Gå til innhold

Trenger litt oppmuntring..(langt)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For noen er det en seier å amme i ett år. For andre seks måneder. For meg var det en seier å pumpe meg i en måned.

Vi er alle forskjellige. Du burde ikke amme om det gjør livet ditt så til de grader vanskeligere. Snakk med helsestasjonen og begynn å pumpe deg. Eventuelt begynn med MME.

LOL

Kanskje du må finne flere medier og kanalysere ditt budskap i...

;-)

mvh

Bruker "munn-til-munn"-metoden, jeg, og jeg påstår faktisk å ha reddet to venninner ut av "amme-helvete". Jeg tror ikke at det er snev av fornuft i å plage to individer.

Og bare så det er sagt: Jeg er selvfølgelig FOR amming, men innenfor visse grenser.

Takk for svar! Jeg fikk tårer i øynene bare av å lese svaret ditt..Det virker nemlig så fristende og lettelse..men så har jeg fått det så innprenta at amming er best at jeg tør liksom ikke slutte når jeg har nok melk og ingen unnskyldning for å slutte liksom..Vil jo det beste for sønnen min...Føler det er egoistisk å slutte pga at det er slitsomt for meg! Av samme grunn slo jeg fra meg å begynne med litt grøt fra 4 mnd..Men syntes det virka veldig fristende og..

Uff, det er så fælt at man skal tenke sånn når man faktisk har prøvd å amme...

Snuppa mi er 10 uker, hun nekter å ta puppen etter at hun var forkjøla og tett i jula... Jeg pumper litt, også får hun resten erstatning...

En bøyg å komme over? Ja... (men hun har måttet få litt tillegg hele livet da...) Føler jeg at alle er ammepoliti og skuler på meg når jeg sitter med flaska ute? Ja... Gruer jeg meg til å gå på helsestasjonen og ikke bare kunne rulle ut puppen? Å ja!!!

MEN: overfor meg selv, pappa'n, ungen, og innenfor husets fire vegger, så er jeg fornøyd med det jeg har gjort. Jeg kan ikke tvinge en puppevegrer til å ta puppen... Og jeg kan ikke tilbringe hele dagen min med pumpa framme... Det får bli som det blir...

Kanskje du skulle prøve å gi ham litt erstatning om kvelden, og se om han sover bedre? Sånn i første omgang, mener jeg...

Men altså: du har ammet i tre måneder, det er viktigst i starten! Det sier jeg til meg selv, og det er jo faktisk sant!

Babyen din har godt av morsmelk, men en opplagt mamma er jammen ikke å forakte det heller!

Annonse

Bruker "munn-til-munn"-metoden, jeg, og jeg påstår faktisk å ha reddet to venninner ut av "amme-helvete". Jeg tror ikke at det er snev av fornuft i å plage to individer.

Og bare så det er sagt: Jeg er selvfølgelig FOR amming, men innenfor visse grenser.

Så enig, så enig!

Jeg har tre unger, og den eldste pinte jeg meg til å amme i 5 mnd. De to siste var fryktelige!!! Han sov nesten ikke i det hele tatt, hverken dag eller natt, og helsesøster sa at jeg "bare måtte la ham få pupp når han ville, så ofte han sjøl ville, så kom det mer melk..." Det gikk ikke ann å "miste" melka, påstod hun...

Etter første forsøk med flaske, sov vi alle sammen hele netter! Så når unge nr.2 kom, var jeg innstilt på å begynne med flaske så snart hun viste an antydning til å være mye våken og glupsk. Da ammet jeg i 3 mnd.

Sistemann var heldig, for da hadde jeg MYE mjølk, - men han klarte ikke å "ta unna", og dermed måtte jeg pumpe meg og gi flaske. Det gadd jeg ikke lenge, så han fikk morsmelk i 4 mnd, inkl. den måneden med pumpet melk.

De to siste gangene unngikk vi nattevåk, i forhold til med 1.mann!

Så moralen er: Amme så lenge man sjøl orker det, og ikke tvinge seg sjøl og ungen til å måtte amme/die! Alt med måte, man skal ikke slites ut pga. nattevåk, iallefall!;-)

Jeg ser du har fått masse gode råd.

Min førstefødte var veldig urolig som baby. Nå er han verdens roligste gutt på 8 år...

Men altså, det jeg gjorde, etter at han hadde fått ny bleie, mat osv osv, gikk jeg på badet, satte føneren på (passet på så den varme lufta blåste vekk fra babyen) og slo av lyset. Der sto jeg, med babyen i armene, gynget litt.

Han roet seg veldig fort, sikkert pga varmen, lyden og gynginga.

Enkelte påsto at jeg skjemte bort gutten, men hva gjør man, når barnet hyler, hyler og hyler, da?

Jeg ville tatt en grundig sjekk hos lege.

Nå sov forøvrig aldri vesla på dagtid i den alderen, men ellers høres det likt ut.

Enden på visa var at diagnosen kolikk plutselig ble omgjort til diagnosen ørebetennelse uten feber. Etter 1,5 mnd sov hun endelig på dagtid etter behandling, kroppen klarte ikke ordne opp selv. Trommehinna var sprukket 2 ganger på hvert øre, men det hadde ikke blitt fanget opp på kontroller grunnet mye ørevoks.

Utenom det er det veldig vanlig at det er litt pesete med puppen i den alderen fordi de har fått øynene opp for verden rundt seg og sliter med å holde fokuset på pupp mens det står på. Mørkt og stille rom kan hjelpe.

Dersom natten er pes kan du jo ev. supplere puppen med MME om kvelden før ungen legger seg eller til nattmåltidet midt på natta. Verdt et forsøk!

Jeg vil rett og slett råde deg til noe så kjetterisk som å begynne med litt fast føde. Særlig på kvelden. Kjøp f.eks. risgrøtpulver (ingen fare for søliaki) uten tilsatt melk pump deg og lag en tynn velling som du gir ham på flaske med en smukk du har skåret et litt større hull i.

Evt. bruk grøtpluver med tilsatt melk, eller lag velling på MME.

Det kan hende at babyen trenger mer næring enn det du klarer å lirke inn fra puppen.

Slikt har hjulpet veldig mange, selv om det ikke er et stuerent råd i disse ammetider.

Når babyen begynner å sove mindre på natta er det ofte fordi h*n er mer sulten enn før.

mvh

Enig i dine råd.

Og så lurer jeg på hvorfor helsenorge ikke informerer mer om hvilke fordeler også MME har.

Selv er jeg "storammer" men undres på at positiv informasjon om MME ikke gjøres kjent.

:0)

Nei, nei, nei....du må få noen til å hjelpe deg sånn at du får sovet!

Jeg kjenner meg igjen på skrikingen og bæringen....min første skrek også mye frem til hun var ca et halvt år. Heldigvis sov hun om natten, søvnmangel gjør den beste helt sprø. ikke rart du ikke har overskudd til pappa'n da!

Har du ikke noen som kan ta ungen ut på trilletur en gang i blandt sånn at du får pause?

Og så er det ammingen: husk at du ikke MÅ amme. Mange barn vokser opp på flaskemelk, og det kan faktisk hende at barnet trenger mer næring...Hvordan er vekten hans? Kanskje du bør begynne med flaske i tillegg? Dette synes jeg du bør høre med helsestasjonen om.

Ikke ha dårlig samvittighet fordi du er sliten. Du har all grunn til det. Ønsker deg lykke til, og tror jeg kan love deg at det blir bedre når han blir litt større!

Enig i dine råd.

Og så lurer jeg på hvorfor helsenorge ikke informerer mer om hvilke fordeler også MME har.

Selv er jeg "storammer" men undres på at positiv informasjon om MME ikke gjøres kjent.

:0)

Eller at det kan være det aller beste for barnet å begynne med fast føde allerede ved tre mndrs alder.

Men ammemyndigheter er vel redde for at vi skal bli nevrotiske av å ha flere tanker i hodet på en gang samt plikt til selvstendige vurderinger og valg.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...