APG Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Hei, Vår andrefødte krabat har de siste to månedene våknet en rekke ganger hver natt og skreket. Til en viss grad har det hjulpet å ta ham inn til oss i sengen, men også når han ligger der våkner han og skriker. Skriketoktene er meget intense og inntrer helt plutsetlig og kan gjerne vare i opp til en time ad gangen før han sovner igjen. I løpet av den tiden har han vekket alt som vekkes kan. Han spenner seg ofte også i en bue idet han skriker, og vi lurer da på om skrikingen skyldes noe med fordøyelsen?? De siste to månedene har han i tillegg til amming blitt vant med å spise baby-havregrøt - den siste tiden også middagsmat på glass. Vi har både tatt en sjekk av ham hos fastlegen og hos helsestasjonen, og det er ingen ting som tyder på at han er syk. Om dagen er stort sett glad og fornøyd. Vår førstefødte sønn hadde kumelk-intoleranse som liten, og min samboer har for noen uker siden kuttet ut melken i tilfelle dette skulle ha noe med nattoppvåkningen å gjøre. Eldstemann på 3 år har sovet 12 timer hver natt fra han var syv år og inntil nå. Nå er vi UTROLIG slitne og vet ikke hvordan vi skal få en stopp for dette. Den intense skrikingen medfører at vi foreldre og storebror på tre år er fullstendig utslitt. Vi imøteser derfor alle gode råd. Mvh APG 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214082-s%C3%B8vnproblemer-for-gutt-7-mnd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunnar Oftedal, barnelege Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Slik du beskriver søvnproblemene hos gutten din får jeg inntrykk av at han våkner og skriker fordi han av en eller annen grunn har det vondt. Når han spenner seg i en bue under gråten, må det være noe mer enn vanlig våkning med ønske om kos og kontakt. Likedan når han fortsetter å gråte, til tross for at han er i deres seng. Jeg vil gripe fatt i det du sier om kumelkintoleranse hos storebror. Det kan tenkes at det er problemet denne gangen også, og at det ikke er tilstrekkelig at moren slutter å drikke melk. En måte å komme nærmere diagnosen er å erstatte morsmelk og andre melkeprodukter med soyamelk en dag eller to, eventuelt bare kveldsmåltidet. Jeg har flere ganger opplevd at det har hatt effekt i en tilsvarende situasjon. Dere kunne f.eks. i første omgang erstatte bare kveldsmåltidet, og se om det hadde tilstrekkelig effekt. Dersom det gir en viss, men ikke tilstrekkelig bedring, legge om alle måltidene i noen dager. Om effekten er god, kan man gradvis øke på med morsmelk og evt. andre melkeprodukter igjen, for å se hva og hvor meget han tåler. Soyamelk får du kjøpt uten resept på apoteket. Dersom det er slik at kosten må legges om, vil trygdekontoret etter søknad delvis dekke ektrautgiftene som påløper. Siden de nattlige skriketoktene også kan henge sammen med andre ting han får i seg, vil det være behov for å analysere innholdet i grøter og middagsmat, dersom det ikke hjelper å skifte ut melken. I såfall synes jeg gutten bør vurderes av en barnelege som er spesialist i matallergi,eller bli poliklinisk undersøkt ved en barneavdeling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214082-s%C3%B8vnproblemer-for-gutt-7-mnd/#findComment-1569830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.