Gjest kjøttpølse Skrevet 13. januar 2006 Skrevet 13. januar 2006 Jeg har også tenkt på å kutte ut sovinga til barnet mitt på dagen, men jeg synes hun er litt for liten enda og dessuten er hun stuptrøtt. Men jeg ser i en tråd lenger ned her at flere mener at søvn avler søvn. Så hvis hun sover tre timer på dagen vil hun også sove bedre om natta..?? Ja, vi får se hva som skjer. Trøtt og lei er jeg iallfall. Det står HVIS hun sover tre timer om dagen.. Hun sover ca en og en halv time. 0 Siter
Gjest chinamom Skrevet 13. januar 2006 Skrevet 13. januar 2006 Er hun god og mett? Er hun trygg? (Sovner greitt inn av seg selv? er det skummelt med mørk?) Er det noe som forstyrrer henne når hun våkner?(for lyse rom kan jo innby til ønske om å stå opp?) Har hun noe å kose seg med i sengen (kosedyr ol) Ekstra smokker (som du lærer henne å finne selv) Ikke overtrøtt? (overtrøtte unger sover dårligere har jeg erfart) Har hun sovet for mye om dagen ?(noen trenger ikke lenger søvn om dagen - og da går det utover nattesøvnen) Går det tilstrekkelig tid fra ettermiddagshvilen til hun legges (leste et sted at det bør være minst 5 timer)? Er det for mye kos når hun våkner når hun egentlig skal sove? (Hvis det er veldig koselig når dere kommer inn om natten vil hun jo gjerne gjenta det!) Så er det bare slik da at vi er alle forskjellige - noen trenger ikke så mye søvn! 0 Siter
jubalong70 Skrevet 13. januar 2006 Skrevet 13. januar 2006 Jeg synes ikke det er normalt å våkne så tidlig som 5, altså! Det er flere barn som sover til 7 enn til 5. Hun har alltid sovet dårlig så det er ikke noe som har begynt nå nylig. Vel, alle barn jeg kjenner (siden jeg fikk storesøster for 6 år siden), har våknet mellom 5 og 6 i den alderen. Etterhvert går det seg til, og nå må jeg vekke jentene mine kl. 7. Får de gjøre som de vil våkner de gjerne mellom 7 og 8 nå. 0 Siter
tiliti Skrevet 13. januar 2006 Skrevet 13. januar 2006 Så du konkluderer ganske enkelt med at dersom jeg bare legger barnet mitt litt senere vil hun sove til 7-8 neste morgen?! Sorry Mac, men det funker ikke. Har naturligvis prøvd det også. Min erfaring er at det tar ca 2 ukers konsekventhet for å forskyve døgnrytmer. Tungt. Jeg har selvfølgelig ikke testet det ut på alle barn, men det virker noe merkelig om man ikke skal kunne dra på ferie eller flytte med barn uten å innfinne seg med at de aldri noen sinne kommer til å endre sin opprinnelige døgnrytme. 0 Siter
waxo Skrevet 16. januar 2006 Skrevet 16. januar 2006 Syntes ikke det høres unormalt ut jeg. Ikke synes jeg det er kriminelt tidlig heller. Jentene her hos oss begynte å sove lengre da de begynte på skolen. Har nesten aldri måtte vekke de før, men nå er det nesten ikke mulig å få de opp av senga :-) Gutten vår er 3,5. Han legger seg og sovner ca rundt 20.00, da sover han til rundt 01.00, er våken en halvtime og sover igjen til mellom 4-6, alt ettersom. Fra han var nyfødt og til rundt 7 mnd sov han aldri mer enn 9 timer i døgnet, og aldri mer enn 45 minutter i slengen både dag og natt. Jeg vet at han er sånn og må ta konsekvensene av det, så hvis jeg blir litt sliten så legger jeg meg tidlig et par kvelder :-) Det beste du kan gjøre for deg selv er å innstille deg på at det kommer til å være sånn, man får jo ikke tvunget de til å sove... Hilsen 0 Siter
Lurveline Skrevet 17. januar 2006 Skrevet 17. januar 2006 Det er veldig individuelt, vettu. Lillemann sov 3 timer på dagen da han begynte i barnehagen (17 mnd) og fortsatte med det en stund der. Det er helt klart individuellt, men alltid verdt et forsøk. Det kommer jo mye an på hva man gjør gjennom dagene også. Ser som min sønn, han sluttet med dagsoving da han var ca. 2,5 år, nå er han 4 år og etter han begynnte i barnehage er det titt og ofte han har behov for å sove på dagtid. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.