Gå til innhold

Om å engasjere seg i leken til barna

Anbefalte innlegg

Billa er snart tre, og jeg er ikke spesielt flink til å leke med henne :(

Men; vi gjør stort sett alt annet sammen. Til middag dekker hun på bordet, jeg tar frem og setter på benken, hun bærer det til bordet og sprer det utover.

Hun tapper vann i glassene våre, får røre i grytene, og hjelpe til å skjære opp salat f.eks.

Toppen av lykke er om hun får vaske opp - det er helt fantastisk! Hun har sin egen zalo (les gammel flaske med litt zalo og mye vann), sin egen børste og vasker alt hun kommer over.

Ellers vil hun gjerne hjelpe til med å ta tøy ut av og inn i vaskemaskin og tørketrommel, vanne blomster, koste gulv og vaske andre ting.

Om hun ikke vil være med på ting jeg gjør, så foreslår jeg ofte at hun kan sitte sammen med meg og male - det er også en favoritt, eller perle, det pleier å gå greit :)

A propos å vaske - første skikkelige lange setningen til jentungen kom rett før toårsdagen. Pappaen vasket stuegulvet, med bøtte og vann, en meget sjelden affære hos oss.

Tydeligvis så det morsomt ut, for jentungen løp ut på kjøkkenet til meg og sa:

'Jeg også få en klut og vaske der ute!'

Fortsetter under...

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

6

• Luska

6

• annegunn

5

• Åsemor

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Persille

A propos å vaske - første skikkelige lange setningen til jentungen kom rett før toårsdagen. Pappaen vasket stuegulvet, med bøtte og vann, en meget sjelden affære hos oss.

Tydeligvis så det morsomt ut, for jentungen løp ut på kjøkkenet til meg og sa:

'Jeg også få en klut og vaske der ute!'

Utnytt det så lenge det varer, det gjør jeg :)

Gjest Persille

Jeg tenkte på det da jeg hadde sendt innlegget - vi har visst ikke vært flinke til å holde det vedlike :(

Men lage mat er gøy, da, og det er jo som kjent det viktigste.

Jeg lurer alle barna i barnehagen også - de synes det er supermoro når de får vaske stolene sine selv :)

Hihihi :)

Ikke sant? Jeg har ikke ett minne om at voksne pillet og plukket sammen med oss barn. Jeg har derimot klare minner om at vi ikke var interessert i voksnes innblanding i våre leker.

Selvsag må man bistå små barn, men å lime seg sammen med dem i all lek, er å gjøre dem en bjørnetjeneste, tror jeg. Mine barn er i alle fall selvstendige og har ikke problemer med å sysselsette seg selv - i motsetning til 'andre barn' som roper på foreldrene etter alt mulig.

Kan bare si meg enig nok en gang. Men det er ikke ofte jeg tør si det her, for man får som regel kjeft.

Annonse

Øyh! Sopp skal IKKE vaskes, det er strengt forbudt. Du børster av jord.

Jeg er stygt redd sjampinjong vaskes her i huset.

Å børste av jorda høres ikke helt ut til å være i tråd med anbefalingene for å unngå toxoplasmosesmitte for sånne med hybelboere i magen...

Det gjør egentlig ingenting om hun klipper i stykker...

Bare la henne klippe "mønster" i ukeblader, så det blir mange fine farger - så kan hun lime det på ark sånn som hun vil.

Billa synes det er kjempemoro å klippe :)

Min jente har hatt store prosjekter med å lage "bøker". Bretter a4 ark i 2 og tar hull med hullmaskin. Trer tråd gjennom så har hun en bok. Dersom hun i tillegg får lekeblad, reklameblad etc for å klippe ut i så er hun som regel veldig fornøyd med resultatet. Vi har bl.a en egenprodusert barbie-bok ;-)

Jeg har også til tider kjent dette. Litt av grunnen er selvsagt at ungene synes repetisjon og gjentakelse er arti, mens jeg ikke liker det. Prøver derfor å få inn nye elementer når jeg leker med dem. Har en sønn som er glad i å leke bondegård, og siden jeg er vokst opp på gård selv, kan jeg forklare hva som skal gjøres med forskjellig utstyr, i hvilken rekkefølge, og forklare hvorfor etc. Da føler jeg at jeg putter inn litt læring i det, og det blir min utfordring i lekesituasjonen...vi trenger vel rett og slett utfordringer på ulike nivå, både barn og voksne.

Ja, kjenner meg godt igjen. Vi har forøvrig tre barn, deriblant baby på 7 mnd som ammmes og som krever mye av meg dag og natt. Det er ikke lett å finne tid/ork til å drive med aktiviteter med de to eldste, 4 og 2 1/2 år gamle. De går i fulltid bhg, så jeg tenker at de får lekt masse ute og inne der. Videre har de en aktiv pappa som tar dem med på likt og ulikt av aktiviteter, alt fra handling til ski og skøyter, aking og på lekeplasser, tur på hytta, vi besøker nbesteforeldre og venner osv. Så jeg tenker at jeg skal stille enda mer opp for hver enkelt av dem når jeg får ork til det. Og jeg legger bort den dårlige samvittigheten i mellomtiden.

Jeg leker bare med ham når han trenger det for å komme i gang med leken. Det er han vant til, og det fungerer helt utmerket. Jeg er ikke så streng på hvor han leker hen. Han får lov til å rote litt, og ta med seg bilene eller hva det nå er dit jeg er. Han liker å leke i nærheten av andre, men han leker selv.

Jeg har ingen planer om å begynne å leke sammen med ham, sånn bortsett fra sånt som jeg også synes er gøy;-)

Er overbevist om at unger trenger å få leke selv, og ikke bli styrt av voksne hele tiden. Det er bra for fantasien, og for det meste i grunnen. Jeg synes ikke du har noen som helst grunn til å ha dårlig samvittighet:-)

Annonse

Jeg leker heller ikke så mye med Bella 5,5 på den måten at jeg er med i rolleleker. Men det hender at jeg legger meg på gulvet ved siden av henne når hun feks leker med Barbie, fordi hun liker at jeg er i nærheten.

Men vi spiller spill sammen, tegner sammen, lager playdo sammen og jeg leser for henne. Så selv om jeg er heller dårlig på rollelek, så leker vi en del sammen likevel.

Forøvrig synes jeg at det er bra for barna at de får leke litt på egenhånd også. Når de går full dag i barnehagen og har andre rundt seg hele tiden har de godt av å lære seg å underholde seg selv litt også.

Gjest Persille

Min jente har hatt store prosjekter med å lage "bøker". Bretter a4 ark i 2 og tar hull med hullmaskin. Trer tråd gjennom så har hun en bok. Dersom hun i tillegg får lekeblad, reklameblad etc for å klippe ut i så er hun som regel veldig fornøyd med resultatet. Vi har bl.a en egenprodusert barbie-bok ;-)

Det skal ikke mer til :)

Ikke engang jeg sitter og leker med ungen min dagen lang. Hun leker kjempefint alene, og jeg bare forstyrrer eller fører til at hun maser om pupp når hun egentlig ikke trenger.

Det var nå en snodig formulering jeg hadde laget meg der...

Det jeg mente var at jeg har jo permisjon og egentlig ikke så mye annet å gjøre enn å underholde babyen. Hun går ikke i barnehage liksom.

Det var nå en snodig formulering jeg hadde laget meg der...

Det jeg mente var at jeg har jo permisjon og egentlig ikke så mye annet å gjøre enn å underholde babyen. Hun går ikke i barnehage liksom.

Hehe. Så du er ikke selveste supermamma? Den perfekteste av alle de innmari perfekte dolmamsene? Nå ble jeg nesten litt skuffa;-)

Hehe. Så du er ikke selveste supermamma? Den perfekteste av alle de innmari perfekte dolmamsene? Nå ble jeg nesten litt skuffa;-)

Ja, den setningen ble innmari gæren, jeg ser det. ;)

Håper ikke at folk tror at jeg går rundt og tror at jeg selv er en perfekt mamma da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...