den beste løsningen.

Men jeg ville gitt barnet et alternativ med å invitere halparten eller færre. Da har man tydelig vist at noen få ikke kan holdes utenfor. Selskapet skal primært være noe barnet gleder seg til, ikke en læresituasjon. Om læringen går på bekostning av gleden, har man gått for langt i sin pedagogikk. Det kan også forverre forholde til de to aktuelle barna.

mvh

Tiltredes!

Når de deles ut i barnehagen blir de som ikke får invitasjon veldig lei seg. Noen viser fram invitasjoner mens andre føler seg utenfor.

Både i skolen å barnehagen har vi ikke lov å dele ut invitasjoner om vi ikke inviterer alle eller alle av samme kjønn.

Flott regel synes jeg.

mvh

Hos oss deler vi ikke ut invitasjoner til ungene, men putter den ned i sekkene til den enkelte eller opp på hylla deres. Da kan foreldrene hente dem og i ro og mak bestemme hvorvidt deres barn kan dra.

Uansett spiller det liten rolle, noen av foreldrene forteller det til barna ganske raskt slik at dagen etter vet "alle" om bursdagen likevel. For ikke å snakke om når dagen nærmer seg eller dagen etter, da er det i alles munn. Så det spiller i grunnen liten rolle hvordan invitasjonene overleveres.

Hos oss deler vi ikke ut invitasjoner til ungene, men putter den ned i sekkene til den enkelte eller opp på hylla deres. Da kan foreldrene hente dem og i ro og mak bestemme hvorvidt deres barn kan dra.

Uansett spiller det liten rolle, noen av foreldrene forteller det til barna ganske raskt slik at dagen etter vet "alle" om bursdagen likevel. For ikke å snakke om når dagen nærmer seg eller dagen etter, da er det i alles munn. Så det spiller i grunnen liten rolle hvordan invitasjonene overleveres.

I vår barnehage har de merket at det spiller så stor rolle at man ikke har lov å levere ut i barnehagen om det ikke går til alle (av samme kjønn).

mvh

mvh

Så hjertens enig med deg Pielill. Ville aldri i verden brukt barnas bursdager til å hale gjennom all verdens gode pedagogiske prinsipper. At jenta gråter og blir lei seg ved tanken på å invitere disse to sier ganske mye. Men helt enig med andre her i at man selvsagt ikke utelater bare to, da må man ta jobben med å luke ut flere også.

Men at en bursdag skal brukes til å lære barna inkludering, på en måte som vi voksne aldri ville godtatt, ser jeg ingen mening i. Man utelater da heller ingen selv om man ikke ber alle på et visst årstrinn? Det er vel ikke en selvsagt rett å få komme i alle bursdager til barn på samme alder? Om barna føler at dette er deres soleklare rett så er det vel ingen andre enn vi foreldre som har lært dem det. Det er en smule misforstått for inkludering.

Ville nok tatt hensyn til jenta sine ønsker her ja og latt henne få glede seg til bursdagen sin. Det er jo tross alt _hennes_ store dag:-)

Gjest tenk deg selv ...

Her bør din bestemmelse gjelde.

Du kan prøve å sette deg inn i ditt barns og dine følelser den dagen det er ditt barn som er en av to som ikke blir bedt ...... den er helt forferdelig.

Det er du som må påvirke ditt barn til at vi ikke setter noen utenfor selv om de kanskje ikke går så godt sammen.

Annonse

Min venninne hadde litt av samme problem. Hennes datter hadde noen hun ikke ville be kun fordi han selv ikke hadde blitt invitert i deres gebursdag men min veninne vil heller ikke utestenge noen.

Tror jeg ville prøvd å forklart at det beste man kan gjøre mot de som er "slemme" er å være grei mot de. Har i såfall selv veldig positiv erfaring med det.

Her bør din bestemmelse gjelde.

Du kan prøve å sette deg inn i ditt barns og dine følelser den dagen det er ditt barn som er en av to som ikke blir bedt ...... den er helt forferdelig.

Det er du som må påvirke ditt barn til at vi ikke setter noen utenfor selv om de kanskje ikke går så godt sammen.

Jeg er så fullstendig enig, å stenge noen ute er så utrolig stygt!

Og på den andre siden: Skal jeg ødelegge mitt barns selskap ved å tvinge gjennom mine egne prinsipper? Eller skal jeg prøve å lirke det til og invitere færre?

Hei!

Jeg kjenner at jeg er veldig enig i det du sier - og veldig uenig.

Det er IKKE krokodilletårer hun kommer med. Jeg kjenner henne veldig godt, og vet at dette kommer dypt innefra. Hun får virkelig helt vondt av tanken på at de skal komme, hun føler at dagen blir ødelagt.

Vi vet godt at bursdager brukes som maktmiddel, det har hun fått oppleve selv (ikke fra noen av disse det her er snakk om). Og det var ingen god opplevelse. Jeg har dratt fram den saken, hun er helt enig i at det ikke var morsomt, men står allikevel på sitt. Jeg vet ikke om det er fordi hun ikke ser situasjonen motsatt eller om det er noe annet.

Jenta mi er til daglig veldig omsorgsfull og tar vare på alle. Hun hjelper de små, hun trøster lillesøster når verden går henne i mot og tar raskt parti for pappa'n i huset om hun synes mamma'n (jeg) er "for streng" i stemmen. Hun er var for konflikter og vil gjerne ordne opp. Det er kanskje derfor jeg synes det er så vanskelig å tvinge gjennom dette med bursdagen?

Å be færre tror jeg er den løsningen vi lander på. Og det gjør vi fordi jeg ikke tror det lærer henne at utestenging er OK.

Bursdag skal være noe man gleder seg til, og jeg kjenner at det blir helt feil for meg å tvinge gjennom ei gjesteliste hun vil synes er forferdelig.

Takker dere alle for svar - for gode (og noen mindre gode, da) råd og innspill.

Vi ender nok på den varianten med å be færre, og heller lage bursdagen til en stor opplevelse for de som kommer. Vi hadde en liten prat i kveld, snuppa og jeg, og om hun ikke var 100 % enig i å kutte i antallet på gjestelista, var det på ingen måte samme reaksjonen som på at de to aktuelle skulle komme.

Så får framtiden vise om vi gjorde en gigant-tabbe eller ei...

Igjen - takk for svar!

Gjest tenk deg selv ...

Jeg er så fullstendig enig, å stenge noen ute er så utrolig stygt!

Og på den andre siden: Skal jeg ødelegge mitt barns selskap ved å tvinge gjennom mine egne prinsipper? Eller skal jeg prøve å lirke det til og invitere færre?

For det første ville jeg tatt en prat med personalet i barnehagen til jubilanten. Er situasjonen virkelig slik din datter forteller deg ? Mange forskjellige personligheter samlet i en barnehage, men jeg syns det høres rart ut hvis disse to barna får holde på sånn hele tiden.

For det andre, det er snakk om to barn, klarer de virkelig å ødelegge et selskap med mange barn, DU er jo der, DU kan "ta de" hvis de ikke oppfører seg, DU har kontrollen.

Ellers ville jeg satt et krav, enten alle eller så plukker dere ut noen få som dere inviterer.

Vi har vært i den situasjonen der vår datter ikke ble bedt engang, jeg unner ikke min værste fiende denne opplevelsen. Dette var t.o.m. bestevenninnen hennes, som satt henne utenfor, kun fordi at den dagen innbydelsene ble skrevet, så hadde de hatt en konflikt. Foreldrene lot henne selv bestemme hvem som skulle få komme i selskapet, at hun ikke ba sin bestevenninne gjennom 3 år brydde de seg ikke om ....... dagen da de andre jentene i kullet skulle i bursdag snakket de selvfølgelig ikke om annet, da jeg hentet snuppa mi den dagen stod tårene i øynene både på meg og min datter ..... personalet reagerte sterkt på dette, men de kunne jo ikke gjøre noe med det. Etter denne episoden ble det strengt forbudt å levere bursdagsinnbydelser i denne barnehagen.

Det skal også sies at den dagen innbydelsene ble utlevert, så ringte personalet til moren til jubilanten, og lurte på om det var en feil siden den eneste som ikke hadde fått innbydelse var bestevenninnen ...... nei, det var det ikke, R ville ikke ha henne der.

Vi inviterte allikevel R i vår datters bursdag en mnd etterpå ..... jeg kommer ALLTID til å bestemme hvem som skal komme i bursdagene her i huset, for her skal INGEN enkeltpersoner settes utenfor !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...