Gå til innhold

Bestefroreldrene bestemmer?

Anbefalte innlegg

Jeg leste det også litt sånn...

Men likevel - om de synes det er greit at ungene herjer inne, javel - gjør det noe?

Og de er antagelig ikke der i ukesvis heller, så ungene skjønner vel forskjell på hjemme og hos besteforeldrene...

I barnehagen sitter alle barna ved bordet til alle er ferdig med å spise, hjemme er det ingen som får til det - osv :)

Jeg forbeholder meg retten til å sette grenser for ungenes adferd hvor vi enn befinner oss og hva som enn måtte tillates der. Visse ting får bare ikke ungene mine lov til, dermed basta. Det blir fullstendig feil om dette skulle undergraves av andre.

Men jeg drar ikke på besøk å forventer at alt skal være som hjemme.

mvh

Fortsetter under...

Gjest Skalte Valte

At det er ulike regler hos besteforeldrene og hjemme klarer barn fint å forholde seg til, men her har jeg inntrykk av at det stikker dypere enn som så?

Nei, jeg synes ikke besteforeldrene skal overta barneoppdragelsen så fort ungene stikker snuten inn døra hos dem - med mindre foreldrene har en svært uvanlig oppdragelsesform kanskje?

Nei, vi sliter IKKE med at mormor og morfar har for strenge regler. Snarere tvert om. Det som ofte er problemet er at besteforeldrene sier at barna kan spise ubegrenset med smør, ta for seg av alt tilbehøret så ingen andre får noe, slippe å rydde etter seg, slippe å spise opp den maten de selv har tatt til seg osv.

Vi sliter rett og slett med at besteforeldrene synes at når barna er der skal det bare være kos. Vi foreldre kan greit settes tilside og forespørselen gikk rett og slett på om ikke deres regler kunne gjelde uansett når barna er hos dem. Enten vi er der eller ikke skal mormor og morfar kunne bestemme hva som er greit og ikke greit.

Nå er det kanskje ikke så nøytralt lenger. Jeg synes selvfølgelig det er fint at mormor og morfar skal ha et helt annet opplegg enn det barna er vant til hjemme. Jeg synes det er fint at barna blir skjemt bort litt. Likevel, jeg skjønner ikke hvordan noen kan si det er ok at foreldrenes autoritet undergraves når barn og foreldre er hos besteforeldrene sammen. Jeg tenker med gru på hvordan barna ser på oss når de skjønner at her er det mormor som bestemmer, her har ikke mor og far noe de skulle sagt.

Takk for gode svar. Jeg tror jeg har fått bekreftet mine egne holdninger som kan oppsummeres slik:

1. Barn har godt av å være sammen med besteforeldrene sine.

2. Barn har godt av å bli skjemt bort litt når de er der.

3. Besteforeldrene skal følge de mest grunnleggende prinsippene i foreldrenes oppdragelse, forøvrig kan de gjøre som de syns.

4. Foreldrene bestemmer når de er tilstede, ikke mormor eller morfar.

5. Det er foreldrenes klare linjer og kanskje litt strenge oppdragelse som er grunnen til at besteforeldrene holder ut med de små og tilogmed syns de kan skryte litt av barnebarnas gode oppførsel.

6. Besteforeldre bør støtte, ikke undergrave foreldrenes oppdragelse med mindre oppdragelsen er hetl utenom det vanlige og besteforeldrene har alvorlige innsigelser. Da bør dette diskuteres på kammerset.

Noe sånt.

Takk igjen!

Nei, vi sliter IKKE med at mormor og morfar har for strenge regler. Snarere tvert om. Det som ofte er problemet er at besteforeldrene sier at barna kan spise ubegrenset med smør, ta for seg av alt tilbehøret så ingen andre får noe, slippe å rydde etter seg, slippe å spise opp den maten de selv har tatt til seg osv.

Vi sliter rett og slett med at besteforeldrene synes at når barna er der skal det bare være kos. Vi foreldre kan greit settes tilside og forespørselen gikk rett og slett på om ikke deres regler kunne gjelde uansett når barna er hos dem. Enten vi er der eller ikke skal mormor og morfar kunne bestemme hva som er greit og ikke greit.

Nå er det kanskje ikke så nøytralt lenger. Jeg synes selvfølgelig det er fint at mormor og morfar skal ha et helt annet opplegg enn det barna er vant til hjemme. Jeg synes det er fint at barna blir skjemt bort litt. Likevel, jeg skjønner ikke hvordan noen kan si det er ok at foreldrenes autoritet undergraves når barn og foreldre er hos besteforeldrene sammen. Jeg tenker med gru på hvordan barna ser på oss når de skjønner at her er det mormor som bestemmer, her har ikke mor og far noe de skulle sagt.

Takk for gode svar. Jeg tror jeg har fått bekreftet mine egne holdninger som kan oppsummeres slik:

1. Barn har godt av å være sammen med besteforeldrene sine.

2. Barn har godt av å bli skjemt bort litt når de er der.

3. Besteforeldrene skal følge de mest grunnleggende prinsippene i foreldrenes oppdragelse, forøvrig kan de gjøre som de syns.

4. Foreldrene bestemmer når de er tilstede, ikke mormor eller morfar.

5. Det er foreldrenes klare linjer og kanskje litt strenge oppdragelse som er grunnen til at besteforeldrene holder ut med de små og tilogmed syns de kan skryte litt av barnebarnas gode oppførsel.

6. Besteforeldre bør støtte, ikke undergrave foreldrenes oppdragelse med mindre oppdragelsen er hetl utenom det vanlige og besteforeldrene har alvorlige innsigelser. Da bør dette diskuteres på kammerset.

Noe sånt.

Takk igjen!

Jeg er helt enig med deg! De grensene dine barns besteforeldre har gir ikke annet enn små tyranner.... Unger skal da sannelig vise bordskikk og folkeskikk uansett!

Og nei - besteforeldrene skal selvfølgelig ikke bestemme over barnebarna selv når foreldrene er tilstede, da er de i høyeste grad foreldrenes ansvar.

Mor og far skal bestemme uansett syns jeg, det er vi som er foreldre. Besteforeldrene har hatt sin sjanse med sine egne barn.

At besteforeldrene er litt "slappere" når foreldrene ikke er der er ok så lenge de ikke trekker grensene for langt. Når foreldrene er tilstede er det selvsagt de som bestemmer.

Mor og far skal bestemme uansett syns jeg, det er vi som er foreldre. Besteforeldrene har hatt sin sjanse med sine egne barn.

At besteforeldrene er litt "slappere" når foreldrene ikke er der er ok så lenge de ikke trekker grensene for langt. Når foreldrene er tilstede er det selvsagt de som bestemmer.

Veldig enig med Velouria.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...