Gå til innhold

Bare store DOL babyer?

Anbefalte innlegg

Når jeg ser på innlegg som omhandler lengde/vekt på babyer så syns jeg "alle" babyene er så store. Er det slik at de med små babyer ikke gidder å skrive hvor stor deres baby er, eller er det bare jeg som har liten baby?

Ja jeg vet at min baby_er_ liten (6 måneder 6,9kg/64,5cm), men det må da finnes andre DOL babyer som også er små?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213723-bare-store-dol-babyer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jevest å ha stor baby vet du! Neida, tuller - det tror jeg faktisk ikke. Men for å trøste deg litt, så er min jente nr. 3 snart 9 mnd. og har samme vekt og lengde som din på 6 mnd.! Hun ligger helt nederst på skalaen, men følger sin egen kurve. Helsesøster sier at det ikke er noe å pese med, og ville ikke at vi skulle begynne med grøt før 6 mnd. av den grunn.

Neida, men nå begynner det å bli så lenge siden de var babyer at jeg ikke husker vekt/mål i hodet.

Jeg har en av hver, sønnen min var nesten 10 kg da han var 6 mndr, mens datteren min lå på den nederste kurven på skjemaet.

Både gutten og jenta er nå under snittet, og det er jeg sjøl også...

Annonse

Min gutt på fem måneder er 66 cm lang og veier 7290 gram. Han er litt lett i forhold til høyden, men det er fordi han vrir på seg og sparker så mye. Trener hele dagen ;) Bortsett fra det er han helt gjennomsnittlig.

Og det på tross av at han får spise så mye han vil av MME! :P

Mine babyer har alle vært rel. små, vevre og slanke:

1: 2.900/50 ved fødsel, 6.500/68 ved 6 mnd og 7.600/75 ved 1 år. Nå er hun 4 år og 14,7/105. Nederste percentil på vekt, midt på på høyde.

2: 3.400/50 ved fødsel, 6.200/65 ved 6 mnd, 6.700/70 ved 1 år (!). Hadde vært mye syk det halvåret. Da han var

1 1/2 år veide han fremdeles bare 8 kg. Han er nå 2 1/2 og det er lenge siden vi har veid og målt. Han er frisk, men liten og tynn, ligget langt under nederste perc. på kurvene sine hele tiden. Måtte utredes for matallergi, men ingen funn.

3: 3.300/50 ved fødsel, 7 kg og 70 cm ved 6 mnd. Han er nå 7 mnd.

Jeg synes det har vært vanskelig til tider å ha "små" babyer, bl.a. overfor helsestasjonen. Synes at alle andre har kjempestore babyer. Men vi må bare innse at det er arv det er snakk om her.

Annonse

Jeg fikk i svangerskapsuke 29. Han var 1070 gram og 38 cm lang. Var på kontroll sist den 14.des. Da var han 6 måneder på dagen. Han var 6300 gram og 61,5 cm lang. Så nei, du er ikke alene med å ha liten baby, men så er jo mitt tilfelle litt ekstremt da.

Glemte å legge til at igrunnen så er han jo 4 måneder i utseende og kroppen, siden han var født så tilig.

Vår gutt var 4144g og 52 cm da han ble født. Altså ganske stor.

Pga. ammeproblemer av diverse slag har han ikke lagt på seg så veldig mye etter fødselen (sammenlignet med andre babyer på samme alder), så på 4-månederskontrollen var han 6850g og 65 cm. Han har altså falt over en kurve på percentilskjemaet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...