Gå til innhold

Overgrep - ingen hjelper

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymica_1

Jeg opplevde for et par år siden et overgrep fra en terapeut jeg gikk hos. Terapeuten er en sentral person i psykologforeningen. Jeg klaget saken til et fag-etikk- utvalg i psykologforeningen. Måten de behandlet saken på var skremmende og veldig partisk. Dessuten veldig mye rot og surr i saksbehandlingen, noe som gikk utover min sak. Vurderingen og konklusjonen de ga var dessverre helt partisk, der terapeuten min ikke hadde gjort noe galt mente de, men samtidig ingen begrunnelse.

Jeg falt helt sammen etterpå, og har ikke klart å fungere siden.

Også andre psykologer jeg har snakket med om dette var sjokkert, både over det min terapeut hadde gjort, og ikke minst over måten det ble behandlet på i psykologforeningen. Men de kvidde seg for å hjelpe meg direkte i saken...(Jeg tror de ikke hadde lyst til å bli involvert i en konflikt med sin egen fagforening). En av dem sa at det ikke ville nytte likevel, fordi det ikke går an å klage på fag-etikk utvalgets avgjørelser.

Det jeg har vært gjennom har vært veldig traumatisk. Først å oppleve et overgrep fra en terapeut. Og etterpå at psykologforeningens eget klageorgan unnskylder det. Min tillit til psykologer har blitt svekket for all framtid på grunn av dette.

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre for å komme videre. Alt har blitt helt svart. Jeg gir snart opp. Kan noen gi meg noen råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21386-overgrep-ingen-hjelper/
Del på andre sider

Fortsetter under...

kjære anonymica 1.

Her har du en tung vei å gå, men det blir verre hvis du lar være.

Jeg vet at du kan få hjelp. Det har du krav på. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå til fylkeslegen. Du må skrive en klage på den aktuelle terapeuten og hva som har skjedd. Fylkeslegen må ta affære på slike overgrep. Har selv gjort det, og vunnet frem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21386-overgrep-ingen-hjelper/#findComment-91999
Del på andre sider

Gjest ja dessverre

Dessverre tror jeg at din opplevelse av fag etisk råd i Psykologforeningen nok stemmer for mange andre også. Rådet har ikke rykte på seg for å fungere særlig profesjonelt. Jeg vet faktisk om flere (både pasienter og psykologer) som har opplevd så mye rot og partiskhet i saksbehandlingen at det har gått utover rettssikkerheten deres.

Dessuten er det visst især en bestemt person der (en sentral person i fag etisk råd) som skaper mye av disse problemene. Dessverre er han en anerkjent person, - blant dem som ikke kjenner til dette.

Jeg vet at noen av dem som har opplevd slike ting, har forsøkt å klage til Sentralstyret i Psykologforeningen om forholdene. De får til svar at Sentralstyret dessverre ikke kan gjøre noe med problemet. De står nemlig ikke over Fagetisk råd, det er det kun Generalforsamlingen som gjør. Og hvordan skulle vel generalforsamlingen få vite noe? Pasientene har jo ikke tilgang dit. Og psykologer som har opplevd slike ting, orker jo ikke å blottlegge saken sin for en hel forsamling.

De som har forsøkt å skrive om dette i tidsskriftet for psykologer, får ikke innleggene sine tatt inn (pga rigide regler).

Derfor forblir alt som det er.

Jeg skulle ønske -og mange med meg - at Psykologforeningen ville endre måten Fagetisk råd er organisert på. Men så var det dette med bukken som skal passe havresekken...

Nei, gå til fylkeslegen du, det vil jeg råde deg til. De håndterer heldigvis tingene bedre enn psykologforeningen gjør for tiden.

Jeg vil føye til, at heldigvis er mange psykologer ryddige og skikkelige, og jeg håper du finner en som kan hjelpe deg å få tilliten tilbake igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21386-overgrep-ingen-hjelper/#findComment-92161
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...