Gå til innhold

permisjon ved henteriese/ny arb.miljølov

Anbefalte innlegg

Brasilmamma..

Forstår dere det dit hen at vi nå har rett på tre ukers permisjon i fmb. hentereise?

Regner også med at det er med lønn.....? Har fått innvilget 10 dager med lønn, men nå tror jeg at jeg skal søke om tre uker...

"Rett til permisjon

Reglene om permisjon er i stor utstrekning videreført i den nye loven, men permisjonsretten i forhold til omsorg for barn er blitt noe utvidet:

Adoptivforeldre er gitt samme rett til permisjon i forbindelse med adopsjonen som foreldre har ved fødsel."

Fortsetter under...

Dette er nok snakk om permisjon tilsvarende fars rett til to uker ved fødsel. Man har ikke krav på lønnet permisjon her, men mange arbeidsgivere gir det jo likevel.

Hvis jeg har forstått deg riktig, har du fått 2 ukers permisjon til hentereise MED lønn i tillegg til selve adopsjonspermisjonen. Da har du jo en grei arbeidsgiver.

Hei. Jeg har akkurat lurt på det selv. Har sett på § 12-3 som omhandler "omsorgspermisjon". Der står det at faren ved fødsel har krav på to ukers permisjon. Videre står det at adoptivforeldre har rett til to ukers permisjon i forbindelse med at omsorgen for barnet overtas. Jeg hadde håpet det betød at man får de to ukene i tillegg til foreldrepermisjonen (§12-5), hvor det står at foreldrene har krav på 12 mnd permisjon til sammen. Vanskelig å forstå slikt!

Men enig med fadi, du har nok vært heldig som har fått lønn også. Hvis du vil se mer kan du gå på www.lovdata.no og søke på arbeidsmiljøloven under lover, forskrifter. Ellers tenkte jeg at jeg skulle kontakte trygdekontoret og høre om de visste noe mer om dette. Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...