Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi hadde en periode tigre på barnerommet. Jeg jaktet på dem, tok dem i halen og slengte dem ut på gangen. Der ute sparket jeg dem så de besvimte, og så kastet jeg dem ut verandadøren!!!

Det var litt av et styr. De kom tilbake et par kvelder, men jeg tror det var mest pga showet...

Fortsetter under...

Vi hadde en periode tigre på barnerommet. Jeg jaktet på dem, tok dem i halen og slengte dem ut på gangen. Der ute sparket jeg dem så de besvimte, og så kastet jeg dem ut verandadøren!!!

Det var litt av et styr. De kom tilbake et par kvelder, men jeg tror det var mest pga showet...

Hehehe! Jeg ante ikke at det var så mange voldelige damer her inne. Jeg er imponert! Jeg får vel kvinne meg opp og mose den hersens flodhesten en gang for alle:-)

Vi har ei, som av og til tror det er spøkelser i kottet. Det meste løser seg med litt lys på rommet når h*n skal sove.

Denne gutten sovner kun når det er mørkt, så det tror jeg nok ikke vil funke her hos oss. Det bor spøkelser i mange Dol-hjem, ser det ut for:-)

Jeg tror du _både_ må jage / skremme den bort, _og_ sette fram noe den er redd for (løve eller annet), slik at den garantert aldri tør å komme tilbake.

Men sannsynligheten for at den finner seg et sted med mye vann (ikke deres lokale badevann, som er altfor kaldt, men f.eks. en varm elv i Afrika) er ganske stor. Så den liker seg nok bedre der enn inne i huset deres

tror

Hm, løve og stort, varmt vann er en god plan. Må bare pønske ut en god reisemåte for flodhesten vår. Sender jeg den med fly eller båt vil det nok ta et par år før han tør å reise med slike igjen...;-)

Foreldre er så dumme som ikke skjønner at det faktisk _kan_ bo flodhester i veggene!

Du må jage bort flodhesten og dytte den hodestups ut av vinduet. Deretter klapser du hendene sammen og sier: "Der var vi kvitt'n gitt!"

Bare prøv! Det funka iallefall når en av mine døtre hadde spøkelser inne på rommet sitt ;-)

Hehe, jeg ser deg for meg. Jeg må le litt her jeg sitter. Her inne får man hjelp med de merkeligste problemer:-D

Må nok gå inn for saken med det jeg har av krefter. Nå skal han ut, den flodhesten!

Du må ta ungen på alvor. Ikke si til han at han tar feil og det ikke er noen flodhest der. Men lat som du tror på han og la han fortelle akkurat hvor i veggen flodhesten er. Deretter må du banke, slamre, slå på veggen og rope til flodhesten at den skal komme seg vekk:)

Når du har gjort det, kan du si til han at nå er flodhesten borte. Hvis han spør hvor den er, kan du finne på et eller anna, som f.eks. at den ble så redd når du jagde den, at den dro langt vekk og kommer aldri tilbake.

Denne metoden lærte jeg en gang i pedagogikk på høgskolen, og det har ihvertfall funket på mitt barn.

Ser det er flere her som anbefaler storstilt flodhestjakt med varierende innslag av vold;-)

Jeg skal prøve å se om vi kan få jaget ham ut på den måten. Takk for svar:-)

Annonse

:) jaja, det går over ...ei gang. Men en god kosebamse kan hjelpe han ut av krisen kanskje. Lykke til. ;)

Kosedyret til småen er en liten hund som heter Lurven, og han er også redd. Nemlig. Han har ikke mye å stille opp med mot en hel flodhest. Her må det nok løver til;-)

Hehe, jeg ser deg for meg. Jeg må le litt her jeg sitter. Her inne får man hjelp med de merkeligste problemer:-D

Må nok gå inn for saken med det jeg har av krefter. Nå skal han ut, den flodhesten!

Du får fortelle hvordan det går å få udyret ut av veggen da ;-)

(PS: Du kan godt filme seansen og legge den inn her...)

hihi, det gjorde jeg med løvene på rommet til eldste her også. Han lo så han hiksta, men det fungerte faktisk.

Hehehe! Jeg ante ikke at det var så mange voldelige damer her inne. Jeg er imponert! Jeg får vel kvinne meg opp og mose den hersens flodhesten en gang for alle:-)

Jeg følte meg som en safarijeger der jeg var på tigerjakt! Og jentene syntes det var kjempestas!

Mellomjenta år på 4,5 år har hatt en periode nå i vinter der hun er redd for at det skal komme elger inn på rommet hennes når hun sover. Vi har prøvd å forklare at det ikke går an, at de bor i skogen og at de er redde for menneskene. I tillegg ser hun at jeg låser døra.

Hun har valgt å ligge i samme seng om storebror stort sett hver natt i et par måneder. Jeg regner med at det går over, og synes egentlig det er litt koselig at de sover sammen.

hihi, det gjorde jeg med løvene på rommet til eldste her også. Han lo så han hiksta, men det fungerte faktisk.

Kanskje jeg skal prøve det på våre spøkelser, drager og løver som frekventerer stua? Til nå har det holdt at storesøster skremmer dem litt, men det varer nok ikke evig.

Annonse

Ta barnets fantasi og frykt på alvor. Finn løsninger på fantasiplanet videre:

Si alvorlig at dere skal nå finne et dyr (eller monster) som spiser opp flodhestene, krokodillene, spøkelsene eller hva det nå er. Ta ham med til leketøysbutikken og la ham plukke ut et dyr. Hjelp å overbevise ham om at dette dyret/monsteret er veldig flink til å fange og spise nettopp slike dyr som han er redd for.

Hjelp ham så å lage litt allianse med dette dyret/monsteret, feks fortelle dyret at gutten trenger det til å hjelpe seg, og at dyret skal være hans venn.

Deretter finner dere så sammen en god plassering for dette nye dyret/monsteret i rommet hans. Dyret/monsteret vil beskytte ham hele natten gjennom, sier du.

Høyst sannsynlig vil frykten hans forsvinne.

Ta barnets fantasi og frykt på alvor. Finn løsninger på fantasiplanet videre:

Si alvorlig at dere skal nå finne et dyr (eller monster) som spiser opp flodhestene, krokodillene, spøkelsene eller hva det nå er. Ta ham med til leketøysbutikken og la ham plukke ut et dyr. Hjelp å overbevise ham om at dette dyret/monsteret er veldig flink til å fange og spise nettopp slike dyr som han er redd for.

Hjelp ham så å lage litt allianse med dette dyret/monsteret, feks fortelle dyret at gutten trenger det til å hjelpe seg, og at dyret skal være hans venn.

Deretter finner dere så sammen en god plassering for dette nye dyret/monsteret i rommet hans. Dyret/monsteret vil beskytte ham hele natten gjennom, sier du.

Høyst sannsynlig vil frykten hans forsvinne.

Sorry jeg hadde ikke lest svarene under her, men ser jo nå at andre har kommet med liknende forslag allerede!

:-)

Gjest Ikke redd lenger

Jeg hadde det likedan med sønnen min da han var ca 3 år. Han var livredd krokodiller. En dag ba jeg han se i hånda mi. Ser du noe, sa jeg. Neeeei..., sa han. Ser du ikke den bittelille krokodilla som står der? Han heter Sofus, og er veldig snill. Sofus ble en liksomvenn, og var med oss til han var 5 år. Redselen for krokodiller gikk fort over etter at Sofus flyttet inn hos oss. Vi snakket mye om krokodiller, og Sofus "fortalte" om seg selv.

Vi hadde det mye gøy med den lille krokodilla vår. Savner han noen ganger :o)

Lykke til med lillemann :o)

Hm, løve og stort, varmt vann er en god plan. Må bare pønske ut en god reisemåte for flodhesten vår. Sender jeg den med fly eller båt vil det nok ta et par år før han tør å reise med slike igjen...;-)

Flodhester sendes med _lastebåt_, ikke passasjerskip. Det kan også hende de tar dem i containerskip. I hvert fall er det helt andre båter enn passasjerferger :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...