Gå til innhold

Gi Kristina en sjanse ....

Anbefalte innlegg

Leger kan ta feil, og gjør det stadig vekk, både alene og i fellesskap.

Dette handler også om respekt for jenta og hennes pårørende, målt opp mot "systemets" krav til effektivitet og kald logikk.

Ikke minst handler det om å gi underet en sjanse og gi pårørende tid til bearbeiding.

Lar man jenta leve noen måneder til, vil saken løses på en eller annen måte, uten at noen føler seg som "overkjørte" offer.

Nei, det er ikke helt riktig som du skriver! Det er lenge siden legene på Haukeland ville skru av respiratoren, men har ikke gjort fordi faren har behøvd mer tid... Hun som skriver under med "Kristina er død" har helt rett i det, dessverre!

Fortsetter under...

• Svar 121
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

15

• Atene

14

• Goliath

14

• gripp

11

Mest aktive i denne tråden

Leger kan ta feil, og gjør det stadig vekk, både alene og i fellesskap.

Dette handler også om respekt for jenta og hennes pårørende, målt opp mot "systemets" krav til effektivitet og kald logikk.

Ikke minst handler det om å gi underet en sjanse og gi pårørende tid til bearbeiding.

Lar man jenta leve noen måneder til, vil saken løses på en eller annen måte, uten at noen føler seg som "overkjørte" offer.

Det er ingenting å tape på vente og 'se an', tvert om naturligvis.

Den andre veien derimot er temmelig irreversibel for å si det mildt.

Kan det være penger det står i når man har det så travelt? Fire måneder er jaggu ikke lenge.

Kontrollrutinene ved slike alvorlige saker som å avslutte respiratorbehandling er svært strenge - som jeg skrev ovenfor. Og resultatene fra bl.a røntgenkontrastundresøkelsen skal være utvetydige, altså finnes det ikke rom for tolkning her.

Det kalles også inn ekspertleger som ikke har behandlet pasienten tidligere, for å unngå noe konflikt mellom behandler og feks pårørende.

Selvsagt gjør helsevesenet feil - de består jo av mennesker og mennesker gjør feil. Nettopp derfor er rutinene for slike tilfeller SVÆRT strenge og ufravikelige. Det har sikkert vært beintøft for alle involverte dette her, både familien og de som behandler jenta. Det er helt ubeskrivelig grusomt når et barn dør.

Men vi kan ikke overlate helsebehandlingen til advokatene. Da er vi dypt ute og kjører... I USA gjøres masse unødige undersøkelser, operasjoner etc på rike folk med advokater, mens de fattige ikke får rett behandling. Skal helsevesenet la seg styre av de advokater som ikke har peiling - vet advokater hva hjernedød betyr???????? NEI!!!!!

Enig med deg, legene ville ikke avsluttet behandlingen av jenta hvis de ikke hadde vært sikker på at hun er hjernedød... Og en advokat har -IKKE- peiling...

Men det er klart det er synd på faren! og stakkars lille jente...

Nei, det er ikke helt riktig som du skriver! Det er lenge siden legene på Haukeland ville skru av respiratoren, men har ikke gjort fordi faren har behøvd mer tid... Hun som skriver under med "Kristina er død" har helt rett i det, dessverre!

gripp mener nok ikke at jenta kommer til seg selv nødvendigvis, men at lengre tid enn fire måneder ikke er urimelig å være tilkoblet respirator, slik at faren/pårørende dermed kan leve seg gjennom sorgen.

Fire måneder høres nettopp ut som et kvantitativt effektivitetsprosjekt.

Kontrollrutinene ved slike alvorlige saker som å avslutte respiratorbehandling er svært strenge - som jeg skrev ovenfor. Og resultatene fra bl.a røntgenkontrastundresøkelsen skal være utvetydige, altså finnes det ikke rom for tolkning her.

Det kalles også inn ekspertleger som ikke har behandlet pasienten tidligere, for å unngå noe konflikt mellom behandler og feks pårørende.

Selvsagt gjør helsevesenet feil - de består jo av mennesker og mennesker gjør feil. Nettopp derfor er rutinene for slike tilfeller SVÆRT strenge og ufravikelige. Det har sikkert vært beintøft for alle involverte dette her, både familien og de som behandler jenta. Det er helt ubeskrivelig grusomt når et barn dør.

Men vi kan ikke overlate helsebehandlingen til advokatene. Da er vi dypt ute og kjører... I USA gjøres masse unødige undersøkelser, operasjoner etc på rike folk med advokater, mens de fattige ikke får rett behandling. Skal helsevesenet la seg styre av de advokater som ikke har peiling - vet advokater hva hjernedød betyr???????? NEI!!!!!

Jeg er ikke uenig i brorparten av det du skriver.

Men min erfaring fra spesielt Ullevål er at de feil og mangler som jeg selv har erfart der, så kan man "desverre" ikke bare legge skylden på enkeltpersoner (jeg kan nevne at jeg har bidratt til at 2 leger og 1 i administrasjonen har fått sterke reaksjoner fra fylkeslegen - hvilket har medført at i hvert fall 2 av dem sluttet/ble fjernet).

Det mest "skremmende" er likevel at Ullevål fremdeles er et skrekkens eksempel på et sykehus der mangel på rutiner (eller kunnskap om dem), mangel på lovpålagt oppfølging, mangel på ansvarbevissthet, mangel på sammarbeid de ulike avdelinger i mellom og manglende etterlevelse av andre pålagte lover og regler ofte kan synes som regelen og ikke unntaket.

Det finnes en rekke dyktige personer der. Men det hjelper INTET all den tid systemet rundt fungerer så dårlig som det gjør ALT for ofte.

Så for meg og mange andre er tillitten til helsevesenet blitt sterkt redusert gjennom de erfaringer vi selv har hatt.

Og at dette kan fortsette slik det faktisk gjør, er for meg helt uforståelig.

For i hvert fall for Ullevåls del så finnes det noen grunnleggende feil i måten det er organisert og drevet på.

Og da hjelper det lite å forsøke å drive litt "brannslukking" i enkeltsaker - som det til tider skjer.

Annonse

Gjest stakkars han - kristina er død

gripp mener nok ikke at jenta kommer til seg selv nødvendigvis, men at lengre tid enn fire måneder ikke er urimelig å være tilkoblet respirator, slik at faren/pårørende dermed kan leve seg gjennom sorgen.

Ifølge notatet som er lagt ut nå - ønsket legene allerede den 17. november å avslutte.

Tro meg - de har det nok ikke travelt.

Og de konkluderer med at HVIS hun skulle føle smerte - er behandlingen hun får nå smertefull. Ikke AT hun føler smerte. Les her.

http://pub.tv2.no/multimedia/na/archive/00227/kjennelse_227143a.pdf

Blir det bedre av å vente lenger? Saken fra USA i fjor viser jo nettopp at selv om det går tiår, er slik vanskelig å takle.

Og kanskje blir det bare vanskelgiere med tiden?

Kan det være penger det står i når man har det så travelt? Fire måneder er jaggu ikke lenge.

fire måneder i koma uten livstegn, annet enn det faren mente han merket en gang, er -veldig- lenge! Skulle hun noen gang våkne, så kan det aldri bli som det var...for hennes del, kan det bli et liv med store smerter og plager... stakkars jente...

Godt oppsummert, favn.

Ellers stusser jeg over at noen skrivere tilsynelatende sitter på innside-informasjon om saken, og kommer med opplysninger som så vidt jeg vet, ikke er kjent gjennom pressen.

Gjest stakkar han - kristina er død

Godt oppsummert, favn.

Ellers stusser jeg over at noen skrivere tilsynelatende sitter på innside-informasjon om saken, og kommer med opplysninger som så vidt jeg vet, ikke er kjent gjennom pressen.

Er ikke "innside" i denne saken. Kun basert på opplysninger på nettaviser. Men jeg jobber på en intensivavdeling i et annet sted i landet hvor dessverre slike hendelser som dette skjer av og til. Altså vet jeg ganske mye om rutinene for å erklære noen hjernedød.

Kan man føle smerte når man er hjernedød? Legene sier at hun kan føle smerte. Jeg trodde ikke det var mulig, men du virker å ha peiling. Jeg tar kanskje feil.

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article538597.ece

Hvis man har viljestyrt motorikk og også reagerer på smerte, så tyder det så absolutt på at hun ikke er 100% hjernedød.

Dog kan store deler (mesteparten) av hjernen likevel være permanent skadet/ute av funksjon.

Annonse

Gjest Nikløs

Nei - det kan man ikke.

Da er all hjernevirksomhet borte, og evnen til å føle like så.

"Vi mener at det er meningsløst å fortsette behandlingen. Vi oppnår ikke noe med det, kanskje_plager_vi_henne, sier fungerende direktør i Helse Bergen, Stener Kvinnsland til Dagbladet."

Hvordan kan hun plages hvis hun ikke er hjernedød?

Er ikke "innside" i denne saken. Kun basert på opplysninger på nettaviser. Men jeg jobber på en intensivavdeling i et annet sted i landet hvor dessverre slike hendelser som dette skjer av og til. Altså vet jeg ganske mye om rutinene for å erklære noen hjernedød.

Ok.

"Vi mener at det er meningsløst å fortsette behandlingen. Vi oppnår ikke noe med det, kanskje_plager_vi_henne, sier fungerende direktør i Helse Bergen, Stener Kvinnsland til Dagbladet."

selvfølgelig plages hun hvis hun ikke er hjernedød, da lever hun jo fremdeles..

Er hun derimot hjernedød, så fungerer ikke kroppen, da er det kun respiratoren som puster for henne og sørger for at hjertet slår, altså så lever kroppen, men ikke hodet.. tanker og følelser er borte, for hun er klinisk død...

Hvis man har viljestyrt motorikk og også reagerer på smerte, så tyder det så absolutt på at hun ikke er 100% hjernedød.

Dog kan store deler (mesteparten) av hjernen likevel være permanent skadet/ute av funksjon.

Og derfor kan det likevel være "medisinsk korrekt" å avslutte videre behandling.

Men så er det hensyntakelsen til nærmeste familie da....

Det er en utrolig stor psykisk påkjenning som denne faren har vært igjennom de siste måneder.

Og det er så absolutt en form for lidelse det også. Spørsmålet blir jo hvor mye vekt skal man legge på hva og hvem?

Og derfor kan det likevel være "medisinsk korrekt" å avslutte videre behandling.

Men så er det hensyntakelsen til nærmeste familie da....

Det er en utrolig stor psykisk påkjenning som denne faren har vært igjennom de siste måneder.

Og det er så absolutt en form for lidelse det også. Spørsmålet blir jo hvor mye vekt skal man legge på hva og hvem?

Vanskelig situasjone det der. Syns utrolig synd på faren og den øvrige familien rundt. Selvsagt er det ingen lett oppgave for legene heller å ta en slik avgjørelse.

Har selv sett flere eksempler i helsevesenet der familien har fått beskjed om at en av deres nærmeste aldri kommer til å våkne opp igjen fordi hjerneskadene er for store. Etter en tid har de vært på rehabilitering og enkelte er oppe på beina igjen uten særlige varige men. Dette er selvsagt unntaket fra regelen, men det kan skje...

Jeg sier ikke at det skjer i dette tilfellet, men det er noen erfaringer jeg har.

Her kommer et innspill fra en som har greie på det:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1201716.ece

Som det fremgår, er saken neppe avgjort. Kobler de fra respiratoren på lørdag, kan de plutselig ligge tynt an.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...