Gå til innhold

Barn med spesielle behov får ikke SFO!

Anbefalte innlegg

Colombia corazon

Hei,

vi har en lillebror fra Colombia med spesielle behov. Han får full pakke i skolen med egen assistent, spes. pedtimer osv. Problemet er SFO. Vår kommune sier at SFO skal være selvdrevet, dvs at kommunen ikke yter ekstra midler til SFO. Resultatet er at skolen ikke får ekstra midler til assistent for lillebror i SFO- tiden. Og uten assistent kan han ikke være på SFO, og får derfor heller ikke tilbud om plass.

Så der står saken! I år går han i 1. klasse og vi har fått til en privat ordning ved hjelp av familie. Til neste år (2. klasse) har vi ikke mulighet til det, og lurer oss grønne på hva vi skal gjøre. Når skoledagen er over kl 12:15 må lillebror hentes på skolen.

Dagmamma er vanskelig - både fordi ingen vil jobbe halve dager, og fordi det ikke passer så godt ift lillebror sin situasjon.

Hva gjør vi? Er det noen kloke foreldre her inne som kan hjelpe oss videre i denne saken? Hvilke argumenter kan vi bruke overfor kommunen? Hvilke rettigheter HAR egentlig lillebror når det gjelder SFO? Hjelper det å klage?

Fortsetter under...

fei1365380229

Dette høres helt feil ut. Barn som har behov for spesielle tiltak i skolen skal da også ha det på sfo, sånn er det da ihvertfall i vår kommune. Det er ofte en assistent som får opplæring fra PPT. Dette kan du ikke finne deg i.

Kanskje det står noe her:

http://www.barneombudet.no/cgi-bin/barneombudet/imaker?id=1828

Hvis sfo/kommunen fortsatt står på at din sønn ikke kan være på sfo så ville jeg faktisk ringt barneombudet og tipset om saken. Dette hørtes forferdelig ut for dere.

Jeg kan vel ikke komme med noen forslag til kalge. Men jeg kommer med et lite tips for å få løst dette hvis ingen klage når fram.

Hva med å høre om det er noen av foreldrene til de i lillebrors klasse som går hjemme og som kan ta han med seg hjem? Og dere henter han der?

Bare et forslag som kastes ut i luften :-)

Mvh

Dette høres helt feil ut. Barn som har behov for spesielle tiltak i skolen skal da også ha det på sfo, sånn er det da ihvertfall i vår kommune. Det er ofte en assistent som får opplæring fra PPT. Dette kan du ikke finne deg i.

Kanskje det står noe her:

http://www.barneombudet.no/cgi-bin/barneombudet/imaker?id=1828

Hvis sfo/kommunen fortsatt står på at din sønn ikke kan være på sfo så ville jeg faktisk ringt barneombudet og tipset om saken. Dette hørtes forferdelig ut for dere.

Vi har assistent hele skoletiden også sfo for et av våre barn. Vi var i kontakt med skolen i god tid på forhånd og fikk en god dialog og er veldig fornøyd. Ta kontakt med PPT/BUP

På skolen jeg jobber er det flere barn med spesielle behov på SFO.Og selvsagt må bemanningen være deretter.

Jeg tror du skal undersøke mer i forhold til om dere ikke har krav på assisent - men dette er ikke mitt felt altså...(jobber på ungdomstrinnet)

trk1365380645

http://odin.dep.no/bfd/norsk/tema/barn_og_ungdom/fns_konv/rapportering/004021-990067/hov009-nn.html

www.frambu.no

www.foreldrenettet.no

Hei!

Jeg kan ikke skjønne at kommunen kan nekte dere ekstra assistent på SFO, og jeg håper at linkene jeg har funnet kan hjelpe deg å finne ut av det. Lykke til!

Mvh trk

Annonse

Gjest scilla mimosa

Jeg tror det eneste argumentet er at han har behov for å være på SFO pga at han trenger å øve på sosialt samspill osv. Få PPT til å uttale seg om dette. Det er altså nødvendig trening for han å være sammen med andre barn. Dette skal være nok til at det ytes timer med assistent. Det ble i alle fall fortalt oss når vi var i lignende situasjon.

Vi har samme behov - men valgte å la henne gå i motessori skole i stedet - der er det heldagsskole, så slipper vi problemet. Hun er i skole fra 0800 - 1500, og med taxi til og fra er hun borte i hele arbeidstiden. Det er et veldig bra skoletilbud - hun har 100% dekning av en voksen hele dagen - og det er en god pedagogikk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...