Gå til innhold

"Jentegutt"

Anbefalte innlegg

Det stod ikke at de lot han kle på seg kjole på juletrefesten og sånn da, det stod at han likte og kle seg ut med jenteklær og som en prinsesse og det syns jeg han skal få lov til.

Å gå på fest i jenteklær skal han ikke få lov til før han blir voksen nok til å velge :), dette fordi omverden da vil erte han og det må foreldrene skjerme han fra.

Har han lyst på rosa vesker, kjeder eller klær så syns jeg det er helt greit. Det er på vei inn med rosa klær til gutter tror jeg.

"...han elsker å ha på seg kjoler, kle seg ut som prinsesse..." Tolket jeg som at han _kledde_seg_ i kjoler og dessuten kledde seg _ut_ som prinsesser. Det kan jeg jo selvsagt ha missforstått.

Men det var den forståelsen jeg skrev ut i fra. Blir det litt klarere?

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214493-jentegutt/page/3/#findComment-1573062
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

8

• jubalong70

7

• fei1365380229

4

• citygirl

2

Mest aktive i denne tråden

"Er det rarere at en gutt gjør jenteting enn at ei jente gjør gutteting?"

Tjo,- det er vel det, siden det er helt vanlig for jenter å kle seg i "gutteklær". Og det å la være å sminke og pynte seg for en jente, blir jo mindre iøynefallende enn om en gutt pynter seg... Altså, - kanskje ikke rarere, men man legger jo mer merke til det.

Jepp. Men hvorfor er det egentlig slik?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214493-jentegutt/page/3/#findComment-1573113
Del på andre sider

Int. problemstilling! =)

Jeg tror dette er et "problem" for oss voksne. Vi har lært/oppdratt at jenter går i rosa kjoler og gutter går i dongeri (satt på spissen). Dette er det riktige for oss.

I "voksen-verden" blir det jobbet for at jenter skal inn i gutteyrker og omvendt. At ei jente blir bilmekaniker blir ofte sett på som tøft, at en gutt blir sykepleier blir ofte sett på som femi. Dette gjelder nok måten vi ser på barn og.

Jenter som leker med gutta og hveder seg blir sett på som tøffe, mens hvis guttene leker med jentene og går i kjole og er prinsesse, blir vi "redde" for at han er homo.

Jeg tror at for barn er dette en lek, ikke en måte å "utvikle seg" til å bli homofil. De spiller er rolle og den rollen innebærer å gå i kjole og med veske. Favorittleken kan foregå i alt fra timer til år.

Jeg tror ikke dette har noe med seksulatitet å gjøre, at gutten kommer til å bli homo eller jenta lesbisk. Det fins vel ingen regel unntak, og noen vil kanskje bli/være homofil. Men hva er galt med det? Er ikke det viktigste at barnet skal få være seg selv og ha et fint liv uansett seksualitet? =)

Det jeg vil fram til er at jeg tror barn ikke ser på dette på samme måte som oss. For de er det en lek. Jeg synes det er flott at barna får være seg selv. -Selv om det innebærer å gå i kjole. Når det er sagt, vil jeg også få fram at jeg tror det også er viktig å stimulere barna til å leke variert. Hvis det bare har vært prinsesse i f.eks et år, så er det kanskje på tide å introdusere noe nytt. Da mener jeg ikke at man skal tvinge barnet til å leke noe annet. Jeg mener mer at da kan man roe ned på å bare kjøpe prinsesse ting, men kanskje heller besøke dyreparken og stimulere til lek med dyr (f.eks).

Dette ble litt rotete, håper dere skjønte hva jeg ville fram til. =)

Skjønte det godt jeg, og er enig med deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214493-jentegutt/page/3/#findComment-1573117
Del på andre sider

1) Det er ingen forskning som tyder på at det skal være noe tegn på slikt fant min pappa ut da min lillebror var akkurat likedan :)

2) Jeg synes han skal få bestemme selv

3) Det synes jeg de bør gjøre om det er det han vil ha. Samfunnet rundt vil tidsnok komme med sine press og krav som antakeligvis gir en brå stopper for det hele.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214493-jentegutt/page/3/#findComment-1573127
Del på andre sider

Jepp. Men hvorfor er det egentlig slik?

Kan en av årsakene være at historisk sett var det mye mer som var gutteting enn jenteting.

Det er ikke så mange år siden det meste av idrett, bilkjøring, matematikk, alt teknisk, økonomi, avgjørelser, ledelse, you name it, var gutteting.

En jente skal gjøre noe mye mindre spesielt for å gjøre en "gutteting", enn en gutt skal gjøre for å gjøre en jenteting. I utgangspunktet var jo bare dukker og kjøkkenleker jenteting. Alt annet, brio, lego, annen bygging, modellbygging, biler, båter, fly, slåssing, ballspill gutteting.

Er det fortsatt slik at vår definisjon av jenteting er mye snevrere enn definisjonen av gutteting.

Barbiedukker er svært feminine. Det handler om å være pen, kjoler, vesker, smykker og ting som stort sett bare barnas mødre er opptatte av. Kjøre bil gjør de fleste foreldre av begge kjønn. Likevel regnes fortsatt biler som gutteleker.

Noe av forklaringen ligger her. Definisjonen av det feminine har vært så inni hampen snever, at jentene er nødt til å gjøre gutteting for å ikke få helt klaus.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214493-jentegutt/page/3/#findComment-1573166
Del på andre sider

Sønnen til mannen min elsket å kle seg i kjoler til han var 8 -9 år (skiftet jo til kjole etter skoletid da, men vennene brydde seg ikke) Vi lagde aldri noe pes ut av dette. Trannseksuell som 3,5-åring? Nei slapp helt av! Syns det er utrolig hvor mye styr en skal lage rundt gutter som viser de mer femenine sidene i seg selv. Syns det er langt mer bekymringsverdig med alle gutta som flyr med sverd og skal "drepe" hverandre i den alderen. Og hvilket utvalg fins det for gutter som vil pynte seg? Grått, beige, svart (!) grønt. Gi gutta farge hvis de vil det. Gutter er jo nærmest transseksuelle bare de går med litt feminine farger, jo. La nå gutten få leke med jenter og utvikle rollespill.

Mannen min pleide å si at han var fornøyd om han fikk 3 kjekke svigersønner (hadde 3 barn, 2 jenter og en gutt) og lagde aldri noe styr utav det.

I barnehagen jeg jobber i sloss gutta om å få være mamma og de elsker å kle seg ut og flere leker med dukker. Hvorfor skulle ikke gutter få lov til å pynte seg? La gutter få leke med jenteting som jenter leker med gutteting.

La nå gutta få litt farge også!

Og hvis han ikke vokser det av seg? Det må jo han selv få finne ut av. Men det er aaaaalt for tidlig å se etter slike tendenser hos en liten tass på 3!

Hvis jenta mi ville ha blå sykkel hadde hun nok fått det, mens en gutt som vil ha rosa? Nei fysjomfysjom.

PS Sønnen til mannen min er nå en meget barka kar på 20. Hadde det vist seg at han var homofil - so what!

La barn få være barn. Jeg hadde ikke en gang tenkt tanken på at dette skulle være noe galt eller unormalt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214493-jentegutt/page/3/#findComment-1573255
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes vel ikke noe særlig om at man tværer på rosa doll til gutter, og har angst for at jenter skal dolle med ditto.

Så et dokumentarprogram en gang om små barn i feil kjønnskropp. Dette er altså ikke noe fenomen som kommer i stor alder.

Sunt vett forteller meg at dette i bunn og grunn ikke har så mye med hva ellers normale foreldre foretar seg i forhold til klær etc.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214493-jentegutt/page/3/#findComment-1573260
Del på andre sider

Hvis mine gutter hadde likt å kle seg ut, og at de i den forbindelse hadde kommet på å kle seg i noe rosa, tyll osv. hadde jeg syntes det var helt greit. Men å _kjøpe_ rosa vesker osv.til de, det synes jeg er å gå litt langt! Selv i likestillingstider, ja!;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214493-jentegutt/page/3/#findComment-1573400
Del på andre sider

Int. problemstilling! =)

Jeg tror dette er et "problem" for oss voksne. Vi har lært/oppdratt at jenter går i rosa kjoler og gutter går i dongeri (satt på spissen). Dette er det riktige for oss.

I "voksen-verden" blir det jobbet for at jenter skal inn i gutteyrker og omvendt. At ei jente blir bilmekaniker blir ofte sett på som tøft, at en gutt blir sykepleier blir ofte sett på som femi. Dette gjelder nok måten vi ser på barn og.

Jenter som leker med gutta og hveder seg blir sett på som tøffe, mens hvis guttene leker med jentene og går i kjole og er prinsesse, blir vi "redde" for at han er homo.

Jeg tror at for barn er dette en lek, ikke en måte å "utvikle seg" til å bli homofil. De spiller er rolle og den rollen innebærer å gå i kjole og med veske. Favorittleken kan foregå i alt fra timer til år.

Jeg tror ikke dette har noe med seksulatitet å gjøre, at gutten kommer til å bli homo eller jenta lesbisk. Det fins vel ingen regel unntak, og noen vil kanskje bli/være homofil. Men hva er galt med det? Er ikke det viktigste at barnet skal få være seg selv og ha et fint liv uansett seksualitet? =)

Det jeg vil fram til er at jeg tror barn ikke ser på dette på samme måte som oss. For de er det en lek. Jeg synes det er flott at barna får være seg selv. -Selv om det innebærer å gå i kjole. Når det er sagt, vil jeg også få fram at jeg tror det også er viktig å stimulere barna til å leke variert. Hvis det bare har vært prinsesse i f.eks et år, så er det kanskje på tide å introdusere noe nytt. Da mener jeg ikke at man skal tvinge barnet til å leke noe annet. Jeg mener mer at da kan man roe ned på å bare kjøpe prinsesse ting, men kanskje heller besøke dyreparken og stimulere til lek med dyr (f.eks).

Veldig bra skrevet, M.Angelica!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214493-jentegutt/page/3/#findComment-1573402
Del på andre sider

Kan en av årsakene være at historisk sett var det mye mer som var gutteting enn jenteting.

Det er ikke så mange år siden det meste av idrett, bilkjøring, matematikk, alt teknisk, økonomi, avgjørelser, ledelse, you name it, var gutteting.

En jente skal gjøre noe mye mindre spesielt for å gjøre en "gutteting", enn en gutt skal gjøre for å gjøre en jenteting. I utgangspunktet var jo bare dukker og kjøkkenleker jenteting. Alt annet, brio, lego, annen bygging, modellbygging, biler, båter, fly, slåssing, ballspill gutteting.

Er det fortsatt slik at vår definisjon av jenteting er mye snevrere enn definisjonen av gutteting.

Barbiedukker er svært feminine. Det handler om å være pen, kjoler, vesker, smykker og ting som stort sett bare barnas mødre er opptatte av. Kjøre bil gjør de fleste foreldre av begge kjønn. Likevel regnes fortsatt biler som gutteleker.

Noe av forklaringen ligger her. Definisjonen av det feminine har vært så inni hampen snever, at jentene er nødt til å gjøre gutteting for å ikke få helt klaus.

mvh

Interessante tanker!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214493-jentegutt/page/3/#findComment-1573577
Del på andre sider

Int. problemstilling! =)

Amen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214493-jentegutt/page/3/#findComment-1573647
Del på andre sider

Det blir liksom ikke helt likt det der,- for det finnes jo ikke mye hverdags-"gutteklær" som ikke like gjerne kan brukes av jenter? (med mindre jenta eller moren hennes er veldig "rosa") Eller?

Leker,- det er jo litt det samme, synes jeg. Det er leker, og så er det typisk jenteleker (barbie f.eks.).

Med leker er jeg nokså enig. Selv om AktionMan nok må kunne regnes som typisk gutt.

Men det finnes veldig mye gutteklær som tar seg dårlig ut på jenter. Handler ikke om bukser eller skjørt, men farger og stil.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214493-jentegutt/page/3/#findComment-1573961
Del på andre sider

Annonse

Interessante tanker!

Ta den videre.

Lag en liste over "mannsyrker" og "kvinneyrker".

Hvilken liste blir lengst?

Jepp, retorisk spørsmål.

Kvinneyrker får du på noen linjer, mannsyrker får du på noen sider. Man kan også regne opp kvinneyrker og si at alt det andre er mannsyrker.

;-)

Med en så snever og ensporet definisjon av det feminine, blir en mann som velger "feminint", langt mer feminin enn en kvinne som velger maskulint blir maskulin. Det er som om kvinnene historisk sett kun fikk bevege seg innenfor det "rent feminine", mens både det maskuline og det som egentlig burde regnes som kjønnsnøytralt ble ansett som maskulint.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214493-jentegutt/page/3/#findComment-1574006
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...