Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi skal på 4 1/2-års kontroll på helsestasjonen med datteren vår. I den forbindelsen synes jeg det er greit å fortelle henne litt om hva som skal skje der. Er det noen av dere kloke damer og menn ;-) som kan fortelle litt om hva de sjekker?

Er det sjekk hos både lege og helsesøster?

Tusen takk for svar på forhånd!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214660-4-12-%C3%A5rs-kontroll/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her sjekkes fin- og grovmotorikk, hørsel, begrepsforståelse, språk og språksforståelse hos helsesøster. Hos legen lytter de på lunger, bryst, ser på holdningen når barnet står, sjekker øyne og ører. Og evt om foreldrene har ønsker om noe skal undersøkes.

Mine har blitt bedt om å stå på en fot, hinke, hoppe, gå på en rett linje, tegne, spurt om å legge en ting forran en stol, bak en stol, vedsiden av en stol osv. Dette synes barna er så gøy at de begynner å prate, så da får jo helsesøsteren høre språket også :-)

Hos oss er 4-årskontrollen kun hos helsesøster.

Hun sjekket:

- grovmotorikk

- finmotorikk

- syn

- språk (utvikling og forståelse)

Vesla ble bedt om å hoppe med samlede bein, hinke og stupe kråke.

Hun ble bedt om å tegne - og skrive de bokstavene hun kunne. Hun ble satt til å pusle et puslespill.

Ellers var det rollelek, hvor hun skulle dekke på bordet og servere forskjellige ting.

Før synstesten ble hun spurt om hva de fire ulike figurene var - ellers ville det vel ikke ha vært noen vits (trekant, hus, eple og sirkel)?

I vår kommune har de gått bort fra å sjekke hørsel på 4-åringene, da deres erfaring er at foreldrene oppdager lenge før barnet er 4 år om det hører godt nok eller ikke.

fra

Nå vet jeg ikke hvilke av kontrollene jeg forteller om det er du skal på, for jeg tro jenta vår hadde en forsinket 4 årskontroll da hun var 4 1/2. Men jeg skriver nå om begge.

Da jenta vår var på 4 1/2 årskontrollen var det kun med helsesøster. Først var det måling av vekt og høyde.

Inne på "kontoret" ble hun satt til å tegne litt og helsesøster spurte om forskjellige farger osv. Så puslet hun puslespill. De satt stort sett og småpratet de to, så helsesøster kunne gjøre seg opp et inntrykk av språkutvikling osv. Pratet om barnehagen og hva hun likte å gjøre. Jenta vår pratet i vei og var veldig trygg. Ellers så de litt på ulike former også. Det var helt udramatisk. Heldivis hadde tulla vår en god dag og fremsto jo som rene prakteksemplaret (misforstå meg rett ;o))

Vi snakket litt om kostholdet hennes, tannhelse, søvn og evnt hvis det var noe vi som foreldre ønsket å ta opp.

Derimot 5-årskontroll var av type Førskole-kontroll, og da var også lege tilstede (vel, de var i hvert sitt rom). Da ble også vekt/ høyde målt og syn og hørsel. Hørselen ble testet ved at hun hadde på headset mens hun satt og tegnet. Hun skulle så si ifra når hun hørte et pipesignal. Det tok litt tid før hun skjønnte prinsippet, men da det satt var det ikke noe problem. Hos legen måtte hun ballansere på en strek, hoppe på ett ben osv. Nå er vi veldig heldige med både lege og helsesøster så det var fine opplevelser for oss alle.

Venninnen til datteren min ville ikke gjøre noe på 4 1/2 årskontrollen og slo seg helt vrang. Dette er helt naturlig.

Jeg var redd datteren min virkelig skulle "testes" men det gjør de ikke. De vil bare se hvordan utviklingen er hos barnet. Helt ufarlig og helt udramatisk.

Lykke til!

Her er det på fireårskontrollen møte med både lege og helsesøster.

Det kan være lurt å trene litt før møtet med legen på at barnet holder hånden foran det ene øyet - dette for å sjekke synet. For å sjekke farvesynet må barnet ha på spesielle briller.

Hos oss tok helsesøster en prat med barnet ut fra en slags bok hun hadde der hun stilte ferdigspørsmål for å teste språk, farveforståelse, telleegenskaper, analytiske ferdigheter... Å øve på å hinke, tegne sirkel eller bokstaven sin er heller ikke så dumt.

Nå vet jeg ikke hvilke av kontrollene jeg forteller om det er du skal på, for jeg tro jenta vår hadde en forsinket 4 årskontroll da hun var 4 1/2. Men jeg skriver nå om begge.

Da jenta vår var på 4 1/2 årskontrollen var det kun med helsesøster. Først var det måling av vekt og høyde.

Inne på "kontoret" ble hun satt til å tegne litt og helsesøster spurte om forskjellige farger osv. Så puslet hun puslespill. De satt stort sett og småpratet de to, så helsesøster kunne gjøre seg opp et inntrykk av språkutvikling osv. Pratet om barnehagen og hva hun likte å gjøre. Jenta vår pratet i vei og var veldig trygg. Ellers så de litt på ulike former også. Det var helt udramatisk. Heldivis hadde tulla vår en god dag og fremsto jo som rene prakteksemplaret (misforstå meg rett ;o))

Vi snakket litt om kostholdet hennes, tannhelse, søvn og evnt hvis det var noe vi som foreldre ønsket å ta opp.

Derimot 5-årskontroll var av type Førskole-kontroll, og da var også lege tilstede (vel, de var i hvert sitt rom). Da ble også vekt/ høyde målt og syn og hørsel. Hørselen ble testet ved at hun hadde på headset mens hun satt og tegnet. Hun skulle så si ifra når hun hørte et pipesignal. Det tok litt tid før hun skjønnte prinsippet, men da det satt var det ikke noe problem. Hos legen måtte hun ballansere på en strek, hoppe på ett ben osv. Nå er vi veldig heldige med både lege og helsesøster så det var fine opplevelser for oss alle.

Venninnen til datteren min ville ikke gjøre noe på 4 1/2 årskontrollen og slo seg helt vrang. Dette er helt naturlig.

Jeg var redd datteren min virkelig skulle "testes" men det gjør de ikke. De vil bare se hvordan utviklingen er hos barnet. Helt ufarlig og helt udramatisk.

Lykke til!

Ser av de andres svar at jeg hadde glemt en del ja! ;o)

Annonse

Hos oss er 4-årskontrollen kun hos helsesøster.

Hun sjekket:

- grovmotorikk

- finmotorikk

- syn

- språk (utvikling og forståelse)

Vesla ble bedt om å hoppe med samlede bein, hinke og stupe kråke.

Hun ble bedt om å tegne - og skrive de bokstavene hun kunne. Hun ble satt til å pusle et puslespill.

Ellers var det rollelek, hvor hun skulle dekke på bordet og servere forskjellige ting.

Før synstesten ble hun spurt om hva de fire ulike figurene var - ellers ville det vel ikke ha vært noen vits (trekant, hus, eple og sirkel)?

I vår kommune har de gått bort fra å sjekke hørsel på 4-åringene, da deres erfaring er at foreldrene oppdager lenge før barnet er 4 år om det hører godt nok eller ikke.

fra

Akkurat samme her, bare inkl hørseltest. Dessuten 4-årskontroll, ikke 4 1/2.

Gjest Shira12

Vi trente på forhånd og holde en hånd for det ene øyet til synstesten.

Og han hadde på seg hørselvern for og teste hvordan det var på hørselstesten (pappen er snekker så vi har mange hørselvern)

Og snakket litt om at hun kom til og spørre han spørsmål og sikkert vise noen bilder.

Helsesøster sjekket syn og hørsel, fin og grovmotorikk.

Og så skulle han løpe litt og hinke.

Hun sa at han måtte være forsiktig når han løp i gangen, ett barn hadde falt og slått seg, det var jo genialt av hun og si, den lille pysa mi nektet jo da og løpe! Så helsesøster lurte på om han i det hele tatt kunne løpe *sukk*

Som om jeg ikke hadde reagert selv om han var godt over 4 år og ikke kunne annet enn og gå...

Vi hadde legesjekk også, men den var rask for legen var aller mest opptatt av synet hans. Han var ekstremt langsynt.

Så sjekket helsesøster begrepsforståelsen hans.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...