Gå til innhold

Depresjon og adopsjon

Gjest kan noen svare på dette?

Anbefalte innlegg

Gjest kan noen svare på dette?

Ønsker å søke om adopsjon. Lurer på en ting, min mann hadde en liten depresjon for ca 8 år siden. Fikk noen tabletter av legen som han brukte i ca ett år. (husker ikke navnet på tablettene)

Han var aldri sykemeldt pga dette, og har ikke vært deprimert etter denne perioden. (første og forhåpentligvis siste gang!)

Kan dette ha noe å si på å bli godkjent eller ikke?

Noen som vet?

Må vi fortelle dette til de som evnt skal skrive sosialrapport?

Må det oppgis på noen legeattest/egenmeldingsattest?

Håper noen vil svare meg!

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213854-depresjon-og-adopsjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Psykiske og fysiske sykdommer som er et tilbakelagt stadium er ikke til hinder for adopsjon. Etter det du forteller er sannsynligheten for at han får et tilbakefall like stor som at alle vi andre her inne får et utbrudd.

Jeg anbefaler dere å legge alle kortene på bordet, føre det opp på egenerklæringen, og si det når saksbehandler spør om psykisk helse. De vil være mer interessert i hva han har lært av den erfaringen, enn det faktum at han har vært deprimert i en periode.

Det er ikke noe uvanlig å ha gjennomgått noe sånt. Det er vanligere enn folk flest tror. I tillegg til at dere er ærlige, og gir et mer reelt grunnlag for vurdering, er det faktisk slik at saksbehandlere stusser mer på personer som aldri har opplevd problemer i livet, enn de som har gjort det og fremdeles står med bena på bakken.

Ettersom det er åtte år siden første og siste utbrudd, er det ingen land som jeg kjenner til, som vil underkjenne søknaden heller, om man ser det punktet isolert sett.

So GO FOR IT!

Psykiske og fysiske sykdommer som er et tilbakelagt stadium er ikke til hinder for adopsjon. Etter det du forteller er sannsynligheten for at han får et tilbakefall like stor som at alle vi andre her inne får et utbrudd.

Jeg anbefaler dere å legge alle kortene på bordet, føre det opp på egenerklæringen, og si det når saksbehandler spør om psykisk helse. De vil være mer interessert i hva han har lært av den erfaringen, enn det faktum at han har vært deprimert i en periode.

Det er ikke noe uvanlig å ha gjennomgått noe sånt. Det er vanligere enn folk flest tror. I tillegg til at dere er ærlige, og gir et mer reelt grunnlag for vurdering, er det faktisk slik at saksbehandlere stusser mer på personer som aldri har opplevd problemer i livet, enn de som har gjort det og fremdeles står med bena på bakken.

Ettersom det er åtte år siden første og siste utbrudd, er det ingen land som jeg kjenner til, som vil underkjenne søknaden heller, om man ser det punktet isolert sett.

So GO FOR IT!

Var det ikke det som var oppgitt grunn for at hun ene fra "når storken svikter" ikke ble godkjent? Hun hadde vært deprimert da hun fant ut at hun ikke kunne få barn. De ble ikke godkjente..

Håper virkelig noen kan rette på meg om jeg husker feil...

Dersom mannen din har fått noe for det, medisin, vil vel det komme frem fra legens skjema? I så tilfelle er det ikke noe å prøve å holde skjult.

trk1365380645

Var det ikke det som var oppgitt grunn for at hun ene fra "når storken svikter" ikke ble godkjent? Hun hadde vært deprimert da hun fant ut at hun ikke kunne få barn. De ble ikke godkjente..

Dersom mannen din har fått noe for det, medisin, vil vel det komme frem fra legens skjema? I så tilfelle er det ikke noe å prøve å holde skjult.

Jeg har ikke sett programmet, så jeg er kanskje helt på viddene, men kan ikke Danmark ha andre regler enn Norge? Og så var det kanskje ikke helt tilbakelagt? Bare lurer...

Hun i " når stårken svikter" var 100%uføretrygdet pga sine spykiske lidelser,greide ikke å fungere både på jobb og hjemme og hadde vært det i flere år om jeg ikke husker feil.

Vil tro det stiller seg annerledes når man er så fungerende OG det er tilbakelagt som du skriver om her.Men ikke vet jeg.......

Det stemmer det "fruundrene" sier.. så vidt jeg husker fra det programmet. Dersom sykdommen har satt en helt ut av spill, vært langvarig og fersk - eller ikke kommet over ennå - så gjør alle de faktorene sammen det til at det blir vanskelig å godkjenne. Man vet jo ikke om dette vil ordne seg når barnet kommer - selv om mangel på barn var angitt som utløsende faktor. Et barn skal ikke være medisinen... uansett situasjon - og at man kan føle med den det gjelder.

Situasjonen ser jo ut til å være helt annerledes for mannen til "kan noen svare på dette". Han fungerte i hverdagen mens det pågikk, det var relativt kortvarig og er over for lenge siden. Og da er det ikke noe problem. Man leter jo ikke etter absolutt "perfekte" foreldre - de er vanskelig å finne, de (og kanskje ikke så bra for barnet heller når alt kommer til alt)- men prøver å sikre at risikoen for at barnet ikke vil få det bra, er liten...

Annonse

Gjest anonym i kveld

Jeg hadde også en depresjon noen år før adopsjonen og gikk i den forbindelse i terapi ganske lenge.Var heller ikke sjukemeldt. Det ble grundig utbrodert i sosialrapprten, men jeg prøvde å vinkle det til noe positivt. Jeg hadde lært meg sjøl bedre å kjenne gjennom den episoden osv,osv.

Det var ingen problemer med godkjenningen.

Hvis din mann var syk for åtte år siden og dette ikke er en problemstilling i dag så ville jeg ikke ha fortalt noe til barnevernet. Det er jo ikke noe poeng å fremheve ting som man har jobbet seg gjennom og er ferdig med. Bruk heller den spalteplassen i sosialrapporten til å fortelle noe positivt om dere. Vi var ikke 100 prosent åpen på alt som har skjedd tidligere i livene våre, og vi er mer enn godkjennt. De er bare mennesker de som vurderer dere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...