Gå til innhold

Har vi en Asperger?

Anbefalte innlegg

Gjest Trøste og bære
Skrevet

Vi har en gutt på 13 år som ikke lever i "vår" verden.

Vi har fått bekreftet at han har ADD, men det må være mer. Han er på en måte ikke tilstede. Vi gir ham informasjon, men det går ikke inn selvom vi tar ham for oss,sier navnet hans og virkelig prøver å feste informasjonen.

Vi prøve å si ifra til ham hva han kan gjøre og ikke kan gjøre overfor andre mennesker, men det ender alltid opp i en masse uønsket fysisk kontakt overfor søsknene hans. De skriker, han skjønner ikke hvorfor.

Han har ticks, rister på hodet, rister på hele kroppen, lager grimaser etc. Han er ikke interessert i å prøve å slutte med ticks.

Vi opplever at han har alle sine referanser i tegnefilm, tegneserie, film eller dataverdenen. Dataspill er det beste han vet, og driver han ikke med det, spiller han playstation eller gameboy.

Vi har mistanke om at eventuelle "hang-ups" kan være på spill, tv og data. Men dette er vanlige interesser for gutter på hans alder, så det er vanskelig å vinne gehør for at han kan ha sine aspergertrekk på akkurat dette området. Alle gutter er jo interessert i dette ikke sant`?

Det er vanskelig å kommunisere med ham. Han viker unna, ser en annen vei, virker som om han ikke er tilstede etc.

Vi sliter med å holde ham fast i virkeligheten og alle hans referansepunkter er i Harry Potter og Ringenes Herre etc.

Han har ikke styring på klokkeslett, datoer eller øvrige tidsbegreper. Han kan godt krangle på at han skulle være et sted klokka 16.00 når klokka allerede er 19.00 og insistere på å gå litt før 16.00. Det er håpløst å forklare at 16.00 var for lenge siden.

Hvem kan hjelpe oss med å diagnostisere denne? Hva skal man gjøre med et barn som er tilstede med kropp men ikke med sjel? De andre barna slter med å forholde seg til ham. Han tar ikke hensyn, husker ikke regler, vet ikke hvor grensen går. Småsøsken blir frustrerte av sånt.

Råd please!

Gjest diagnosemamma
Skrevet

Dette kunne vært beskrivelsen på mitt barn som har ADHD/TS

Den fjernheten dere opplever kan like gjerne være relatert til ADHD.

Det å bli oppslukt av PS, data, GB etc. er også helt typisk.

Når du nevner tics, tenker jeg tourette syndrom, men her skal det også foreligge verbale lyder i tillegg. Det kan være gjentakelse av siste ord i en setning, siste stavelse el.

Søk på Google så finner du mye informasjon om TS.

Finner du mye som stemmer med din sønns atferd så ta kontakt med PPT og be om en utredning.

Du kan heller ikke se bort ifra at det kan være asperger i bildet, kanskje i kombinasjon med andre diagnoser

Skrevet

Han bør til utredning.

Han høres veldig ut som et AS barn.

Gjest mamma 24-7
Skrevet

Ja her var det mye som ligner på både Asperger ADHD og Tourettes syndrom. Det er fult mulig å ha alle disse diagnose i kombinasjon. Det kan og være en bestemt diagnose med trekk av de andre.

Har han vokale tics i tillegg til de motoriske? i så fall er det ganske sikkert tourettes syndrom, om de motoriske ticsene har vart i over et år.

Du skriver ikke om han har mangel på empati. Men det er ikke altid så lett og vite hva som er empati og hva som er tillært.

Jeg ville fått gutten henvist til en ny utredning, av fastlegen. Om han skriver henvisning på grunlag av autistiske trekk og tics, så kan man vel regne med å komme til en utreder som har kompetanse på autismespekterdiagnoser. Noen fylker har egne autismeteam, andre utreder dette på BUP eller barnehabilitering.

Om du er enda mer nysgjerrig på dette kan jeg anbefale to nettsteder for foreldre.

http://www.bokstavbarna.no

http://www.tistelbarna.net

begge disse sidene har forum man kan melde seg inn i, og der er mange medlemer som kan svare ytterligere på det du måtte lure på. Kanskje noen vet hvor de er best på utredning i ditt fylke også.

Så velkommen om du vil.

Mvh.

Gjest Mamma til Aspergergutt
Skrevet

Hvordan er han ellers sosialt? Skjønner han sosiale regler/uskrevne lover i sosial samhandling, f.eks med klassekamerater?

Ønsker han sosial kontakt, men får det ikke helt til?

Forstår han bilder (som: "I dag skal vi hoppe over middagen", (ser han da for seg at man fysisk setter middagen fram og hopper over den)?

Skjønner han ironi?

Kan han begynne å prate om noe, uten å forklare hva han prater om, men forutsetter at du leser hans tanker og vet hva han snakker om?

Det er helt klart elementer i det du skriver som kan tyde på aspergerske trekk, men det behøver ikke å bety at det er asperger. Ville uansett bedt om utredning.

Gjest touretter
Skrevet

En må vel starte med fastlegen, om dere ikke allerede er i kontakt med bup/ppt i forbindelse med add. Hva med ad/hd?

Ang. tics: Det er ikke bare å slutte med tics, om man er aldri så interessert i det. Holder man tilbake en liten stund, kommer det gjerne sterkere igjen når en endelig gir seg selv lov til å tics. Men hvis ticsa er veldig ille, finnes det jo medisiner for sånnt.

Bruker han ad/hd medisiner?

fei1365380229
Skrevet

Stakkars gutt! Du skriver "Han er ikke interessert i å prøve å slutte med ticks" - og viser jo dermed at du overhodet ikke har forstått problemene forbundet med tics. Det er ikke noe man kan bestemme seg for å slutte med...

http://www.touretteforeningen.no/text/view/3053.html

Det er jo nettopp alle disse symptomene som gjør at h*n lurer på om gutten kanskje har en diagnose. Det er jo ofte sånn at man prøver å "oppdra" så lenge man orker og når det ikke går så lurer man på hvorfor. Jeg syns du gav et litt surt svar, det er jo mange som gjør mye rart som de faktisk også klarer å slutte med hvis det egentlig ikke er noe som feiler dem.

Skrevet

Det er jo nettopp alle disse symptomene som gjør at h*n lurer på om gutten kanskje har en diagnose. Det er jo ofte sånn at man prøver å "oppdra" så lenge man orker og når det ikke går så lurer man på hvorfor. Jeg syns du gav et litt surt svar, det er jo mange som gjør mye rart som de faktisk også klarer å slutte med hvis det egentlig ikke er noe som feiler dem.

Det er jo her klart at gutten feiler noe (ADD), spørsmålet er om det feiler han noe mer. Og om man har et barn med slike problemer, og lurer på om det bl.a. er Asperger, så burde man vel også ha lest nok til å vite at tics ikke er noe man har bare for moro skyld.

fei1365380229
Skrevet

Det er jo her klart at gutten feiler noe (ADD), spørsmålet er om det feiler han noe mer. Og om man har et barn med slike problemer, og lurer på om det bl.a. er Asperger, så burde man vel også ha lest nok til å vite at tics ikke er noe man har bare for moro skyld.

Ja jeg er jo enig i det, men hvis gutten har fått diagnosen ADD så har han vel vært til utredning og da burde vel de som utredet han ha sagt noe til disse foreldrene angående ticsene hans.

Jeg skjønner foreldrenes fortvilelse, det er slitsomt nok å ha et barn med en diagnose og at man da i tillegg skal måtte lese seg til alt selv for å ha noe å slå i bordet med er litt feil syns jeg.

Skrevet

Ja jeg er jo enig i det, men hvis gutten har fått diagnosen ADD så har han vel vært til utredning og da burde vel de som utredet han ha sagt noe til disse foreldrene angående ticsene hans.

Jeg skjønner foreldrenes fortvilelse, det er slitsomt nok å ha et barn med en diagnose og at man da i tillegg skal måtte lese seg til alt selv for å ha noe å slå i bordet med er litt feil syns jeg.

Selvsagt er det feil, men dessverre sånn det er... :-(

Har mye erfaring innen familien med denslags selv. Det er ingen som forteller en noe, og man må stå på til man omtrent stuper for den minste ting...

Skrevet

Beklager en litt krass tone!

Håper bare gutten får en utredning og adekvat hjelp.

Skrevet

Er disse problemene tatt opp med dem som har stilt add diagnosen?

Asperger har vel ikke tics det er vel tourettes.

Gjest Trøste og bære
Skrevet

Ja det er jo akkurat som du sier "fei". Vi skjønner sliter med å finne ut om dette er uvaner som han kan slutte med eller om det er reelle tics som han ikke klarer å håndtere.Meningen med å si at han ikke er initeressert i å slutte med dem, er å fortelle at han selv ikke har innsikt nok til å forstå at det er et problem å sitte å skjelve og skake eller riste ukontrollert på hodet. Hadde han forstått at dette på en måte er lite sosialt akseptert, hadde han kanskje ønsket å slutte med det. Det at han ikke ønsker å legge av seg tics'ene tilsier i mine øyne at han ikke ser seg selv utenfra og at han kanskje har regulære tics som er resultat av en eller annen lidelse.

Gemini: det er mulig jeg uttrykte meg klønete, jeg syns du var litt unødig krass, men jeg ser hva du mener. Er det tics, klarer han selvfølgelig ikke å ta hånd om dem bare basert på egen vilje.

Gjest Trøste og bære
Skrevet

Vi VET at tics ikke er noe man har fordi det er gøy. Men vi har ingen holdepunkter for å si verken at det er tics eller at det er uvaner. Det gjør det hele ganske vanskelig.

Gjest mamma 24-7
Skrevet

Vi VET at tics ikke er noe man har fordi det er gøy. Men vi har ingen holdepunkter for å si verken at det er tics eller at det er uvaner. Det gjør det hele ganske vanskelig.

Om han har hatt ukontrollerte bevegelser og/eller lyder over et langt tidsrom, ville jeg antatt at det er tics det er snakk om.

Skrevet

Kjenner meg igjen. Jeg har Aspergers og faren min hatet at jeg bare pratet om Donald da jeg var 8. Nå er jeg snart 33 og jeg samler fortsatt på actionfigurer og tegneserier. Dette + tegning og musikk er "speisialinteressene" mine. Ikke nekt ham interessene hans, det gjør det bare verre!

Skrevet

Sønnen min har nettopp blitt utredet for asperger. Vet enda ikke om han har det. Han har ikke tics, men han har en del merkelige grimaser og "fakter". Han kan f.eks gå rundt lenge med hevede øyenbryn, han går på en merkelig måte og gjør overdrevne grimaser i et ellers ganske stivt ansikt. Jeg vet heller ikke om dette er bare en uvane, eller om han gjør det p.g.a. en tilstand. Har egentlig ikke fokusert så mye på det. Er så mye annet å ta tak i.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...