Rith Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Hei! Min datter på 2 1/2 år har alltid vært plaget med luftveiene, kun på vinterstid. Straks hun blir forkjølet blir hun så tett at vi må ut i kulda med henne, det minner om falsk krupp. Hun har en vedvarende tørrhoste som vi har forsøkt å kurere med efedrin og bricanyl hostesaft. Men dette har ikke virkning. Denne hosten ender alltid med lungebetennelse, og hun har akkurat avsluttet en apocillinkur, og alle symptomer blir borte unntatt hosten. Vi har senket soveromstemperaturen til ca 10 grader, men likevel hoster hun til hun brekker seg. Nå prøver vi ut Ventoline og Flutide, og hun har hatt sin første hostefrie natt på flere måneder. Jeg ønsker å få henne ordentlig utredet, og lurer på hva slags henvisninger eller undersøkelser jeg skal be fastlegen om. Hvis jeg ikke hadde protestert sist, hadde hun sendt oss hjem uten medisiner med beskjed om at man ikke undersøker så små barn!! Hva tror du ellers om disse symptomene? Ønsker ikke at barnet mitt skal bruke astmamedisiner basert utfra symptomer og lytting, hvis det er mulig å undersøke mer? Takk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213835-astmaallergi-25-%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunnar Oftedal, barnelege Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 Jeg er enig i at din datter trenger en skikkelig utredning, og at hun bør henvises til en barnelege med spesiell erfaring i allergi/astma eller poliklinisk til en barneavdeling. Etter det du forteller får jeg det inntrykk at hun har en form for infeksjonsutløst astma. Selv om legen ikke hører pipende bilyd over brystet, tyder hosten og effekten av Ventoline/Flutide på at luftveiene er hyperirritable både under og i perioden etter en øvre luftveisinfeksjon.Astma kan ha svært ulike ytringsformer og grader, slik at diagnosen kan være vanskelig å stille uten spesiell kunnskap. Den medisinen hun har fått er meget ofte brukt, og er ofte meget effektiv, ved barneastma. Jeg synes du trygt kan bruke den en tid fremover, selv uten en mer spesifikk diagnose, siden det virker som den er til god hjelp. Men forutsetningen for langtidsbruk er naturligvis er sikker diagnose. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213835-astmaallergi-25-%C3%A5r/#findComment-1565929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tullehøna Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Hei, kjenner igjen situasjonen deres. Kan jeg spørre om din datter har hatt RS-virus? Det hadde min datter da hun var 1 mnd, og har i ettertid hatt mye hoste ved forkjølelse. Blitt medisinert slik som din datter. Hun har litt effekt av Flutide-inhalasjon. (Min datter har også hatt falsk krupp noen ganger.) Det kan jo være en sammenheng med RS, tenker jeg. Min datter har ikke blitt utredet for astma, men jeg tror ikke hun har det når hun ikke responderer mer på astmamedisinen. Siden din datter gjør det, er det nok smart å utrede henne. Men kan det gjøres så mye mer enn å bruke Flutide og Ventoline, som hun allerede gjør, tro? Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213835-astmaallergi-25-%C3%A5r/#findComment-1580648 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 3. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2006 Hei, kjenner igjen situasjonen deres. Kan jeg spørre om din datter har hatt RS-virus? Det hadde min datter da hun var 1 mnd, og har i ettertid hatt mye hoste ved forkjølelse. Blitt medisinert slik som din datter. Hun har litt effekt av Flutide-inhalasjon. (Min datter har også hatt falsk krupp noen ganger.) Det kan jo være en sammenheng med RS, tenker jeg. Min datter har ikke blitt utredet for astma, men jeg tror ikke hun har det når hun ikke responderer mer på astmamedisinen. Siden din datter gjør det, er det nok smart å utrede henne. Men kan det gjøres så mye mer enn å bruke Flutide og Ventoline, som hun allerede gjør, tro? Lykke til! Hei! Sent svar det her da men.. Hun har nok ikke hatt noe RS virus, uten at jeg vet sikkert hva det er. Hun er symptomfri på sommeren, men det starter på høsten og varer hele vinteren. Er rimelig sikker på at det er astma i og med at hun ble helt symptomfri med Flutide og Ventoline. Når fastlegen min kan si: Man undersøker ikke så små barn! + at man ikke diagnostiserer så små barn med astma, da blir jeg skeptisk til om legen vet hva den driver med. Dessuten virker det som om det kan være en form for matallergi også i og med at hun har atopisk eksem, hatt infeksjon i øynene, problemer med veldig hard mage. Hvordan er det med jenta di nå da? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213835-astmaallergi-25-%C3%A5r/#findComment-1600692 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tullehøna Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Hei! Sent svar det her da men.. Hun har nok ikke hatt noe RS virus, uten at jeg vet sikkert hva det er. Hun er symptomfri på sommeren, men det starter på høsten og varer hele vinteren. Er rimelig sikker på at det er astma i og med at hun ble helt symptomfri med Flutide og Ventoline. Når fastlegen min kan si: Man undersøker ikke så små barn! + at man ikke diagnostiserer så små barn med astma, da blir jeg skeptisk til om legen vet hva den driver med. Dessuten virker det som om det kan være en form for matallergi også i og med at hun har atopisk eksem, hatt infeksjon i øynene, problemer med veldig hard mage. Hvordan er det med jenta di nå da? Hei Rith! Tulla vår får lett sterk hoste ved forkjølelse, gjør ikke annet med det enn å gi Flutide-inhalasjoner. Hvordan takler dattera di vinterkulda? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213835-astmaallergi-25-%C3%A5r/#findComment-1600901 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 5. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2006 Hei Rith! Tulla vår får lett sterk hoste ved forkjølelse, gjør ikke annet med det enn å gi Flutide-inhalasjoner. Hvordan takler dattera di vinterkulda? Hei igjen Det ser ut til å gå bra, men hun har vært så mye syk at jeg har holdt henne inne når det har vært veldig kaldt da. Nå har hun blitt forkjølet og symptomene er tilbake for fullt. Vi har trappet ned medisinene en stund, men må trappe opp igjen nå Men den hosten er ikke til å ta feil av, den er hard, tørr og hvesende. Jeg vet ikke så mye om RS viruset. Hva slags symptomer gir det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213835-astmaallergi-25-%C3%A5r/#findComment-1603002 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tullehøna Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Hei igjen Det ser ut til å gå bra, men hun har vært så mye syk at jeg har holdt henne inne når det har vært veldig kaldt da. Nå har hun blitt forkjølet og symptomene er tilbake for fullt. Vi har trappet ned medisinene en stund, men må trappe opp igjen nå Men den hosten er ikke til å ta feil av, den er hard, tørr og hvesende. Jeg vet ikke så mye om RS viruset. Hva slags symptomer gir det? RS starta med kraftig hoste, ho hosta så ho ble blåfarga i ansiktet. Fikk pusteproblemer. Huff, når jeg ser tilbake, er jeg lykkelig jeg aldri vil komme i den situasjonen igjen!! God bedring til dere! Klem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213835-astmaallergi-25-%C3%A5r/#findComment-1611813 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.