Gå til innhold

Hvorfor er morsmelk viktig?

Anbefalte innlegg

Kanskje et dumt spørsmål. Men hvorfor er morsmelk så viktig? Jeg og mange av mine venninner er oppfostret på erstatning som var vanlig for vår generasjons mødre. Det finnes selvfølgelig allergier blant oss også, men like mye hos de av våre venninner som ble ammet. Bør man gi morsmelk for å forebygge allergier og matintoleranse? Eller er det noe mer i tillegg? Jeg selv hadde barneeksem og har hatt intoleranse for forskjellige matslag, men det er jo sånt som man som regel vokser av seg og jeg kan ikke si at det var spesielt plagsomt. HVilke flere grunner er det for å amme? Får de som ikke blir ammet et dårligere immunforsvar og isåfall gjelder dette også når de blir voksne? Er de som ikke blir ammet mer utsatt for skumle sykdommer som kreft etc?

Eller er det bare bra å bli ammet for å unngå allergier og matintoleranse?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/2148-hvorfor-er-morsmelk-viktig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter det jeg har blitt fortalt så skal man amme hvis man kan og orker.

Melken innholder antistoffer som beskytter barnet mot infeksjonsykdommer..etc..og nedsetter faren for allergi.

Det får du ikke i erstatninger, og ny forskning viser også at de barn som blir ammet har mindre sjangs for å få fedme problemer og dermet de plager og sykdommer det kan medfølge.

Jeg råder deg til å få tak i brosjyrer eller snakke med helsesøster/lege...

Etter det jeg har blitt fortalt så skal man amme hvis man kan og orker.

Melken innholder antistoffer som beskytter barnet mot infeksjonsykdommer..etc..og nedsetter faren for allergi.

Det får du ikke i erstatninger, og ny forskning viser også at de barn som blir ammet har mindre sjangs for å få fedme problemer og dermet de plager og sykdommer det kan medfølge.

Jeg råder deg til å få tak i brosjyrer eller snakke med helsesøster/lege...

Takker for svar:-)

Nå er det med amming for seint for min del. Var bare nysgjerrig på om det var mer enn å forebygge astma/allergi som gjorde at man bør amme. Du nevnte jo immunforsvaret også.

Gjest polaris

Så vidt jeg har skjønt har man nå gått bort fra å si at morsmelk forebygger allergi, til i stedet å si at morsmelk kan utsette allergifrembruddet. Altså at det en ikke nødvendigvis unngår allergi selv om barnet får morsmelk.

Alle sånne ting er jo vanskelig å si, man skal ha rimelig gode kort på hånda for statistisk å kunne fastslå at morsmelk har sånn eller slik virkning.

Det er mange ting man sier at morsmelk KAN være bra for, blant annet altså allergier, og fedme som Anais skriver. Ellers har det vel vært sett etter mulig sammenheng med krybbedød, men jeg tror ikke de har funnet noen klare sammenhenger der heller. Det er også sagt at intelligensen blir høyere, fordi fettstoffer i morsmelka er bra for utvkilinga av hjernen. Hvordan man kan si noe sånt er for meg en gåte.

I det store og hele tror jeg det er vanskelig å finne helt eksakte sammenhenger hvor morsmelk gir bestemte virkninger som en ikke ser på barn som er fostret opp på erstatning. Men morsmelk er spesielt tilpasset barnet, riktig næringsinnhold, fettinnhold, og kan man amme så er det vel innlysende at det er det beste, rent ernæringsmessig.

Så vidt jeg har skjønt har man nå gått bort fra å si at morsmelk forebygger allergi, til i stedet å si at morsmelk kan utsette allergifrembruddet. Altså at det en ikke nødvendigvis unngår allergi selv om barnet får morsmelk.

Alle sånne ting er jo vanskelig å si, man skal ha rimelig gode kort på hånda for statistisk å kunne fastslå at morsmelk har sånn eller slik virkning.

Det er mange ting man sier at morsmelk KAN være bra for, blant annet altså allergier, og fedme som Anais skriver. Ellers har det vel vært sett etter mulig sammenheng med krybbedød, men jeg tror ikke de har funnet noen klare sammenhenger der heller. Det er også sagt at intelligensen blir høyere, fordi fettstoffer i morsmelka er bra for utvkilinga av hjernen. Hvordan man kan si noe sånt er for meg en gåte.

I det store og hele tror jeg det er vanskelig å finne helt eksakte sammenhenger hvor morsmelk gir bestemte virkninger som en ikke ser på barn som er fostret opp på erstatning. Men morsmelk er spesielt tilpasset barnet, riktig næringsinnhold, fettinnhold, og kan man amme så er det vel innlysende at det er det beste, rent ernæringsmessig.

Takk for svar:-)

Ja, det har jeg også tenkt på: Når folk sier at hvis du ammer KAN du unngå krybbedød, allergier, barnet har større sjanse for å få høy IQ osv. Er dette dokumentert noe sted? Eller er det tatt ut av løse luften? Jeg synes det høres ut som noe som er tatt ut av løse luften. Jeg må ha dokumentasjon for å ta det for god fisk.

Gjest polaris

Takk for svar:-)

Ja, det har jeg også tenkt på: Når folk sier at hvis du ammer KAN du unngå krybbedød, allergier, barnet har større sjanse for å få høy IQ osv. Er dette dokumentert noe sted? Eller er det tatt ut av løse luften? Jeg synes det høres ut som noe som er tatt ut av løse luften. Jeg må ha dokumentasjon for å ta det for god fisk.

*He, he* ja jeg er nok også av dem som krever dokumentasjon. Problemet er at det er vanskelig å finne dokumentasjon, og hvis du spør leger, helsepersonell, osv, så vet de ikke. De bare mener at det finne undersøkelser, men ingen kan si hvor, og med hvilken sikkerhet de sier noe som helst.

Kort sagt er jeg vel litt skeptisk til mye av ammepropagandaen, synes det er blitt vel mye hysteri. På meg virker det som nesten forsøk på å hjernevaske folk. Det er liksom ikke måte på, hvis du ammer, så dør ikke barnet i krybbedød, du unngår allergier, astma, barnet blir ikke sykt, blir mer intelligent...

For å si det sånn så tror jeg det ikke før noen kan vise meg noen grundige, vitenskapelige undersøkelser, heller enn propaganda og synsing fra helsepersonell som er betalt for å fortelle oss at amming er det eneste saliggjørende.

Ikke misforstå, jeg ser jo også mange positive sider ved amming, men tror ikke at mitt barn blir mer intelligent om jeg ammer. Og selv fra helsepersonell har man moderert seg, og sier bare at det UTSETTER allergifrembrudd, osv. Ikke forebygger.

Annonse

*He, he* ja jeg er nok også av dem som krever dokumentasjon. Problemet er at det er vanskelig å finne dokumentasjon, og hvis du spør leger, helsepersonell, osv, så vet de ikke. De bare mener at det finne undersøkelser, men ingen kan si hvor, og med hvilken sikkerhet de sier noe som helst.

Kort sagt er jeg vel litt skeptisk til mye av ammepropagandaen, synes det er blitt vel mye hysteri. På meg virker det som nesten forsøk på å hjernevaske folk. Det er liksom ikke måte på, hvis du ammer, så dør ikke barnet i krybbedød, du unngår allergier, astma, barnet blir ikke sykt, blir mer intelligent...

For å si det sånn så tror jeg det ikke før noen kan vise meg noen grundige, vitenskapelige undersøkelser, heller enn propaganda og synsing fra helsepersonell som er betalt for å fortelle oss at amming er det eneste saliggjørende.

Ikke misforstå, jeg ser jo også mange positive sider ved amming, men tror ikke at mitt barn blir mer intelligent om jeg ammer. Og selv fra helsepersonell har man moderert seg, og sier bare at det UTSETTER allergifrembrudd, osv. Ikke forebygger.

Jeg er helt enig med deg:-)

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjäre Lion.

Som du selv sier er du oppfostret på flaske melk og det gikk helt fint. I Norge og andre land med höy levestandard går det helt fint med denne formen for ernäring og de som ikke kan amme av en eller annen grunn skal ikke ha dårlig samvittighet for dette. I andre fattige land med dårlig hygiene dör tusenvis av barn hver dag pga. diare og feilernäring. De har ikke råd til melkepulveret, tynner ut melken og de har heller ikke hygieniske forhold til å tilberede melken. Morsmelk er spesielt laget for menneskebarn, er gratis og beskyttet mot forurensning. Morsmelken inneholder faktisk levende celler! Föder en mor for tidlig er hennes melk spesielt komponert for hennes barn. Du spör om fordeler for barnet at det blir ammet. Morsmelken smörer tarmene med antistoffer allerede med en gang etter födsel når barnet får den förste rå-melken. Den beskytter mot övre luftveisinfeksjoner, örebetennelse, mage-tarm infeksjoner, diabetes og visse kreftformer hos barn. Har du gjennomgått en infeksjon så danner du antistoffer som overföres til ditt barn og beskytter det mot sykdommen.Som du også har fått svar på fra noen andre så kan den utsette allergi frembrudd. Det forskes mye på morsmelk og det finnes mye dokumentasjon nå, men dette blir for mye å gå inn på her. Sök på internett på BMJ(British medical journal) de har publisert de undersökelsene om fedme og inteligens som en annen nevnte. Det å amme barnet sitt beskytter også kvinnen i noe grad mot brystkreft.

Husk at amming er heller ikke bare mat, det er en spesiell kontakt mellom mor og barn.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg med legen din.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...