Gå til innhold

Gi Kristina en sjanse ....

Anbefalte innlegg

Ifølge notatet som er lagt ut nå - ønsket legene allerede den 17. november å avslutte.

Tro meg - de har det nok ikke travelt.

Og de konkluderer med at HVIS hun skulle føle smerte - er behandlingen hun får nå smertefull. Ikke AT hun føler smerte. Les her.

http://pub.tv2.no/multimedia/na/archive/00227/kjennelse_227143a.pdf

Kommer ihu en større nyhetssak fra et års tid tilbake - om hjernedød dame i statene.

Hvor foreldrene hevdet at dama responderte og viste tegn til intelligent liv, kommunikasjon m.m. Legene mente hun var hjernedød.

Også her til lands - og på forumene her inne, raste debatten om det var foreldrene som hadde rett - eller om legene hadde rett.

Den påfølgende obduskjonen viste at dama hadde mistet omlag 50% av den fysiske hjernen.

Med andre ord: Det er fullt mulig at pappaen her ser ting han selv vil se.

Videre tør jeg vel påstå at det norske helsevesenet - selv med alle de svakheter som finnes i systemet - i slike ekstreme tilfeller er svært forsiktige med å ta drastiske avgjørelser uten at det er grunnlag for det.

Fortsetter under...

• Svar 121
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

15

• Atene

14

• Goliath

14

• gripp

11

Mest aktive i denne tråden

Gjest stakkars han - kristina er død

Her kommer et innspill fra en som har greie på det:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1201716.ece

Som det fremgår, er saken neppe avgjort. Kobler de fra respiratoren på lørdag, kan de plutselig ligge tynt an.

Dess mer oppmerksomhet denne saken får i media - dess verre blir sorgarbeidet for denne stakkars faren, tror jeg.

Her kommer et innspill fra en som har greie på det:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1201716.ece

Som det fremgår, er saken neppe avgjort. Kobler de fra respiratoren på lørdag, kan de plutselig ligge tynt an.

Aiai.

Og jeg må si at jeg ikke helt vet hva jeg skal si om Bergen byretts vurdering? De har vel for f... ikke peiling. Unnskyld språkføringen.

Jeg er bare så sinnsykt glad for at det ikke er jeg som skal måtte ta noen sånn avgjørelse! Og tror at hadde jeg vært foreldre i denne saken hadde jeg sikkert også kjempet til the bitter end. Det er vel naturlig at foreldre aldri gir opp håpet....

Jeg mente det var rett å koble fra respiratoren i den saken i USA, men etter fire mnd.... Huff, som sagt er jeg fryktelig glad for at jeg kun må forholde meg til sånne ting gjennom avisene!!

Bank i bordet!!

Vanskelig situasjone det der. Syns utrolig synd på faren og den øvrige familien rundt. Selvsagt er det ingen lett oppgave for legene heller å ta en slik avgjørelse.

Har selv sett flere eksempler i helsevesenet der familien har fått beskjed om at en av deres nærmeste aldri kommer til å våkne opp igjen fordi hjerneskadene er for store. Etter en tid har de vært på rehabilitering og enkelte er oppe på beina igjen uten særlige varige men. Dette er selvsagt unntaket fra regelen, men det kan skje...

Jeg sier ikke at det skjer i dette tilfellet, men det er noen erfaringer jeg har.

En annen av dagens nyheter.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=300914

Gjest stakkars han - kristina er død

Aiai.

Og jeg må si at jeg ikke helt vet hva jeg skal si om Bergen byretts vurdering? De har vel for f... ikke peiling. Unnskyld språkføringen.

Og det er akkurat det de konkluderer med i retten - at advokater og det juridiske systemet ikke skal ta slike avgjørelser - men overlate det til de som kan det - nemlig legene. Har du lest hele kjennelsen som jeg la ut her?

Annonse

En annen av dagens nyheter.

Ja, det er pussig. Her har all verdens ekspertise..det ypperste som finnes, må vi tro, vurdert saken inngående.

Man bestemmer seg på faglig grunnlag til å koble fra maskinene, og la jente dø.

Så puster fan meg det lille "trollet" på egenhånd...stikk i strid med de skråsikre vurderingene.

Om ikke annet, så er saken nok et eksempel på at små "undere" kan skje...og at man bør utvise nøkternhet i forhold til hva medisinsk embetseksamen medfører av opphøyd forstand.

Kommer ihu en større nyhetssak fra et års tid tilbake - om hjernedød dame i statene.

Hvor foreldrene hevdet at dama responderte og viste tegn til intelligent liv, kommunikasjon m.m. Legene mente hun var hjernedød.

Også her til lands - og på forumene her inne, raste debatten om det var foreldrene som hadde rett - eller om legene hadde rett.

Den påfølgende obduskjonen viste at dama hadde mistet omlag 50% av den fysiske hjernen.

Med andre ord: Det er fullt mulig at pappaen her ser ting han selv vil se.

Videre tør jeg vel påstå at det norske helsevesenet - selv med alle de svakheter som finnes i systemet - i slike ekstreme tilfeller er svært forsiktige med å ta drastiske avgjørelser uten at det er grunnlag for det.

Hvis du snakker om Terri Schiavo, så var hun ikke hjernedød. Hun var ikke engang på respirator.

Jeg er bare så sinnsykt glad for at det ikke er jeg som skal måtte ta noen sånn avgjørelse! Og tror at hadde jeg vært foreldre i denne saken hadde jeg sikkert også kjempet til the bitter end. Det er vel naturlig at foreldre aldri gir opp håpet....

Jeg mente det var rett å koble fra respiratoren i den saken i USA, men etter fire mnd.... Huff, som sagt er jeg fryktelig glad for at jeg kun må forholde meg til sånne ting gjennom avisene!!

Bank i bordet!!

Ja, det er pussig. Her har all verdens ekspertise..det ypperste som finnes, må vi tro, vurdert saken inngående.

Så puster fan meg det lille "trollet" på egenhånd...stikk i strid med de skråsikre vurderingene.

Om ikke annet, så er saken nok et eksempel på at små "undere" kan skje...og at man bør utvise nøkternhet i forhold til hva medisinsk embetseksamen medfører av opphøyd forstand.

Føre-varprinsippet kan vel sjeldent anvendes bedre enn i slike saker.

Jeg begriper ikke hvorfor alle slå-avsaker tilsynelatende HASTER så fælt. Det strider imot alt jeg greier å mobilisere av humanitet.

Nå har jeg lest hele tråden, og lurer på om det jeg som har misforstått helt.

Jeg trodde at når man var erklært hjernedød, da er man død, og eventuell respirator blir koblet fra uansett. Det eneste pårørende eventuelt samtykker til, er organdonasjon.

Og at når det nå er strid, er det fordi jenta IKKE er hjernedød, bare så skadet at man tror hun aldri vil våkne igjen.

Er det noen som har noen fakta å komme med rundt dette? Har søkt og søkt, men finner ingenting.

Annonse

Gjest stakkars han...

Føre-varprinsippet kan vel sjeldent anvendes bedre enn i slike saker.

Jeg begriper ikke hvorfor alle slå-avsaker tilsynelatende HASTER så fælt. Det strider imot alt jeg greier å mobilisere av humanitet.

Dette er ikke en hastesak - da hadde de gjort det i november.

Hadde du sett en hjerneskadd eller hjernedød pasient med spasmer hadde du syntes det var inhumant å ikke avslutte. Tror jeg. For det er faktisk vondt å se på for både pårørende og helsepersonell.

Jeg vet ikke hvordan jeg selv ville ha reagert med mine barn, for det er uutholdelig å engang tenke på.

Jeg håper mannen får all den hjelp og støtte han trenger til å bearbeide sorgen sin, og at media slutter å hause opp masse gamle saker om "folk som har våknet opp" osv. Dette dreier seg om komapasienter - ikke hjernedøde pasienter. Slike misfortsåelser vil være til skade for sorgarbeidet hans.

Håper han gis fred...

"...bør utvise nøkternhet i forhold til hva medisinsk embetseksamen medfører av opphøyd forstand."

Særdeles godt sagt - rent generelt.

Gjest stakkars han...

Nå har jeg lest hele tråden, og lurer på om det jeg som har misforstått helt.

Jeg trodde at når man var erklært hjernedød, da er man død, og eventuell respirator blir koblet fra uansett. Det eneste pårørende eventuelt samtykker til, er organdonasjon.

Og at når det nå er strid, er det fordi jenta IKKE er hjernedød, bare så skadet at man tror hun aldri vil våkne igjen.

Er det noen som har noen fakta å komme med rundt dette? Har søkt og søkt, men finner ingenting.

Jenta ble erklært hjernedød i november, tror jeg. Grunnen til at respiratoren ikke ble slått av i november er at faren har satt seg i mot at det avsluttes. Dermed ble det rettsak hvor kjennelsen falt i dag.

Dette i følge rettskjennelsen som er lagt ut på nett og nettavisen.

Og det er akkurat det de konkluderer med i retten - at advokater og det juridiske systemet ikke skal ta slike avgjørelser - men overlate det til de som kan det - nemlig legene. Har du lest hele kjennelsen som jeg la ut her?

Svært mange, og stadig fler, er i ferd med å miste mye av den inngrodde respekten og tillitten man en gang hadde til leger generelt sett - og det med rette.

Det er kanskje på tide at også en del av legene forstår dette, og tar lærdom av det.

For det ER faktisk begrenset hva leger kan - selv om man alt for ofte opplever at det er noe legene selv ikke er klar over.

Hvis du snakker om Terri Schiavo, så var hun ikke hjernedød. Hun var ikke engang på respirator.

Mulig hun ikke var på respirator - det husker jeg ikke pr. dags dato.

Men hun var overkvalifisert til betegnelsen hjernedød.

Hele hjernebarken var forsvunnet, hele hjernen totalt veide mindre enn 50% av hva som er normalt.

Obduksjonsrapporten (det man kan forstå uten medisinsk utdanning ihvertfall) er interessant lesning på det punktet:

http://www.blogsforterri.com/archives/5050439_autopsy%20report%20and%20supporting%20documents.pdf

Man bør forøvrig lese mer enn bare konklusjonene sist i rapporten - og ja, vet det litt ironisk at jeg linker til det stedet jeg gjør ;-)

Hadde ikke sett noen kjennelse, men etter litt blaing fant jeg den.

Mye å kommentere her, bla. reagerer jeg på dette avsnittet:

'Det er den antatte etiske konsensus i samfunnet som må gjelde. Samfunnsetikken må være avgjørende.'

Er dette seriøst ment fra en norsk rett? Hvillke begrunnelser støtter man seg på for å hevde ett syn på hva som et etisk sant - framfor andre? Jeg ser ikke en eneste begrunnelse, kun en påstand at konsensus 'må gjelde'. Skremmende og rett og slett korka.

Dette er ikke en hastesak - da hadde de gjort det i november.

Hadde du sett en hjerneskadd eller hjernedød pasient med spasmer hadde du syntes det var inhumant å ikke avslutte. Tror jeg. For det er faktisk vondt å se på for både pårørende og helsepersonell.

Jeg vet ikke hvordan jeg selv ville ha reagert med mine barn, for det er uutholdelig å engang tenke på.

Jeg håper mannen får all den hjelp og støtte han trenger til å bearbeide sorgen sin, og at media slutter å hause opp masse gamle saker om "folk som har våknet opp" osv. Dette dreier seg om komapasienter - ikke hjernedøde pasienter. Slike misfortsåelser vil være til skade for sorgarbeidet hans.

Håper han gis fred...

Det er vondt å se folk ha det vondt, men vi leier dem ikke ned i fjæra og gir dem et skudd for pannen likevel. Eller lar dem sovne. Eller gir en sprøyte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...