Gå til innhold

Ny bruktbil: hvilke utgifter må jeg regne med+

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å se på bruktbil, men må regne på om vi har råd til to biler. Derfor spør jeg dere om dere vet hvilke utgifter som jeg bør budsjettere med? Hvor mye er årsavgiften på, hva koster en "normal" forsikring o.l. Hvilke andre utgifter må jeg regne med?

Jeg vet det er utenfor tema, men jeg får så bra svar her at jeg prøver allikevel. håper ingen blir irriterte...

Og har noen av dere et godt biltips? Hvilken bil egner seg for en familie på 4? Pris: undfer 100 000, men må ha air condition.

Gjest Masahiro
Skrevet

Åravgiften for i år kommer på 2865,-. I tillegg kommer en omreg.avgift som regnes ut fra bilens vekt og registreringsår.

Forsikring kan jeg lite om, desverre......

Gjest drømmer om Skoda, jeg
Skrevet

Ingen tvil om hva jeg hadde kjøpt. En Skoda Octavia stasjonsvogn. Du får 99/00-modell for under 100 000. De er litt små i baksetet, noe som passer bra med barn. Og tar det igjen på svært store bagasjerom, noe som også passer bra for barnefamilier. 1,6 liter gir lite drivstoff-forbruk. Det har blitt ekstrem fra Volkswagen-kvalitet på Skodaene. De er rimelige i innkjøpt derfor er svært mange av de godt utstyrt, men f.eks. airc. Søk på finn, så ser du det.

Vi har hatt en 95-modell Ford lenge. Den er på årlig service kr. 2000,-. På 7 år har vi byttet deler/fornyet (utenom service) for gj.sn. 3000 i året, Men dette er jo da en eldre bil enn du får.

2900,- ca. i årsavgift.

Vår koster 4500,- å forsikre per år med 60% bonus.

Skrevet

Årsavgiften ligger vel på et par tusen tror jeg.

Så er det forsikring. Siden dere har en bil fra før, trenger ikke den bli så høy, forsikring for 2. bil er gjerne billigere. Det kommer dessuten an på biltype, om du skal ha delkasko eller full kasko, hvor du bor hen i landet etc, her må du høre med forsikringsselskapet.

Utgifter til bensin kommer jo an på hvor mye bilen blir brukt. Vi fyller vel for en knapp 1000-lapp per måned. Bilen brukes mye.

Så er det de uforutsette utgiftene. Vi brukte kanskje 15000,- forrige år på bilreparasjoner. Året før det gikk det med 30 000,- Det er her de store pengene fort flyr. Neste gang jeg skal bytte bil, skal jeg ha ny, gjerne en mitsubishi med 5 års garanti. Kan like gjerne bruke pengene på ny bil, istedet for stadige reparasjoner.

Gjest Elextra
Skrevet

Årsavgiften ligger vel på et par tusen tror jeg.

Så er det forsikring. Siden dere har en bil fra før, trenger ikke den bli så høy, forsikring for 2. bil er gjerne billigere. Det kommer dessuten an på biltype, om du skal ha delkasko eller full kasko, hvor du bor hen i landet etc, her må du høre med forsikringsselskapet.

Utgifter til bensin kommer jo an på hvor mye bilen blir brukt. Vi fyller vel for en knapp 1000-lapp per måned. Bilen brukes mye.

Så er det de uforutsette utgiftene. Vi brukte kanskje 15000,- forrige år på bilreparasjoner. Året før det gikk det med 30 000,- Det er her de store pengene fort flyr. Neste gang jeg skal bytte bil, skal jeg ha ny, gjerne en mitsubishi med 5 års garanti. Kan like gjerne bruke pengene på ny bil, istedet for stadige reparasjoner.

Det er feil at det er billigere å forsikre bil nr. 2. Har du/dere bonus fra før blir det billigere enn å forsikre bil for første gang, men du får ikke samme bonus som på bil nr. 1.

Vi hadde max bonus på første bil (80?), men fikk ikke mer enn 60% på bil nr. 2.

Skrevet

De uforutsette utgiftene er svært varierende mellom. Skal du ha problemer, kjøper du Citroen.

En Toyota Corolla, derimot, går til du skyter den.

Sjekk bruktbiltester for aktuelle merker og (års-)modeller.

Det er alltid en grunn til at noen biler synker fortere i pris enn andre.

Vedlikehold, reperasjoner etc. kan komme på 10-30000 sånn grovt regnet. Vi har fått flere tusen i forskjell på pris når vi har sjekket hos ulike selskap. Én bil avhengig av bonus og type forsikring og selskap: 2-10000,-.

mvh

Skrevet

Det er feil at det er billigere å forsikre bil nr. 2. Har du/dere bonus fra før blir det billigere enn å forsikre bil for første gang, men du får ikke samme bonus som på bil nr. 1.

Vi hadde max bonus på første bil (80?), men fikk ikke mer enn 60% på bil nr. 2.

Ok, da trodde jeg feil :o)

Har bare en bil jeg. En mannlig venn av meg hadde en lengre utredning om hvordan han hadde fått billigere forsikring ved å skaffe seg en gammel bil nr 2, men dessverre fikk jeg akutt teflonhjerne underveis (kjedelig tema) så jeg vet ikke hvordan han fikk det til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...