Gå til innhold

Adskillelse i 14 dager ved ferie

Anbefalte innlegg

Gjest vildesteen

Noen bekjente av oss skal reise fra sine barn på henholdsvis 1 og 2 år i 14 dager.Barna skal være hos sine besteforeldre mens resten av familien drar på tur. Lurer på hvordan en slik adskillelse kan påvirke barna mens foreldrene er borte og hvilke reaksjoner de kan forvente seg fra barnet når de kommer hjem? Disse barna er ikke søsken og skal derfor være alene hos sine besteforeldre uten andre fra kjernefamilien der.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213617-adskillelse-i-14-dager-ved-ferie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

5

• Mrs. Wallace

3

• grot

3

• snø

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Shira12

Ligger det spesielle grunner for at de skal reise bort i 14 dager?

Kan ikke svare deg akkurat på det du spør om, men jeg oppfatter innlegget som at du er negativ til det hele, eller tar jeg feil?

Du skjønner at jeg skal sende gutten min på 4 år på ferie i 2 uker med min mor, og min søster på 10 år.

Det er pga at jeg er syk, har ikke mye overskudd til han, og nå i det siste har det vært ekstra ille.

I tillegg skal jeg være på sykehus en del av tiden han er borte.

Jeg kan ikke gi han ferie jeg, så da gir bestemoren han det. Som han er trygg på. Han forguder også sin tante.

Men når jeg leste innlegget ditt fikk jeg litt dårlig samvittighet... Men jeg er ganske sikker på at han vil ha utbytte av dette. Jeg vil også ha utbytte av dette.

Dette ble jo helt annet enn det du lurte på.

Er barna vant til og være med besteforeldrene? Det har jo mye og si.

Går de i barnehage? Slik at de har daglige rutiner?

Kan ikke svare deg akkurat på det du spør om, men jeg oppfatter innlegget som at du er negativ til det hele, eller tar jeg feil?

Du skjønner at jeg skal sende gutten min på 4 år på ferie i 2 uker med min mor, og min søster på 10 år.

Det er pga at jeg er syk, har ikke mye overskudd til han, og nå i det siste har det vært ekstra ille.

Jeg kan ikke gi han ferie jeg, så da gir bestemoren han det. Som han er trygg på. Han forguder også sin tante.

Men når jeg leste innlegget ditt fikk jeg litt dårlig samvittighet... Men jeg er ganske sikker på at han vil ha utbytte av dette. Jeg vil også ha utbytte av dette.

Gode foreldre vet å la andre gi barna sine det de ikke selv kan, det være seg svømmekurs, fotballtrening, pianoundervisning eller to ukers flott ferie.

Håper de får en fin ferie og at du får tid til å hente deg litt inn i mellomtiden. Håper også at du blir friskere slik at du kan gjøre flere av tingene du ønsker både for deg selv og barnet ditt.

Ha verdens beste samvittighet.

mvh

Gjest Shira12

Gode foreldre vet å la andre gi barna sine det de ikke selv kan, det være seg svømmekurs, fotballtrening, pianoundervisning eller to ukers flott ferie.

Håper de får en fin ferie og at du får tid til å hente deg litt inn i mellomtiden. Håper også at du blir friskere slik at du kan gjøre flere av tingene du ønsker både for deg selv og barnet ditt.

Ha verdens beste samvittighet.

mvh

Takk for gode ord! Det gjorde godt!

Det blir tøffe tak når han kommer hjem med operasjon og rehabeliteringstid, men jeg føler meg klar for den biten bare jeg får hente meg litt inn nå, og at han har fått opplevd noe spennendes.

Han gleder seg vilt da :o)

Og så skal vi flytte inn i nytt hus, noe han vet blir mens han er borte, og jeg må innrømme at det er lettere uten han hjemme.

Og siden jeg blir sliten av pakking, blir jeg glefsete, og det trenger ikke han oppleve.

Lekene sine skal han flytte selv da, hentet seg esker idag, og ville pakke i morgen.

Det blir tøffe tak når han kommer hjem med operasjon og rehabeliteringstid, men jeg føler meg klar for den biten bare jeg får hente meg litt inn nå, og at han har fått opplevd noe spennendes.

Og så skal vi flytte inn i nytt hus, noe han vet blir mens han er borte, og jeg må innrømme at det er lettere uten han hjemme.

Og siden jeg blir sliten av pakking, blir jeg glefsete, og det trenger ikke han oppleve.

Lekene sine skal han flytte selv da, hentet seg esker idag, og ville pakke i morgen.

Jeg tror også absolutt at du gjør det rette :-)

Å flytte med en fireåring på slep er barne- og foreldermisshandling.

Om du skulle ha dårlig samvittighet for noe, var det om du var for sentimental til å ta imot tilbudet så du ikke lot ham reise.

Du har funnet en utmerket løsning. Det som kunne blitt en småtraumatisk periode for gutten og et studie i stress og skyldfølelse for deg, blir i stede en super tid for gutten og levelig for deg.

Lykke til med flytting og operasjon. God bedring!

mvh

Annonse

Det er jo forskjell på 1-2 år og 4 år.

Og din 4-åring skal jo få reise på ferie sammen med familie. Supert for dere alle! :o)

Her er det tydelig at du tenker det beste for sønnen din.

Hvis man skaffer barnevakt i 2 uker for en 1-åring, for at man selv skal på ferie synes jeg det er fryktelig egoistisk tenkt av foreldrene. 2 uker er lenge.

Gjest volfine

Det må da være kjempeflott at besteforeldrene er så spreke og oppegående at de vil passe to småbarn i 2 uker! Fin måte å blir skikkelig godt kjent med barnabarna på - og helt sikkert fint for barna.

Jeg går da ut fra at besteforeldrene ikke er fullstendig fremmede for barna.

Det er nok ikke skadelig i det hele tatt. Vi er altfor raske til å tro at alt mulig er skadelig; det skaper bare engstelse!

oen bekjente av oss skal reise fra sine barn på henholdsvis 1 og 2 år i 14 dager.Barna skal være hos sine besteforeldre mens resten av familien drar på tur. Lurer på hvordan en slik adskillelse kan påvirke barna mens foreldrene er borte og hvilke reaksjoner de kan forvente seg fra barnet når de kommer hjem? Disse barna er ikke søsken og skal derfor være alene hos sine besteforeldre uten andre fra kjernefamilien der.

-

Og din 4-åring skal jo få reise på ferie sammen med familie. Supert for dere alle! :o)

Hvis man skaffer barnevakt i 2 uker for en 1-åring, for at man selv skal på ferie synes jeg det er fryktelig egoistisk tenkt av foreldrene. 2 uker er lenge.

Kommer jo an på hvor desperat de trenger den ferien.

Så lenge det er personer med masse omsorg som barnet på forhånd er trygg på og barnet ikke strever spesielt med adskillelse, ser jeg vel ikke helt det egoistiske i det uansett.

mvh

Gjest Shira12

Å flytte med en fireåring på slep er barne- og foreldermisshandling.

Om du skulle ha dårlig samvittighet for noe, var det om du var for sentimental til å ta imot tilbudet så du ikke lot ham reise.

Du har funnet en utmerket løsning. Det som kunne blitt en småtraumatisk periode for gutten og et studie i stress og skyldfølelse for deg, blir i stede en super tid for gutten og levelig for deg.

Lykke til med flytting og operasjon. God bedring!

mvh

Takk takk! :o)

Jeg er nå sikker på at jeg gjør det rette.

Slik været er i dag, missunner jeg han turen til varmere strøk.

Gjest Shira12

2 uker er lenge, var derfor jeg lurte på om det kunne ligge noe bak.

Jeg måtte sende guttungen avgårde en uke da han var 2 år pga en operasjon. Var mange som reagerte da.

Reiser de kun for fornøyelsens skyld blir saken en annen.

Men en sak har jo ofte flere sider, var derfor jeg lurte.

Gjest gjør bare godt

" Lurer på hvordan en slik adskillelse kan påvirke barna mens foreldrene er borte og hvilke reaksjoner de kan forvente seg fra barnet når de kommer hjem? "

Hallloooooo, det er BESTEFORELDRENE sine de skal være hos. Hos oss er besteforeldrene inkludert i kjernefamilien.

Kjempefint at besteforeldrene vil kose seg med barnebarna sine i 14 dager, så mor og far kan kose seg å slappe av på ferie. Barna får det garantert også kjempefint.

Annonse

Det skulle være ganske gode grunner for at vi hadde reist fra Bella i 14 dager. Jeg kan se at noen _må_ gjøre det, men for å dra på ferie?

Jeg må nesten flire litt :-) Dol er full av mennesker som mener at barn tar skade av å se mamma og pappa drikke et glass vin eller to. Men samtidig er det tydeligvis helt ok å ta ferie fra dem i et par uker.

Jeg er muligens litt sær, men jeg mener at ferie er noe man tar sammen med barna. Langhelger alene, helt ok. Men to uker ferie? Som sagt, jeg snakker ikke om dem som av helsemessige årsaker må lade batterier.

Og når man snakker om hva som er bra for 1- og 2-åringer, så er det nå en gang sånn at så små barn har dårlig tidsbegreper. Og 14 dager for dem er lenge. Uansett om de er hos folk de kjenner veldig, veldig godt. Kanskje får de ikke varige sår på sjelen av det, men det er neppe særlig bra for dem heller.

Det skulle være ganske gode grunner for at vi hadde reist fra Bella i 14 dager. Jeg kan se at noen _må_ gjøre det, men for å dra på ferie?

Jeg må nesten flire litt :-) Dol er full av mennesker som mener at barn tar skade av å se mamma og pappa drikke et glass vin eller to. Men samtidig er det tydeligvis helt ok å ta ferie fra dem i et par uker.

Jeg er muligens litt sær, men jeg mener at ferie er noe man tar sammen med barna. Langhelger alene, helt ok. Men to uker ferie? Som sagt, jeg snakker ikke om dem som av helsemessige årsaker må lade batterier.

Og når man snakker om hva som er bra for 1- og 2-åringer, så er det nå en gang sånn at så små barn har dårlig tidsbegreper. Og 14 dager for dem er lenge. Uansett om de er hos folk de kjenner veldig, veldig godt. Kanskje får de ikke varige sår på sjelen av det, men det er neppe særlig bra for dem heller.

Ja, jeg skjønner heller ikke helt det med å reise på ferie uten ungene...

Vi har vel vært en langhelg på ferie da størstemann var 3 år. Ellers har vi vært sammen på ferie.

Ja, jeg skjønner heller ikke helt det med å reise på ferie uten ungene...

Vi har vel vært en langhelg på ferie da størstemann var 3 år. Ellers har vi vært sammen på ferie.

Vi har oss en langhelg i året (fredag morgen til søndag ettermiddag). Det har vi hatt siden Bella var 15 mnd. Første gangen lengtet jeg hjem noe siiiinsykt - men koste meg likevel :-)

Men å bruke de få ferieukene vi har uten henne, kunne ikke ramlet meg inn i halvsøvne. Trenger ikke ferie fra henne, men med henne!

Jeg forstår at foreldre med syke barn, eller foreldre som selv er syke, kan trenge avlastning.

...men så er jeg en sånn skrulling som savner mann og barn når jeg eller de er borte da ;-)

Min mor syntes forresten av vi var på kanten til vrange i romjulen, da hun ville låne Bella til overnatting pluss dagen etterpå, og vi sa at overnattingen var ok, men at vi skulle på tur dagen etterpå (strålende vær). Hun mente at vi kunne jo bare nyte dagen alene, men vi hadde jo tatt oss fri for å være sammen med Bella...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...