Gå til innhold

3-åring som ikke blir

Anbefalte innlegg

Gjest Singoalla

Nå har det ikke vært noe mål for oss å gjøre vår 3,5-åring tørr så tidlig som mulig, men da hun selv erklærte at bleier var for småunger og at hun ville slutte, respekterte vi det og lot henne gå uten bleie på dagtid. Dette var i juli sist år. Fremdeles tisser hun i trusene kanskje fem til sju ganger i løpet av en dag. Hun sier selv at det er "fordi noen ganger rekker jeg ikke å gå på do", men hun sier heller ikke ifra når hun er våt og burde ha skiftet undertøy og kanskje strømpebukser og bukser. Jenta er verbal, sterk og selvbevisst. Hun vil ikke ha tilbake dagbleiene og begynner også å reagere på det å ha nattbleier. Jeg har forsøkt å forklare henne at hun kanskje ikke er helst så "stor jente" så vi kan kaste aller former for bleier, men hun begynner å bli veldig klar for det.

Vi vasker opptil sju truser og i hvertfall fire strømpebukser pr. dag. I barnehagen må hun ha mange skift, men holder seg tørr hvis barnehagefolkene "gjeter" henne og fotfølger henne på do flere ganger pr. dag.

Hva er lurt å gjøre her? Jeg har (upedagogisk nok)truet, jeg har lurt, snakket og gjort avtaler. Det bare funker ikke.

Jenta er stor og ligger foran jevnaldrende på mange områder, men når det gjelder tissing......

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214296-3-%C3%A5ring-som-ikke-blir/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, hun har nå gått uten bleie i mer enn et halvt år, og enda tisser hun på seg 5-7 ganger pr. dag? Unnskyld meg, men her syns jeg dere bør sette foten ned. Det er greit at hun helst vil være stor og klare seg uten bleier, men det gjør hun jo virkelig ikke. Hun har jo tydlig behov for bleier for når hun tisser på seg så mange ganger så kan hun ikke ha særlig kontroll, og ikke sier hun i fra når hun er våt heller, så det beviser jo bare at hun ikke er moden nok på dette området.

Nei, la henne for all del ikke få viljen sin med å kaste bleiene, først får hun bevise at hun kan holde seg tørr. Greit nok at dere er tolmodig og vasker klær til den store gull medalje på dagtid (noe jeg ikke hadde gjort, jeg vill ha brukt bleier på henne), men hun vil at dere nå også skal gjøre det samme ved å la henne slippe nattbleien?

Nei ærlig talt, hvis henne hvem som er sjefen her. I visse tilfeller må man som voksen vise barna at man vet hva som er riktig å gjøre

Gjest Pedagogisk leder

Du skrev:

"Hva er lurt å gjøre her? Jeg har (upedagogisk nok)truet, jeg har lurt, snakket og gjort avtaler. Det bare funker ikke."

Kanskje det eneste du ikke har gjort, er å gjøre alvor av truslene? Altså, du har truet med at hun må begynne med bleier igjen, men hun har sluppet unna med truslene. Kanskje tiden er inne for å gjøre alvor av truslene og sette henne i bleier igjen, og si at hun må bruke bleier til hun klarer å vise at hun kan gå på do.

Forklar henne gang på gang hvorfor hun må ha bleier, at det ikke er straff, men noe hun trenger siden hun hele tiden tisser på seg. At det er mange på hennes alder som også fortsatt går med bleier på seg og at hun ikke et liten jente fordi om hun har bleie i buksa.

Gjest surreal

Dette med tissing og avvenning er jaggu ikke lett..

I barnehagen min anbefaler vi som oftest at foreldre ikke skal ta på igjen bleien når den først er tatt av. Det er ofte et stort nederlag for barn å ta på igjen bleien, særlig "offentlig" (i bhg). (Kan være annerledes hjemme).

Jeg er en tilhenger av at man skal være konsekvent på dette - når man først har tatt AV bleiene, så HAR man det. OM man skal ta av bleien i første omgang må selvsagt vurderes nøye. Det er mest vanlig å fjerne dagbleien først, og nattbleien senere - kanskje mye senere.

Men en ting er hva barnet "mentalt" er klar for (eller SIER hun er klar for), en annen er å klare å tisse på DO når man må. Dere må se gjennom hva hun _sier_ og se på hva hun fysisk er i stand til. Ikke inngå konsekvente avtaler i begynnelsen før dere er sikre på at nå klarer hun å gå uten.

Først og fremst er mitt beste råd: Dess MINDRE fokus, dess bedre går det. (Og dess bedre er det for barnet).

Det vil si; ikke kommentèr tissingen, ikke spør hvordan det "har gått i dag" (til barnet, eller voksne foran barnet). Altså generelt gjøre tissingen til et IKKE-TEMA.

Dess mer snakking, dess mer press er det for ungen.

Ta med "tissetøyet" hjem, uten å si noe på det. Kommer hun med kommentarer om at hun har tisset på seg, så sier du bare med et smil: "åja, men da var det bra du hadde mange truser her!" eller noe sånt. Gjør det så bagatellmessig som mulig. (Selv om du "oser" av oppgitthet inni deg).

(Ps. Det er forresten ikke noe uvanlig at en 3.5 åring ikke sier fra når hun har tisset på seg, eller "skjønner"/tenker på at hun trenger å skifte.)

Min erfaring er at barn som "fotfølges" i en overgangsperiode i barnehagen stort sett klarer å slutte når denne fotfølgingen har vart "noen" uker. Min erfaring er at slik tisseavvenning i 3-4års alderen kan ta opptil 1-2 mnd. Men sjelden noe mer enn 3-5 uker.. Hvor lang tid hvert enkelt barn trenger kan selvsagt variere en del.

Det er veldig flott at hun klarer seg i bhg. når hun "fotfølges", gjør dette hjemme også. Dess mer som er likt rundt rutinene hjemme/bhg. dess bedre. Så lenge barnehagen er villig til å fortsette fotfølgingen er det bare å kjøre på!

Ikke SPØR om hun skal på do, men si; "NÅ skal vi på do". Så tas hun på do ca hver 30-40 min i begynnelsen. Så finner dere fort ut hvor lenge hun klarer å holde seg. Når de klarer dette i bhg, så klarer dere det hjemme også! :)

Jeg skjønner at dere blir oppgitt, men her er det bare å bite tenna sammen og brette opp ermene. Ta jenta ofte på do, så unngår dere uhellene (og masse ekstraarbeid med skifting og vask!!).

Jeg forutsetter at urinveier og slikt er sjekket "ut av saken".

Husk: nå går det mot lysere/varmere tider, da blir alt slikt enklere..

Lykke til! ;)

Annonse

Gjest Fru. Braun

Dette med tissing og avvenning er jaggu ikke lett..

I barnehagen min anbefaler vi som oftest at foreldre ikke skal ta på igjen bleien når den først er tatt av. Det er ofte et stort nederlag for barn å ta på igjen bleien, særlig "offentlig" (i bhg). (Kan være annerledes hjemme).

Jeg er en tilhenger av at man skal være konsekvent på dette - når man først har tatt AV bleiene, så HAR man det. OM man skal ta av bleien i første omgang må selvsagt vurderes nøye. Det er mest vanlig å fjerne dagbleien først, og nattbleien senere - kanskje mye senere.

Men en ting er hva barnet "mentalt" er klar for (eller SIER hun er klar for), en annen er å klare å tisse på DO når man må. Dere må se gjennom hva hun _sier_ og se på hva hun fysisk er i stand til. Ikke inngå konsekvente avtaler i begynnelsen før dere er sikre på at nå klarer hun å gå uten.

Først og fremst er mitt beste råd: Dess MINDRE fokus, dess bedre går det. (Og dess bedre er det for barnet).

Det vil si; ikke kommentèr tissingen, ikke spør hvordan det "har gått i dag" (til barnet, eller voksne foran barnet). Altså generelt gjøre tissingen til et IKKE-TEMA.

Dess mer snakking, dess mer press er det for ungen.

Ta med "tissetøyet" hjem, uten å si noe på det. Kommer hun med kommentarer om at hun har tisset på seg, så sier du bare med et smil: "åja, men da var det bra du hadde mange truser her!" eller noe sånt. Gjør det så bagatellmessig som mulig. (Selv om du "oser" av oppgitthet inni deg).

(Ps. Det er forresten ikke noe uvanlig at en 3.5 åring ikke sier fra når hun har tisset på seg, eller "skjønner"/tenker på at hun trenger å skifte.)

Min erfaring er at barn som "fotfølges" i en overgangsperiode i barnehagen stort sett klarer å slutte når denne fotfølgingen har vart "noen" uker. Min erfaring er at slik tisseavvenning i 3-4års alderen kan ta opptil 1-2 mnd. Men sjelden noe mer enn 3-5 uker.. Hvor lang tid hvert enkelt barn trenger kan selvsagt variere en del.

Det er veldig flott at hun klarer seg i bhg. når hun "fotfølges", gjør dette hjemme også. Dess mer som er likt rundt rutinene hjemme/bhg. dess bedre. Så lenge barnehagen er villig til å fortsette fotfølgingen er det bare å kjøre på!

Ikke SPØR om hun skal på do, men si; "NÅ skal vi på do". Så tas hun på do ca hver 30-40 min i begynnelsen. Så finner dere fort ut hvor lenge hun klarer å holde seg. Når de klarer dette i bhg, så klarer dere det hjemme også! :)

Jeg skjønner at dere blir oppgitt, men her er det bare å bite tenna sammen og brette opp ermene. Ta jenta ofte på do, så unngår dere uhellene (og masse ekstraarbeid med skifting og vask!!).

Jeg forutsetter at urinveier og slikt er sjekket "ut av saken".

Husk: nå går det mot lysere/varmere tider, da blir alt slikt enklere..

Lykke til! ;)

Nei ærlig talt. I noen tilfeller må barn lære seg at det får konsekvenser det man gjør, og klarer en ikke å kontrollere urin/aføring, ja så bør konsekvensen være at man må bruke et hjelpemiddel som bleier. Det er jo totalt meningsløst at en unge skal tisse seg ut 5-7 ganger pr. dag i over et halvt år. Dette viser jo med all tydlighet at barnet ikke er i stand til å holde seg tørr, og at hun trenger bleier. Man kan ikke behandle barn med silkehandsker i alle sammenhenger. Barn forstår mange ting de, bare man forklarer de sammenhengen, og denne jenta bør det være ,ulig å få til å forstå at hun trenger bleier.

Gjest veldig merkelig.

Altså, hun har nå gått uten bleie i mer enn et halvt år, og enda tisser hun på seg 5-7 ganger pr. dag? Unnskyld meg, men her syns jeg dere bør sette foten ned. Det er greit at hun helst vil være stor og klare seg uten bleier, men det gjør hun jo virkelig ikke. Hun har jo tydlig behov for bleier for når hun tisser på seg så mange ganger så kan hun ikke ha særlig kontroll, og ikke sier hun i fra når hun er våt heller, så det beviser jo bare at hun ikke er moden nok på dette området.

Nei, la henne for all del ikke få viljen sin med å kaste bleiene, først får hun bevise at hun kan holde seg tørr. Greit nok at dere er tolmodig og vasker klær til den store gull medalje på dagtid (noe jeg ikke hadde gjort, jeg vill ha brukt bleier på henne), men hun vil at dere nå også skal gjøre det samme ved å la henne slippe nattbleien?

Nei ærlig talt, hvis henne hvem som er sjefen her. I visse tilfeller må man som voksen vise barna at man vet hva som er riktig å gjøre

Er ikke det merkelig at hver gang det er snakk om bleier så dukker du opp?

Hvorfor skriver du aldri på andre temaer?

Når jeg leste hva innsenderen skrev om så tenkte jeg som så at ja nå svarer sirenmerete. Og det fikk jeg rett i.

Er ikke det merkelig at hver gang det er snakk om bleier så dukker du opp?

Hvorfor skriver du aldri på andre temaer?

Når jeg leste hva innsenderen skrev om så tenkte jeg som så at ja nå svarer sirenmerete. Og det fikk jeg rett i.

Nei da, det er ikke merkelig i det hele tatt. For jeg har flere "nick" som alle svarer på forskjellige tema. Så jo jeg skriver om andre ting også. Det er like lett å finne ut av disse nickene, fordi de alle svarer på kun en ting. Så med litt mer detektiv arbeid, så klarer du nok å tenke på samme måte om de andre trådene..."at nå svarer "nn".....

Gjest mistenkelig

Nei da, det er ikke merkelig i det hele tatt. For jeg har flere "nick" som alle svarer på forskjellige tema. Så jo jeg skriver om andre ting også. Det er like lett å finne ut av disse nickene, fordi de alle svarer på kun en ting. Så med litt mer detektiv arbeid, så klarer du nok å tenke på samme måte om de andre trådene..."at nå svarer "nn".....

Hvorfor velger du å gjøre det når det er tydelig at folk reagerer og blir mistenksomme? Jeg tror rett og slett du er en gammeldags bleiefetisjist. Det er ekkelt å tenke på at du forlyster deg på et forum for småbarnsforeldre!

Hvorfor velger du å gjøre det når det er tydelig at folk reagerer og blir mistenksomme? Jeg tror rett og slett du er en gammeldags bleiefetisjist. Det er ekkelt å tenke på at du forlyster deg på et forum for småbarnsforeldre!

Jeg har ikke gjort noe som helst for at folk skal tro eller være mistenksomme. Det er i så fall oppe i disse personenes hoder at merkelig ting foregår. Og jeg forstår ikke helt hva de/dere er så redde for?

Hva du/de ellers måtte tro om meg bryr jeg meg lite om.

Ja, som tobarnsmor "forlyster" (som du sier) jeg meg på et forum for småbarnsforeldre, på samme måte som alle andre som benytter dette forumet, enten det er for å få tips eller gi av sine erfaringer til andre.

Gjest mistenkelig

Jeg har ikke gjort noe som helst for at folk skal tro eller være mistenksomme. Det er i så fall oppe i disse personenes hoder at merkelig ting foregår. Og jeg forstår ikke helt hva de/dere er så redde for?

Hva du/de ellers måtte tro om meg bryr jeg meg lite om.

Ja, som tobarnsmor "forlyster" (som du sier) jeg meg på et forum for småbarnsforeldre, på samme måte som alle andre som benytter dette forumet, enten det er for å få tips eller gi av sine erfaringer til andre.

Det er motbydelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...