Gå til innhold

Om å engasjere seg i leken til barna

Anbefalte innlegg

Jeg sliter virkelig med å "gidde" å leke sammen med datteren min på snart 3 år.

Ting hun liker å drive med, er plastelina, klippe og lime, tegne/male, hamaperler. Og det holder ikke at jeg finner frem det hun vil leke med og overlater henne til seg selv. Nei, mamma må være med. Og jeg føler meg som en dårlig mamma, som ikke orker å sitte med henne og leke. Jeg gjør det jo så klart innimellom, men det ender ofte med at jeg svare "ikke nå", når hun spør om ta frem disse lekene, for da vet jeg det blir et evig mas om at jeg må leke sammen med henne.

Er dere flinke til å leke med ungene deres? Må jeg ta meg sammen, eller har hun bare godt av å lære seg å leke alene?

Må nevnes at hun går i barnehage på full tid til vanlig.

Ellers så sitter jeg ganske mye og leser sammen med henne, før leggetid etc. Men andre leker sliter jeg med å gidde. Uff, føler meg egoistisk nå...

Fortsetter under...

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

6

• Luska

6

• annegunn

5

• Åsemor

4

Mest aktive i denne tråden

Jeg har også en treåring full tid i barnehage. Og jeg elsker å leke med henne på ettermiddag, kveld og i helgene.

Jeg er med og leker, men hun kan ikke bare dirigere. Vi sitter sammen, men hun bestemmer ikke hvordan jeg skal klippe, hvis du skjønner. Men jeg liker å leke med henne. Klippe, lime, tegne, male, bake, pusle, lese bøker, leke med dukker.

Hun leker også en del alene mens jeg kan være til stede, brodere samtidig f.eks.

Tidligere hadde jeg det sånn at jeg ikke likte å leke med henne. Synes det var utrolig kjedelig, gjorde det fordi jeg måtte, men det har gått over.

En venninne sier bare til barna sine at mamma er ikke flink til å leke og de har alltid lekt alene mens hun har vært tilstede i rommet med andre gjøremål. For de fungerer det helt bra, hun har et veldig godt forhold til alle barna sine. like grei og omsorgsfull som mange andre.

Det er ikke alt jeg gidder leke jeg heller. :o) Men noe vi alle synes er litt koselig er når poden (2. trinn) gjør lekser og snuppa og jeg klipper og limer samtidig. Dvs. jeg klipper ut små bilder fra ukeblader og hun limer dem opp på ark og lager kunstverk. :o) Da koser vi oss alle sammen.

Annonse

Det er ikke alt jeg gidder leke jeg heller. :o) Men noe vi alle synes er litt koselig er når poden (2. trinn) gjør lekser og snuppa og jeg klipper og limer samtidig. Dvs. jeg klipper ut små bilder fra ukeblader og hun limer dem opp på ark og lager kunstverk. :o) Da koser vi oss alle sammen.

Ja, kanskje jeg syns det er litt morsommere når hun blir litt eldre. Klippe og lime er vel kanskje den av aktivitetene jeg liker best når jeg først blir med. Men hun er fortsatt så liten at hun ikke får til å klippe ut figurer selv, hun bare klipper alt i stykker. Så da blir det til at jeg klipper og hun limer, til vi ser mannen med ljåen, begge to! :o)

Ellers så baker jeg en del med henne da. Før jul bakte vi faktisk pepperkaker to ganger! Så jeg er vel ikke _så_ håpløs... :o)

Jeg har også en treåring full tid i barnehage. Og jeg elsker å leke med henne på ettermiddag, kveld og i helgene.

Jeg er med og leker, men hun kan ikke bare dirigere. Vi sitter sammen, men hun bestemmer ikke hvordan jeg skal klippe, hvis du skjønner. Men jeg liker å leke med henne. Klippe, lime, tegne, male, bake, pusle, lese bøker, leke med dukker.

Hun leker også en del alene mens jeg kan være til stede, brodere samtidig f.eks.

Tidligere hadde jeg det sånn at jeg ikke likte å leke med henne. Synes det var utrolig kjedelig, gjorde det fordi jeg måtte, men det har gått over.

En venninne sier bare til barna sine at mamma er ikke flink til å leke og de har alltid lekt alene mens hun har vært tilstede i rommet med andre gjøremål. For de fungerer det helt bra, hun har et veldig godt forhold til alle barna sine. like grei og omsorgsfull som mange andre.

Kanskje det snart går over på meg også da. Plutserlig syns jeg det er moro å leke med henne. Håper det! :o)

Jeg har heller ikke lekt på den måten. Men jeg har lest, vært med på å legge puslespill og spilt spill. Det finnes spill som hun kan ha glede av allerede nå, selv om hun verken kan lese eller telle.

Og så synes jeg ikke det er så verst å bygge / sette sammen ting, f.eks. med lego, men det har ingen av ungene vært særlig glad i :-(

Jeg syntes det er greit å være med på tegning, perling osv. Men jeg er ikke speseilt intressert i legobygging, og definitivt ikke rolleleker. Så jeg var bestandig, en person som var på jobb under leken, eller sovende bestemor ;-)

Annonse

Jentungen min fant fort ut hva jeg syntes var ok - sikkert fordi jeg da gadd sitte lenger - så når hun vil ha meg med foreslår hun ofte ting jeg liker.

Mye hobbygreier, hamaperler, andre perler, maling, klistring og liming. Eller bygge lego - jeg bygger litt selv også, selv om jeg visstnok er stor.

Og så går det fint an å gjøre morsomme ting sammen som ikke er lek, da. Min treåring lyste ihvertfall opp hvis jeg foreslo at vi skulle lage pannekaker sammen.

Jentungen min fant fort ut hva jeg syntes var ok - sikkert fordi jeg da gadd sitte lenger - så når hun vil ha meg med foreslår hun ofte ting jeg liker.

Mye hobbygreier, hamaperler, andre perler, maling, klistring og liming. Eller bygge lego - jeg bygger litt selv også, selv om jeg visstnok er stor.

Og så går det fint an å gjøre morsomme ting sammen som ikke er lek, da. Min treåring lyste ihvertfall opp hvis jeg foreslo at vi skulle lage pannekaker sammen.

Ja, å lage pannekaker er toppen av lykke for jenta mi også. Baking generelt er bankers. :o)

Enig. Heldigvis er det en ting de ikke trenger hjelp til av oss.

Ikke sant? Jeg har ikke ett minne om at voksne pillet og plukket sammen med oss barn. Jeg har derimot klare minner om at vi ikke var interessert i voksnes innblanding i våre leker.

Selvsag må man bistå små barn, men å lime seg sammen med dem i all lek, er å gjøre dem en bjørnetjeneste, tror jeg. Mine barn er i alle fall selvstendige og har ikke problemer med å sysselsette seg selv - i motsetning til 'andre barn' som roper på foreldrene etter alt mulig.

Gjest Persille

Billa er snart tre, og jeg er ikke spesielt flink til å leke med henne :(

Men; vi gjør stort sett alt annet sammen. Til middag dekker hun på bordet, jeg tar frem og setter på benken, hun bærer det til bordet og sprer det utover.

Hun tapper vann i glassene våre, får røre i grytene, og hjelpe til å skjære opp salat f.eks.

Toppen av lykke er om hun får vaske opp - det er helt fantastisk! Hun har sin egen zalo (les gammel flaske med litt zalo og mye vann), sin egen børste og vasker alt hun kommer over.

Ellers vil hun gjerne hjelpe til med å ta tøy ut av og inn i vaskemaskin og tørketrommel, vanne blomster, koste gulv og vaske andre ting.

Om hun ikke vil være med på ting jeg gjør, så foreslår jeg ofte at hun kan sitte sammen med meg og male - det er også en favoritt, eller perle, det pleier å gå greit :)

Gjest Persille

Ja, kanskje jeg syns det er litt morsommere når hun blir litt eldre. Klippe og lime er vel kanskje den av aktivitetene jeg liker best når jeg først blir med. Men hun er fortsatt så liten at hun ikke får til å klippe ut figurer selv, hun bare klipper alt i stykker. Så da blir det til at jeg klipper og hun limer, til vi ser mannen med ljåen, begge to! :o)

Ellers så baker jeg en del med henne da. Før jul bakte vi faktisk pepperkaker to ganger! Så jeg er vel ikke _så_ håpløs... :o)

Det gjør egentlig ingenting om hun klipper i stykker...

Bare la henne klippe "mønster" i ukeblader, så det blir mange fine farger - så kan hun lime det på ark sånn som hun vil.

Billa synes det er kjempemoro å klippe :)

Men man _må_ liksom innimellom likevel...

Men å være ute og finne på ting, det er noe jeg liker. Lettere å være kreativ ute en inne, syns jeg...

Men gjør _litt_, da. Det har selv jeg gjort :)

Tror ikke det er noe bra for ungene at vi voksne henger over dem all ledig ting i døgnet. De har godt av å få utforske på egenhånd og å få være i fred. Det har vi voksne behov for, så for meg er det innlysende at det samme gjelder for barn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...