Gå til innhold

Trass!

Gjest mor til Prinsen

Anbefalte innlegg

Gjest mor til Prinsen

Da har jeg avsluttet min andre dag på jobb, etter 1 års permisjon hjemme med lille Prinsen. Det er både vemodig og godt! Denne tiden får vi aldri tilbake bare oss to. Føler liksom at vi ikke har fått kosa oss nok.

Når det er sagt så tror jeg Prinsen har godt av og komme seg ut. Han har vært en liten krevende krabat de siste mnd. Har kommet skikkelig i trass-alderen. Gjør alt han ikke får lov til, kan sutre og si nei til alt en hel dag, hyler og kaster ting rundt seg. Er håpløs på butikken. Kan slå mamma og pappa, samtidig at han vil være hos oss hele tiden. Det ene øyeblikket er han kjempe glad i oss for så og snu å bli kjempe sint på oss! Litt frustrerende tid, men det hører vel med, noen som kjenner seg igjen? Noen gode råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214017-trass/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trass i all trass .. holder det nok med å late som om at vi ikke ser eller hører dem.

Hold armene fast mens de sitter på fanget å ikke svar dem før de har bestemt seg til å være greie igjen.

Men om det virker...? Det er jo en tolmodighets prøve å ha barn i trass alderen , kanskje det holder å være tolmodig mens vi holder armene fast .. Trøste deg kan jeg nok ikke gjøre for når trassalderen trår til så varer den i x antall år, å det blir vanskelig å holde armene fast på en sterk tenåring.... :o)..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214017-trass/#findComment-1567982
Del på andre sider

Gjest girasol

3?...vår lille Prins er 2 om 2 mnd, men har vært trassig siden 1 og et halvt år!

Hei! :-) Jeg tror av og til at vi som har prinser og prinsesser fra sydligere strøk kan oppleve at barna våre kommer i trassalder noe tidligere enn norskfødte barn. Jeg mener helt bestemt at min lille prins har trasset - til en viss grad - helt siden han var 13-14 mnd. Men det er klart jeg merker at trasset har forandret seg de siste månedene, og nå dreier det seg mest om at han prøver ut VILJEN sin mot vår vilje. For noen måneder sida handlet det mest om at han prøvde ut grenser. Bevares, han prøver ut grenser konstant ennå, men selve trassinga går nok mer på at han har begynt å oppdage at han kan manipulere omgivelsene sine med sin EGEN vilje ;-) Han blir forresten 2 år om 7 uker.

Jeg tror det variere veldig fra barn til barn hvordan en sånn trassighet kan utarte seg. Noen har veeldig markant vilje og viljen betyr veeldig mye for dem, mens andre barn kanskje kanaliserer energien sin mer på f.eks.nysjerrighet for takniske, praktiske ting og gjerne vil fikle, fikle. Min lille prins er så absolutt av den utprøvende sta typen med masse vilje. Og hvis vi greier å kanalisere viljen hans i riktig retning, kommer den til å bli en kjempebra og viktig ressurs, og vise seg i en flott og ressurssterk personlighet når han blir eldre :-) Tornadoen skal etterlate seg et sterkt landskap!

Vet ikke om jeg kan være til noen hjelp for deg, men ihvertfal kan jeg jo bidra til å føye barnet mitt inn i rekkene av "trassige" 2-åringer ;-)

M.v.h.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214017-trass/#findComment-1567995
Del på andre sider

Annonse

Gjest kinamamsen

3?...vår lille Prins er 2 om 2 mnd, men har vært trassig siden 1 og et halvt år!

Vi startet også trassalderen tidlig; rundt to år. Den eneste trøsten jeg har er: Det går over ;o) - og når trassalderen er over - ja, da kommer det stadig nye store og små utfordringer - ettersom årene går ;o) ;o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214017-trass/#findComment-1568016
Del på andre sider

Han trasset tidligere og, men han har ikke tidligere lagt seg ned på gulvet og sparket og skreket. Eller åpenlyst nektet å høre etter når vi snakker til han.

Kanskje det er en forskjell i egenfødte og adopterte? Har ikke hørt noe om det før, men vår er egenfødt. Uansett kan det være slitsomt når det står på, men går over etter hvert. Det var det jeg ville si.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214017-trass/#findComment-1568511
Del på andre sider

Jeg liker ikke ordet "trass". For meg assosieres ordet til barn som gjør ting på pur f... for å gjøre det vanskelig for foreldrene. Tror mange ting kan bli lettere hvis man ser det som et trinn i utviklingen av barnets egen vilje og et utløp for frustrasjon. Det er ikke alltid lett å være foreldre, men det er jammen ikke lett å vokse opp heller!

Har ingen andre råd enn at man må prøve å sette seg inn i barnas situasjon, signalisere at man har forståelse for at barnet kan være sint og frustrert, prøve og finne ut av hvilke ting som utløser frustrasjon og selvfølgelig overøse barnet med kjærlighet og anerkjennelse.

En annen ting som kan hjelpe er humor. Vi bruker masse tid på å "lekekrangle" og være "lekesint" - det er gøy. En ting til som er viktig er å gi barnet veier ut av fastlåste situasjoner - "skal vi bli venner igjen?", "vil du finne på noe annet?", osv...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214017-trass/#findComment-1568890
Del på andre sider

Jeg liker ikke ordet "trass". For meg assosieres ordet til barn som gjør ting på pur f... for å gjøre det vanskelig for foreldrene. Tror mange ting kan bli lettere hvis man ser det som et trinn i utviklingen av barnets egen vilje og et utløp for frustrasjon. Det er ikke alltid lett å være foreldre, men det er jammen ikke lett å vokse opp heller!

Har ingen andre råd enn at man må prøve å sette seg inn i barnas situasjon, signalisere at man har forståelse for at barnet kan være sint og frustrert, prøve og finne ut av hvilke ting som utløser frustrasjon og selvfølgelig overøse barnet med kjærlighet og anerkjennelse.

En annen ting som kan hjelpe er humor. Vi bruker masse tid på å "lekekrangle" og være "lekesint" - det er gøy. En ting til som er viktig er å gi barnet veier ut av fastlåste situasjoner - "skal vi bli venner igjen?", "vil du finne på noe annet?", osv...

Ja er nok enig med deg men det er jo trassige de er de småtrolla som ikke vil adlyde eller godta at ting ikke går deres vei nettopp da de ønsker det. Frustrasjonen over å ikke selv bestemme er jo det som skjer i de fleste tilfeller, det er jo foreldrenes oppgave å sette grenser , å hole dem . Mange overser nok grensesettinger å viker fordi de ikke orker å være i konflikt med minsten.

Det er jo da alle som vet bedre sier at fy for en bortskjemt unge , griner seg til ting osv.Så å få en som trasser til å forstå at "nei!" er nei ,å "du skal!" betyr at du skal . er en tynn line å balansere på . det er så lett å falle av.. les..gi seg.. å la den lille tyrannen få viljen sin.

Derfor er det slik at mine barn nok har hatt sine trassaldere i forskjellige faser i oppveksten. så bare vent til deres er en tenåring... ha ha da blir dere teite da...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214017-trass/#findComment-1569856
Del på andre sider

Trass ser jeg som en beskrivelse av en bestemt type adferd. Å si imot for å si imot, ikke fordi man nødvendigvis er uenig. Motivet for denne typen adferd kan selvsagt variere.

Når 1-2-3-åringer trasser ser jeg det som et uttrykk for at de utforsker og utvikler sin vilje. En livsviktig prosess. En livsviktig del av denne prosessen er at de får brynt viljen sin på viljer som er større, sterkere og ikke minst klokere.

Foreldre må vokte seg vel for å tenke at barns dårlige oppførsel i ulike sammenhenger er et personlig angrep på dem.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214017-trass/#findComment-1570432
Del på andre sider

Gjest girasol

Trass ser jeg som en beskrivelse av en bestemt type adferd. Å si imot for å si imot, ikke fordi man nødvendigvis er uenig. Motivet for denne typen adferd kan selvsagt variere.

Når 1-2-3-åringer trasser ser jeg det som et uttrykk for at de utforsker og utvikler sin vilje. En livsviktig prosess. En livsviktig del av denne prosessen er at de får brynt viljen sin på viljer som er større, sterkere og ikke minst klokere.

Foreldre må vokte seg vel for å tenke at barns dårlige oppførsel i ulike sammenhenger er et personlig angrep på dem.

mvh

Flott innlegg! Enig med deg :-)

M.v.h.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214017-trass/#findComment-1571099
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...