Gå til innhold

Hvordan få flatere mage?


Duff Beer

Anbefalte innlegg

Jeg er 23 år gammel, veier mellom 85 og 90 kg. og er ca. 190 cm. høy. Er egentlig ganske tynn, men jeg har en litt for rund mage, som jeg vil trene bort.

Hva er deres tips for å få en flat mage? Er ikke ute etter no "six pack" i første omgang.

Er det bare å gjøre sit-ups hver dag, eller bør jeg også slanke meg? I så fall, hva slags slankekur? Har aldri gjort det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har fett på magen, så hjelper det ikke å bare gjøre sit-ups. Du må forbrenne fett i tillegg. Jogging, svømming, sykling, skiturer eller annen utholdenhetsidrett vil gjøre susen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har fett på magen, så hjelper det ikke å bare gjøre sit-ups. Du må forbrenne fett i tillegg. Jogging, svømming, sykling, skiturer eller annen utholdenhetsidrett vil gjøre susen.

Skjønner.

Det jeg er litt bekymret for er at jogging, sykling etc. vil også forbrenne fett fra andre steder på kroppen, og siden jeg er ganske slank/tynn fra før av, så kommer jeg til å se verre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner.

Det jeg er litt bekymret for er at jogging, sykling etc. vil også forbrenne fett fra andre steder på kroppen, og siden jeg er ganske slank/tynn fra før av, så kommer jeg til å se verre ut.

Hva med å trene litt styrke, slik at du får muskler og blir kraftigere i andre deler av kroppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å trene litt styrke, slik at du får muskler og blir kraftigere i andre deler av kroppen?

Ja jeg trener litt styrke, men p.g.a. noen skader så kan jeg ikke utføre det 100%.

Har du no tips på hvor ofte og hvor lenge jeg bør trene for å forbrenne mest mulig fett?

Og bør jeg regulere matinntaket mitt?

Selv tenker jeg, trene 4 ganger i uka. 10 minutter sykling, 10 minutter tredemølle. Vet ikke om det er lite, men jeg har ikke så god kondisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner.

Det jeg er litt bekymret for er at jogging, sykling etc. vil også forbrenne fett fra andre steder på kroppen, og siden jeg er ganske slank/tynn fra før av, så kommer jeg til å se verre ut.

Ja, man velger dessverre ikke hvor fettet forsvinner. I verste fall taper man 4 kg i ansiktet.

Hvis problemet er slappe magemuskler, tror jeg både sit-ups og ulike styrketreningsøvelser vil gjøre godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg trener litt styrke, men p.g.a. noen skader så kan jeg ikke utføre det 100%.

Har du no tips på hvor ofte og hvor lenge jeg bør trene for å forbrenne mest mulig fett?

Og bør jeg regulere matinntaket mitt?

Selv tenker jeg, trene 4 ganger i uka. 10 minutter sykling, 10 minutter tredemølle. Vet ikke om det er lite, men jeg har ikke så god kondisjon.

Jeg er ingen treningsekspert, og aner ikke hvor ofte eller hvor lenge man bør trene for å forbrenne fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Ja jeg trener litt styrke, men p.g.a. noen skader så kan jeg ikke utføre det 100%.

Har du no tips på hvor ofte og hvor lenge jeg bør trene for å forbrenne mest mulig fett?

Og bør jeg regulere matinntaket mitt?

Selv tenker jeg, trene 4 ganger i uka. 10 minutter sykling, 10 minutter tredemølle. Vet ikke om det er lite, men jeg har ikke så god kondisjon.

10 minutter før trening og 10 minutter etter trening er i hvert fall en god start.

Selv får jeg ganske raske resultater med nettopp 10 minutter på tredemølle/sykkel/steppemaskin før trening, og det samme etter.

Etter hvert som du får bedre kondis (og den kommer raskt) kan du gå for mer tid på f.eks. tredemølla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen treningsekspert, og aner ikke hvor ofte eller hvor lenge man bør trene for å forbrenne fett.

Ang.hvilke energikilder som benyttes av kroppen, så kan disse primært deles inn i 4: Atp, kreatin, karbohydrater og fett. De første sekundene av et muskelarbeid vil kroppen bruke opp lagrene og ATP og kreatin som ligger lagret i muskulatur. Når muskelarbeidet vedvarer, vil kroppen grovt sett først bruke karbohydratlagrene, før den begynner å forbrenne fett. Kroppens karbohydratlagre varer grovt sett i ca 45-50 minutters trening, etter dette er sannsynligvis karbolagrene tomme og hoveddelen av energien tas deretter fra fett. Imidlertid vil det hele tiden, også i løpet av den første tiden, bli tatt energi fra både fett og karbo. Prosentandelen av energi som blir tatt fra fett er større ved mindre hard trening, mens en ved beinhard trening kun forbrenner karbohydrater. Imidlertid vil det totale kaloriforbruket være mye større ved hard trening, likeså etterforbrenningseffekten (spesielt gjeldende ved styrketrening). Dette tilsier at fettforbrenningstrening IKKE er lite intensiv trening, men relativt hard trening. Det er også mange andre faktorer som spiller inn, blant annet type muskelarbeid.

Ang. å få en flat mage: Det går ikke an å punktforbrenne; dvs. ønsker en å få flatere mage må en redusere andelen underhudsfett. Dette skjer best i en kombinasjon med kondisjon- og styrketrening, hvor hovedandelen av treningen er kondisjonstrening. Styrketrening blir viktig da muskulatur er metabolsk vev, og er av stor betydning for forbrenningen av kalorier. Styrketreningen behøver ikke kun være mage-ryggtrening; men et generelt program for hele kroppen. Husk at muskler veier 30% mer enn fett, og at vekten dermed blir et dårlig evalueringskriterie.

Hilsen en som er fysioterapeut og treningsveileder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...