Gå til innhold

Gi Kristina en sjanse ....

Anbefalte innlegg

På den annen side må vi selvsagt ta høyde for at vi vurderer på svært tynt grunnlag.

Det kan tenkes at jentas situasjon er uholdbar (spasmer etc) og at det kan være fare for at hun føler smerte. Faren kan også være i en situasjon hvor han ikke er i stand til å forholde seg til realitetene (hvilket jeg godt skjønner).

Så det er vel ikke en sak som er egnet til hardcore konklusjoner på dette forum.

Generelt bør man imidlertid bruke tid og ressurser på slike saker, og ta høyde for at tilstanden kan utvikle seg annerledes enn "alle" tror.

Der var vi søren meg enige igjen! ;-)

Fortsetter under...

• Svar 121
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

15

• Atene

14

• Goliath

14

• gripp

11

Mest aktive i denne tråden

Mulig jeg skrev litt uklart. Det å ikke puste selv er et av tegnene på hjernedød - et av mange. Beklager.

http://www.lommelegen.no/art/art1692.asp

Dette er skrevet for lekfolk - jeg har ikke lenke for selve loven, de juridiske aspektene og faglige bakgrunnen for å erklære noen hjernedød - leter fortsatt. Norge var forøvrig det første landet i verden til å skaffe seg en lov om hjernedød - altså hvilke kriterier som skulle være tilstede. Dette for å beskytte pasientene.

Skal legge den ut om jeg finner den.

Den artikkelen bekrefter jo det jeg sier - at hvis man er erklært hjernedød, slås respiratoren av. Det er ikke snakk om noe samtykke.

Akkurat. Men det var du som dro inn 'ikke puste selv' som argument for å slå av respiratoren, altså ta jentas liv.

Men er det virkelig helt pinke klart at hun er hjernedød iht til fastlagte kriterier for dette? Lenke?

Det etterlyser jeg også. Jeg tror ikke den finnes, for utifra det jeg ser, er ingen slik diagnose stilt.

Gjest stakkars han...

Nå har jeg lest hele rettskjennelsen, og heller ikke der nevnes det med ett ord at Kristina er hjernedød.

Er du sikker på at du har rett?

Sikker er jeg ikke - som utenforstående til en ganske komplisert sak. Og jeg er ikke lege. Det jeg derimot vet - er det som står i denne kjennelsen. Og det tyder på at hun fyller disse kriteriene - eller på en annen måte er så skadet at det er nyttesløst å fortsette.

Sikker er jeg ikke - som utenforstående til en ganske komplisert sak. Og jeg er ikke lege. Det jeg derimot vet - er det som står i denne kjennelsen. Og det tyder på at hun fyller disse kriteriene - eller på en annen måte er så skadet at det er nyttesløst å fortsette.

Men da må du slutte å være så bastant!

Hun er ikke død.

Derimot kan det godt hende at det er riktig å la henne dø.

Annonse

Du kan ikke si at det er ta liv om man avslutter behandling som holder en kropp kunstig i live.

Det er en menneskerett å få dø også.

'Du kan ikke si at det er ta liv om man avslutter behandling som holder en kropp kunstig i live.'

Selvsagt kan jeg det. Ekstremt mange mennesker holdes kunstig i live vha medisiner, operasjoner og en mengde andre medisinske tiltak. Vil du ta livet av dem alle sammen ved å frata dem medisinsk hjelp?

'Det er en menneskerett å få dø også.'

Javel? En menneskerett? Hvor står det, hvor har du det fra?

Du kan helt riktig avkorte ditt eget liv, men det er faktisk en forpliktelse for meg å forsøke å forhindre deg i det.

Du kan heller ikke kreve at jeg skal ta ditt liv hvis du av en eller annen grunn er forhindret fra å gjøre det selv.

Og som i tilfellet med denne jenta, vet ingen hva hun selv synes. Sett bort fra at hun er mindreårig og uansett ikke regnes som kompetent til å fatte beslutninger på vegne av seg selv, er det altså noen som stikk i strid med hennes nærmeste mener at hun bør dø.

Kan hende er det riktig å slå av, kan hende ikke. Det eneste fornuftige må jo uansett være at det overhodet ikke finnes skygge av tvil før noe så alvorlig gjennomføres. Og nå har jo sykehuset utsatt dette, så de virker jammen meg ikke ikke fullt så sikre lenger...

Gode nyheter!! Håper fremganger fortsetter:) Krysser fingrene for Kristina og faren!

helt forferdelig vond historie og må være grusomt for faren. jeg kan ikke nok om det medisinske , men er det noensom helst prosentsjanse for at hun kan bli bedre bør hun fortsette å være på respirator

Dette går da rent for langt.

Jeg får vel skrive noe negativt om Mao, Stalin eller de kara der slik at du får fart i skriveriene ;-) ?

Mao og Stalin??? Du må skrive noe _positivt_ om dem for å få meg til protestere. Jeg er ikke mer rød enn jeg er mørkeblå ;-)

Gjest stakkars han...

Men da må du slutte å være så bastant!

Hun er ikke død.

Derimot kan det godt hende at det er riktig å la henne dø.

Beklager hvis jeg har virket for bastant.

Jeg har forsøkt å forklare på et generelt grunnlag hvilken bakgrunn et slikt vedtak har i sykehus, for det har vært mange misforståelser omkring temaet her.

Jeg jobber med slike pasienter - og har derfor bakgrunnskunnskap. Jeg har også vært pårørende - og vet hvor vanskelig det er å slippe tak.

Annonse

Nei, for all del..spasmer er slett ikke noe argument i seg selv, og kanskje noe klønete formulert.

Poenget mitt var at det kan finnes tilfeller hvor man må vurdere videre (hensiktsløs) behandling opp mot de lidelser vedkommende blir påført. Vanligvis vil pårørende etterhvert innse situasjonen. Uansett er nok tid en nøkkelfaktor, og denne sakens hastverk virker underlig.

Men uansett; man er glad man har valgt en annen levevei enn medisin, og håper man slipper å komme i en slik situasjon selv.

Jeg får også aller mest ubehagelige konnotasjoner i forhold til at det virker som om man har det travelt, ikke først og fremst på avgjørelsen i seg selv.

Men for all del, jeg aner jo fint lite utover det som står i tabloidene og for den saks skyld her i tråden.

Uansett synes jeg alltid i slike tilfeller at det må gå an å la en mulig tvil komme pasienten til gode.

Beklager hvis jeg har virket for bastant.

Jeg har forsøkt å forklare på et generelt grunnlag hvilken bakgrunn et slikt vedtak har i sykehus, for det har vært mange misforståelser omkring temaet her.

Jeg jobber med slike pasienter - og har derfor bakgrunnskunnskap. Jeg har også vært pårørende - og vet hvor vanskelig det er å slippe tak.

Du skrev i et tidligere innlegg:

"Selvfølgelig er det tragisk - men jenta er allerede død. Hun er hjernedød og trenger respirator for å puste. Helsepersonellet her er ikke løst fra taushetsplikten - men reglene i Norge er slik at man må utføre en rekke tester på pasienten før man erklærer dem hjernedød. På Haukeland gjøres dette med en røntgenkontrastundersøkelse av hjernen - som da sikkert har vist at hjernen ikke er sirkulert i det hele tatt."

Her gir du inntrykk av at diagnosen er stilt. Det er den altså ikke. Det gjør STOR forskjell på utgangspunktet for diskusjonen.

Mulig jeg skrev litt uklart. Det å ikke puste selv er et av tegnene på hjernedød - et av mange. Beklager.

http://www.lommelegen.no/art/art1692.asp

Dette er skrevet for lekfolk - jeg har ikke lenke for selve loven, de juridiske aspektene og faglige bakgrunnen for å erklære noen hjernedød - leter fortsatt. Norge var forøvrig det første landet i verden til å skaffe seg en lov om hjernedød - altså hvilke kriterier som skulle være tilstede. Dette for å beskytte pasientene.

Skal legge den ut om jeg finner den.

Takk-takk, det var jo en grei artikkel forsåvidt - selv om jeg skulle ønske at jeg ikke hadde lest den. Her får man nemlig altså vite at folk skjæres opp og det hentes ut organer med tanke på organdonasjon FØR respiratoren slås av.

Nei, nå må jeg vekk fra denne tråden en stund.

Jeg får også aller mest ubehagelige konnotasjoner i forhold til at det virker som om man har det travelt, ikke først og fremst på avgjørelsen i seg selv.

Men for all del, jeg aner jo fint lite utover det som står i tabloidene og for den saks skyld her i tråden.

Uansett synes jeg alltid i slike tilfeller at det må gå an å la en mulig tvil komme pasienten til gode.

Det er jeg helt enig i.

Gjest stakkars han...

Du skrev i et tidligere innlegg:

"Selvfølgelig er det tragisk - men jenta er allerede død. Hun er hjernedød og trenger respirator for å puste. Helsepersonellet her er ikke løst fra taushetsplikten - men reglene i Norge er slik at man må utføre en rekke tester på pasienten før man erklærer dem hjernedød. På Haukeland gjøres dette med en røntgenkontrastundersøkelse av hjernen - som da sikkert har vist at hjernen ikke er sirkulert i det hele tatt."

Her gir du inntrykk av at diagnosen er stilt. Det er den altså ikke. Det gjør STOR forskjell på utgangspunktet for diskusjonen.

Enig. Kjennelsen ble lagt ut etter at jeg skrev innlegget du referer til. (Hvis du ser på klokkeslettene)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...