Gå til innhold

Hostesaft uten bevist effekt, men farlig for barn. LINK

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, dette tror jeg virkelig på!

Vi har vært så heldige at vi har sluppet å bruke hostesaft i stor utstrekning.

Men, vi har kjente som har brukt reseptfri mye, og de har klaget over at den virker egentlig aldri!

Kjekk nettsiden forresten...den ble lagt inn på mine favoritter tvert :0)

Ille? Prøv å si det til guttungen. Han faker hoste etter beste evne i håp om å få en liten slurk hostesaft...

Forresten: Jeg så at man mente den var virkningsløs, men ikke hva som gjør den farlig - er det bare jeg som blingser?

Ille? Prøv å si det til guttungen. Han faker hoste etter beste evne i håp om å få en liten slurk hostesaft...

Forresten: Jeg så at man mente den var virkningsløs, men ikke hva som gjør den farlig - er det bare jeg som blingser?

De smakte i hvert fall pyton helt fram til jeg fant ut at de ikke virket for mange år siden.

Nei, jeg kunne heller ikke se hva som er farlig med dem. En svakhet ved artikkelen.

mvh

Gjest Elextra

Voksne skal visstnok også helst være påpasselige med å benytte rett type hostesaft - har man f.eks. slimhoste kan det være skadelig å benytte hostedempende hostesaft. Da bør slimet opp, og man skal eventuelt benytte slimløsende hostesaft. En lege forsøkte å lære meg litt om dette en gang jeg "nesten" hadde lungebetennelse.

Antar det kan ha med dette å gjøre, men vet ikke, altså...

Ja, dette tror jeg virkelig på!

Vi har vært så heldige at vi har sluppet å bruke hostesaft i stor utstrekning.

Men, vi har kjente som har brukt reseptfri mye, og de har klaget over at den virker egentlig aldri!

Kjekk nettsiden forresten...den ble lagt inn på mine favoritter tvert :0)

Blant mine favoritter også.

Tror knapt jeg har kjøpt reseptfri hostesaft i mitt voksne liv, hverken til meg eller mine. Hostet en del som barn og kan aldri erindre annen effekt enn brekningsfornemmelser pga smaken.

Her skal det være sterke saker på resept!

mvh

Annonse

Gjest Elextra

Blant mine favoritter også.

Tror knapt jeg har kjøpt reseptfri hostesaft i mitt voksne liv, hverken til meg eller mine. Hostet en del som barn og kan aldri erindre annen effekt enn brekningsfornemmelser pga smaken.

Her skal det være sterke saker på resept!

mvh

Ja, Cosylan er et must om man har vemmelig hoste og ikke får sove :-).

Voksne skal visstnok også helst være påpasselige med å benytte rett type hostesaft - har man f.eks. slimhoste kan det være skadelig å benytte hostedempende hostesaft. Da bør slimet opp, og man skal eventuelt benytte slimløsende hostesaft. En lege forsøkte å lære meg litt om dette en gang jeg "nesten" hadde lungebetennelse.

Antar det kan ha med dette å gjøre, men vet ikke, altså...

Hostedempende hostesaft f.eks. Cosylan kan være bra selv om man slimer mye. Luftveiene vil kvitte seg med slim okke som. Det er jo en obstraksjon. Hostedempende hostesaft kan redusere irritasjonshosten som kommer av all hostingen og betente tilstander. Det kan også bedre nattesøvnen. Slimløsende hostesaft gjør det selvsagt lettere å få opp slim. Astmamedisin kan fungere bedre.

Ta det fra en med lang erfaring.

mvh

Gjest Elextra

Hostedempende hostesaft f.eks. Cosylan kan være bra selv om man slimer mye. Luftveiene vil kvitte seg med slim okke som. Det er jo en obstraksjon. Hostedempende hostesaft kan redusere irritasjonshosten som kommer av all hostingen og betente tilstander. Det kan også bedre nattesøvnen. Slimløsende hostesaft gjør det selvsagt lettere å få opp slim. Astmamedisin kan fungere bedre.

Ta det fra en med lang erfaring.

mvh

Husker kanskje feil hva legen sa om min (tilnærmede) lungebetennelse, husker bare noe om at man enkelte ganger IKKE måtte benytte en viss type hostesaft, hvilket var nytt for meg :-). I nevnte tilfelle mener jeg at jeg endte opp med en hostesaft med efidrin.

Husker kanskje feil hva legen sa om min (tilnærmede) lungebetennelse, husker bare noe om at man enkelte ganger IKKE måtte benytte en viss type hostesaft, hvilket var nytt for meg :-). I nevnte tilfelle mener jeg at jeg endte opp med en hostesaft med efidrin.

Tviler ikke på hva legen din sa. Jeg har kranglet meg til Cosylan en del ganger.

Min erfaring er at slim alltid kommer opp. De fleste har en preferanse for åpne luftveier.

;-)

Når man selv og / eller ungene knapt har sovet på 2-3 dager, forstår man vitsen med Cosylan o.l. Men den brukes med større forsiktighet om man slimer.

mvh

Jeg brukte slimløsende hostesaft en gang om dagen til Squishy, da han hostet som verst. Og det hjalp. Før jeg gjorde det, så hostet han til han kastet opp flere ganger om dagen, uten å få opp slimet. Men etter så dempet det seg og han hadde ikke hosteanfall som varte i flere minutter lenger.

Så dette tror jeg ingenting på! :P

Jeg brukte slimløsende hostesaft en gang om dagen til Squishy, da han hostet som verst. Og det hjalp. Før jeg gjorde det, så hostet han til han kastet opp flere ganger om dagen, uten å få opp slimet. Men etter så dempet det seg og han hadde ikke hosteanfall som varte i flere minutter lenger.

Så dette tror jeg ingenting på! :P

Tror ikke slimløsende middel regnes som hostesaft i denne undersøkelsen.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=112740

Var forresten det du brukte reseptfritt?

Flott at det hjalp!

;-)

mvh

Annonse

Tror ikke slimløsende middel regnes som hostesaft i denne undersøkelsen.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=112740

Var forresten det du brukte reseptfritt?

Flott at det hjalp!

;-)

mvh

Ah. Nei, sånn vanlig hostesaft har aldri gitt noen effekt for meg (eller barn jeg har tatt vare på).

Ja, vi brukte reseptfritt. Tror ikke en lege hadde skrevet ut "ordentlig" medisin til babyen, med mindre han hadde overvært han en gang han hostet til han kastet opp.

Ah. Nei, sånn vanlig hostesaft har aldri gitt noen effekt for meg (eller barn jeg har tatt vare på).

Ja, vi brukte reseptfritt. Tror ikke en lege hadde skrevet ut "ordentlig" medisin til babyen, med mindre han hadde overvært han en gang han hostet til han kastet opp.

Så jo ut til at legen visste hva han gjorde. Står det forresten ikke på det meste som er reseptfritt at det ikke må brukes til små barn uten i samråd med lege, eller noe slikt.

Jeg har vel testet så mye "vanlig" hostesaft i min tid at jeg ikke trengte en forskningsrapport for å ikke gidde å kaste vekk penger på det...

;-)

Lurer på hva som står i den opprinnelige forskningsrapporten. Slike journalistabstrakter kan være både tvetydige og unyanserte.

mvh

Så jo ut til at legen visste hva han gjorde. Står det forresten ikke på det meste som er reseptfritt at det ikke må brukes til små barn uten i samråd med lege, eller noe slikt.

Jeg har vel testet så mye "vanlig" hostesaft i min tid at jeg ikke trengte en forskningsrapport for å ikke gidde å kaste vekk penger på det...

;-)

Lurer på hva som står i den opprinnelige forskningsrapporten. Slike journalistabstrakter kan være både tvetydige og unyanserte.

mvh

Neida, slimløsende kan trygt gis til spedbarn. Vi bare snakket litt med en farmasøyt.

Men annen hostesaft (for "vanlig" hoste), har jeg aldri sett poenget med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...