Hawkwind Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 'Som regel er det kun i retrospektiv man kan si at en behandling burde vært avsluttet tidligere.' Ja! Det hefter ingen tvil om at man i et velutviklet helsevesen anvender betydelig med tid, penger og medisinsk hjelp og ressurser til åpenbart 'håpløse tilfeller'. Men vi gjør det likevel. Hvis 'håpløst tilfelle' skulle være et kriterium for å avslutte behandling, må vi selvsagt slutte å behandle store deler av dem som får behandling vi tar for gitt i dag. Jeg blir helt oppgitt over all lettvint og ikke særlig gjennomtenkt argumentasjon som strømmer på, både når det gjelder denne spesifikke saken og andre dødshjelpsaker. Enkleste måten å avdekke tomme og ikke-holdbare argumenter på, er altså å tenke seg dem anvendt på hvilke som helst andre reelle eller tenkte tilfeller. Det blir vel litt feil å bruke begrepet dødshjelp i slike saker. Ut fra den Hippokratiske Ed i moderne versjon (revidert ut fra Geneve-konvensjonen) er dette å avslutte livsoppholdende tiltak. Dødshjelp tilsier at man tilfører et element som ikke var der fra før av for å prematurt avslutte livet (i slike tilfeller til et menneske) som ville ha fortsatt å leve om dette elementet ikke var tilført. I dette tilfellet er det helt klart ikke snakk om å tilføre et element, men derimot å fjerne et element som opprettholder funksjoner og liv når mennesket ikke selv er i stand til å opprettholde en livsfunksjon. Jeg vet vel fra før av at du aldri vil skjønne forskjellen på dette - men greit å påpeke i debatten uansett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214828-kristinasaken-etikk-fag-moral-eller-menneskesyn/page/3/#findComment-1578075 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest collett Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Jeg synes ikke det er det spor rart at legene ikke ser det samme som faren. De er der _ikke_ hele tiden og de bestemte seg allerede 9 dager etter ulykken for hva de ville se, eller hva som var mulig å se, om man skal tro media. Det at legene ikke er i stand til å ta høyde for den minst ene prosenten sjanse som er der for at de kan ta feil, viser hvor fastlåste de er. De var også korka nok til å ta opp å avslutte behandlingen tre dager før jentas mor skulle begraves. De har altså snublet i det de kaller den gode kommunikasjon allerede fra starten. Hva sykepleierne måtte se eller mene spiller ingen som helst rolle da de uansett ikke har noe de skulle ha sagt. De vil løpe en enorm risiko ved motsi overlegenes beslutning. Et sykehus er et voldsomt hiriarki og maktstruktur. Man lurer seg selv om man ikke tror dette påvirker beslutningsprosessene og hvilke fakta som i det hele tatt får bli tatt med i beslutningsprosessene. Fakta er at det finnes minst én lege som har sett jenta som støtter farens syn. Det er også en fremtredende barnelege som på mer generelt grunnlag støtter faren. Farens observasjoner skaper minimum 5% sjanse for at legenes konklusjon kan være feil. Siden denne saken står om liv og død, er de 5 prosentene komme livet til gode. mvh Bare et spørsmål til deg: Hvorfor tror du ikke legene ville redde et barns liv hvis de kunne? Hva skulle motivet være for å avbryte en behandling som har effekt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214828-kristinasaken-etikk-fag-moral-eller-menneskesyn/page/3/#findComment-1578076 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest collett Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Noe av det mest skremmende ved denne saken er at _ingen_ av legene som forsvarer at livsoppholdende behandling skal avsluttes har tatt høyde for at legene kan ta feil, selv om det finnes nok av lys levende eksepler på at leger kan ta svært feil i slike prognoser. Med en så manglende evne og vilje til å vedkjenne seg egne begrensninger, har de etter mitt syn diskvalifisert seg selv for å ta en avgjørelse om liv og død i strid med barnets eneste foresattes ønske. Jeg har ingen tillit til når et legeteam sier de har hentet inn ekstern kompetanse som støtter deres syn. Leger holder hverandre om skuldrene som så mange andre yrkesgrupper. De drar ikke inn noen de vet kunne være vesentlig uenige med dem. Hva som til blir den endelige avgjørelsen i denne saken, og om den vil være riktig, vet jeg selvsagt ikke noe om. Men når sykehuset ikke en gang ville avvente en rettsbehandling før de ble presset til det av media, synes jeg ikke det gir et godt inntrykk av hverken omsorgen for pasienten eller hennes pårørende. Leger kan ikke lengre være guder som ingen har lov til å overprøve. Denne saken kan i stor grad handle om leger som ikke takler å bli motsagt. mvh "det finnes nok av lys levende eksepler på at leger kan ta svært feil i slike prognoser." Hvor har du dette fra? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214828-kristinasaken-etikk-fag-moral-eller-menneskesyn/page/3/#findComment-1578088 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest collett Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Jeg har sett så mye av leger og ikke minst spesialister at jeg ikke gir fem flate øre for den Hippokratiske Ed. Min erfaring er at jo høyere spesialitet jo mer fatal er mangelen på evnen til å innrømme at man kan ta feil. Og jo større er frustrasjonen over og forakten for en pasient eller pårørende som kan driste seg til noe så innsiktsløst som å stille spørsmål ved spesialistenes guddommelige, hellige, uangripelige visdom. Faren for at selvgodhet, egenrådighet og prestisje alvorlig skal svekke en leges evne til å handle til pasient og dernest pårørendes beste er direkte proposjonal med lengden på utdanningen og graden på rangstigen. Norsk helsevesen med legene i spissen representerer de profesjoner og systemer i dette landet som er minst villige til å lære innrømme sine feil og dernest lære av dem. Det er direkte skremmende at hverken helsemyndigheter, representanter for legenes fagorganisasjoner og Haukeland sykehus er villige til å vedkjenne seg at dette ikke er en eksakt vitenskap. Og at så godt som ingen ting i medisinen er 100% sikkert. Så lenge jenta ikke er hjernedød er det ikke mulig å fastslå med 100% sikkerhet at det ikke finnes håp. Jeg synes ikke at et slikt system skal få monopol på å bestemme over liv og i dette tilfelle død på tvers av foreldre, som er sine barns ypperste talsmenn, ønsker og dømmekraft. Dette dreier seg for øvrig om et lite barn, altså en umyndig person. Da er det foreldrenes soleklare plikt og rett og ivareta sitt barns interesser. mvh Så legene tar heller livet av et lite barn enn å innrømme en feil? Dette er så bak mål og direkte respektløst. Synes du burde reflektere litt mer rundt hva du skriver. Vi er alle sterkt påvirket av saken. Men vi kan ikke la følelsene fullstendig overskygge fornuften. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214828-kristinasaken-etikk-fag-moral-eller-menneskesyn/page/3/#findComment-1578094 Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Det blir vel litt feil å bruke begrepet dødshjelp i slike saker. Ut fra den Hippokratiske Ed i moderne versjon (revidert ut fra Geneve-konvensjonen) er dette å avslutte livsoppholdende tiltak. Dødshjelp tilsier at man tilfører et element som ikke var der fra før av for å prematurt avslutte livet (i slike tilfeller til et menneske) som ville ha fortsatt å leve om dette elementet ikke var tilført. I dette tilfellet er det helt klart ikke snakk om å tilføre et element, men derimot å fjerne et element som opprettholder funksjoner og liv når mennesket ikke selv er i stand til å opprettholde en livsfunksjon. Jeg vet vel fra før av at du aldri vil skjønne forskjellen på dette - men greit å påpeke i debatten uansett. Jeg kan antagelig mer om euthanasi enn deg - i alle fall hvis jeg skal dømme etter hva du skriver her. I Kristina-saken er det snakk om passiv dødshjelp, dvs at livsoppholdende hjelp skal avsluttes (koble fra respirator). Denne formen for dødshjelp er den eneste lovlige i Norge. Med dette håper jeg å ha oppklart forvirringen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214828-kristinasaken-etikk-fag-moral-eller-menneskesyn/page/3/#findComment-1578150 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hawkwind Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Jeg kan antagelig mer om euthanasi enn deg - i alle fall hvis jeg skal dømme etter hva du skriver her. I Kristina-saken er det snakk om passiv dødshjelp, dvs at livsoppholdende hjelp skal avsluttes (koble fra respirator). Denne formen for dødshjelp er den eneste lovlige i Norge. Med dette håper jeg å ha oppklart forvirringen. Da synes jeg du og bør presisere og bruke uttrykket passiv dødshjelp. I og med at uttrykket dødshjelp for de fleste assossieres med aktiv dødshjelp, vil bruket av det enkelte ordet uten presisering gi et svært misvisende og negativt bilde av den situasjon som beskrives. At du har lest mer om problemstillingen enn meg er nok åpenbart. Såvidt jeg skjønner er du og en av de personene her inne som har et sterkt personlig engasjement i denne type saker; og du representerer vel forsåvidt en av to subjektive parter ganske gjennomført i denne type diskusjoner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214828-kristinasaken-etikk-fag-moral-eller-menneskesyn/page/3/#findComment-1578165 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 På TV2 igår kveld sa de at faren ville vise videoene, de intervjuet en "rettsmann", husker ikke stillingen hans, og de nektet å vise videoene, ikke bare pga rettsaken, men også pga at det var sterke scener der, at folk som har opplevd noe i likheten skulle bli spart for sånne scener. Jeg lurer allikevel på hvorfor faren ikke løser legene fra taushetsplikten ...... det er garantert noe som ikke kommer fram for oss. Tror han "rettsmannen" var advokaten hans. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214828-kristinasaken-etikk-fag-moral-eller-menneskesyn/page/3/#findComment-1578181 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tv-tittern Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Tror han "rettsmannen" var advokaten hans. Da må han ha mange advokater der ... har sett en kvinnlig advokat, han som uttalte seg i begge debattprogrammene igår, Bakke var det det han hette tro ? Men det var en helt annen som uttalte seg om videoklippene .... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214828-kristinasaken-etikk-fag-moral-eller-menneskesyn/page/3/#findComment-1578187 Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Da synes jeg du og bør presisere og bruke uttrykket passiv dødshjelp. I og med at uttrykket dødshjelp for de fleste assossieres med aktiv dødshjelp, vil bruket av det enkelte ordet uten presisering gi et svært misvisende og negativt bilde av den situasjon som beskrives. At du har lest mer om problemstillingen enn meg er nok åpenbart. Såvidt jeg skjønner er du og en av de personene her inne som har et sterkt personlig engasjement i denne type saker; og du representerer vel forsåvidt en av to subjektive parter ganske gjennomført i denne type diskusjoner. Nå har jeg tatt for gitt at folk av seg selv forstår skillet mellom aktiv dødshjelp (ikke tillatt i Norge) og passiv dødshjelp (tillatt i Norge), men du kan selvsagt ha et poeng i at det kan være lurt å bruke hele formuleringen når det gjelder begge. En tredje variant er for øvrig legeassistert selvmord, ikke tillatt i Norge. Sterkt personlig engasjement har jeg neppe, men jeg synes det er mer enn alminnelig interessant med fundamentale etiske problemstillinger. Og dødshjelp er en av dem. Dessuten er dette BETYDELIG vanskeligere enn 'folk flest' tror... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214828-kristinasaken-etikk-fag-moral-eller-menneskesyn/page/3/#findComment-1578199 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Da må han ha mange advokater der ... har sett en kvinnlig advokat, han som uttalte seg i begge debattprogrammene igår, Bakke var det det han hette tro ? Men det var en helt annen som uttalte seg om videoklippene .... Kanskje det var fler uttalelser om klippene, da. Men uttalensen fra advokaten og faren gav i hvert fall meg inntrykket av at det var deres/hans avgjørelse å ikke vise klippene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214828-kristinasaken-etikk-fag-moral-eller-menneskesyn/page/3/#findComment-1578202 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 Ikke helt enig med deg. Her har det vært et mangfold av leger inne i bildet. Alle er enige. Ingen av dem har noe som helst motiv for å frarøve jenta et liv. Enhver leges sterkeste ønske er å redde liv, ikke ta liv. Faren trenger åpenbart mer tid og det bør han få. Det vil være høyst uetisk å koble jenta fra uten at faren er enig i avgjørelsen. Sannsynligvis vil han innse realitetene i fremtiden. Det blir etter mitt syn helt feil å skape et fiendebilde av legene. Skjønner ikke motivet for det. Vi har dyktige og etisk svært oppegående leger her i landet. Alle steiner er snudd, men helsetilstande er dessverre så dårlig at det ikke er håp. Ingen må påstå at dette er en lett avgjørelse for en lege. Og at de har økonmiske motiver synes jeg er respektløst og direkte ondsinnet å påstå. Jeg har da ikke sagt at legene har personlige økonomiske motiver for sin avgjørelse. Men med et helsevesen som kan utrette stadig mer som man ikke kunne før, vil økonomiske prioriteringer etter hvert tvinge seg fram. I fattige deler av verden er de vel vant til at beinharde økonomiske prioriteringer må ligge til grunn for mange avgjørelser. Den etiske vurderingen (med økonomi som et moment) som kommer i kjølevannet av legenes medisinske vurderinger, er etter mitt syn ikke en medisinsk, men en personlig, allmenmenneskelig og samfunnsmessig vurdering. I denne saken føler jeg legene ønsker monopol på både medisinen og etikken. Det blir helt galt. Jeg har sett alt for mye av helseprofesjonene til å naivt kunne stole på at et samlet kollegie ikke kan ta feil. Det kan de da så absolutt. Og få kan være så innkompetente på å innrømme feil og snu i tide som leger. Jo mer spesialiserte, desto svaker evne/vilje til å oppdage feil ved egne vurderinger. En av årsakene til at denne konflikten har blitt så tilspisset er at norkse sykehus genrelt mangler både rutiner og profesjonalitet i forhold til å takle pasienter / pårørende som ikke stoler på dere vurderinger og behandlingsopplegg. Det handler om manglende respekt for pasienters og pårørendes kompetanse. Og manglende rutiner og vilje til å trekke inn fagpersonell som pas./pår. har tillit til for å skaffe en reell second opinion. Det nytter ikke å bare ringe kompisen sin på Aker. Et tankekors at denne situasjonen kanskje ikke hadde oppstått om jenta hadde vært innlagt på et annet sykehus med generelt mindre hastverk med å avslutte liv. F.eks. i Trondheim. Haukeland har sannsynligvis opptrått på en slik måte at de har skjøvet denne familien lengre og lengre inn i et hjørnet framfor å vise den nødvendige imøtekommenheten som må til for å bygge opp tillit. En slik imøtekommenhet består av både å gjøre ekstra undersøkelser etter pasientens ønsker og å ikke avfeie pasienter og / eller pårørendes observasjoner som ønsketenkning. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214828-kristinasaken-etikk-fag-moral-eller-menneskesyn/page/3/#findComment-1578203 Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Jeg har da ikke sagt at legene har personlige økonomiske motiver for sin avgjørelse. Men med et helsevesen som kan utrette stadig mer som man ikke kunne før, vil økonomiske prioriteringer etter hvert tvinge seg fram. I fattige deler av verden er de vel vant til at beinharde økonomiske prioriteringer må ligge til grunn for mange avgjørelser. Den etiske vurderingen (med økonomi som et moment) som kommer i kjølevannet av legenes medisinske vurderinger, er etter mitt syn ikke en medisinsk, men en personlig, allmenmenneskelig og samfunnsmessig vurdering. I denne saken føler jeg legene ønsker monopol på både medisinen og etikken. Det blir helt galt. Jeg har sett alt for mye av helseprofesjonene til å naivt kunne stole på at et samlet kollegie ikke kan ta feil. Det kan de da så absolutt. Og få kan være så innkompetente på å innrømme feil og snu i tide som leger. Jo mer spesialiserte, desto svaker evne/vilje til å oppdage feil ved egne vurderinger. En av årsakene til at denne konflikten har blitt så tilspisset er at norkse sykehus genrelt mangler både rutiner og profesjonalitet i forhold til å takle pasienter / pårørende som ikke stoler på dere vurderinger og behandlingsopplegg. Det handler om manglende respekt for pasienters og pårørendes kompetanse. Og manglende rutiner og vilje til å trekke inn fagpersonell som pas./pår. har tillit til for å skaffe en reell second opinion. Det nytter ikke å bare ringe kompisen sin på Aker. Et tankekors at denne situasjonen kanskje ikke hadde oppstått om jenta hadde vært innlagt på et annet sykehus med generelt mindre hastverk med å avslutte liv. F.eks. i Trondheim. Haukeland har sannsynligvis opptrått på en slik måte at de har skjøvet denne familien lengre og lengre inn i et hjørnet framfor å vise den nødvendige imøtekommenheten som må til for å bygge opp tillit. En slik imøtekommenhet består av både å gjøre ekstra undersøkelser etter pasientens ønsker og å ikke avfeie pasienter og / eller pårørendes observasjoner som ønsketenkning. mvh 'Et tankekors at denne situasjonen kanskje ikke hadde oppstått om jenta hadde vært innlagt på et annet sykehus med generelt mindre hastverk med å avslutte liv. F.eks. i Trondheim.' Sprøtt og regelrett uhyggelig at det foreligger forskjellig praksis for å avslutte liv alt etter hvilket sykehus man tilfeldigvis havner på: http://www.bt.no/lokalt/bergen/article237295.ece 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214828-kristinasaken-etikk-fag-moral-eller-menneskesyn/page/3/#findComment-1578212 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 Bare et spørsmål til deg: Hvorfor tror du ikke legene ville redde et barns liv hvis de kunne? Hva skulle motivet være for å avbryte en behandling som har effekt? Jeg helt sikker på at legene er overbevist om at livet ikke står til å berge på sikt eller at det i så fall vil bli et for uverdig liv. Men jeg er ikke like overbevist om at legene nødvendigvis klarer å gå i seg selv tilstrekkelig til å se svakhetene i sin egen konklusjon. Er man for fastlåst i tankegangen, kan selv det mest opplagte bli usynlig til og med i en sak der det står om liv eller død. Stoler heller ikke på at de nødvendigvis klarer å se at den etiske vurderingen de gjør som følge av sin medisinske konklusjon ikke er entydig og at du burde vise større respekt for pasienter og/eller pårørende som ikke deler deres etiske oppfattning. Om denne jenten til slutt vil klare seg eller ikke, kan selvsagt ikke jeg si noe om. Men det virker ganske tydelig at pårørende ikke på langt nær har fått den tid, det rom og den tilnærmingsmodellen som de behøver. Jeg blir også uhyre skeptisk til leger og et helt system som ikke kan stille spørsmål ved om det kan finnes svakheter ved arbeidet, metodene og konklusjonene. Det er når man ikke tror man kan ta feil, man gjør de største brølerne. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214828-kristinasaken-etikk-fag-moral-eller-menneskesyn/page/3/#findComment-1578237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 'Et tankekors at denne situasjonen kanskje ikke hadde oppstått om jenta hadde vært innlagt på et annet sykehus med generelt mindre hastverk med å avslutte liv. F.eks. i Trondheim.' Sprøtt og regelrett uhyggelig at det foreligger forskjellig praksis for å avslutte liv alt etter hvilket sykehus man tilfeldigvis havner på: http://www.bt.no/lokalt/bergen/article237295.ece Og at da legene skal kunne ha monopol på den endelige besluttningen.... mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214828-kristinasaken-etikk-fag-moral-eller-menneskesyn/page/3/#findComment-1578240 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 Da må han ha mange advokater der ... har sett en kvinnlig advokat, han som uttalte seg i begge debattprogrammene igår, Bakke var det det han hette tro ? Men det var en helt annen som uttalte seg om videoklippene .... Det er naturlig å ha flere advokater i en sak som er så kompleks og går inn på så juridisk upløyd mark. Han har minst to advokater som jobber sammen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214828-kristinasaken-etikk-fag-moral-eller-menneskesyn/page/3/#findComment-1578245 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 "det finnes nok av lys levende eksepler på at leger kan ta svært feil i slike prognoser." Hvor har du dette fra? Et helt ferskt eksempel fra USA for eksempel. Har dessuten et par venner som begge på hver sin kant var oppgitt av legene. De kom til å dø, helt garantert. Og de kommer jo til å dø som alle oss andre, men det er stor sannsynlighet for at det kan gå både 40, 50 eller 60 år til det skjer.... Men den sterkeste indikasjonen på at leger kan ta feil, er at de er mennesker og mennesker har den leie vanen med å gjøre feil. Dessuten er medisin ikke på noen måte er en eksakt vitenskap. De fleste besluttninger en lege tar er befengt med usikkerhetsmomenter både fordi det er ting man ikke kan vite og fordi mennesker er forskjellige. Å ta med muligheten for feil i sin totale bedømmelse av situasjonen er derfor det mest korrekte og profesjonelle. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214828-kristinasaken-etikk-fag-moral-eller-menneskesyn/page/3/#findComment-1578270 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 Så legene tar heller livet av et lite barn enn å innrømme en feil? Dette er så bak mål og direkte respektløst. Synes du burde reflektere litt mer rundt hva du skriver. Vi er alle sterkt påvirket av saken. Men vi kan ikke la følelsene fullstendig overskygge fornuften. Vel. Jeg lever med smerter hver dag fordi leger over tid ikke evnet å innrømme at de var på jordet. Konsekvense vil mest sannsynlig bli livslange, og det kunne de visst på forhånd. Når feilbehandlingen og konsekvensene av den etter hvert ble for åpenlys til å ignorere, fikk jeg problemer med å få adekvat behandling for skadene de hadde påført meg fordi de ikke ville ha mer med meg å gjøre. Det ble for brysomt. De regnet også meg som vanskelig fordi jeg hele tiden hadde sagt (og hatt rett i) at de behandlet feil ting. Dette var før fritt sykehusvalg så vi måtte framskynde en planlagt flytting et år... Jeg har vanskelig for å forestille meg at en lege skal være så hardkokt at h*n lar et barn død for å dekke over egne blemmer. Men jeg har ingen problemer med å se for meg mekanismene som gjør at en lege / et behandlingsteam rett og slett ikke evner å sette eget arbeid i tilstrekkelig kritsk lys til å oppdage at de faktisk er på villspor. Jeg er skeptisk til en hver holdning, uavhengig av profesjon som ser bort fra mulighetene for egne feil. Ingen ting gjør oss mer feilbarlig enn troen på egen ufeilbarlighet. Leger er mennesker på godt og vondt som alle oss andre. Derfor blir det helt feil å lage systemer som gjør det nærmest umulig å gå arbeidet deres etter i sømmene. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214828-kristinasaken-etikk-fag-moral-eller-menneskesyn/page/3/#findComment-1578321 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2006 Man kan oppnå det også uten å ta i bruk media. Og jeg har stor forståelse for de pårørendes enasjement - og særskilt stor forståelse for det i denne spesifikke saken. Så vil tiden vise hva som skjer videre. Jeg tror at i denne saken ville de ikke gjort det. Men jeg hadde for deres del ønsket at de ikke hadde behøvd å kline ting på førstesidene for å få Haukeland til å gi dem mer tid. For de fleste er å springe til media absolutt siste nødløsning. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214828-kristinasaken-etikk-fag-moral-eller-menneskesyn/page/3/#findComment-1578325 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest stakkars han... Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Jeg synes ikke det er det spor rart at legene ikke ser det samme som faren. De er der _ikke_ hele tiden og de bestemte seg allerede 9 dager etter ulykken for hva de ville se, eller hva som var mulig å se, om man skal tro media. Det at legene ikke er i stand til å ta høyde for den minst ene prosenten sjanse som er der for at de kan ta feil, viser hvor fastlåste de er. De var også korka nok til å ta opp å avslutte behandlingen tre dager før jentas mor skulle begraves. De har altså snublet i det de kaller den gode kommunikasjon allerede fra starten. Hva sykepleierne måtte se eller mene spiller ingen som helst rolle da de uansett ikke har noe de skulle ha sagt. De vil løpe en enorm risiko ved motsi overlegenes beslutning. Et sykehus er et voldsomt hiriarki og maktstruktur. Man lurer seg selv om man ikke tror dette påvirker beslutningsprosessene og hvilke fakta som i det hele tatt får bli tatt med i beslutningsprosessene. Fakta er at det finnes minst én lege som har sett jenta som støtter farens syn. Det er også en fremtredende barnelege som på mer generelt grunnlag støtter faren. Farens observasjoner skaper minimum 5% sjanse for at legenes konklusjon kan være feil. Siden denne saken står om liv og død, er de 5 prosentene komme livet til gode. mvh "Hva sykepleierne måtte se eller mene spiller ingen som helst rolle da de uansett ikke har noe de skulle ha sagt." Du uttaler deg veldig sterkt - må anta at du er sykepleier som kan si noe sånt????????? Selv sykepleier - og tro meg når jeg sier at vi har helt klart MYE å si i en slik sammenheng. Dine argumenter faller på sin egen urimelighet!!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214828-kristinasaken-etikk-fag-moral-eller-menneskesyn/page/3/#findComment-1578352 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest collett Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Vel. Jeg lever med smerter hver dag fordi leger over tid ikke evnet å innrømme at de var på jordet. Konsekvense vil mest sannsynlig bli livslange, og det kunne de visst på forhånd. Når feilbehandlingen og konsekvensene av den etter hvert ble for åpenlys til å ignorere, fikk jeg problemer med å få adekvat behandling for skadene de hadde påført meg fordi de ikke ville ha mer med meg å gjøre. Det ble for brysomt. De regnet også meg som vanskelig fordi jeg hele tiden hadde sagt (og hatt rett i) at de behandlet feil ting. Dette var før fritt sykehusvalg så vi måtte framskynde en planlagt flytting et år... Jeg har vanskelig for å forestille meg at en lege skal være så hardkokt at h*n lar et barn død for å dekke over egne blemmer. Men jeg har ingen problemer med å se for meg mekanismene som gjør at en lege / et behandlingsteam rett og slett ikke evner å sette eget arbeid i tilstrekkelig kritsk lys til å oppdage at de faktisk er på villspor. Jeg er skeptisk til en hver holdning, uavhengig av profesjon som ser bort fra mulighetene for egne feil. Ingen ting gjør oss mer feilbarlig enn troen på egen ufeilbarlighet. Leger er mennesker på godt og vondt som alle oss andre. Derfor blir det helt feil å lage systemer som gjør det nærmest umulig å gå arbeidet deres etter i sømmene. mvh Du har altså en personlig erfaring som gjør at du setter leger generelt under lupen. Dessverre virker det som dine egne følelser får styre argumentasjonen din litt for mye. Ditt viktigste argument er at legene må innse at de kan ta feil. Selvsagt kan de ta feil. Men skal man leve etter ditt prinsipp vil man ikke i noen tilfeller kunne avslutte behandling. For argumentet om at de jo _kan_ ta feil må jo gjelde alltid? Så alle pasienter som blir holdt kunstig i live må holdes i live i det uendelige? Eller? Selv har jeg stor tiltro til en avgjørelse tatt av flere uavhengige leger. Jeg har en visshet om at leger redder liv når det er mulig. Dine insinuasjoner om at legene "ringte til en kompis på Aker" synes jeg er drøye. Det er også helt uholdbart å si at Haukeland sykehus har hastverk med å la folk dø og at dette er annerledes i Trondheim... Skjønner ikke helt hvordan du kan trekke slike konklusjoner. Og så handler dette også om respekt for et fagfelt som verken du eller jeg er eksperter på. Du trekker legenes vurdering i tvil og jeg skjønner ikke hvilket grunnlag du har for det. Mine tanker går til en far som kjemper sitt livs kamp. Han har vært gjennom umenneskelige prøvelser og hans reaksjoner er fullt ut forståelige. Jeg håper han får den tid han trenger til å bearbeide det som har skjedd. En situasjon hvor legene og de pårørende ikke er enige i en slik sak er svært spesiell. Vi har aldri hatt en tilsvarende sak i Norge og det finnes ingen fasitløsning. Det eneste jeg er sikker på er at det ikke er riktig å koble henne fra pustemaskinen før faren er klar for det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214828-kristinasaken-etikk-fag-moral-eller-menneskesyn/page/3/#findComment-1578354 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.