Gå til innhold

Hun vil ikke sove!

Anbefalte innlegg

Gjest trultemor25

Mi tuller blir 6 mnd den 18.. Jeg har gitt henne grøt en stund nå, selv om helsestasjonen anbefaler å vente til 6 mnd. alderen. Dette er min nr 4, så for meg har det vært greit å starte litt før, det går mye tid til amming, og det er 3 andre som også trenger tid med meg.

Mi tulle kan av og til gråte slik som du beskriver hvis hun har luft. Da tar jeg henne opp og stryker henne over ryggen til rapen kommer ut. Jeg gir henne sutt utenom det hvis hun våkner uten at det er pupp hun skal ha. Jeg pleier å gi den til henne uten at hun ser meg, for ellers blir hun så glad - tror hun skal få selskap :-)

Jeg skjønner godt du stresser litt om hun gråter slik du beskriver i siste innlegg. Det kan være hun trenger mer mat nå, eller kanskje til og med tenner som begynner å plage henne.

Et lite spørsmål.. Når på døgnet burde jeg legge grøtmåltidet?

Fortsetter under...

Gjest trultemor25

Jepp. Lykke til.

Du har min dypeste medfølelse for søvnproblemer altså... jeg skjønner godt at søvnmangel blir brukt som tortur, det er mange ganger jeg har sittet midt på natta og grått og bedt henne pent om å sove litt mer.

Jeg har heldigvis ikke opplevd det ennå. Bra dere kom dere på riktig vei igjen!

Ach, det er så slitsomt å aldri få noe tid til seg selv på kvelden altså. Men jeg skal kasnkje ikke klage, jeg får jo sove om natta.

Jeg har heldigvis ikke opplevd det ennå. Bra dere kom dere på riktig vei igjen!

Ach, det er så slitsomt å aldri få noe tid til seg selv på kvelden altså. Men jeg skal kasnkje ikke klage, jeg får jo sove om natta.

Ja, nå er vi veldig på riktig vei. Hun sover 11 (skulle ønske 12) timer på natta, 2 timer på formiddagen og 2,5 timer på ettermiddagen.

Nå skal jeg også sove litt, for jeg må vel gjerne opp klokken 6 i morgen.

Et lite spørsmål.. Når på døgnet burde jeg legge grøtmåltidet?

Jeg gav grøten de første gangene om formiddagen, slik at evt mageknip ikke skulle komme om natten. Hun spiste seg først relativt mett på morsmelk, etter grøtmåltidet gir jeg mer morsmelk for å slukke tørsten.

Etter noen dager, når jeg så at det ikke ble mageknip av grøten begynte jeg å gi den ca kl 1900. Så like før leggetid kl 1930-2000 er det morsmelk igjen. Da pleier hun å sove godt noen timer. Men hun vil fortsatt ha mat om natten, men nå kan hun sove 4-6 timer før hun krever det. Jeg gir henne nå grøt midt på dagen og om kvelden.

Annonse

I den alderen er det fremdeles slik at jo mer barnet sover på dagen, jo mer sover det på natta! Høres ulogisk ut, men slik er det.

Hva om du lar henne sove så mye hun vil dagen. Helst fordelt på et par gode lurer. Gå gjerne tur med henne. Frisk luft er sovemedisin!

Når hun våkner, ikke ta henne opp. Sitt heller hos henne i en periode. Ikke kosesnakk og gjør det til en underholdningsstund. Bare vær der.

På dagen når hun er våken, gi henne masse oppmerksomhet og nærhet. Jeg vet det er slitsomt, men da blir barnet mettet på nærhet og kan sove uten å måtte ha kontakt på natta.

Dette er bare noen tips jeg bruker og har brukt på mine barn.

Det er sånn det er med små barn når man tuller med rutinene deres. Vi la tulla her i huset kl 1900 uansett dag og anledning til hun var sikkert 2,5-3 år. Det var mange som synes vi var hysteriske, men vi har aldri hatt problemer med legging, oppvåkning eller nattevåk. Nå er hun 4,5 og legger seg rungt 1900-1930. De dagene det er noe spes. og kl blir mer er hun mer urolig og sovner senere.

Enig. Vi har også vært lettere hysteriske med kveldsrutinene med jentene. Resultatet er at de har vært enkle å legge og har sovet godt.

Nå er det lillebror sin tur.

For oss er det så viktig å ha gode kvelder at vi heller forsaker litt sosialt liv denne korte perioden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...