Gå til innhold

Slutte med nattbleie?

Anbefalte innlegg

Datteren min blir 3 år om noen dager. Hun sluttet å bruke bleie på dagtid i sommer. Jeg hadde egentlig ikke tenkt at hun skulle slutte så tidlig, men hun ønsket det selv. Det gikk veldig fint.

Om natten har hun brukt bleie, og den har stort sett vært våt om morgenen. Hun er nå motivert for å sove uten bleie. Vi har prøvd to netter, begge to med uhell. Sist kveld vekket vi henne og fulgte henne på toalettet, likevel var det et uhell på morgenkvisten.

Bør vi vente litt til før vi prøver igjen, eller er det vanlig med uhell noen netter? Mine to eldste sluttet med både natt- og dagbleie da de var 3 år, kan ikke huske at de hadde uhell om natten.

Hun sier selv at hun ikke vil ha bleia på igjen, og da blir det jo litt dumt å tvinge henne. Men det er jo også dumt om hun ikke kan kontrollere det på natten, slik at hun kanskje til slutt føler nederlag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214797-slutte-med-nattbleie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mulig noen synes jeg er streng nå, men det får bare være:

Avtal at dere skal slutte når bleia begynner å være tørr de aller fleste morgener. Minn henne f.eks. på at hun ikke skal tisse i den når hun våkner, men komme seg på badet. Mange barn tisser tidlig om morgenen, omtrent samtidig med at de våkner ordentlig.

Det blir bare frustrerende for alle at hun og senga blir våt nesten hver natt.

Ikke innfør noen rutiner med å vekke henne, det blir bare en ny ting som må avvennes. Hun er ikke så stor ennå at man må prøve "alt".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214797-slutte-med-nattbleie/#findComment-1576300
Del på andre sider

Avtal at dere skal slutte når bleia begynner å være tørr de aller fleste morgener. Minn henne f.eks. på at hun ikke skal tisse i den når hun våkner, men komme seg på badet. Mange barn tisser tidlig om morgenen, omtrent samtidig med at de våkner ordentlig.

Ikke innfør noen rutiner med å vekke henne, det blir bare en ny ting som må avvennes. Hun er ikke så stor ennå at man må prøve "alt".

Skriver under på alt laban har her skrevet. Syns ikke du er streng jeg, bare fornuftig :o)

En ting er at de ønsker å slutte med nattbleien, men dersom de ikke mestrer å holde sengen tørr, ja så er det bare dumt å slutte med bleia. Hvem vet hvor lang tid det kan ta før hun blir tørr? Det kan faktisk ta lengre tid enn man håper, og da blir det vanskelig å gjeninnføre bleien igjen senere. Unngå for all del å ta henne opp om kvelden, for det barer venner kroppen hennes til at den skal tømmes i løpet av natten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214797-slutte-med-nattbleie/#findComment-1576769
Del på andre sider

Vi er helt enige i at det nok ikke var så smart å vekke henne for å gå på toalettet, men hva gjør man ikke for å få barnet sitt til å få den gode mestringsfølelsen :o) Uansett var dette første og siste gangen.

Vi skal prøve en natt og to til, men så er det på med bleia igjen om uhellene fortsetter. Og da skal vi forsøke å avtale med henne at bleiene bør være tørre om morningen minst to dager før den kan taes av igjen.

Takk for gode råd :o) Jeg synes ikke noe virket strengt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214797-slutte-med-nattbleie/#findComment-1576806
Del på andre sider

Jenta mi slutta med dagbleie da ho fylte 3 år, og vi tenkte på å la henne slutte med nattbleia i samme slengen.. Det gjorde nemlig storebror!

Men trulta vår ville ikke det! Ho har blåholdt på nattbleia helt til nå sist jul, ho! Men da kom ho plutselig og sa at ho ville ha truse på om natten. Og det fikk ho, enda bleia inntil da var dyvåt om morgenen.

Nå går ho på do før ho legger seg, og ho står opp og går på do om natta hvis ho må. Da går ho og legger seg at etterpå, og sover til morgenen.

Nå har ho hatt veldig problemer med magen en stund, og har nok gruet seg veldig til å bæsje. Ho har fått laktose og "microlax", og da har ho villet ha på bleie når ho har vært ute. Ho har fått det, og, fullt innforstått med at dette bare er en periode til ho blir frisk i magen.

Ho er bra i magen nå, og bruker truse både dag og natt. Noen avvenning igjen har det ikke vært snakk om! Men så blir ho snart 4 år, og, så da går det jo ann å snakke fornuftig _med_ dem, ikke bare til dem..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214797-slutte-med-nattbleie/#findComment-1577031
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...