Gjest littslitennåja Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Dette blir nok litt sytete..men må bare få tømt meg akkurat nå..Etter nok en slitsom natt så sitter jeg her og er ganske utslitt, frustrert og lei meg..Tårene kommer med en gang..uff..Alle sier og alle steder står det også, at når ungen er 3 mnd, da er det verste over..De fleste sover mer om natta (halvparten sover hele natta!) og de gråter mindre enn før. Er det sånn her? Nei, heller motsatt..Han har hylskrikeanfall hver eneste dag (heldigvis ikke så mange timer av gangen riktignok da) hvor ingenting hjelper. Resten av dagen må jeg stort sett sitte med han på fanget eller gå rundt med han..Han kan ligge littegrann for seg selv eller sitte i vippestolen, men det er aldri mer enn 10 min av gangen og ofte kortere enn det også. Noen dager sover han bare smålurer på 10-20 min, andre dager kan han sove et par timer i strekk (hvis jeg har gått tur eller er i byen) en gang på dagtid. Kvelden legger jeg han mellom ti og elleve og da sovner han som regel greit etter 5-30 min. Så våkner han alt fra halv to til fire (dette er den lengste soveperioden hele døgnet). Etter dette har vi det gående hver halvtime-time utover morgenen fram til halv sjutida hvor han tydeligvis har fått nok og vil opp. Hvis den første gangen han våkner er f.eks to så kan han sovne igjen ganske bra før han våkner igjen 4-5-tida, men da er han lys våken og vanskelig å få til å sovne igjen. Hvis han sovner igjen så er det som sagt bare for en halvtimes tid-en times tid, men kan også være bare for et kvarter. Sånn har jeg hatt det nå siden han ble født og det har altså ikke blitt bedre..heller verre fordi han de første ukene sov jo mye mer og jeg måtte ikke holde han hele tida når han var våken. I tillegg til disse tingene så er det amminga som sliter på meg. Han slår seg ofte helt vrang når han skal spise...Jeg veit han er sulten, men likevel hylskriker han og stritter i mot. Jeg pakker da bort puppen og venter litt..noen ganger går det igjen f.eks ti min etterpå, andre ganger må jeg prøve igjen og igjen..Dette fører til at han sjelden spiser seg helt mett når han spiser..Amming skal liksom være så kos, det har ikke jeg merka noe til hvertfall! Det er et slit og puppene mine lekker og lekker i tillegg..er lei allerede etter 3 mnd..Gleder meg så utrolig til å slutte! Får drålig samvittighet for at jeg tenker sånn jeg..amming er jo så flott..Oppskrytt spør du meg! Får vel holde ut 3 mnd til... Jeg prøver å være positiv og veit at dette er sånn det er å ha babyer og at jeg visste det på forhånd, men når man hører om hvor bra det går for alle andre så blir man litt deppa..Også går det utover samlivet vårt. I tillegg til at vi har det slik, så har sambo en veldig slitsom og stressende jobb som gir utslag i depresjoner hos han når han endelig får slappa av. Han blir sur og deppa og orker ingenting. Jeg må derfor ta meg av sønnen vår for med meste når han er hjemme også..Han tar seg litt av han altså, skal ikke klage så mye på det, men når jeg er sliten så blir jeg irritert på han for at han ikke kan gjøre mer. Også snakker vi surt til hverandre veldig ofte og får aldri tid til å snakke ordentlig sammen og ha fysisk kontakt. Pga jobben hans sover han mye på eget rom også og vi går derfor glipp av de gode samtalene. Ikke har vi hatt sex etter fødselen heller..ingen av oss har lyst eller orker.. Kan noen gi meg noen råd som kan lette hverdagen min? Eller gi meg en liten oppmuntring...Trenger det sårt nå! Nå har vi mista helt lysten på flere barn og..og det er synd for vi vil jo ha det egentlig.. Ikke misforstå..jeg angrer ikke på at vifikk han! Han er verdens nydeligste gutt og jeg er kjempeglad i han og han er veldig søt og god! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214768-trenger-litt-oppmuntringlangt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Jeg synes du skulle klappe deg selv på skuldra for vel utført ammetjeneste, pakker bort puppen og handle tåteflasker og morsmelkerstatning i dag. Amming er ikke nødvendigvis det eneste saliggjørende for mor og barn. Kanskje får du en mer tilfreds liten tass også om han får mat som metter mer. Morsmelk metter jo ikke så mye og må derfor gis oftere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214768-trenger-litt-oppmuntringlangt/#findComment-1575902 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kati Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 En venninne av meg sverger til kiropraktor. Det får barnet roligere, og både mating og søvn går mye lettere etter litt behandling. Hun har gått med alle sine 3 barn, selvom det bare var førstemann som hadde kolikk. Kanskje verdt et forsøk? Kanksje babyen din sliter med mageknip, og at det er derfor han ikke sover så lenge av gangen, og ammingen kan være problematisk? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214768-trenger-litt-oppmuntringlangt/#findComment-1575903 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kizmiaz Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Føler sånn med deg! *Trøsteklem* Ville tro at han har kolikk eller iallfall "anfall" av kolikksmerter, luftsmerter i magen/tarmen, noe mange spebarn jo har. Mine har hatt litt av det frem til over 3 mnd alder og det kan gjerne vare lenger også. Mine roet seg med smokk de første mnd, men slutta etter en stund da sugebehovet avtok. Minifom dråper fra apoteket kan hjelpe på luftsmertene og løse opp spenninger i tarmen. Mange får hjelp i å gå til kiropraktor med babyen,kanskje det kunne prøves ut ? Høres ut som mine barn ang ammingen, ja. Tilskrev dette luftsmerter og urolig mage ettersom all prøvingen og ammingen gjorde at de svelget luft og alt ble verre. Har en på 7 mnd selv nå som i perioder oppfører seg slik enda.Nei, amming kan være et stort slit, og det mangler ikke på innsats fra mange av oss mødre som gjerne vil det beste for barna våre. Det er fortvilende å ikke å få barnet til å spise skikkelig, Men går han opp i vekt og vokser fint? I så fall skal du ikke bekymre deg for om han får nok mat iallfall. Noen barn, deriblant mine, liker variasjon i ammestillingen, sånn at de f.eks. heller vil spise når de ligger på ryggen og man bøyer meg over med puppen:-) Gjorde det i sted med lillemann da han for n'te gang nekta å ligge i vanlig stilling. Et annet alternativ er å pumpe litt og prøve å gi fra flaske. Har du prøv det ? Hvis han skulle være litt mer sulten enn du klarer å gi ham, så kan du starte med å prøve litt grøt allerede fra 4 mnd, og det er ikke så lenge igjen. Føler innmari med deg, altså! Håper du får mange svar her! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214768-trenger-litt-oppmuntringlangt/#findComment-1575905 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest littslitennåja Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Føler sånn med deg! *Trøsteklem* Ville tro at han har kolikk eller iallfall "anfall" av kolikksmerter, luftsmerter i magen/tarmen, noe mange spebarn jo har. Mine har hatt litt av det frem til over 3 mnd alder og det kan gjerne vare lenger også. Mine roet seg med smokk de første mnd, men slutta etter en stund da sugebehovet avtok. Minifom dråper fra apoteket kan hjelpe på luftsmertene og løse opp spenninger i tarmen. Mange får hjelp i å gå til kiropraktor med babyen,kanskje det kunne prøves ut ? Høres ut som mine barn ang ammingen, ja. Tilskrev dette luftsmerter og urolig mage ettersom all prøvingen og ammingen gjorde at de svelget luft og alt ble verre. Har en på 7 mnd selv nå som i perioder oppfører seg slik enda.Nei, amming kan være et stort slit, og det mangler ikke på innsats fra mange av oss mødre som gjerne vil det beste for barna våre. Det er fortvilende å ikke å få barnet til å spise skikkelig, Men går han opp i vekt og vokser fint? I så fall skal du ikke bekymre deg for om han får nok mat iallfall. Noen barn, deriblant mine, liker variasjon i ammestillingen, sånn at de f.eks. heller vil spise når de ligger på ryggen og man bøyer meg over med puppen:-) Gjorde det i sted med lillemann da han for n'te gang nekta å ligge i vanlig stilling. Et annet alternativ er å pumpe litt og prøve å gi fra flaske. Har du prøv det ? Hvis han skulle være litt mer sulten enn du klarer å gi ham, så kan du starte med å prøve litt grøt allerede fra 4 mnd, og det er ikke så lenge igjen. Føler innmari med deg, altså! Håper du får mange svar her! Takk for svar! Hjelper litt at andre har hatt det på samme måte! Ja, jeg varierer ammestillinger for noen ganger er det eneste måten å få han til å spise på! Gående er noen ganger eneste løsningen! Ja, tror han har litt luftproblemer for han smatter noe verre når han spiser så svelger nok mye luft. Men jeg får ikke gjort så mye med det..tar han opp for å rape flere ganger..Han var ikke sånn de første ukene da..er det som er så rart..trodde det var mest kolikksmerter i begynnelsen.. Men takk for svar og råd..Håper din blir bedre snart også! Veit kan kan begynne med grøt ved 4 mnd men står jo overalt at det ikke er bra og at man bør vente til 6 mnd.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214768-trenger-litt-oppmuntringlangt/#findComment-1575913 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest littslitennåja Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 En venninne av meg sverger til kiropraktor. Det får barnet roligere, og både mating og søvn går mye lettere etter litt behandling. Hun har gått med alle sine 3 barn, selvom det bare var førstemann som hadde kolikk. Kanskje verdt et forsøk? Kanksje babyen din sliter med mageknip, og at det er derfor han ikke sover så lenge av gangen, og ammingen kan være problematisk? Takk for svar! Skal vurdere kiropraktor, takk for tipset! Mulig han har luftsmerter for han svelger mye luft siden han smatter sånn når han spiser.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214768-trenger-litt-oppmuntringlangt/#findComment-1575915 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest littslitennåja Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Jeg synes du skulle klappe deg selv på skuldra for vel utført ammetjeneste, pakker bort puppen og handle tåteflasker og morsmelkerstatning i dag. Amming er ikke nødvendigvis det eneste saliggjørende for mor og barn. Kanskje får du en mer tilfreds liten tass også om han får mat som metter mer. Morsmelk metter jo ikke så mye og må derfor gis oftere. Takk for svar! Jeg fikk tårer i øynene bare av å lese svaret ditt..Det virker nemlig så fristende og lettelse..men så har jeg fått det så innprenta at amming er best at jeg tør liksom ikke slutte når jeg har nok melk og ingen unnskyldning for å slutte liksom..Vil jo det beste for sønnen min...Føler det er egoistisk å slutte pga at det er slitsomt for meg! Av samme grunn slo jeg fra meg å begynne med litt grøt fra 4 mnd..Men syntes det virka veldig fristende og.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214768-trenger-litt-oppmuntringlangt/#findComment-1575919 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lysrøret Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Hvis han får hylskrike anfall noenlunde på samme tid hver dag så kan det være at babyen har kolikksmerter. Noen ganger hjelper det å legge babyen på armen med magen ned og bære litt på han. Hos andre kan det hjelpe å ligge på ryggen mens man stryker forsiktig på magen. Ta kontakt på helsestasjonen og be om samtale. La gjerne gutten bli med og la han få en sjekk hos legen for å utelukke at han ikke feiler noe. Legen finnes på helsestasjonen på faste dager. Ring på forhånd og avtal tid. Du sier at du lekker. Så jeg antar at du har nok mat å gi. Men klarer babyen å suge godt nok? Mange babyer griner fordi at de er sultne. Har hørt om barn som er så sultne at de ikke har tid til å suge for det går så sent og dermed er man inne i en ond sirkel. Kan det være en ide å pumpe seg og fylle på flaske. Da får barna i seg melk mye fortere og mye mer om gangen. Et mett barn med tørr bleie og ikke vondt i magen pleier å sove godt i lengre tid. Ellers så er det viktig å lage seg faste soverutiner. Følg klokka og legg barnet i seng eller i vogna til faste tider om dagen slik at om babyen ikke sover så hviler han. Hvis vogna er best så trill han litt til han sovner og sett han inn i gangen igjen eller sett han utenfor i friluft hvis du bor slik til at det er trygt å gjøre. Hvis han står ute så er det lurt med netting over vogna slik at ikke innsekter og katter kan komme ned i vogna. Vi hadde en periode med vår baby hvor det var vanskelig å sove. Da tok pappaen seg en tur i bilen med ungen i og da sovnet barnet med en gang. Bil er sovemedisin! Om natta bør du ha senga til babyen ved siden av din seng slik at du kan rekke ut handa og ta på han når han våkner. Noen ganger kan det holde når babyen merker at du er i nærheten. Se etter at avføringen går som normalt slik at ikke det er problemet. Nå kommer jeg ikke på noe mer i farta, men jeg råder deg absolutt til å ta kontakt med helsesøster. De er der for deg og babyen din og de fleste av dem er veldig hyggelie. Har du nær familie, mor eller svigermor som kan stille opp noen timer for deg så burde du slå til. De kan ta en trilletur med babyen slik at du kan sove litt på dagen. La dem ha morsmelkerstatning eller pumpemelk av deg i en flaske slik at de kan ta et matstell også. Ellers så må jeg si at hvis du ikke vil amme mer så er det lov å stoppe! Barn klarer seg godt på morsmelkerstatning. Samlivet vil alltid komme i bakevje med en baby. Men det vil ordne seg siden. Prøv idet minste å prate rolig til hverandre. Det er viktig slik at ikke krangling oppstår. Hvis miljøet er rolig rundt en baby så kan også babyen merke det og stresse ned. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214768-trenger-litt-oppmuntringlangt/#findComment-1575920 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest littslitennåja Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Hvis han får hylskrike anfall noenlunde på samme tid hver dag så kan det være at babyen har kolikksmerter. Noen ganger hjelper det å legge babyen på armen med magen ned og bære litt på han. Hos andre kan det hjelpe å ligge på ryggen mens man stryker forsiktig på magen. Ta kontakt på helsestasjonen og be om samtale. La gjerne gutten bli med og la han få en sjekk hos legen for å utelukke at han ikke feiler noe. Legen finnes på helsestasjonen på faste dager. Ring på forhånd og avtal tid. Du sier at du lekker. Så jeg antar at du har nok mat å gi. Men klarer babyen å suge godt nok? Mange babyer griner fordi at de er sultne. Har hørt om barn som er så sultne at de ikke har tid til å suge for det går så sent og dermed er man inne i en ond sirkel. Kan det være en ide å pumpe seg og fylle på flaske. Da får barna i seg melk mye fortere og mye mer om gangen. Et mett barn med tørr bleie og ikke vondt i magen pleier å sove godt i lengre tid. Ellers så er det viktig å lage seg faste soverutiner. Følg klokka og legg barnet i seng eller i vogna til faste tider om dagen slik at om babyen ikke sover så hviler han. Hvis vogna er best så trill han litt til han sovner og sett han inn i gangen igjen eller sett han utenfor i friluft hvis du bor slik til at det er trygt å gjøre. Hvis han står ute så er det lurt med netting over vogna slik at ikke innsekter og katter kan komme ned i vogna. Vi hadde en periode med vår baby hvor det var vanskelig å sove. Da tok pappaen seg en tur i bilen med ungen i og da sovnet barnet med en gang. Bil er sovemedisin! Om natta bør du ha senga til babyen ved siden av din seng slik at du kan rekke ut handa og ta på han når han våkner. Noen ganger kan det holde når babyen merker at du er i nærheten. Se etter at avføringen går som normalt slik at ikke det er problemet. Nå kommer jeg ikke på noe mer i farta, men jeg råder deg absolutt til å ta kontakt med helsesøster. De er der for deg og babyen din og de fleste av dem er veldig hyggelie. Har du nær familie, mor eller svigermor som kan stille opp noen timer for deg så burde du slå til. De kan ta en trilletur med babyen slik at du kan sove litt på dagen. La dem ha morsmelkerstatning eller pumpemelk av deg i en flaske slik at de kan ta et matstell også. Ellers så må jeg si at hvis du ikke vil amme mer så er det lov å stoppe! Barn klarer seg godt på morsmelkerstatning. Samlivet vil alltid komme i bakevje med en baby. Men det vil ordne seg siden. Prøv idet minste å prate rolig til hverandre. Det er viktig slik at ikke krangling oppstår. Hvis miljøet er rolig rundt en baby så kan også babyen merke det og stresse ned. Lykke til. Tusen takk for svar! Mange gode råd det er verdt å prøve ut! Hva skulle jeg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214768-trenger-litt-oppmuntringlangt/#findComment-1575938 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Har du bæresele? Noen unger roer seg på magen eller ryggen til en forelder. Har du noen som kan trille en tur med babyen så du får sove? Kan pappaen ta mer av natta så du får sove ut i helga ihvertfall? Søvnmangel gjør at alt virker helt håpløst, amming og alt blir mye vanskeligere når man aldri får sovet ordentlig. Nå er han 3 mndr, og i løpet av noen uker kommer det ganske sikkert til å bedre seg mht. mageknip og illskriking. Men det er ikke sikkert at han begynner å sove hele natta allerede. Han er jo bare bitteliten og helt ny...(Vi måtta ta "skrikekur" på gutten vår da han var 8 mndr, da bedret det seg.) Det _blir_ bedre, helt sant! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214768-trenger-litt-oppmuntringlangt/#findComment-1575943 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Takk for svar! Jeg fikk tårer i øynene bare av å lese svaret ditt..Det virker nemlig så fristende og lettelse..men så har jeg fått det så innprenta at amming er best at jeg tør liksom ikke slutte når jeg har nok melk og ingen unnskyldning for å slutte liksom..Vil jo det beste for sønnen min...Føler det er egoistisk å slutte pga at det er slitsomt for meg! Av samme grunn slo jeg fra meg å begynne med litt grøt fra 4 mnd..Men syntes det virka veldig fristende og.. Jeg synes ikke det høres ut som om det bare er du som er sliten. Babyen har det ikke helt godt med slike skriketokter og lite søvn og pappan har det heller ikke godt (han kunne kanskje jobbe litt mindre om det er mulig?). At du er segneferdig hjelper ingen av dere. Det er ikke noe nederlag om du må pakke bort puppen nå! Du har gjort en kjempeinnsats og ammet i 3 mnd! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214768-trenger-litt-oppmuntringlangt/#findComment-1575945 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Tusen takk for svar! Mange gode råd det er verdt å prøve ut! Hva skulle jeg Hodelykt Du trenger ikke trille lange turer, du kan bare ha vognen i bevegelse. Om du legger ham i posen og triller frem og tilbake foran døren, så ser jo ikke han forskjell på det og landeveien... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214768-trenger-litt-oppmuntringlangt/#findComment-1575947 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Line Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Takk for svar! Jeg fikk tårer i øynene bare av å lese svaret ditt..Det virker nemlig så fristende og lettelse..men så har jeg fått det så innprenta at amming er best at jeg tør liksom ikke slutte når jeg har nok melk og ingen unnskyldning for å slutte liksom..Vil jo det beste for sønnen min...Føler det er egoistisk å slutte pga at det er slitsomt for meg! Av samme grunn slo jeg fra meg å begynne med litt grøt fra 4 mnd..Men syntes det virka veldig fristende og.. Du bør gjøre det som er best for deg selv og for babyen. Ungen har det best når han er mett og fornøyd... Ei venninne av meg slet veldig med amminga, men fant ut etter litt overtalelse fra meg at hun kunne prøve å pumpe ut melka hun hadde, og gi ungen til faste tider fra flaske i stedet. Det fungerte aldeles utmerket for dem! Husk at det går an å fryse ned melka. Den tines best opp igjen mens den står i kjøleskapet. Det er ingen nedtur å slutte å amme heller, for den saks skyld. Barnet har det mye bedre når mor er opplagt og har overskudd, det blir bedre for alle sammen også det. Om du ikke klarer å amme lenger nå, så kommer det til å gå mye bedre neste gang, dersom du får flere barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214768-trenger-litt-oppmuntringlangt/#findComment-1575966 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Han høres omtrent ut som min første. Han hadde kolikk, og skrek flere timer i døgnet enne han sov(!). Vi tok ham til kiropraktor allerede da han var få uker, og det hjalp. Men fremdeles var det sjelden han sov flere timer i strekk, og det ble svært lite søvn på meg. Har få konkrete råd om amming og stell. Men vil minne deg på at mye skjer rundt tre måneder, kanskje blir det snart langt bedre. Uansett blir det bedre etter en tid, du må rett og slett akseptere at i denne tiden er det unntakstilstand. Det samme må mannen din, dere bør forsøke å dempe forventningene til overskudd og samliv i denne tiden. Husk: Om få uker er det bedre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214768-trenger-litt-oppmuntringlangt/#findComment-1576011 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Huff, stakkars dere! Det der er ikke trivelig for noen, det er helt sikkert! Du har fått mange gode råd allerede, og jeg skal ikke gjenta alle her. Men jeg har lyst til å si litt om amming. Min eldste er litt fortidlig født, og vi sleit voldsomt med amming. Hun klarte ikke å ta puppen, ble utålmodig og lei og alt som følger med. Flaske med MME var redningen for oss. Selv om du velger å bruke flaske, behøver du slettes ikke å kutte helt ut amming. For meg ble amming kos først når vi brukte flaske! Å amme er flott, men det hjelper så lite om ikke barnet blir mett og tilfreds! Og gir du litt pupp er det kjempebra! Vi endte til slutt opp med puppen om morgenen (i senga - kjempekos!), og videre utover dagen når det passet slik. Pumpet endel, mest for å holde produksjonen oppe - og kun når det passet! Lykke til! Og som andre også sier - det går over, helt sikkert! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214768-trenger-litt-oppmuntringlangt/#findComment-1576057 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Takk for svar! Jeg fikk tårer i øynene bare av å lese svaret ditt..Det virker nemlig så fristende og lettelse..men så har jeg fått det så innprenta at amming er best at jeg tør liksom ikke slutte når jeg har nok melk og ingen unnskyldning for å slutte liksom..Vil jo det beste for sønnen min...Føler det er egoistisk å slutte pga at det er slitsomt for meg! Av samme grunn slo jeg fra meg å begynne med litt grøt fra 4 mnd..Men syntes det virka veldig fristende og.. Jeg støtter Lillemus, legg bort puppen og begynn med erstatning. Uten dårlig samvittighet. Selv har vi adoptert (fikk henne da hun var 10 uker), og pupp var aldri noe alternativ for oss. Det blir folk av dem som flaskes opp på erstatning også :-)) Ingen i familien deres har det godt slik som det er nå, så jeg synes du kan gi erstatning med god samvittighet. Og så kan du kanskje pumpe litt om du orker, og gi det som tillegg til erstatningen? Så blir det både pose og sekk :-) Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214768-trenger-litt-oppmuntringlangt/#findComment-1576063 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Jeg pumpet meg i en periode, fordi jeg gikk på noen medisiner først (og da kastet melken), etterpå ble jeg ved en stund og pumpet meg (leide maskin) og ga ungen melken i flaske (da var h*n vant med flaske). Det var ikke så mye styr, syntes jeg. Litt koking av flasker osv., men du verden så mye greiere å bare pumpe seg enn å ha en skrikende unge som det er vanskelig å få til å drikke fra brystet. Altså,- det er jo ikke noe galt i å bruke erstatning heller, men hvis du har lyst til å gi ungen morsmelk en stund til, så prøv en pumpe. (Og nyt friheten det gir deg) Har du forresten prøvd å trille ungen i vogna inne? Altså, sitte i en stol (foran tv'en?), et tau i håndtaket, skyv vognen fra deg, dra den tilbake... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214768-trenger-litt-oppmuntringlangt/#findComment-1576177 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Jeg vil rett og slett råde deg til noe så kjetterisk som å begynne med litt fast føde. Særlig på kvelden. Kjøp f.eks. risgrøtpulver (ingen fare for søliaki) uten tilsatt melk pump deg og lag en tynn velling som du gir ham på flaske med en smukk du har skåret et litt større hull i. Evt. bruk grøtpluver med tilsatt melk, eller lag velling på MME. Det kan hende at babyen trenger mer næring enn det du klarer å lirke inn fra puppen. Slikt har hjulpet veldig mange, selv om det ikke er et stuerent råd i disse ammetider. Når babyen begynner å sove mindre på natta er det ofte fordi h*n er mer sulten enn før. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214768-trenger-litt-oppmuntringlangt/#findComment-1576227 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Huff, stakkars dere! Det der er ikke trivelig for noen, det er helt sikkert! Du har fått mange gode råd allerede, og jeg skal ikke gjenta alle her. Men jeg har lyst til å si litt om amming. Min eldste er litt fortidlig født, og vi sleit voldsomt med amming. Hun klarte ikke å ta puppen, ble utålmodig og lei og alt som følger med. Flaske med MME var redningen for oss. Selv om du velger å bruke flaske, behøver du slettes ikke å kutte helt ut amming. For meg ble amming kos først når vi brukte flaske! Å amme er flott, men det hjelper så lite om ikke barnet blir mett og tilfreds! Og gir du litt pupp er det kjempebra! Vi endte til slutt opp med puppen om morgenen (i senga - kjempekos!), og videre utover dagen når det passet slik. Pumpet endel, mest for å holde produksjonen oppe - og kun når det passet! Lykke til! Og som andre også sier - det går over, helt sikkert! "Å amme er flott, men det hjelper så lite om ikke barnet blir mett og tilfreds! Og gir du litt pupp er det kjempebra!" Vil du si det sånn ca 478 gagner til! ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214768-trenger-litt-oppmuntringlangt/#findComment-1576233 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. januar 2006 Del Skrevet 19. januar 2006 Takk for svar! Jeg fikk tårer i øynene bare av å lese svaret ditt..Det virker nemlig så fristende og lettelse..men så har jeg fått det så innprenta at amming er best at jeg tør liksom ikke slutte når jeg har nok melk og ingen unnskyldning for å slutte liksom..Vil jo det beste for sønnen min...Føler det er egoistisk å slutte pga at det er slitsomt for meg! Av samme grunn slo jeg fra meg å begynne med litt grøt fra 4 mnd..Men syntes det virka veldig fristende og.. Det at ungen ikke blir mett og at alle blir slitne og frustrerte er ikke en god unnskyldning, men en viktig grunn til å minimum supplere puppen med noe annet. For øvrig har en god mor lov til å ta hensyn til seg selv også. Du er da ingen maskin. Som alt annet er fortsatt amming en kost-nyttevurdering. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214768-trenger-litt-oppmuntringlangt/#findComment-1576249 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.