Gå til innhold

vise Harry Potter til en 5 åring + spille age of Empires....

Anbefalte innlegg

Gjest uten nick akkurat nå

Vi har en gutt som nylig har fylt 5 år. Ikke akkurat voksen for alderen, heller motsatt. hans far lot han få se Harry Potter (film 2) mot min vilje.. I kveld satt han og sønnen og spilte PC spill Age og Empires, som er et strategispill, hvor de dreper hverandre og brenner ned hus,.

Jeg ble skikkelig fortvilet, fordi jeg mener at det er helt feil.. Når det gjelder Harry Potter filmen så har han ikke tatt noen synlig skade av det ennå.. Jeg mener at han ikke er blitt skremt eller har hatt mareritt ennå...

Når det gjelder pc spillet i dag så begynte han plutselig å gråte da jeg sa til far at jeg ikke likte at de spilte det spillet.. sænnen vår sa at han heller ikke likte det og at det var spennende først, men etterpå ble det skummelt. Mulig at han ble påvirket ifht hva jeg sa..

Hva mener dere,, overreagerer jeg??

Fortsetter under...

Gjest uten nick akkurat nå

Nei og atter NEI. Hadde aldri skjedd her i huset...

Jeg er så utrolig irritert at mannen min går mot min vilje...

Selv om sønnen ikke tar skade av det nå, så kan det jo komme..

De to lekesloss og gutten vår er utrolig sterk. jeg er redd for at han ikke skjønner når det er lek og når det er alvor..

Hos oss er det en selvfølge at barna ikke skal eksponeres for slike ting som er beregnet på voksne eller langt større barn. Skumle scener kan brenne seg fast i minnet og skape mye ubehag for barnet. Særlig på nettene. Fantasi og virkelighet er ikke så lett å skille for sånne små.

Annonse

Min 5-åring har sett Harry Potter filmene (ikke den siste som er veldig skummel) mange ganger. Han er veldig klar over at film ikke er virkelighet, og ser ikke ut til å ha tatt noen skade av det. Voldelige spill finnes ikke i huset - det er uaktuelt.

Ingen av mine to på 5 og 7 har fått se noen av Harry Potter filmene.

Mannen spiller Age of Empires, men kun når barna er i seng eller ute av huset. Hvis de kommer inn, slår han av spillet, vi er begge av den oppfatning at det ikke er noe for små barn.

Selvsagt overreagerer du ikke.

Det er gjerne en grunn for at aldersgrensene er som de er. Greit nok å være litt fleksibel med et par år fra eller til, men jeg går ut fra at både film (litt avhengig av hvilken av filmene det var snakk om) og spillet har høyere aldersgrense enn 5 år, for å si det sånn...

For mange år siden satt min daværende kjæreste og jeg barnevakt for småsøsknene hans, og dro for å leie video til de.Minstemann på 5-6 år insisterte på å få se en film som hadde 12-års-grense, men jeg/vi nektet. Ungen slo seg vrang, hadde fått se filmen tidligere av moren... Vi ga oss uansett ikke, men må si jeg var litt oppgitt over at moren var så slepphendt. Dette var snakk om en unge som stadig våknet med mareritt om nettene, og som oftest endte i foreldrenes seng, nesten hver natt...

Nei, jeg synes ikke du overreagerer, men jeg synes du bør ta opp dette med faren uten at sønnen er til stedet. Kanskje dere bør ha et møte der dere blir enige om spillereglene? Slike ting kan være vanskelige nok om man bor under samme tak, når mor og far bor fra hverandre miskter man jo kontrollen over hva barnet spiller/ser. Så da gjelder det å ha snakket sammen først, og siden, å stole på at den andre håndhever relativt like regler...

Det finnes så mye flott og akkurat passelig spennende for femåringer. Derfor er det helt umulig for meg å forstå hvorfor voksne skal prakke på dem fullstendig upassende filmer og spill.

Voksne skal være en brems på å servere barna søppel. Ikke en pådriver. Ærlig talt.

Nei, du overreagerer ikke. Men prøv å ta diskusjonen uten barnet til stedet.

mvh

Jeg synes faren er en tanketom fjott.

Min 7-åring får ikke se Harry Potter ennå. Vi skal lese den første boka neste høst og så får vi se om vi ser filmen etterpå. Han har bare godt av å ha noe å glede seg til og han har heller ikke spurt om det.

Voldsomme dataspill er ikke noe for en 5-åring. Han burde spille Josefine-spill eller Lek&Lær-spill.

Annonse

Age of Empires er et strategi-spill som for en 5-åring kun vil være skummelt! Syns det blir litt feil at faren spiller det med en liten en. De kunne jo finne ett spill som var mer egnet for en på 5 år, hvis det var om og gjøre...

Gjest ikke nick akkurat nå

Age of Empires er et strategi-spill som for en 5-åring kun vil være skummelt! Syns det blir litt feil at faren spiller det med en liten en. De kunne jo finne ett spill som var mer egnet for en på 5 år, hvis det var om og gjøre...

ja herregud vi har da mange andre spill beregnet på barn. Gutten vår hadde lyst til å spille Månetoppen han!

Gjest ikke nick akkurat nå

Det finnes så mye flott og akkurat passelig spennende for femåringer. Derfor er det helt umulig for meg å forstå hvorfor voksne skal prakke på dem fullstendig upassende filmer og spill.

Voksne skal være en brems på å servere barna søppel. Ikke en pådriver. Ærlig talt.

Nei, du overreagerer ikke. Men prøv å ta diskusjonen uten barnet til stedet.

mvh

Siden mannen min er på reise nå så skal jeg ta det opp med han når han kommer hjem.

Jeg synes at han skal respektere at jeg ikke vil at han skal vise sånne filmer..eller spille voksenspill. DET må han bare akseptere..

Siden mannen min er på reise nå så skal jeg ta det opp med han når han kommer hjem.

Jeg synes at han skal respektere at jeg ikke vil at han skal vise sånne filmer..eller spille voksenspill. DET må han bare akseptere..

Forbered deg med å skaffe noen gode alternativer.

mvh

Jeg er så utrolig irritert at mannen min går mot min vilje...

Selv om sønnen ikke tar skade av det nå, så kan det jo komme..

De to lekesloss og gutten vår er utrolig sterk. jeg er redd for at han ikke skjønner når det er lek og når det er alvor..

Tror han heller tar skade av sin mors overhysteri.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...