Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gutten vår på 16 mnd veier knappe 9 kg. Han følger sin egen kurve, som ligger under og uttafor de percentilstrekene. I perioder spiser han greit, og i andre perioder spiser han dårlig. Han har aldri villet ha barnegrøt. Tok pupp dårlig, så begynnte tidlig med mme til han.

Er det noen av dere som har (hatt) veldig tynne unger? Ble det bedre etterhvert? Noen gode råd? Det er veldig fortvilende!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214192-tynne-sm%C3%A5barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge har er frisk er det ikke noe å bekymre seg over, noen barn er store og andre er små akkurat som voksne. Mine var litt over 9 kg da de var på den alderen og er fremdeles ikke store, men det er ikke noe jeg bekymrer meg over. Jeg var og er fortsatt slank og det er faren også, så det ligger vel litt latent.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214192-tynne-sm%C3%A5barn/#findComment-1569822
Del på andre sider

Så lenge har er frisk er det ikke noe å bekymre seg over, noen barn er store og andre er små akkurat som voksne. Mine var litt over 9 kg da de var på den alderen og er fremdeles ikke store, men det er ikke noe jeg bekymrer meg over. Jeg var og er fortsatt slank og det er faren også, så det ligger vel litt latent.

Joda, men... Det ser så fælt ut at han er så tynn. Han er frisk og rask ellers (bare litt forkjøla akkurat nå). Godt humør har han også.

Og det er så merkelig at det skal være så stor forskjell på ungene. Storebroren på 5 år var 10,7 kg da han var 10 mnd. Husker ikke hva han var da han var 16 mnd, men han er enda stor for alderen.

Men takk for svar likevel:-) Føler meg bare som en elendig mor til tider som har en så tynn unge.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214192-tynne-sm%C3%A5barn/#findComment-1569837
Del på andre sider

Gjest prinsesse og prinse mamma

Joda, men... Det ser så fælt ut at han er så tynn. Han er frisk og rask ellers (bare litt forkjøla akkurat nå). Godt humør har han også.

Og det er så merkelig at det skal være så stor forskjell på ungene. Storebroren på 5 år var 10,7 kg da han var 10 mnd. Husker ikke hva han var da han var 16 mnd, men han er enda stor for alderen.

Men takk for svar likevel:-) Føler meg bare som en elendig mor til tider som har en så tynn unge.

lisjtupp her er knapt 11kg, og hun blir snart 3, så er hun ca 90 cm lang.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214192-tynne-sm%C3%A5barn/#findComment-1569848
Del på andre sider

Jeg har full forståelse for at du er fortvilet, vi har vært gjennom noe lignende selv, med datteren vår. Hun var rundt under 9 kg da hun var ett år, og spiste i perioder ingenting. Vi fikk hele tiden beskjed fra helsestasjonen at hun var i snaueste laget. Hun var imidlertid svært aktiv, veldig motorisk flink, hadde liksom ikke tid til spise...

Da hun begynte i barnehage, ca. 18 mnd gammel, var det som om noe "løsnet". Hun trivdes med den nye sosiale settingen, og begynte å gjøre som de andre, nemlig å spise matpakka si. Snålt!

Nå er jenta vår godt over 6 år, og spiser helt normalt. Hun er litt kresen, men hvilken unge er vel ikke det? Hun er av de høyeste i klassen sin, men veldig slank. Hun er en tynn type, som faren sin, og kommer nok alltid til å være slank. Og det er forsåvidt bare bra.

Det som er viktig, er å prøve å få i barnet nok næringsstoffer (vitaminer i tilskudd?), og ikke gi barnet snop og søstsaker bare for at han skal "få i seg noe i hvert fall". Det er jo lett å tenke sånn, når barnet er veldig småspist. Ingenting imellom måltidene, men ingen tvang ved måtidene heller. De fleste barn spiser når de er sultne uansett, og får i seg det de trenger. Så lenge han er aktiv, ikke virker slapp o.l. skal du ta det med ro.

Lykke til, du skal se at det går bra!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214192-tynne-sm%C3%A5barn/#findComment-1569947
Del på andre sider

Annonse

Jeg har full forståelse for at du er fortvilet, vi har vært gjennom noe lignende selv, med datteren vår. Hun var rundt under 9 kg da hun var ett år, og spiste i perioder ingenting. Vi fikk hele tiden beskjed fra helsestasjonen at hun var i snaueste laget. Hun var imidlertid svært aktiv, veldig motorisk flink, hadde liksom ikke tid til spise...

Da hun begynte i barnehage, ca. 18 mnd gammel, var det som om noe "løsnet". Hun trivdes med den nye sosiale settingen, og begynte å gjøre som de andre, nemlig å spise matpakka si. Snålt!

Nå er jenta vår godt over 6 år, og spiser helt normalt. Hun er litt kresen, men hvilken unge er vel ikke det? Hun er av de høyeste i klassen sin, men veldig slank. Hun er en tynn type, som faren sin, og kommer nok alltid til å være slank. Og det er forsåvidt bare bra.

Det som er viktig, er å prøve å få i barnet nok næringsstoffer (vitaminer i tilskudd?), og ikke gi barnet snop og søstsaker bare for at han skal "få i seg noe i hvert fall". Det er jo lett å tenke sånn, når barnet er veldig småspist. Ingenting imellom måltidene, men ingen tvang ved måtidene heller. De fleste barn spiser når de er sultne uansett, og får i seg det de trenger. Så lenge han er aktiv, ikke virker slapp o.l. skal du ta det med ro.

Lykke til, du skal se at det går bra!

Kanskje det er løsningen? La han begynne i bhg?;-) Nei, hadde ikke tenkt det enda.

Ja, han er jo frisk og rask ellers. Makk i rompa til tider.

Takk for svar:-) Det hjelper å få bekreftet det man allerede vet. Litt oppmuntring i en mager hverdag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214192-tynne-sm%C3%A5barn/#findComment-1570103
Del på andre sider

Mine har vært/er veldig tynne.

Nr. 1. 2.900/50 ved fødsel og 7.600 ved 1 år. Nå er hun 4 og veier 14,7/105. Hun har jevnet seg ut med alderen og er veldig slank, men ikke veldig tynn lenger.Hun lå på nederste perc. på vekt, men midt på på høyde. Det at hun var såvidt høy gjorde at vi ikke var så redde for henne. Men helsestasjonen stressa med vekten hennes i mange mnd.

Nr. 2 er et lite kapittel for seg. Han var 3400/50 ved fødsel, 6.700/70 ved 1 år. Jepp, du leste riktig, 6.700 g da han var ett år. Han hadde hatt et svært dårlig halvår fra 6 mnd med mange virusinfeksjoner og en mage/tarminfeksjon som varte et par uker med kraftig diare i 8 mnd alderen. Han skrantet virkelig da. Legen fant imidl. at han var frisk, ble utredet for div matallergier, men han var slunken, så vi prøvde å gi næringstilskudd (pulver, Semper Energi), smør og fløte i maten hans. Han spiste dårlig og lite, og særlig dårlig i perioder han var forkjølet, fikk tenner eller var syk på annen måte. Noen dager tok han seg i gjen og spiste godt, men det varte ikke lenge de gode periodene. Ja, vi har slitt veldig med lillegutten. Han tok seg imidl. litt opp og var knappe 8 kg ved 1 1/2 år. Han er nå 2 1/2 og vi veier og måler ham ikke lenger, men han veier vel knappe 10 kg ?Prøver å la ham styre matinntaket selv og gi ham mat vi vet han liker og koser seg med. Han er stri i perioder enda, og spiser nok under gjennomsnittet i mengde, men vi er ikke så redde for ham lenger. Han vokser sent men godt. Utvikler seg litt sent, men innenfor normalen. Han var bl.a. sen til å gå, gikk ved 17 mnd. Snakkingen har først kommet i gang nå etter at han ble 2 år. Han er ellers en blid og grei og aktiv gutt som trives godt med livet:-) Det er det viktigste!

Nr. 3: Gjenstår og se hvordan han blir, foreløpig er han 7 mnd, og ved 6 mnd veide han 7 kg og var 70 cm. Største barnet hittil:-) Men slank og vever det er han, som søsknene, så det er arv som slår gjennom her.

Så min erfaring er, det ordner seg etterhvert!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214192-tynne-sm%C3%A5barn/#findComment-1570131
Del på andre sider

Mine to nevøer (brødre) var også veldig ulike mht vekta. Den eldste var vel rundt 12 kg når han var litt over 2 år gammel. Lillebroren som nå er i den alderen er over 16 kg...

Mine tre døtre har vært mellom 9 og 10 kg ved 15 mnds alder. Så lenge han virker sunn og frisk er det ingenting du kan gjøre fra eller til. Slå deg til ro med at han er av den slanke typen og at det er akkurat sånn han skal være :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214192-tynne-sm%C3%A5barn/#findComment-1570263
Del på andre sider

Det er fortvilende, helt enig med deg id et, - men det kan endre seg, altså!

Vår minste (18 mnd) har vært veldig liten, tynn og småspist, og vi har nesten bare greid å få i ham "søt mat"; brødskive med syltetøy, prim osv, og ingen middag. På 1 års kontrollen var han nesten 9,5 kg.

Men nå! Hvem spiser _alt_ du serverer ham!? Hvem spiser flest brødskiver i løpet av en dag!? Hvem har lagt på seg så han nå veier nesten 13 kg, og er blitt god og rund i ansiktet, fått lår og mage!? Jo, det er gutten vår!;-)

Men det er jo bra at de små og tynne blir fulgt opp, så se det positive i det, men prøv å ikke fortvile!;-)

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214192-tynne-sm%C3%A5barn/#findComment-1570452
Del på andre sider

Tusen takk til dere alle som giddet å svare og komme med deres erfaringer!!!:-)

Nå har han akkurat spydd opp det lille vi fikk i han ikveld. Flaska ville han ikke ha. Var kjempetrøtt stakkar og har lagt seg nå. Jeg sitter på nettet mens samboeren vasker spy... Grei arbeidsfordeling *hihi*.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214192-tynne-sm%C3%A5barn/#findComment-1570636
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...