Gå til innhold

pappa og nattevåk

Anbefalte innlegg

Gjest Loriell

Takk for mange svar. Må jo føye til at jeg ammer ca annenhver time hele natten. Hvert måltid tar alt fra 20 min til 45 min. Innimellom prøver jeg å få henne til å sove med vugging eller sutt. Hun er så liten at det å sove om natten bør læres. Der føler jeg meg alene. For mens jeg ammer, vugger, gir sutten osv ligger min mann og sover, eller han går på sofaen om det blir for urolig for han. Ammingen kan han selvsagt ikke bidra med, men han kan jo av og til hjelpe til med det andre. Når min mann kommer hjem fra arbeid gjør han intet, ligger på sofaen og kommenterer det jeg ikke har fått gjort i løpet av dagen av husarbeid. Jeg har ennå ikke fått sove sammenhengende mer enn et par timer etter fødselen, og kjenner det begynner å bli tungt.Han har også klaget på at jeg ikke alltid er så sprudlende, noe som jo ikke er så lett. Har prøvd å forklare for han at han også må ofre litt når han har vært med på å sette et barn til verden. Det er jo ikke riktig at jeg skal ha alt arbeid, mens han skal holde babyen kun når den er fornøyd. Og selv får han sove 6-8 timer hver natt, i tillegg til at han gjerne tar en dupp på sofaen etter middag også. Forventningene mine til han som far har nok vært for store, trodde teamarbeidet skulle komme av seg selv, så her må jeg nok være bestemt og stille litt flere krav

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213575-pappa-og-nattev%C3%A5k/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mener jeg da

Du bør ikke vugge på henne .... det blir fort en vane for babyen ....

Når hun våkner om natten å vil ha pupp, så kan du jo la henne ligge sammen med deg i sengen, kanskje bare nærheten fra deg hun savner. Du blir ikke så veldig våken av det heller, om du sovner fra henne så er ikke det noen katastrofe.

Hvis dette er så stort problem for deg så bør du ta det skikkelig opp med han, så får han stille mer opp i helgene, at han skal få sove om nettene i uka syns jeg ikke er noe stort krav fra han. Han skal ut på jobb dagen etter.

Som jeg skrev i stad, så er det nok ikke så lett for pappaene å gjøre kjempemye på natta så lenge vi ammer. Men jeg synes han viser en dårlig holdning til det nye livet ellers.

Kanskje han tror det er ferie å gå hjemme med et spedbarn??? Vel, vi kan vel alle skrive under på at det ikke finnes noe særlig som er mer krevende. (Kanskje fødselen...) Det å gå uten skikkelig søvn i ukesvis er jo en kjent torturmetode! Han kunne jo prøvd å sprudle selv etter å ha sovet minimalt i flere uker og i tillegg gå og bysse på en liten bylt i timesvis. Og når bylten er rolig må vi jo sjekke om alt er bra. Også bekymrer vi oss jo litt også.

Alt dette tærer utrolig på kreftene.

Tror nok du må ha en alvorsprat med ham. Vis ham gjerne svarene du har fått her. En pappa MÅ stille opp. Han kan definitivt ikke forvente at husholdningen skal være den samme som før man fikk barn. Og ønsker han seg en kone som sprudler, så er det hans oppgave å lette livet ditt så du har overskudd til å sprudle.

Lykke til!

Gjest Shira12

Jeg har ikke lest den andre tråden, men vil si det samme som noen her.

Har du prøvd og ha babyen i senga med deg?

Jeg gjorde det i en periode ga guttungen vil spise ofte, og jeg hadde mangel på søvn.

Da ammet jeg i halvsøvne. Han trengte også mye nærhet.

Og vet du hva? Han er en flink liten 4-åring som sover uten problem i sin egen seng nå, så han ikke fått varige men av måten jeg gjorde det på :o)

Gjest Et råd fra meg

Jeg har ikke lest gjennom alle svarene du har fått, og jeg skjønner problemet at barnet våkner for ofte. Jeg ammet også, når kvelden kom ga far babyen morsmelkerstatning like før kl.23. Barnet sov hele natten etter at vi begynte med det.

Annonse

"Når min mann kommer hjem fra arbeid gjør han intet, ligger på sofaen og kommenterer det jeg ikke har fått gjort i løpet av dagen av husarbeid."

Dette, og at han hviler middag mens du har babyen og opprydningen etter middag, er etter min mening verre enn at han sover mest om natten. Nattesøvnen vil (forhåpentligvis) bli bedre ganske raskt ettersom barnet vokser, men problemstillingen med fordeling av arbeidet, inkludert det å sysselsette / passe barnet, vil vare i årevis.

Det blir bare verre å få gjort noe når ungen begynner å bevege seg rundt, og hvis dere da har utviklet et mønster som går ut på at du gjør alt mens han kritiserer, kommer dere til å ha en evig konflikt gående. En dag er permisjonen din over, og det blir vanskelig å komme tilbake til en rettferdig arbeidsfordeling dersom det har blitt standarden at du i utgangspunktet gjør alt.

Innfør middagshvil bare hvis han har babyen på magen sin (ikke spør pent, bare si at han får ta henne med seg), det er mange som får til det på en måte som er koselig for begge parter.

Lag noen faste oppgaver som er hans, f.eks. å bade babyen om kvelden. Gjerne også noen som kan gjøres i helgene, altså noe av husarbeidet som ikke må gjøres hver eneste dag. Det er mye bedre med en fast avtale enn at dere må krangle om hvem som skal gjøre de forskjellige tingene hver gang. Ta utgangspunkt i at han ikke er helt fornøyd, si at det er ikke du heller - og siden du er nødt til å sove litt om dagen når babyen gjør det, er det ikke mulig å rekke alt i løpet av dagen, derfor må dere lage en slik fordeling.

Han kan ikke forlange at du _både_ skal sove på dagtid _og_ rekke å ha alt strøkent. Dere får evt. bli enige om å senke kravene litt. Det er viktigere at dere får til et slags familieliv enn at alt er helt ryddig og rent til enhver tid.

Å amme hver annen time gjennom natten høres altfor mye ut. Barnet trenger ikke mat så ofte. Har du nok melk? Evt. kan kanskje babyen få litt erstatning i tillegg før leggetid?

At han bør ta en av nattevåkene synes jeg er en selvfølge. Da kunne du i hvertfall fått noen timer sammenhengende søvn. Og om du trenger en lur på ettermiddagen (kan ikke forstå at du ikke trenger det.....) så må du også kunne få det mens han ser etter barnet.

Og det er like godt å sette ned foten med en gang. Det blir ikke bedre av seg selv.

Gjest innenfor normalen

Å amme hver annen time gjennom natten høres altfor mye ut. Barnet trenger ikke mat så ofte. Har du nok melk? Evt. kan kanskje babyen få litt erstatning i tillegg før leggetid?

At han bør ta en av nattevåkene synes jeg er en selvfølge. Da kunne du i hvertfall fått noen timer sammenhengende søvn. Og om du trenger en lur på ettermiddagen (kan ikke forstå at du ikke trenger det.....) så må du også kunne få det mens han ser etter barnet.

Og det er like godt å sette ned foten med en gang. Det blir ikke bedre av seg selv.

Jeg er enig med det meste du skriver, men:

Det er helt normalt å amme med to timers mellomrom i perioder mens babyen er liten. Ikke at de fleste må det, men mange nok til at det regnes innenfor normalen. Det er nettopp på denne måten disse får nok melk til babyen på, hvis man definerer at man ikke har nok melk og begynner å gi tillegg, får man jo heller ikke mer melk.

Noen må gi tillegg / erstatning, men ikke bare fordi babyen har perioder (disse kan vare en stund) der de trenger å spise annehver time for å få nok og for å øke produksjonen.

Hun bør i såfall heller pumpe på tidspunkt da hun har mer melk (feks hvis man med en gang man har gitt det ene brystet om morgenen, pumper det andre, og gir dette om kvelden / natten).

Du bør ikke vugge på henne .... det blir fort en vane for babyen ....

Når hun våkner om natten å vil ha pupp, så kan du jo la henne ligge sammen med deg i sengen, kanskje bare nærheten fra deg hun savner. Du blir ikke så veldig våken av det heller, om du sovner fra henne så er ikke det noen katastrofe.

Hvis dette er så stort problem for deg så bør du ta det skikkelig opp med han, så får han stille mer opp i helgene, at han skal få sove om nettene i uka syns jeg ikke er noe stort krav fra han. Han skal ut på jobb dagen etter.

Ikke enig!!! Etter egen erfaring er det mye verre å være opp mange ganger pr. natt selv om jeg hadde fri dagen etter enn å sove hele nattaen og gå på jobben dagen etter.

Litt fordelig bør det være på hverdagen også. (Selv om du selvsakt bør ta mest)

Mange barn sover bedre på saueskinn eller om de får sove på en av dine godt bruke t-shirts (som da lukter mamma).

Gjest Loriell

Jeg har mye melk, for hun legger veldig godt på seg, la på seg nesten 1.5 kg de første 3 ukene. Ifølge helesesøster var det veldig mye. Morsmelkerstatning skal være unødvendig. Jeg har henne ofte i senga med meg, men hun våkner likevel regelmessig. Jeg tar det som en overgangsperiode, vi må bruke tid på å finne ut hva som skal til for at hun ikke skal våkne så ofte. Når jeg har fått så lite søvn er det ikke så lett å komme på ideer og å gjennomføre dem. Og jeg mener jo min mann bør hjelpe mer til, synes ikke det er rettferdig at han skal være uthvilt hver dag hele uka, mens jeg må vente til helgene. Og han gir meg ikke mer enn et par timer søvn da heller før han mener at nok er nok. Jeg blir også provosert når han er så sliten etter arbeid, men ikke forstår at jeg er sliten og trenger avlastning. Men kan jo pumpe litt melk som han kan gi henne, for han har en tendens til å påstå at hun er sulten straks hun lager en kjedelig lyd, sånn bare for å kvitte seg med "problemet"

Jeg har mye melk, for hun legger veldig godt på seg, la på seg nesten 1.5 kg de første 3 ukene. Ifølge helesesøster var det veldig mye. Morsmelkerstatning skal være unødvendig. Jeg har henne ofte i senga med meg, men hun våkner likevel regelmessig. Jeg tar det som en overgangsperiode, vi må bruke tid på å finne ut hva som skal til for at hun ikke skal våkne så ofte. Når jeg har fått så lite søvn er det ikke så lett å komme på ideer og å gjennomføre dem. Og jeg mener jo min mann bør hjelpe mer til, synes ikke det er rettferdig at han skal være uthvilt hver dag hele uka, mens jeg må vente til helgene. Og han gir meg ikke mer enn et par timer søvn da heller før han mener at nok er nok. Jeg blir også provosert når han er så sliten etter arbeid, men ikke forstår at jeg er sliten og trenger avlastning. Men kan jo pumpe litt melk som han kan gi henne, for han har en tendens til å påstå at hun er sulten straks hun lager en kjedelig lyd, sånn bare for å kvitte seg med "problemet"

Hva med å sende baby og pappa på ettermiddagstur så du får deg en god lur. Da får du litt tid til å sove eller tenke over andre tiltak. I helgene bør du få han til å legge babyen når du er ferdig å amme. Avtal også hvordan du kan få hvile ut i helgene.

Annonse

Pump deg og gi babyen og melken til faren en natt i uka. Dette har dobbelt virkning. Faren får testet hvor slitsom dette er, og du får sove en natt pr. uke. (Ikke mye, men helt utrolig deilig)

For det er en selvfølge at han må stille opp mer.

(Har vært gjennom en priode på 1,5 mnd. med vokning 5-8 ggr. pr. natt. Til slutt blir du nærmest desperat)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...