Gå til innhold

Gi Kristina en sjanse ....

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 121
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

15

• Atene

14

• Goliath

14

• gripp

11

Mest aktive i denne tråden

Ufattelig "logikk".

Om utgangen på det hele skulle bli at de må slå av apparatene og la henne dø, så er det da likevel vel verdt å gi faren og andre pårørende den tiden de trenger til å slippe taket og forvisse seg om at alle muligheter er prøvd. Uvisshet på dette området kan jo sette et menneske ut på permanent basis.

Merkelig at de kan være så sikre.

Lurer også på om ekspertene fra Oslo selv har undersøkt barnet, eller om de bare har lest journalene fra Bergen.

At sykehus vil forhindre en rettslig prøvelse av noe slikt, ved å kutte livsnerven før det har vært oppe i retten er helt horibelt. Skjønner heller ikke hvordan retten kan nekte å pålegge sykehuset å vente til saken er prøvd i retten. Pårørende og pasient blir jo rettsløse.

mvh

Annonse

Hvorfor i all verden skal de kople ho fra så tidlig?

Mener det var en mann et sted i verden som hadde ligget sånn er flere år og våknet opp til kona og sønnens store glede?

Jeg HÅPER hun får mere tid før legene gir ho opp helt. Tragisk dette....

Jeg fatter ikke at de kan gjøre dette! Mennesker har da ligget i respirator langt lengre enn dette lille barnet. I hvor mange tilfelle har ikke pårørende selv ønsket å koble fra respirator der de nærmest blir beskyldt for å medvirke til aktiv dødshjelp. Hva blir så dette? Hun har jo ifølge pappan vist livstegn ved å bevege begge hender. De må da jammen kunne gi jenta mer tid. jeg blir helt rystet.

Gjest stakkars han - kristina er død

Det er ikke pårørende som skal bestemme dette men kyndig helsepersonell. Selvfølgelig er det tragisk - men jenta er allerede død. Hun er hjernedød og trenger respirator for å puste. Helsepersonellet her er ikke løst fra taushetsplikten - men reglene i Norge er slik at man må utføre en rekke tester på pasienten før man erklærer dem hjernedød. På Haukeland gjøres dette med en røntgenkontrastundersøkelse av hjernen - som da sikkert har vist at hjernen ikke er sirkulert i det hele tatt. Det at hjertet slår betyr altså ikke at det er liv. Denne stakkars mannen har fått en umulig sorg å forholde seg til - og det er nok bare ønsketenkning at han kjenner håndbevegelser. Jeg synes det er uetisk å la mannen beholde håpet når det beviselig ikke er liv. Håper vi ikke får amerikanske tilstander i Norge, hvor helsepersonells faglige vurderinger hele tiden blir utfordret av et sinnsyke advokater som bare vil tjene penger og som ikke har peiling.

Håper denne saken løser seg for mannen, og at han får støtte til å komme seg igjennom dette.

Det er ikke pårørende som skal bestemme dette men kyndig helsepersonell. Selvfølgelig er det tragisk - men jenta er allerede død. Hun er hjernedød og trenger respirator for å puste. Helsepersonellet her er ikke løst fra taushetsplikten - men reglene i Norge er slik at man må utføre en rekke tester på pasienten før man erklærer dem hjernedød. På Haukeland gjøres dette med en røntgenkontrastundersøkelse av hjernen - som da sikkert har vist at hjernen ikke er sirkulert i det hele tatt. Det at hjertet slår betyr altså ikke at det er liv. Denne stakkars mannen har fått en umulig sorg å forholde seg til - og det er nok bare ønsketenkning at han kjenner håndbevegelser. Jeg synes det er uetisk å la mannen beholde håpet når det beviselig ikke er liv. Håper vi ikke får amerikanske tilstander i Norge, hvor helsepersonells faglige vurderinger hele tiden blir utfordret av et sinnsyke advokater som bare vil tjene penger og som ikke har peiling.

Håper denne saken løser seg for mannen, og at han får støtte til å komme seg igjennom dette.

Vil bare si at her står det at hun _ikke_ er hjernedød.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/01/19/455250.html

Vil bare si at her står det at hun _ikke_ er hjernedød.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/01/19/455250.html

Jeg ville vel ikke stolt helt på en uttalelse fra farens advokat i denne saken nå.

Men jeg har helelr ikke sett at legene har uttalt noe annet, så det er ikke godt å vite.

Dog - hvis hun IKKE er hjernedød, så finner jeg det litt merkelig at legene mener at alt håp er 100% sikkert ute...

Jeg ville TRO at legene sitter med ulike resultater som 100% sikkert viser at hun ikke kan våkne opp igjen - ved at hun f.eks er hjernedød.

Men de siste års særdeles dårlige erfaringer med helsevesenet i Norge (både personlig og gjennom andre), så har jeg ikke lenger noen spesielt høy tillitt til helsevesenet lenger......

Så i denne saken vet jeg ikke hva jeg mener er riktig - først og fremst fordi jeg vet for lite om hennes tilstand.

Annonse

Det er for galt at folk overkjøres på denne måten.

Helsepersonell gjør daglig en haug med feilvurderinger og feilbehandlinger, og det er fan ikke rart at folk har sviktende tillit til dette systemet. Når ting går galt beskytter lauget hverandre..som alltid.

Jenta har ligget i respirator i 4 måneder eller noe slikt, og man bør jo absolutt gi henne mer tid.

Før eller siden må man slå av pustemaskinen selvsagt, men det er underlig at det skal haste så jævli med å få dette gjort.

Jeg ville vel ikke stolt helt på en uttalelse fra farens advokat i denne saken nå.

Men jeg har helelr ikke sett at legene har uttalt noe annet, så det er ikke godt å vite.

Dog - hvis hun IKKE er hjernedød, så finner jeg det litt merkelig at legene mener at alt håp er 100% sikkert ute...

Som jeg skrev ovenfor - man skrur ikke av en respirator med mindre man beviselig ER HJERNEDØD. Og det krever at man gjør diverse undersøkelser for å bekrefte at pasientens hjerne ikke er sirkulert.

Det at dere stoler mer på en advokat uten noe helseutdanning istedet for en hel helseregions avgjørelser - er for meg ganske ubegripelig.

Som jeg skrev ovenfor - man skrur ikke av en respirator med mindre man beviselig ER HJERNEDØD. Og det krever at man gjør diverse undersøkelser for å bekrefte at pasientens hjerne ikke er sirkulert.

Det at dere stoler mer på en advokat uten noe helseutdanning istedet for en hel helseregions avgjørelser - er for meg ganske ubegripelig.

Min erfaring med norsk helsevesen og noen norske leger de siste år (både personlig og gjennom andre nære bekjente) gjør at min tillitt til nettopp norsk helsevesen er blitt særdeles dårlig.

Ullevål er et av to sykehus som er involvert i denne saken.

Og bare det er nok til at jeg tviler like mye på deres uttalelser her, som jeg gjør på advokatens.

For meg er det ubegripelig at det finnes folk som stoler blindt på helsevesenet etter alt jeg har opplevd av svikt i rutiner, ansvar, oppfølging og kunnskap/etterlevelse av regelverk.

Min erfaring med norsk helsevesen og noen norske leger de siste år (både personlig og gjennom andre nære bekjente) gjør at min tillitt til nettopp norsk helsevesen er blitt særdeles dårlig.

Ullevål er et av to sykehus som er involvert i denne saken.

Og bare det er nok til at jeg tviler like mye på deres uttalelser her, som jeg gjør på advokatens.

For meg er det ubegripelig at det finnes folk som stoler blindt på helsevesenet etter alt jeg har opplevd av svikt i rutiner, ansvar, oppfølging og kunnskap/etterlevelse av regelverk.

Kontrollrutinene ved slike alvorlige saker som å avslutte respiratorbehandling er svært strenge - som jeg skrev ovenfor. Og resultatene fra bl.a røntgenkontrastundresøkelsen skal være utvetydige, altså finnes det ikke rom for tolkning her.

Det kalles også inn ekspertleger som ikke har behandlet pasienten tidligere, for å unngå noe konflikt mellom behandler og feks pårørende.

Selvsagt gjør helsevesenet feil - de består jo av mennesker og mennesker gjør feil. Nettopp derfor er rutinene for slike tilfeller SVÆRT strenge og ufravikelige. Det har sikkert vært beintøft for alle involverte dette her, både familien og de som behandler jenta. Det er helt ubeskrivelig grusomt når et barn dør.

Men vi kan ikke overlate helsebehandlingen til advokatene. Da er vi dypt ute og kjører... I USA gjøres masse unødige undersøkelser, operasjoner etc på rike folk med advokater, mens de fattige ikke får rett behandling. Skal helsevesenet la seg styre av de advokater som ikke har peiling - vet advokater hva hjernedød betyr???????? NEI!!!!!

Kontrollrutinene ved slike alvorlige saker som å avslutte respiratorbehandling er svært strenge - som jeg skrev ovenfor. Og resultatene fra bl.a røntgenkontrastundresøkelsen skal være utvetydige, altså finnes det ikke rom for tolkning her.

Det kalles også inn ekspertleger som ikke har behandlet pasienten tidligere, for å unngå noe konflikt mellom behandler og feks pårørende.

Selvsagt gjør helsevesenet feil - de består jo av mennesker og mennesker gjør feil. Nettopp derfor er rutinene for slike tilfeller SVÆRT strenge og ufravikelige. Det har sikkert vært beintøft for alle involverte dette her, både familien og de som behandler jenta. Det er helt ubeskrivelig grusomt når et barn dør.

Men vi kan ikke overlate helsebehandlingen til advokatene. Da er vi dypt ute og kjører... I USA gjøres masse unødige undersøkelser, operasjoner etc på rike folk med advokater, mens de fattige ikke får rett behandling. Skal helsevesenet la seg styre av de advokater som ikke har peiling - vet advokater hva hjernedød betyr???????? NEI!!!!!

Leger kan ta feil, og gjør det stadig vekk, både alene og i fellesskap.

Dette handler også om respekt for jenta og hennes pårørende, målt opp mot "systemets" krav til effektivitet og kald logikk.

Ikke minst handler det om å gi underet en sjanse og gi pårørende tid til bearbeiding.

Lar man jenta leve noen måneder til, vil saken løses på en eller annen måte, uten at noen føler seg som "overkjørte" offer.

Kan man føle smerte når man er hjernedød? Legene sier at hun kan føle smerte. Jeg trodde ikke det var mulig, men du virker å ha peiling. Jeg tar kanskje feil.

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article538597.ece

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...