Gå til innhold

Hvorfor våkner noen barn så kriminelt tidlig?

Anbefalte innlegg

Gjest kjøttpølse

Ja, det lurer jeg på. Er så inderlig lei av hele tiden å være trøtt. Det påvirker i høyeste grad hverdagen vår, og IKKE på en positiv måte.

Min datter er 17 måneder og liker tydeligvis best å være våken. Hun har aldri sovet hele natta igjennom og det virker ikke som om hun har tenkt å gjøre det på en stund heller.

Kan noen fortelle meg hva vi gjør galt??

Hun legger seg mellom 19 og 19.30 og sovner uten problemer. Så er hun våken et par ganger om kvelden før vi legger oss og hun er vanligvis våken ved 3-tiden også. Det er vanligvis skrik og hyl fordi hun har mistet smokken. Noen ganger sovner hun igjen med en gang, andre ganger ikke.

Mellom klokken 5 og 6 vil hun gjerne stå opp. Hun er da lys våken og skinner som en sol.

Om dagen sover hun ca 2 timer. Kan det være at dette er for lenge og at hun simpelthen ikke trenger så mye søvn?

Hun er veldig aktiv, åpen og glad. Liker å leke og ha det moro, og jeg mistenker nesten at hun er redd for å gå glipp av noe hvis hun sover.

Kan tillegge at hun sover i egen seng på eget rom og at jeg ikke ammer henne lenger. Sluttet da hun var 13 mnd.

Noen med kommentarer?

Fortsetter under...

Gjest til tider svært trøtt pappa

har en gutt på 30 mnd og kjenner igjen problem stillingen. vi måtte kutte ut duppen midt på dagen da poden var 22 mnd. men allikvel virker det som 10 timer på natta er for mye søv til tider.

Gjest kjøttpølse

har en gutt på 30 mnd og kjenner igjen problem stillingen. vi måtte kutte ut duppen midt på dagen da poden var 22 mnd. men allikvel virker det som 10 timer på natta er for mye søv til tider.

Jeg har også tenkt på å kutte ut sovinga til barnet mitt på dagen, men jeg synes hun er litt for liten enda og dessuten er hun stuptrøtt. Men jeg ser i en tråd lenger ned her at flere mener at søvn avler søvn. Så hvis hun sover tre timer på dagen vil hun også sove bedre om natta..??

Ja, vi får se hva som skjer. Trøtt og lei er jeg iallfall.

Det er helt normalt at barna våkner mellom 05 og 06 i den alderen. Jeg er helt enig, det er kriminelt tidlig, men jeg tror du bare må godta at slik er det nå en stund.

Husker jeg sa til alle at alt før 6 er for tidlig. Det er stor forskjell om klokkeradioen viser 0559 eller 0601, ikke sant!

Det at hun våkner for å få smokken er også helt normalt. Det er slitsomt, men noe vi bare må godta når vi gir barn smokk.

Har kanskje en løsning på smokkeproblemet i allefall.

Tre en flanellsklut gjennom hanken på smokken og den blir lettere å finne igjen. Eller kjøp flere smokker så sjansen for å finne en blir større.

Mulig hun sover lengre hvis dere lar kveldsmåltidet være det med mest mat?

Jeg har også tenkt på å kutte ut sovinga til barnet mitt på dagen, men jeg synes hun er litt for liten enda og dessuten er hun stuptrøtt. Men jeg ser i en tråd lenger ned her at flere mener at søvn avler søvn. Så hvis hun sover tre timer på dagen vil hun også sove bedre om natta..??

Ja, vi får se hva som skjer. Trøtt og lei er jeg iallfall.

De tre timene kunne kanskje ha blitt redusert til det halve? Synes det er veldig mye med tre timer til et barn på snart 1,5 år.

Annonse

Ja si det, vil gjerne ha svaret på det spørsmålet selv.

Har en 3 åring som er sikkelig A menneske. I dag stod hun opp kl 05... Våkn opp mamma, nå er det dagen... *gjesp*

Hun våkner som regel i 6 tiden da, og det spiller ingen rolle når hun legger seg. Har prøvd å legge henne senere en kl 20, men hun våkner rundt 6 tiden uansett.

Men så har hun jo alltid vært en skikkelig morgenfugl

Alt er en overgang sa reven, han ble flådd...

Det går over om noen år. Min eldste var sånn; det spilte ingen rolle når jeg la ham om kvelden, han våknet like grytidlig hver morgen, klar for en ny dag og nye opplevelser.

Nå er han 15, og sover gjerne til både 11 og 12.

De tre timene kunne kanskje ha blitt redusert til det halve? Synes det er veldig mye med tre timer til et barn på snart 1,5 år.

Det er veldig individuelt, vettu. :) Lillemann sov 3 timer på dagen da han begynte i barnehagen (17 mnd) og fortsatte med det en stund der.

Det varierer mye fra barn til barn.

Mellomste hos meg, sov mellom 2 og 4 timer om dagen de dagene han hadde fri fra barnehagen, frem til han var nesten 4 år.

I tillegg la han seg mellom 18.30 og 19.00 og sov til 7 neste morgen.

De dagene han hadde sovet godt om dagen, hadde han også den beste nattesøvnen.

Eldstejenta sluttet med dagsovingen, da hun var ca 2,5 år. Frem til det hadde hun sove fra 1-3 timer om dagen uten at det gikk ut over nattesøvnen.

Hun fant brått ut at det ikke lenger var nødvendig med dagsovingen og la heller på en ekstra time på natten.

Hun gikk fra å sove fra ca 20.00 - 09.00 til å sove fra ca 19.30 til mellom 09-10.

Jeg for min del begriper ikke at så mange forventer at alle barn skal sove 10-12 timer eller mer på natta.

Mine har aldri sovet så lenge, men jeg har alltid regnet dem som murmeldyr som har sovet godt på natta likevel. Men så har jeg aldri lagt dem så tidlig og derfor har de sovet til 7-8 om morgenene.

Jeg for min del begriper ikke at så mange forventer at alle barn skal sove 10-12 timer eller mer på natta.

Mine har aldri sovet så lenge, men jeg har alltid regnet dem som murmeldyr som har sovet godt på natta likevel. Men så har jeg aldri lagt dem så tidlig og derfor har de sovet til 7-8 om morgenene.

Det der virker ikke på alle barn. Jeg kunne holde eldstemann oppe til både 20 og 21, han våknet like blid senest halv seks neste morgen.

Søsknene hans har i større grad sovet det samme antall timer hver natt, uavhengig av når de blir lagt.

Annonse

Det der virker ikke på alle barn. Jeg kunne holde eldstemann oppe til både 20 og 21, han våknet like blid senest halv seks neste morgen.

Søsknene hans har i større grad sovet det samme antall timer hver natt, uavhengig av når de blir lagt.

Min eldste gikk det an å "forskyve" litt, f.eks. ved å legge henne litt senere fredager og lørdager, fra hun var ca. 6 år.

Lillebroren blir 7 om to måneder, men viser overhodet ingen tegn til å være annet enn morgenfugl, uansett hva vi gjør med ham.

Min eldste gikk det an å "forskyve" litt, f.eks. ved å legge henne litt senere fredager og lørdager, fra hun var ca. 6 år.

Lillebroren blir 7 om to måneder, men viser overhodet ingen tegn til å være annet enn morgenfugl, uansett hva vi gjør med ham.

Det går over om 5-6 år...senest. Da får dere det motsatte problemet.

Eldstemann glefset sånn til søsknene sine da de prøvde å vekke ham på søsterens bursdag at de bare skvatt ut av rommet igjen. Etterpå var han lei seg fordi han ikke hadde fått være med på åpningen av gaver på sengen...

Det går over om 5-6 år...senest. Da får dere det motsatte problemet.

Eldstemann glefset sånn til søsknene sine da de prøvde å vekke ham på søsterens bursdag at de bare skvatt ut av rommet igjen. Etterpå var han lei seg fordi han ikke hadde fått være med på åpningen av gaver på sengen...

Ja, vi har sett visse forandringer hos tenåringen i forhold til da hun var liten, så det er vel håp for minsten også :-)

Kanskje fordi de aller fleste "småbarnsmanualer" forteller at små barn trenger 11-12 timer søvn hver natt? ;-)

Vår datter har alltid hatt ekstremt godt sovehjerte. Sovnet kl 19 om kvelden og sov til 07-08 om morgenen. Vi hadde en periode etter at hun sluttet med nattbleie, hvor hun våknet rundt 06, men det har gått seg til igjen.

Hos oss har leggetid overhode ingen betydning for hvor lenge hun sover om morgenen. Hun våkner mellom 07 og 08 enten hun sovner kl 19 eller kl 22. Men når vi legger henne kl 22 blir hun som oftest møkkasur et stykke ut på dagen derpå....

Så konklusjonen må vel være at unger er forskjellige :-))

Og jeg er temmelig sikkert på (og litt bekymra...) for at nestemann blir en sånn som våkner gryyyyytidlig. Vi har neppe sånn flaks to ganger!

Gjest kjøttpølse

Så du konkluderer ganske enkelt med at dersom jeg bare legger barnet mitt litt senere vil hun sove til 7-8 neste morgen?! Sorry Mac, men det funker ikke. Har naturligvis prøvd det også.

Gjest kjøttpølse

Har kanskje en løsning på smokkeproblemet i allefall.

Tre en flanellsklut gjennom hanken på smokken og den blir lettere å finne igjen. Eller kjøp flere smokker så sjansen for å finne en blir større.

Mulig hun sover lengre hvis dere lar kveldsmåltidet være det med mest mat?

Hun har 5-6 smokker i senga og har ofte en i hånda mens hun skriker, så det er vel bare det at hun vil vi skal komme å stappe den inn igjen..

Har ikke tenkt på det med mest mat på kvelden.... Kan det funke, tro?!

Gjest kjøttpølse

Det er helt normalt at barna våkner mellom 05 og 06 i den alderen. Jeg er helt enig, det er kriminelt tidlig, men jeg tror du bare må godta at slik er det nå en stund.

Husker jeg sa til alle at alt før 6 er for tidlig. Det er stor forskjell om klokkeradioen viser 0559 eller 0601, ikke sant!

Det at hun våkner for å få smokken er også helt normalt. Det er slitsomt, men noe vi bare må godta når vi gir barn smokk.

Jeg synes ikke det er normalt å våkne så tidlig som 5, altså! Det er flere barn som sover til 7 enn til 5.

Hun har alltid sovet dårlig så det er ikke noe som har begynt nå nylig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...